elapor en wasbenzine

Ik wil mijn Multiplex Mentor spuiten met motib acryllak. Ik heb ook de plastic primer voor deze klus. Nu las ik Dat St Marc verfreiniger goed is om de elapor schoon te maken voor het spuiten. Alas deze hier niet verkrijgbaar is, is dan wasbenzine een alternatief?

Heeft iemand ervraing met elapor en wasbenzine?
 
st. marc ken ik niet maar ik gebruik altijd wasbenzine dit werkt perfect en werd mijn aangeraden door en professionele spuiter kost maar iets van 3.50 voor 1l bij de gamma.

Greetz kevin
 
st. marc ken ik niet maar ik gebruik altijd wasbenzine dit werkt perfect en werd mijn aangeraden door en professionele spuiter kost maar iets van 3.50 voor 1l bij de gamma.

Greetz kevin



O ja bij het tweede bezoek aan de Gamma was het er.....
 
Je zegt dat je ook de 'plastic primer' hebt voor deze klus, maar hoort die primer sec bij het soort spuitverf dat je wilt gaan gebruiken ?

Multiplex heeft een primer: --> MULTIPLEX

Of preciezer: MULTIprimer für Elapor und EPP (100ml) #602700

Als je die gebruikt zou het goed moeten gaan.

Elapor is anders heel lastig te spuiten, werkelijk niet blijft vastzitten, op stickers na dan.
 
Laatst bewerkt:
Je zegt dat je ook de 'plastic primer' hebt voor deze klus, maar hoort die primer sec bij het soort spuitverf dat je wilt gaan gebruiken ?

Multiplex heeft een primer: --> MULTIPLEX

Of preciezer: MULTIprimer für Elapor und EPP (100ml) #602700

Als je die gebruikt zou het goed moeten gaan.

Elapor is anders heel lastig te spuiten, werkelijk niet blijft vastzitten, op stickers na dan.

Ik gebruik de plastic primer van Motib. Heb ik ook op de easystar gebruik en dat ging prima.
 
IPA

Hallo

Ik gebruik IPA Isopropylalcohol 99,9% voor alles wat ik wil spuiten.(en schoonmaken van printplaten/contacten en dat soor dingen)
Ook kan je het verdunnen met ged.water bijv.(70/30 bijvoorbeeld)

Gr.Jessy
 
als het maar ontvet, elapor (epp) is geen piepschuim als eps (polystreen) en kan zowat alles hebben zonder op te lossen.
 
De bovenlaag van Elapor is wat vettig. Gewoon licht opschuren om die laag kwijt te raken, ontvetten met Glassex en dan direct de aflak erop in dunne lagen (4 tot 5 laagjes is OK). Scheelt een hoopt gewicht aan primer en gaat net zo goed. Wel de eerste paar laagjes heel dun nevelen om eventueel opvreten te voorkomen.
 
Het verhaal achter Elapor is helaas complexer als hierboven geschetst. Elapor is een mengsel van Polystyreen en Polyetheen beads of granules (een bolletje kunststof met daarin een belletje gas) die tezamen expanderen onder inwerking van stoom in een spuitgietmatrijs (de stoom verhit het gas in de beads dit zorgt voor de schuimvorming). Voor lossing uit de matrijs van de spuitgietdelen wordt een wasachtige stof gebruikt.

Elapor is door de gebruikte materialen inert van aard. Het heeft een lage oppervlakteactiviteit. Chemisch beschouwd zijn er geen dipool verbindingen aanwezig in het oppervlak. Lakken (op acrylbasis) echter hebben voor een goede hechting aan een oppervlak dipool verbindingen nodig.

Hoe kan men dipool verbindingen creëren, hiervoor zijn verschillende technieken beschikbaar, te weten:

Coronisatie, bijvoorbeeld met een vlam, dit was heel lang geleden een vereiste om de kunststof Ferran (Polyeteen met een ijzer-ion in de molecuulstructuur) te kunnen lakken. Ferran werd door Carrera in rotatiematrijzen verwerkt tot modelvliegtuigen. Dit durf ik zelf niet aan met een schuim als elapor. Dit gaat snel mis, door de isolerende kwaliteiten van het schuim is de warmte opbouw onbeheersbaar. Coronisatie is ook mogelijk door het creëren van een elektrisch veld echter elapor is hiervoor niet geleidend genoeg (probeer maar uit met een regger).

