ik heb een probleempje dat , als ik alle twee de accu laders vol aan zet, dat er altijd 1 stopt doordat de spanning teveel fluctueert. Nu wil ik dit gaan verminderen door er een Elko van 2 Farad dicht bij de lades te monteren. Nu is het natuurlijk zo dat iedere keer als ik de laders aansluit dat ik met die grote elko en enorme vonk krijg. Ik heb dus een softstart nodig, deze moet continue 100A kunnen hebben. En het liefst moet deze ook nog werken op 12V en 24V ik kan alleen iets verzinnen met vertraagt een relais oplaten komen. Zijn er geen ander oplossing met zware fet 's of zo ? Bart,
wat je meschien kan doen is een schakeling maken met een relais en een zwaare gloeilamp in serie om de elko op te laden. zodra de gloeilamp uit is is de elko geladen en kan het relais schakelen met een directe verbinding tussen voeding en elko en lader. zo dee ik het altijd met mijn elko voor de geluidsinstalatie van de auto.
Ik denk dat je voeding te ligt is. je moet niet alleen de laadstroom bij elkaar op tellen maar ook de stroom die de laders zelf nodig hebben om te laden. Je spanning zakt in wanneer er te veel stroom word getrokken en dan is de lader die daar het meest gevoelig voor is als eerste aan het piepen. een goeie voeding is goedkoper dan een 100A softstarter en een dikke elco
Er is geen voeding in deze setup, er zijn twee AGM lood accu's van 90 Ah Hier van zal de spanning altijd variëren bij variërende belasting. Ook de 16mm2 kabel en twee relais helpen niet om de spanning stabiel te houden. Ik kan bij ons op het veld ook niet dit vermogen uit de 220 halen. Oplossing met een relais en lamp en op spanning schakelen is niet heel makkelijk om onderscheid maken tussen de 12 en 24V aansluiting. Het enige wat ik nu kan verzinnen is een simpele inschakel vertraging parallel aan een lamp/weerstand, maar dan nog wil ik het liefst dat doen met FET's. Nog even verder denken. Nu is mijn Acculaad koffer beveiligt tegen revers polarity met de elko moet ik de aanvoerleiding van een schottky diode voorzien om dit te beveiligen. Bart,
weet niet of dit in deze toepassing gaat werken. Maar sommige mensen gebruiken een weerstand(sdraad) (evt lamp zoals eerder beschreven) om de elcos rustig op te laden en vervolgens de werkelijke verbinding te maken. Of werkt zoiets evt SLS-Sinusleistungssteller!
Wat denk je te bereiken met een elko van 2 Farad over de accu(s)? Dat zal je probleem echt niet oplossen. Elko's hebben geen magische eigenschappen hoor! 8O Wanneer jij problemen hebt met te grote variaties in de spanning zal je toch echt moeten denken aan nog dikkere kabels vanaf de accu's en/of nieuwe accu's omdat de gene die je nu hebt een te grote inwendige weerstand hebben gekregen. Denk er ook aan dat de meeste loodaccu's die zo voor handen zijn echt niet zijn gemaakt om constant 100A te kunnen leveren. Ze zijn gemaakt om kortstondig een stroom piek te leveren om b.v. een auto motor te starten. Natuurlijk zijn er wel accu's die dergelijke stromen kunnen leveren, denk maar aans aan die dingen in heftrucks of zo. Dat zijn speciaal ontworpen accu's die ook duidelijk groter en zwaarder zijn dan de "normale" loodaccu. Wanneer je dus 100A of zelfs meer wilt kunnen leveren dan zal je waarschijnlijk beter kunnen denken aan een dergelijke accu. Een "stevige" elko er overheen zetten zal echt niet helpen, helemaal niets! De capaciteit van zo'n elko is veel en veel te klein om enige invloed te kunnen hebben. Zou je die 90Ah accu als een elko bekijken dan is de vergelijkbare capaciteit van de accu maar liefst 324000 Farad en daar ga jij dan 2 Farad aan parallel zetten? Denk je echt dat dit iets uitmaakt? Ik niet hoor! :nooo:
maar waarom wil je eigenlijk twee van die dikke accu's tegelijk laden? kun je niet één voor één laden? En kun je de laadstroom niet instellen? dan duurt het laden gewoon langer.
- Varta AGM ultra dynamic 90AH - Laders 2 x FMA PL8 ( 1300 W laders ) - op iedere lader 2x 6S 4500mAh parallel Wil laad stroom 40A per 2p pakket Die ultra dynamica kunnen het makkelijk leveren maar zullen bij een belasting wissel fluctueerd op de spanning, de lader die het vermogen aanpast weet dat, want die staat op Lead battery. De andere zie de fluctuatie als dat er iets mis is met de voeding. FMA heeft er nogal een handje van om alles veel te strak af te stellen, waardoor er vrij snel errors optreden. Die elko zal de fluctuatie afvlakken in de hoop dat de tweede lader niet zal trippen. En ik heb echt wel het gevoel dat die dat gaat doen. Dat is namelijk de functie van dit soort Elko's bij geluidsinstallaties en ook bij ESC's. Bart,
je gebruikt start accus die vinden langdurige zware belasting niet prettig... die 2 uf dien je dan zo dichtbij mogelijk te plaatsen van de lader. kan je die nie tin de kabel integreren zodat je maar 1x een vonk krijgt? tevens een optie zou zijn een sterke weerstand gebruiken om de stroom te beperken.
