Hallo mensen, Ik zit met een vraag. Heb hier een schema gemaakt met daarin alle onderdelen die ik in mijn voerboot wil plaatsen. Echter heb ik hier geen kaas van gegeten en wil ik jullie vragen om wat hulp. Zou iemand kunnen helpen met het plaatsen van lijnen zodat ik kan zien waar en wat ik moet aansluiten. Is dit schema goed of mis ik nog het één en ander. Kan dit allemaal of moet ik wat aanpassen. Alle onderdelen worden van Graupner. Motoren 600 speed zender en ontvanger. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
beste Royskie, dat aansluiten wijst zich allemaal van zelf of anders kun je de vak handelaar wel vragen. want zo heel moeilijk is het niet. ik zou beginnen met de servo's voor de verlichting en voer bak om tedraaien met de motoren. want als je die motoren zo ver naar achter legt word de hoek van het schroef as warschijnlijk super groot. en wordt je boot ontzettend veel gelift wat ten koste gaat van snel heid en duw kracht. en door dat je motoren ver naar voren legt wordt je hoek automatisch veel kleiner. en als ik jou was zou ik niet alles van graupner nemen, veel teduur. want die regelaars voor borstel motoren zijn over het al gemeen prut van graupner. als ik jou was zou ik je lipo's, servo's en motor en regelaar uit china halen. hobbyking.com is een goede site waar ontzettend veel wordt gekocht. want als je daar brushless motoren plus regelaar en schroeven haalt. ben je ongeveer even of warschijnlijk minder kwijt dan als je graupner borstel motoren en regelaar haalt. en daar komt bij dat het rendement van brushless motoren veel hoger ligt en dus een kleiner motor kan nemen die minder stroom trekt en dus ook langer kan varen. en de lipo's daar zijn ook primma dat is in meerder forum's al bewezen. je schroev assen en schroeven en andere toebehoren kun je daar ook primma voor een scheintje halen als wat je hier kwijt zou zijn. wat ik wel zou doen is een goede a merk zender en lader halen. want een goede zender kan je een hoop gezwem besparen en als je lipo uit elkaar knalt omdat je geen goede lader hebt wordt je ook niet echt vrolijk van. ik hoop dat je hier wat aan hebt. gr mike
Mee eens. Oh? En waar heeft u die wijsheid vandaan? Wellicht ooit zelf een regelaar van Graupner opgeblazen door eigen schuld? Ja, natuurlijk... Alsof dat allemaal 1e klas kwaliteitsspul is... Schroeven uit China? Heb ik ervaring mee. Je pakt een schroefblad beet en het hele schroefblad laat los van de naaf... Ja, een borstelloze motor heeft inderdaad meer rendement. Probleem is alleen dat een borstelloze motor eerst behoorlijk op toeren moet komen voordat de regelaar nauwkeurig kan regelen. Leuk voor raceboten, maar iemand die een voerboot bouwt heeft over het algemeen meer aan grote motoren die LANGZAAM kunnen draaien met forse schroeven er onder. En dan is het amperage wat de motoren trekken vrijwel gelijk aan borstelloos. En de Speed 600's zijn daarbij een redelijk goede keuze, mits de diameter van de schroef NIET de diameter van de motor overstijgt. Zie mijn commentaar hierboven. En om antwoord te geven op de vraag van de topicstarter: Roy: Als je een zender koopt zit daar een uitgebreide gebruiksaanwijzing bij. Idem als je een regelaar koopt. Daarin staan schema's hoe je het een en ander aan elkaar knoopt. Belangrijk: Koop geen 35 mHz zender!! Waarom: Deze frequentieband is uitsluitend gereserveerd voor onze vliegende mede-RC-ers! 2,4 gHz of 40 mHz, dat zijn de frequentiebanden waarmee je mag werken. 27 mHz ook, maar daar zijn vrijwel alleen 2-kanaalszender in te vinden. En nee, ik ga je schema niet invullen, omdat er een aantal variabelen zijn voor je installatie. Als je alle spullen in huis hebt, ga dan naar een mede-hobbyist en ga samen met hem je spullen inbouwen. Als je gaat zoeken op woonplaats, kom je vast wel iemand tegen bij jou in de buurt. En wat ik mis zijn 2 roeren. Tenzij je je boot met behulp van je motoren gaat sturen. Let er wel op dat dit een verschillend toerental oplevert, en dus geluid. En iemand heeft ooit eens tegen me geroepen dat vissen niet zo dol zijn op (kunstmatig) geluid. Aanvulling: Zoek eens op "voerboot" in de zoekfunctie.
voerboot Ik ga zeker geen chinese onderdelen kopen omdat ik daar vanaf wil. Heb namelijk al eens een boot gekocht met daarin chinese onderdelen en was geen succes. Ik blijf bij duitse techniek. Roeren komen er niet op omdat ik idd via mijn motoren ga sturen. Dus als ik het goed begrijp heb ik alles wat ik nodig heb in mijn schema staan. Had graag gezien hoe ik alles moet aansluiten, maar dit moet ik dan maar bekijken als ik alles aangeschaft heb.