Fluorisatie of gasfasefluorisatie, fluor is een zeer reactief (redox-reactief) gas dat zeer snel een verbinding kan aangaan met Elapor (enige micrometers diep) en lakken mogelijk maakt. Twee methoden beschikbaar: barrière fluorisatie en adhesie fluorisatie met mengsels van gassen bestaande uit fluor met stikstof of fluor met lucht. Helaas alleen voor de echte professionals weggelegd, bijvoorbeeld kunststof carrosseriebouwers.

Wat doet nu de primer van Multiplex, die doet twee dingen, de lossingswas verwijderen én de fluor in de primer gaat een verbinding aan op het oppervlak van de Elapor. Waardoor er een laagje met chemisch actieve dipool molekulen ontstaat. NU kan er worden gelakt! Pas op wacht hier niet te lang mee, want de dipool-laag is niet stabiel en verdwijnt na een paar dagen weer (wetenschappelijk beschouwd is er sprake van de interactie tussen een ion en een geïnduceerde dipool). En dan moet je weer opnieuw primer op het Elapor smeren. (Red. met schade en schande wordt men wijs) Overigens de methode van MPX lijkt het meest op adhesie-fluorisatie (normaliter lucht met een lage concentratie fluor). De fluor wordt hierbij gedragen door een agressief en snel verdampend oplosmiddel. Dat er fluor in dit mengsel zit is goed te zien aan de kwikzilver-achtige opaliserende glans van de primer. De dipolen zorgen voor een toename van de hydrofiliteit (wateropnemend vermogen) ofwel de oppervlaktespanning neemt af en de oppervlakteactiviteit neemt toe.

Zijn er nog andere alternatieven? Ja, volgens zeggen werkt schuren gevolgd door een lakprimer ook, anderen zweren bij het gebruik van Save-Coat, airbrushen levert betere resultaten dan spuitbussen etcetera. De meningen zijn verdeeld, zelf ben ik er nog niet uit wat de beste, de goedkoopste, de mooiste, enzovoorts oplossing is. Mettertijd weten we samen het antwoord wel.

Zo. dat was de theorie, de praktijk is weerbarstiger. Uit eigen ervaring puttend denk ik dat de primer van Multiplex wel iets doet. Maar veel minder dan ik aan verwachting heb. Multiplex geeft zelf al aan in de bijsluiter dan niet alle verfsystemen compatibel zijn met haar primer en adviseert naast haar huismerk spuitbussen Faskolor Acryl spuitverf voor Lexan (deze verf bevat een hoog percentage weekmakers). Dat is niet zonder reden, veel andere verfsystemen hechten of niet goed aan de ondergrond of springen tijdens het gebruik los (het schilferen).

Eigenwijs als ik ben en altijd in voor een experiment. Heb ik de vleugel van een Mentor versjteerd door na de Multiplex primer en een uurtje droogtijd Action acryl spuitverf aan te brengen (spuitbussen van €1,99). Het resultaat was na spuiten in één kleur (uit drie lagen opgebouwd) prima, dus snel deze kleur afgeplakt met paarse low-tack crepé tape van de Action en de volgende kleur er op gezet. Resultaat leek top, totdat ik de tape verwijderde, deze tape nam de onderliggende verf mee, balen. Andere tape gezocht en gevonden: low-tack tapes van 3M, Kip en Tamiya. Allemaal getest, eindresultaat hetzelfde, enig voordeel de verwerkbaarheid is veel beter dan de goedkope tape van de Action de prijs van de betere tapes is echter navenant hoger. Voorlopige conclusie de hechting van Acryl spuitverf van de Action op Elapor is onvoldoende.
Definitieve conclusie: het probleem zit niet in de hechting maar in onthechting van de Action spuitverf onder de tape laag. Direct na het spuiten migreert oplosmiddel en drijfgas uit het verfmengsel in de lucht maar ook in het schuim en via deze laatste weg dus ook in het schuim direct onder de tape. Aldaar aangekomen kan het oplosmiddel alleen wegkomen via de uitgeharde verflaag die daar zit. Die wordt ter plekke week gemaakt en dan meegenomen tijdens het verwijderen van de tape.

Oplossingen nu: gaan sparen voor een airbrush met compressor zodat ik het nog een keer kan proberen met Faskolor of wisent safe-coat aanschaffen bij www.kleber-und-mehr.de of experimenteren met Motib verfsystemen of Deka Kolor Acryl verf (http://www.budweg.org/DEKA2.htm) gebruiken. Met Deka Kolor verf heb ik in het verleden al zeer goede resultaten gehad op een Pilatus Porter van Pemotec deze worden gesneden uit PolyPropeen schuim. PP-schuim is volledig inert, daar hecht normaliter niets op. Deka Kolor blijft echter elastisch na uitharding.
 
