Ik zie nu dat mijn motor, bekeken vanuit de staart naar de neus meer links zit dan rechts. Ik ziie dat er tussen de motor en de binnenwand van de mentor aan de rechterkant (van de staart naar de neus bekeken) meer ruimte zit dan aan de linker kant. De moter zit wel precies in het midden van de alluminium motor bevestigingsplaat. Komt dit door de bekende afstelling van de Mentor naar rechts of zit er iets niet goed?
Dank je... Ik heb goed nieuws. Mijn mentor is door de vliegclub waar ik net lid van ben goed gekeurd. De mensen van de club hebben mij goed geholpen vanavond, vooral met het afstellen van de richting, hoogte en rolroeren. Echt top Ik heb op een avond meer kunnen leren dan drie maanden info vergaren op het net. Als het weer goed is wordt de Mentor door de instruteur zondag ingevlogen en krijg ik mijn eerste les. Ook mensen op dit forum bedankt voor alle informatie en advies. Wel vreemd voor mij was dat bijna iedereen op de club op mode 1 vliegt (gas rechts) terwijl ik op de heli en op de easystar en op de sim op mode 2 zit. Gelukkig heb ik een instructeur met dezelfde merk zender (spektrum) als ik (ik dx-6, hij dx-acht) zodat ik toch verder kan gaan met mode 2.
Zooo die is mooi geworden!!! chappeau! heb je ook plaatjes van de ledjes? en hoe je het een en ander "under the hood" hebt zitten?? p.s. welke club is dat? Remco
Deze foto is met mijn gsm genomen; later zal ik wat betere foto's nemen en deze posten. De ledjes zitten wel in het toestel, maar daar de verlichtingssmodule net achter de kap zit, kan ik enkele (van de verlichting in de velugel)stekertjes van dezre bedrading er niet in krijgen. De verlichtingsmodule zit wel vast met klitteband maar de draadjes van de verlichting in de romp en staart zijn iets te kort, nu de stekkers in de module zitten om de module lost te maken zodat ik de stekkertjes van de vleugelverlichting er niet in krijg. (is het nog te volgen?) De draadjes van de verlichting in de romp en staart heb ik wel langer gemaakt maar in de cabine vastgemaakt met een kabelbindertje en daar kan ik niet zo makkelijk bij. In het kort... verlichting zit er wel in maar enkele stekkertjes (van de vleugelverlichting]kan ik nu niet gemakkelijk inpluggen. Ik laat het ff zo. Ik ga eerst leren vliegen op de (ZVC)lub. De verlichtingsmodule maar ook de ontvanger met de sateliet zitten net achter de kap in de cabine. Nu met de 3s 3600mAh lipo gaat het wel, maar als ik een grotere lipo (5000mAh) gebruik, moet ik een andere plek voor deze zoeken; anders past de lipo er niet in. Wat je op deze foto niet zo goed ziet is dat de zilveren stroken op de vleugelranden niet kreukelloos aangebracht zijn. Ik heb van HK de prismatic zilveren stickers gebruikt om de zichtbaarheid te vergroten. Maar pas op... dit spul is zeer dun en krult snel en eenmaal erop is de kleefkracht zo groot dat het zich niet laat corrigeren. Ik laat het ff zo en wie weet haal ik het er later af.
hoe zit het eigenlijk met de rolroeren ? ik sta nu voor de keuze de rolroeren via een Y-kabel met de ontvanger te verbinden, of ieder apart op een kanaal. nou is het bij een Y-kabel niet zo dat je flaps kan instellen, en als je ze ieder apart op een kanaal zet zou dat moeten kunnen heb ik gehoord. nou vraag ik me af: is het met flaps makkelijker, of zijn ze toch een 'must' ? zo niet doe ik het via een Ykabel, maar anders apart op een kanaal. groeten.
Als je toch een kannaal over hebt bespaar het je de kost van een Y kabel. Je kan dan wat met de flaps spelen, maar je hebt ze niet nodig. Het is een leuk extratje.
Zo vanavond mijn Mentor voor het eerst in de lucht voor het invliegen en daarna de eerste les. Hij vliegt heel goed volgens de instructeur.. Het geel steekt heel mooi af op de blauwe late avond lucht. Ik heb trouwens op dit forum een mentor fotomap aangemaakt.