Zijn geen echte start accu's, deze AGM accu's kunnen heel goed tegen cyclische belasting, en kunnen ook een auto starten. Deze AGM accu's worden nu in auto's gebruikt die veel verbruiken als de auto stil staat, waar door ze in een auto ook cyclisch belast worden. Ik heb daar ook contact met varta over gehad. Ook mag je deze accu's met vrij grote stromen snel laden. 40A tot 80A was volgens Varta ook geen probleem ( gebruik ze als ik Lipo's aan het cyclen ben ). Ik heb gisteren nog even zitten design en ik denk dat ik met een Fet, die op een vertraagde inschakeltijd, een weerstand in de voedingslijn ( Massa ) ga aan en uitschakelen ( parallel). Voordeel daar van is dat hij meteen beveiligt is tegen polariteit wissel van de voedingskabels. Simpel RC circuitje op een ingang van een 4050 buffer. dat gevoed wordt door een 10 volt regulator. De uitgang van de buffer kan dan gebruikt worden om de Fet's ( 2 of 3 parallel ) aan en uit te schakelen. Heeft veel voordelen met een Fet ten opzichte van een relais. Zo relais verbruikt dan de hele tijd stroom, en ik moet een ander beveiliging hebben voor polariteit wissel. Bart,
Het is heel jammer voor je Bart maar dat doen die elko's bij geluidsinstallaties en ESC's absoluut niet. De functie van die elko's is het afdempen van de hoge piekspanningen die er over de schakel Fets ontstaan. Daarom moeten ze ook zo dicht mogelijk bij de versterker of de ESC worden gemonteerd en geven lange draden naar de accu extra problemen door de zelfinductie welke die spannings pieken extra hoog kan maken. Die spanningspieken kunnen met gemak meerdere keren hoger uitkomen dan de voedingsspanning (accuspanning). Onder ongunstige omstandigheden kunnen ze wel honderden Volts worden! Daar kunnen de schakel Fets niet tegen, die overlijden snel en in stilte. Hier is al een draadje over op dit forum! Hoezo is dat bij die auto versterkers ook zo? Daar zit zonder uitzondering een booster schakeling in die met schakel Fets de voedingsspanning van 12V verhoogt naar 24V of soms wel 48V. Anders kunnen die versterkers niet zo veel vermogen leveren. Het zijn de schakel Fets uit die booster schakeling die beschermd moeten worden. Omdat de stromen behoorlijk hoog zijn moet de capaciteit van de elko's ook flink hoog zijn. Het gekke is dat een heel stel kleine elko's parallel vele malen beter is dan één zo'n grote "emmer" maar dat kan je die lui meestal niet aan hun verstand brengen. Vergeet die elko voor deze toepassing, jou probleem wordt daar echt niet door opgelost. Wanneer de spanning van die accu(s) zakt zal de elko de stroomlevering moeten overnemen om de dip op te vangen. Helaas maar de spanning over de elko dipt bijna net zo snel in elkaar, zo niet sneller! Bij 100A zal de spanning over een 2F elko binnen 0,02 seconden 1V ingezakt zijn. Dat is dus 20msec, en daarmee denk je te voorkomen dat je lader in de stress gaat? :sad:
Wat ik wel eens gelezen heb, en eigenlijk bij simple redenering ook gewoon waar acht, dat een lood accu eigenlijk een heel grote elco is, zeker een start accu. daarom zal er bij toevoeging van een elco geen wezenlijk verschil optreden ik denk dat de meest simple oplossing voor je probleem is een extra accu er bij nemen (wat ook gegarandeerd werkt ;-) )
ja het fluctueren van de spanning komt echt door een te hoge belasting van de bron (accu) je accu kan simpelweg de stroom niet leveren of er zit te veel weerstand in de leiding. je trekt dus ruim een uur lang 40 ampère (+ extra voor de lader) per accu.
Nog meer Luppie. Die 40A is de laadstroom voor de accu's. Om die laadstroom te kunnen laten lopen moet de lader een veel hogere spanning aanbieden dan de 12V van de loodaccu. Het zijn immers 6S accu's! Om dat te kunnen doen zit er in de laders een booster schakeling die de 12V omhoog brengt naar ongeveer 25V. Er loopt dus een maximale laadstroom van 40A bij maximaal 25V. Dat is niet minder dan 1000Watt! Die 1000W moet de 12V loodaccu leveren dus zal de stroom minimaal 1000/12=83A. Daar komen de verliezen in de lader en zo nog bij dus je kan gerust rekenen dat er tot wel 100A uit de 12V loodaccu wordt getrokken. Het is niet vreemd dat de accu daar moeite mee heeft en dat de spanning inzakt. Wat je ook bedenkt dat zal je nooit kunnen voorkomen. Alleen door er nog een accu of zelfs accu's aan parallel te zetten of door een hele zware voeding te gebruiken kan je dat oplossen. Met een elko is dat echt totaal onmogelijk.