Ik heb begrepen dat er een kans is op statische ontlading bij de grotere modellen helikopter door de snaar. het is alleen niet duidelijk bij mij of ik dit risico bij mijn helikopter ook loop vandaar dat ik dat hier vraag, ik heb nu een 600 helikopter met een aluminum staartboom en carbon frame, is het belangrijk voor mij om dit te gaan aarden ( aan elkaar te koppelen) of is dat niet nodig?
Ook bij je kds is het al een risico hoor, heb zelf ook last gehad van statische ontlading bij mijn kds. Beste is natuurlijk om hem altijd te grounden. Meet met een multimeter eens of er weerstand is tussen staarthuis en motor.
Okee bij mijn KDS nooit geen last van gehad... Hoe bedoel je weerstand tussen motor en staarthuis? deze 2 zijn als het goed is niet met elkaar in contact aangezien kunststof blok word gebruikt om de staartbuis aan het frame te maken... WD40 op de snaar is dus een oplossing?
Hoe merken jullie dat er een statische ontlading is? krijgt bv de staart een eigen leven, is gyro van slag?
@stef, simpel gezegd is dat kunststof blok juist het probleem, deze voorkomt dat statische lading wegvloeit en dus zal opbouwen totdat deze met een vonk overspringt naar electronica in de buurt. Dit kan dus naar je gyro, servo of ontvanger en dergelijke overspringen. bij mijn KDS was het zichtbaar doordat iedere 20seconden de staart een kwartslag wegsprong. In extremere gevallen valt je ontvanger uit of gaat je gyro echt over de zeik. Met fbl systemen kun je dus ook glitches op de rotorkop krijgen daardoor. Siliconspray is een tijdelijk lapmiddel. Je kunt beter gewoon de set aarden. Mikado verkoopt hiervoor zelfs specifieke sets als ik me niet vergis.
Strikt genomen is juist 'aarden' de non-oplossing. Je kunt natuurlijk helemaal niets 'aarden' in een heli, dan zou je met een draad naar de grond aan je heli moeten vliegen. Wat je wél kunt doen, is alle componenten met elkaar verbinden, zodanig dat er geen potentiaalverschillen ontstaan. Je heli wordt dan nog steeds statisch geladen, alleen wordt de lading over de hele heli verdeeld, zodat het niet op de heli tussen componenten (bv. tail en gyro) kan 'overslaan'. Maar.. de statische electriciteit wordt dan dus nog steeds opgewekt. Met WD-40 neem je de wrijving die de electriciteit opwekt, weg. Dus WD-40 is eigenlijk dé echte oplossing voor het probleem, alleen het nadeel ervan is dat het zo'n gesmeer is en regelmatig herhaald moet worden. Daarom is alles met elkaar verbinden, of 'aarden' zoals het hier genoemd wordt, in de praktijk wellicht een betere oplossing.
+ het scheelt een hele partij zooi in de heli... het gaat nl best ver de heli in als je eerst de snaar smeert, en dan optoert..
Bedankt voor jullie advies, ik zal hem nu even smeren tot dat ik het materiaal heb om hem te aarden. Nog een 2e vraagje, mijn tail pushrod staat enigzins onder spanning, is het verantwoord as ik deze eningzins buig (in hoekjes) zodat de spanning er af gaat (zegmaar zoals bij de pushrods gedaan word in vliegtuigen) Ter illustratie van de situatie hier een plaatje, zoals je kan zien gaat het om een hele kleine buiging als ik het zou gaan buigen.
Hij staat niet onder spanning bij de uiterste standen, de uitslag heb ik al aangepast in de gyro. Maar zoals je ziet loopt hij in een boog omdat de pushrod houders eigenlijk te lang zijn.
je moet de pushrod houders niet recht naar beneden zetten, gewoon een beetje onder een hoek dan is de meeste spanning eraf. (als ik het me goed herinner van mijn 700 )
Klopt, Gewoon de pushrod houders iets verdraaien dan is de spanning eraf. Het belangrijkste is dat hij zo soepel mogelijk loopt over het servo bereik. Over het statische verhaal. Klopt dat je de spanningsopbouw verdeeld over de gehele heli. Je maakt nooit echt aarde tot je land. Maar dat kan geen kwaad .
Okee mooizo, ik heb ze los geschroeft en zichzelf recht laten draaien ze zitten nu iets scheef op de buis en de staart aansturing gaat nu gewoon soepel. Mooie opnames die heb ik op discovery channel ook gezien paar weken geleden. Staat 500.000 volt op die kabels. Erg indrukwekkend!
Ik krijg morgen een nieuw tandwiel binnen voor de helikopter, het kleinere tandwiel voor de staartaansturing was krom, maingear en de rest van de hardware van de 1way was wel recht. Daarna maar eens kijken waar en wanneer ik de maiden ga doen! Ik heb hem al wel laten opspinnen, erg indrukwekkende machine, vind het wel griezelig om hem echt te gaan vliegen, is heel andere koek vergeleken met mijn 450 heli. [URL="[/URL] (in dit filmpje stond de Belt nog niet goed strak. Het is te horen dat de gears nog niet goed waren. Het is nu al wat beter maar morgen als het goed is nog beter!
De heli zal niet meer reageren op je joystickjes, en zelf gaan vliegen. De gyro bleef bij mij goed werken, ik weet niet in hoeverre dit probleem erop reageert.
kunststof staart ik heb met mij e 550 heli de staartpijp verbogen bij een crash , en zag dat een electrapijp van pvc dezelfde maat had dus die heb ik erop gezet , was dit handig ? ik lijk inderdaad wel wat storing te hebben in de servo's als ik al enige tijd gevlogen heb en de zaak dus warmer is. kan dit door de statische E gekomen zijn ??? ron
Wrijf eens met kledingstof over zo'n PVC pijp, zoals vroeger bij natuurkunde les. En dan die pijp in de buurt van de lange haren van het mooiste meisje van de klas houden.
PVC pijp is ook lang zo stijf niet als een aluminium buis. Dus ik ga er ook van uit dat je nog niet rondvliegt, dan had je dat vast ondervonden namelijk. Niet fijn, een zwiepende staart De materiaal soorten op een heli zijn niet zomaar gekozen, ook gevaarlijk om mee te rommelen.
met de staart heb ik in verhouding tot de rest eigenlijk geen problemen ,ik ben nu in het stadium dat ik redelijk stabiel kan hooveren,maar ik heb de laatste tijd wel onverklaarbare storingen op de servos', ze geven in ieder geval reactie's die ik met de zender niet doorgeef. daarom heb ik de vraag over statische invloeden gesteld en net een vraag over de routing van de antennedraad op het forum gezet. ron