Nog een vraag betreffende de afstelling van diverse roeren enz. In de handleiding worden een aantal maten gegeven voor de afstelling van de rolroeren , hoogte en richtingroer. Zijn deze juist ? of heeft iemand hier nog aanvullingen toe te voegen ? Ik neem aan dat de maten zoals opgegeven gemeten worden op de punt van b.v. rolroer ten op zichte van het vleugelvlak ! Alvast bedankt mede tobbers roost:
De uitslagen meet je altijd aan de achterlijst, zo dicht mogelijk bij de romp (dus binnenkant roer). Met de knuppel in de hoek moet het roer de opgegeven hoeveelheid mm's uitslaan. De uitslagen zoals Multiplex die opgeeft kan je goed gebruiken. Je kan het later altijd nog aanpassen naar eigen smaak, maar de opgegeven waarden geven je een prima vliegen Mentor.
mentor bijna af. vanmiddag voltagemeters ingebouwd. hij hangt ook horizontaal op 85mm. nu de stickers erop aan het doen, meer werk als gedacht. vanmiddag heb ik een stukje over het pleintje bij ons achter gereden, toen vloog door het niet goed vastdraaiuen van de spinner de prop eraf.. nu is 1 hoekje geschaafd, alleen paar krasjes, lijkt me geen probleem. het andere hoekje is een stukje vanaf. het gaat om een stukje dat aan de buitenkant zit, normaal loopt dat schuin omhoog naar het andere hoekje toe, en nu loopt het schuin OMLAAG naar het andere hoekje toe. dus even simpel uitgelegd, er is een klein stukje vanaf aan 1 kant. nu is mijn vraag: kan ik hier nog mee vliegen? ik heb daarna nog de prop erop gezet en weer verder getaxied, en niks gemerkt, afgezien dat ik iets meer gas moest geven (maar dat kan ook gewoon door de net opstekende wind komen) bedankt.
Woei! De mijne heeft z'n maiden gehad daarnet. Leuke kist hoor! Alleen moet ik nog even wat spelen met de downthrust. Bij vol gas gaat ie naar beneden Verder is mijn ervaring: - Vliegt vrij makkelijk - Gaat redelijk met een windje om - Stuurt zeer strak op rol met default uitslagen. Gaat ook vrijwel gelijk de bocht om bij gebruik van alleen rol. Bij landen kan dat lastig zijn als je alleen even vlak wilt leggen. Krijg je gelijk een koerswijziging cadeau Leuke kist!!
Kan je een foto laten zien van wat je bedoeld? Het is mij niet duidelijk welk onderdeel nu beschadigd is? De spinner die erbij zit is niet nodig om te vliegen. De prop-houder is van metaal en beschadigd niet zo snel. Als de propeller beschadigd is zou ik toch een nieuwe overwegen. -- Joost
de prop zelf is beschadigd. het gaat om het uiterste puntje, waar wat krasjes opzitten, en er een heel, heel klein stukje van is afgebroken. ik had de propeller alleen niet goed vastegzet, daarom vloog ie ervan af. de rest is natuurlijk onbeschadigd. \ net nog even getaxied, en hij draait mooi, geen tekenenen dat ie uit balans is ofzo, dus ik heb wel hoop eigenlijk. @ japie: bedoel je met default uitslagen de 7mm down en 15mm up van de ailerons ? kan niet wachten te gaan vliegen!
Zonder foto of zelf zien is het slecht te zeggen, maar let wel op. Een beschadiging kan er ook dieper inkomen. En met de krachten die op een prop komen kan die wel eens spontaan afbreken... Hoeveel is een heel klein stukje?
ik heb eerlijk gezegd geen flauw idee hoe je een foto moet invoegen hier, sorry het gaat om het uiterste puntje van de prop, daar is 2mm vanaf. ik heb het lichtjes geschuurd, er zaten geen scheurtjes of iets in. want wat er gebeurd is is dat de prop op een van zn langzaamste toerentallen eraf is gevlogen, en toen op stenen is gevallen. het ging niet zo hard, maar er zat wel een stukje los wat ik eraf heb gehaald, ter grootte van een splinter. persoonlijk denk ik dat het weinig uitmaakt, omdat er geen scheurtjes inzitten die verder kunnen scheuren..
2 mm vind ik aardig veel. Ik zou de prop niet meer vertrouwen en vervangen. Scheurtjes zie je niet altijd, die kunnen ook binnenin de prop zitten.
Gefeliciteerd en veel plezier met de Mentor. Welke setup gebruik je? Kan je een foto of clip plaatsen?