Video}Vorming Van Thermiek

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Rick R, 4 mrt 2011.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    sooooo dat was wel even spannend! Het laatste stuk ging echt vreselijk hard omhoog. Mooi hoor.

    (*verdwijnt naar de zolder om zijn kapotte F3J weer eens goed te gaan bekijken....)
     
  2. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Geen chocola maar gewoon gelijkwaardig en wat meer gerelateerd aan RC. :)
    M'n Easyglider, stukkie piepschuim met een vliegtuigvorm dus, als de wind daarboven maar voldoende hard is kun je met een groundspeed van luttele km/h nog blijven zweven.
    (Had hem even als testplatform gebruikt voor mijn vario e.d..)
    Als er dan een thermiekbel voorbij komt stijg je uiteraard en dat gaat 7 van de 10 keer gematigd maar kan inderdaad ook best rap omhoog gaan ja.
    Was wel iedere keer op > 100 - 150m hoogte.

    Wel een interessant topic trouwens :yes:

    Ook maar eens dat Thermikbuch bestellen via Bol.com.
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En jij denkt dat zo'n thermiekbel ook op zijn plek blijft hangen (ofwel: met jouw vliegsnelheid tegen de wind in beweegt?)
    Niet dus. De thermiek drijft met de wind mee dus als jij geen rondjes draait (en je met de wind mee laat drijven) zul je al heel snel de bel uit vliegen.
    Dat was de chocolade-vraag nou net, hoe kan het dat die meeuwen zonder draaien toch in de thermiek lijken te blijven?

    Zelf hou ik het er op dat het een langgerekte bel was. Op wat grotere hoogte kom je ook wel eens van die "velden" tegen waarin het blijft stijgen, ook al vlieg je rechtuit (met een vario kom je daar snel achter).
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Hier nog een..... vanuit een hand start ;)



    Gr Lyckele
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Discus2ct

    Discus2ct

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    1.617
    Locatie:
    Rijswijk
    Daar kan toch geen motor tegenop! Dit is pas echt genieten. Wat een top zwever!
     
  6. E-Zwever

    E-Zwever PH-SAM

    Lid geworden:
    27 feb 2005
    Berichten:
    90
    Indrukwekkend dat filmpje van Dirk. Als je dit lukt loop je de hele dag met een grijns op je gezicht rond.
    Geeft inspiratie om dit ook te proberen. Heb weliswaar vaker in een bel gecirkeld (met vario) maar dan was dit meestal op een iets grotere starthoogte. Probleem was vaker om er dan goed uit te komen.

    of topic.: mooie sfeermuziek bij het tweede filmpje (zeker geen Fransje Bauer)....

    Groetjes.
     
  7. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Een clubmaatje van mij heeft exact dit 4 jaar geleden gedaan tijdens een vliegweek op de Banne d'Ordanche. Het was de hele dag een mengsel van dynamisch en thermisch vliegen. Er was vrijwel geen wind. Op een moment kwam er een dikke wolk aan die alle thermiek stopte, en door het vrijwel ontbreken van wind duurde het bijna een half uur voordat hij voorbij was.
    De eerste landingspoging mislukte, en voor de tweede was hij al te ver weggezakt. Uiteindelijk na 25 min. cirkelen verdween de wolk, en was hij binnen 5 min. weer boven en geland. Precies als in het filmpje.

    Hij loopt nu soms nog met die grijs op z'n gezicht rond ... ;)

    Dirk.
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.899
    Locatie:
    Ede
    sommige dingen zijn nu eenmaal lekkerder dan een orgasme ;)
     
  9. _Dutchy_

    _Dutchy_

    Lid geworden:
    28 dec 2008
    Berichten:
    1.352
    Nee, nog even terug gekeken maar ik zie nergens staan dat ik dat denk. :nooo:
    Sterker nog, ik schreef zelfs: "Als er dan een thermiekbel voorbij komt".
    Daarnaast was het juist met Vario & GPS en zoals gezegd op grotere hoogte (daar waar de bellen vaak al wat groter/wijder zijn).
    Bij een sterke thermiek gaat het rap, bij zwakkere thermiek minder rap.
    En uiteindelijk zul je inderdaad de bel weer verlaten als je rechtuit blijft vliegen. Bij een brede bel kun je er langer in blijven hangen, bij een smalle minder lang.
    Als je er weer in wilt komen laat je je weer een stukje met de wind mee gaan en begin je weer opnieuw.
    Tenslotte zag ik in de reply van Peter Den ook niet staan over hoe lang, hoe hoog en over welke afstand deze actie van de meeuwen zich voltrok.
    Dus gebaseerd op die specifieke gegevens dit voorbeeld erbij betrokken.
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ah zo. Anders geïnterpreteerd dan. Ik ga er vanuit dat Peter zelf ook wel kan bedenken dat als het om "even" gaat dat een langsdrijvende bel is. Dacht daarom dat hij over een langere tijd had gekeken. Het is jammer dat thermiek niet zichtbaar is, dan zouden we het weten :)
     