Laatst bewerkt:
Volgens Eric Kos van een (on)bekende op airbrush gespecialiseerde zaak in Almere is de door Multiplex geadviseerde acrylverf van Faskolor volledig identiek aan Auto-Air-Kolors verf, het komt namelijk uit dezelfde fabriek. Hij adviseerde mij om geen Multiplex-primer te gebruiken maar de verf in hele dunne lagen te brushen en direct na het spuiten van iedere laag deze met een haarföhn te verwarmen. Hierdoor zou de hechting aanzienlijk verbeteren.
 
@ archivaris, ik begrijp het niet zo goed; geen primer gebruiken van Multiplex? De spuitbussen met extra weekmakers van Faskolor, is dat het wel? Het lijkt wel een afrekening:

Volgens Eric Kos van een (on)bekende op airbrush gespecialiseerde zaak in Almere is de door Multiplex geadviseerde acrylverf van Faskolor volledig identiek aan Auto-Air-Kolors verf, het komt namelijk uit dezelfde fabriek. Hij adviseerde mij om geen Multiplex-primer te gebruiken maar de verf in hele dunne lagen te brushen en direct na het spuiten van iedere laag deze met een haarföhn te verwarmen. Hierdoor zou de hechting aanzienlijk verbeteren.
 
@ archivaris, ik begrijp het niet zo goed; geen primer gebruiken van Multiplex? De spuitbussen met extra weekmakers van Faskolor, is dat het wel? Het lijkt wel een afrekening:

Je hebt gelijk, ik heb wat zaken door elkaar gehaald mijn laatste verhaal klopt niet want duplicolor is niet van faskolor. Duplicolor levert voornamelijk spuitbussen op aerosol basis.
Hoe kom ik toch aan die faskolor? Ergens van een Duits forum denk ik, in ieder geval spuit ik nu dat spul met een airbrush op elapor met en zonder primer (van mpx) vooraf en met en zonder föhnen. De resultaten zet ik over een tijdje wel op het forum.

PS Het noemen van een naam van de eigenaar van een zaak in Almere was bedoeld om credits te geven voor informatie en niet ter afrekening.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels gewinkeld in Almere en daar een beginnerssetje gekocht voor airbrushen met als belangrijkste onderdeel een H&S Ultra, verchroomde versie met teflon ringen (thinner bestendig).
Vervolgens de Mentor vleugels overgespoten met witte sealer van auto-air colors en afgespoten met faskolor lak. Ziet er nu heel redelijk uit voor een absolute beginner.

Opmerkingen, ten eerste in de stijl van mijn voorgaande betoog heb ik de blanke Elapor-delen opnieuw chemisch geactiveerd met Multiplex-primer. Dat heeft niet goed uitgepakt, ter plaatse heeft het schuim een sinaasappelhuidje gekregen (cellulitis is er niets bij). Dat doe ik dus nooit meer zo. Ten tweede het afplak probleem is nu vrijwel opgelost, door gebruik van de sealer wordt er bijna geen (toch nog een beetje) aangebrachte lak meegenomen tijdens het verwijderen van de Kip low-tack tape. Ten derde, zonder trillende handen (ik dus nooit), kan je airbrushen met de Ultra zonder gebruik te maken van afplak-belijning. Dat ding werkt echt lekker.

Ik vermoed dat dat sinaasappelhuidje wordt veroorzaakt door een te hoge concentratie Elapor primer. Bij de eerste behandeling is de lossingswas al verwijderd. Bij een vervolgbehandeling moet dus gebruik worden gemaakt van een bijna droge applicator voor de Elapor primer. Anders breng je snel te veel op en dat kan dan invreten.
 
hallo
op mijn easystar die ik 2de hands heb gekocht is getekend met alcoholstift. Hoe krijg ik er dit af zonder lelijke plekken of gaten te hebben?
MVG Ruben
 
hallo
op mijn easystar die ik 2de hands heb gekocht is getekend met alcoholstift. Hoe krijg ik er dit af zonder lelijke plekken of gaten te hebben?
MVG Ruben

Niet:

Een oplosmiddel gebruiken, bijvoorbeeld isopropanol, lost misschien de inkt weer op maar resulteert vrijwel zeker in vlekken. Omdat het schuim poreus is en je de inkt niet mechanisch weg kunt poetsen onder het oppervlak. Of omdat de polystyreen in het schuim chemisch wordt aangetast.

Schuren (diep genoeg!) geeft lelijke plekken en/of gaten.

Overspuiten, daar verwijder je de alcoholstift niet mee. Het wordt wel minder storend.
 
Back
Top