Heb ik aan 1 lipo accu genoeg...? 7,4 volt 5000 Mah Of twee van 7,4 volt 5000 Mah of 1 van 18,4 volt 10000 Mah
Tja... Wat wil je? Voerboot in het water, rustig een paar rondjes draaien, links en rechts een portie voer dumpen en dan weer richting kant? Dan heb je aan één accu meer dan genoeg. Kijkend op de site van de HMBC zie ik voor een Speed 600 eco een maximaal opgenomen amperage staan van 7,5A. Dat maal 2 is een verbruik van 15 A per uur. Dan zou je (in theorie) zo'n 20 minuten kunnen varen, op volle snelheid. Als je rustig aan doet, verbruik je, als je je motoren netjes op je schroefassen hebt uitgericht, misschien 1,5 tot 2,2A per motor. Dan is je vaartijd plotseling ruim 2 uur. Lijkt me meer dan genoeg voor een dagje vissen...
bij mij op de club hebben we meedere van die graupner regelaars gehad en die zijn allemaal binnen 2 jaar kapot( en vaak nog veel eerder). dus van daar dat ik het weet en die chinees regelaars gaan gemiddelt ook zo lang mee of langer, en die kosten een stuk minder. en ja bij die graupner regelaars was alles goed aan gesloten dus daar lag het ook niet aan. ik heb die chinese schroefjes ook en bij mij kon je ze niet er zo vanaf trekken. dus ik weet niet wat voor schroefjes jij hebt gehad? en ik zeg niet dat alle lipo's goed zijn uit china maar wie zegt dat alle die hier worden verkocht wel goed zijn? en als laaste je hebt ook wel brushless motoren die niet zo veel toeren maken. stel hij maakt veel toeren dan zet je de gewoon een vertraging tussen.
als je een mooie vertraging hebt die maakt niet zo veel lawaai. maar een vertraging geeft meer vermogen hoezo gaat dan het rendement om laag? lijkt mij een beetje stug.
met een vertragen krijg je meer koppel. dit zegt niks over het rendement. aangezien je hier meer delen op heb waar verliezen in optreden word het rendement minder
oke nu snap ik het maar dat bedoel ik ook koppel waar wist alleen zo gouw het juiste woord er niet meer voor. maar nu snap ik ook waarom het rendement afneemt.
Mijn ervaring met Graupner regelaars is prima... Ik heb er een paar in gebruik die al ruim tien jaar oud zijn... En mijn ervaring met Chinese schroeven (en ik bedoel dus scheepsschroeven) is bedroevend. Printplaten solderen kunnen ze daar wel, netjes hardsolderen moeten ze blijkbaar nog leren. Klopt. En die zijn duur. En volgens mij wilde je toch tips geven aan de TS om geen dure spullen aan te schaffen... En een vertraging tussen motor en schroefas zetten is op zich prima; alleen kijk nou eens naar het gebruik: TS wil een voerboot bouwen. Die moet dus zo stil mogelijk zijn. Langzaam draaiende motoren, met liefst een rechtstreekse aandrijving. Want, ook al zou je vertraging geruisloos zijn (wat ze NIET zijn) je motor moet hogere toeren draaien. = lawaai. Een vertraging geeft weerstand. Of je dat nu met riemen, tandwielen, ronsels of wat-dan-ook doet: een vertraging geeft weerstand. Dat houdt dus in: vermindering van het rendement van de motor. Het enige wat je bereikt is een toename van het KOPPEL: je kan grotere schroeven aan gaan drijven. Als je die kennis niet beheerst, wordt het tijd dat je beter gaat opletten bij natuurkunde, voordat je hier adviezen gaat geven...