  11. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Voorburg
    :D
    Nou dat kan Peter dus best wel.
    Mijn opmerking was bedoeld om aan te geven dat ik vond dat de linksrechtsdraai-discussie een te simplistisch beeld geeft van de mogelijke situaties.
    Daarom gooide ik even een paar snelle observaties in de strijd die ik wel aardig vond (en gewoon uit mijn stoeltje in de tuin).
    Die meeuwen stonden daar wel een minuut of 5 en ik heb dat meer gezien.
    meestal gaat dat dan om een passage van een front of 'koude slenk' die bij een onweersbui kan horen, maar het bijzondere dat dit in blue-air was.
    Maar ook daar heb je soms brede fronten die over een tijdelijke langzamer deel lucht stijgen.
    Maar het kan ook makkelijk dat die meeuwen gewoon rechtuit wilden en even zolang het duurde de passerende bel oppikten: ze gingen nl na een poosje gewoon in de zelfde richting verder.
    Allemaal heel leuk om te observeren en te proberen te interpreteren vind ik.:)
     
  12. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Thermiek zichtbaar maken?

    Maar, dan doen we daar toch wat aan?

    Ik ken mij voorstellen dat een rookbom, (bediend door een servo) het geheel zichtbaar kan maken? Als je vario gaat piepen, rookbom af laten gaan en cirkelen maar. De on-board camera's op de kist doen de rest.

    Gek idee :confused:
     
  13. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Dat vindt ik een subliem idee. Ik zou nog niet weten hoe je dat zou moeten realiseren, maar het lijkt me subliem om zo'n bel een keer echt te kunnen zien.

    Eigenlijk weet ik wel hoe je dat moet doen.
    Neem maar eens een een 4S 5000mAh Lipo pack, en ram er maar eens een schroevendraaier doorheen dan krijg je een geweldige rookbom.
    Of ik dat ga doen ... ? Beetje duur en riskant voor mijn model ...

    Dirk :D

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Haha, zo wordt het wel een erg dure hobby inderdaad! Voor een 'goedkoop'' alternatief zou je eens op YouTube kunnen zoeken naar KAS&suiker rookbommen. Erg populair onder de jeugd :D

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Je kunt toch ook gewoon een rookbom kopen? Dat lijkt met het probleem niet.
     
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  17. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Ik schop dit draadje nog maar eens omhoog. Tijdens mijn rit naar m'n werk (net op de middag) viel het mij op dat er diverse gevleugelde (of gevederde) vrienden bellen aan het pikken waren dat het niet normaal meer was. Terwijl de zon nog niet eens zo nadrukelijk aanwezig was.

    Wat ik nu wil weten, wat was nu de plaatselijke luchtdruk, temperatuur en wind. (zowel kracht als richting) Is er ergens een site waar ik dit achteraf kan terugvinden?

    Ook heb ik een site voorbij zien komen waarbij de voorspellingen (wat thermiek betreft) zichtbaar waren. Ik kan deze alleen niet meer vinden.

    Tijdens mijn rit was er een zichtbare grens van wolkendek/luchtvochtigheid. (grens brabant/gelderland) In brabant wolken en net over de rivieren klaarde het enigzins op.

    De meeste diverse vogels vlogen in brabant de belletjes in. Boven bos, maar ook op een opengebroken veld tussen de industrie.

    ik zoek een goede betrouwbare site waar ik de gegevens/data achteraf te bekijken en/of op te zoeken zijn.
     
  18. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Yep, als die site werkt (is een probleem de laatste tijd) dan is die fantastisch goed.

    Dirk.
     
  20. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.362
    Locatie:
    Haarlem
    Ik kan daar niet die bewegende plaatjes van 'vandaag' en 'morgen' niet meer vinden.
    Waar stonden die ook alweer :confused:
     

Deel Deze Pagina