Op datgene dat je in de boot wil inbouwen heb ik geen commentaar. Wel enkele kanttekeningen bij het geheel: - als je met de motoren wil sturen moet je zender op z'n minst over een delta-V-mixer beschikken of moet je een losse V-mixer in het model onderbrengen. - in scheepsschroeven komt altijd troep terecht, tenzij je ze inbouwt in tunnels met daarin een soort rooster. Ze hebben dan echter weer minder rendement doordat er minder water aangezogen kan worden. Jullie hebben dus blijkbaar nogal wat onvoorzichtige lieden op de club? Bij normaal gebruik gaan snelheidsregelaars namelijk hoogst zelden stuk en als dat binnen 2 jaar gebeurt doe je een beroep op garantie. Bij apparatuur, die je binnen Europa koopt is dat namelijk de verplichte garantietermijn. Nu zie ik als servicedienst voor Nederland en België (niet alleen voor Graupner, maar ook voor diverse andere Duitse fabrikanten) hoogstzelden regelaars, die zomaar vanzelf stuk zijn gegaan. Nu is de firma Graupner niet de allersoepelste als het om snelheidsregelaars gaat, dus omgepoold aansluiten, zwemles geven, kortsluiten en/of zwaar overbelasten moet ik als eigen-schuld-dikke-bult beschouwen. Zo'n regelaar kan er namelijk ook niks aan doen als 't ie mishandeld wordt. In alle andere gevallen en bij twijfel wordt er kosteloos gerepareerd of vervangen.
corrien, als je een 4 kanaals zender hebt, kun je gewoon de links knuppel pakken voor een motor, en de rechtse voor een ander. persoonlijk zou ik dat fijn vinden, maar ligt natuurlijk vooral aan eigen keus, en wat voor zender je hebt, maar als je een voerboot hebt, met verschillende opties voor later misschien zou ik geen 2 kanaals zendertje nemen. zoiezo wel het becdraadje van 1 van de regelaars eruit halen.
het kan wel maar dat is niet erg fijn varen. je hebt dan altijd 2 handen nodig . beter kun je voor een 6 kanaler gaan met een mixer er in. dan kun je ook de voerbakken apart aansturen en meschien de verlichting ik gebruik voor de voerboot een mx-12 van graupner op 40mhz. deze zijn niet duur en je hebt er alle functie's op zitten die je nodig hebt.
En bedenk dat de 35MHz band gereserveerd is voor modelvliegen. Voor varen mag/kun je 27, 40 en 40MHz en 2,4GHz band gebruiken.
Ron: Had ik al geschreven in een van mijn reacties... Ik wist dat jij anders wel zou reageren... Royskie: m.b.t. de mixers die Corrien beschreef: Ja, da's een mogelijkheid. Als je tenminste een zender koopt die deze mixers heeft. Moderne meerkanaals zenders hebben deze mogenlijkheid over het algemeen wel. Je kán echter ook prima met twee "gasknuppels" varen, zonder mixers. Da's een kwestie van wennen.
Hoi, Wellicht wat laat maar dat is beter dan nooit. Zelf heb ik ook mijn voerboot gebouwd en heb mijn lesjes wel geleerd. 1. koop goede degelijke motoren (graupner 720BB oid.) ivm verbruik (bij mij +/- 0.85A per motor) 2. Neem regelaars die niet de vervelende pieptoon laten horen bij langzaam varen (google maar is op "Bausatz "Volksregler" Typ 2 Mit 1 Amp BEC") en geen fluiten meer nu.(Alle graupners fluiten er op los) 3. Koop een as waar een gaatje in zit voor een smeernippel, makkelijk onderhoud is ook wenselijk toch, je bent en blijft een visser en niet een modelbouwer. 4. Spaar je lipo's en zet er een lipo-alarm en -voltmeter in. 5. Gebruik een 2,4Ghz zender/ontvanger om minder storingen op je fishfinder te krijgen. 6. Neem magneet schakelaars voor je voerklep. (servo's gaan eerder stuk in ons gebruik) 7. led en verstraler verlichting kan je makkelijker schakelen met een "controller switch" ipv servo's Mijn ervaring is dat de meeste voerboten storing gaan geven omdat men ze nooit open wegzet, omdat wij dag en nacht vissen en de boot dan dus in weer en wind buiten staat heeft deze nogal wat te voorduren. Condens is de grote boosdoener en die kan een hoop kapot maken ! Wens je veel succes met het bouwen van je boot. Groet, Carpio
Ad1) Je kunt ook overwegen borstelloze motoren te nemen. Deze gebruiken nog minder stroom. Tevens ben je dan verlost van het onder 2 genoemde probleem. Ad2) Er zijn praktisch geen pulsverlengingsregelaars meer te koop. Hoogfrequentregelaars zijn namelijk energievriendelijker, hebben een beter doseerbare regeling en zorgen, dat er minder vonkvorming en dus slijtage ontstaat aan de koolborstels van de motoren. Hierdoor leveren de motoren ook minder radiostoring. Het enige nadeel is, dat je een pieptoon in de motoren hoort in het deellast gebied. Ad5) Wees daarvan maar niet meteen overtuigd en probeer dat eerst uit. De ervaring leert juist, dat veel fishfinders meer last hebben van 2,4 GHz dan van 40 MHz zenders.