Spektrum DX8

Ik zie voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde in de telemetrie zoals deze op de dx8 is uitgevoerd.
Voor een heli in het algemeen zie ik het nut niet.
Maarja, wensen verschillen, kan me goed voorstellen dat het voor anderen weleens handig kan zijn.

Het is idd persoonlijk.
Ik vind het héérlijk! Je hebt zo'n zeker gevoel, vooral als je behoorlijk ver weg vliegt... je weet dat je nog ruim binnen bereik vliegt, en ondanks dat je het toerental van je prop niet meer hoort weer je toch dat je voldoende energie nog in je akku hebt om ver te blijven, of juist terug te komen.
Met het helivliegen is het gewoon grappig dat je de HS kunt aflezen, wel handig bij een verandering van de setup, daarna idd niet echt meer nodig. Maar wel weer een verademing dat je kan doorvliegen tot de akku bijna leeg is, door een simpele waarschuwing van de zender.


Ik weet wel dat ik niet meer zonder wil, als er keuze is ;) . Gevaar is (gebleken bij mezelf), dat je ook heel makkelijk telemetrie modules koopt, en dat je nog makkelijker de ontvangers koopt met data poort. Kopen kopen kopen ;) ;) .
Bovendien is de DX8 ook zonder telemetrie beslist een aanrader!

Pas als je de daadwerkelijke hoeveelheid verbruikte Mah's op een alarm kan gooien wordt het echt interessant voor heli's.
En een behoorlijk voordeel t.o.v. een conventionele timer.
De spanning van de akku geeft een goede indicatie van de hoeveelheid energie nog in de akku. Er zit idd verschil per akku, maar zelf had ik dat na twee keer gebruiken al door, je weet welke akku wat doet. Je wist het ook wel doordat de ene akku iets beter presteert, nu is dat aangetoond.
Maar verbruikte mAh... gaat er zeker weten wel komen. De stroomsensoren zijn er bij Eagle Tree, en als die eenmaal met de Spektrum Telemetrie modules werken, dan is het een kwestie van firmware update...



Vriendelijke groeten,
Aldert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gebruik de telemetrie voor alarm als de ontvanger of andere spanning telaag wordt of als er teveel storing is. Verbruik is voor mij niet nodig, op timer gaat prima.
 
Nu jullie toch over telemetrie bezig zijn. Waar kan je zo een gps ontvanger kopen zodanig dat je je snelheid en hoogte weet?
 
Volgens mij werken de goedkope Eagletree opties gewoon. Dus dan zou je die bij Hobbyking kunnen halen.
 
Bij de brushless rpm sensor zie je de logo's van Eagletree onder het stikkertje van Spektrum zitten ;-) Ik vermoed dat alleen het aansluitstekkertje aan de telemetriezender aangepast is.
 
Yep! Je besteld gelijk een satelliet kabel mee, die stekkers passen in de spektrum telemetrie modules. Per kabel heb je dan direct twee stekkers, en de kabels kosten ook weinig.
 
@ niek

bedankt maar dat zoek ik niet. Ik wil de timer laten lopen op 15% gas maar dat werkt niet met het omkeren van het gas kanaal.
 

Dit gaat i.i.g. niet werken, de GPS is 4 aderig, de kabel 3 aderig.
Voor enkele 4 aderige sensors (barometer hoogte sensor, en lucht snelheid sensor) moet je de 4 polige kleine jst stekkers gebruiken. Deze zijn ook alleen maar compatible met de TM1000, niet met de TM1100.
 
Snelheid en hoogte gaat niet via gps maar via druk sensoren. Zover ik weet zouden die van eagle tree moeten werken maar ik heb geen verloopje gevonden om te testen nog :( De sensoren van spektrum zelf heb ik nog nergens gezien.
 
Met dat ik dagelijks hier op het forum zit heb ik onderstaande tekst gekopieert voor een vriend van mij naar dit subforum, weet er iemand raad?

Hey,

Sinds enkele maanden heb ik een Spektrum DX8- zender. In het begin leek alles goed te gaan. Enkele weken geleden heb ik de laatste update van de zender gedaan. Vandaag op de vliegclub viel het signaal weg en het vliegtuig werd oncontroleerbaar. Een seconde later kwam het signaal terug. Gelukkig. Enkele minuten erna gebeurde dit opnieuw.

Ik heb het toestel terug aande grond gekregen, maar de rangetest baart me zorgen. Ik haalde met de DX8 + AR6200 ontvanger slechts 15 meter! Met de AR8000 was dit niet beter!

Ter controle heb ik een DX6i genomen van een vliegcollega, hij kwam vanzelf aan meer dan 50 meter is rangetest-mode.

Wie kan me helpen?
 
ze vervangen niet zomaar alles,zal eerst wel gestest worden ,ik heb dit probleem ook 1 keer gehad.daarna alleen nog maar problemen met de rudder ,die zich zelf stuurde.
hij is nu 2 weken weg geweest en heb er nu 3 vluchten opzitten ,en alles lijkt nog goed te gaan.
ze hebben de potmeters opnieuw gesoldeerd hoorde ik of zoiets ,maar het blijft maar raden? en eerst werden ze vervangen door nieuwe zenders ,maar dat is er nu ook niet meer bij.
 
Vandaag 722 meter ver weg gevlogen, tot het model nog net zichtbaar was. De telemetrie gaf nog steeds volledige ontvangst aan, en dat met 5,8Ghz 200mW zender naast de ontvanger, en ook nog eens de volle reikwijdte telemetrie module.
Ik stond naast (mijn eigen) Assan zender.
Lang leve DSMX!
 
Ik had zondag ook telemetrie in een jet en had 1 tot 10 fades per antenne, dat is niets! Perfect ontvangst hoe je ook vliegt. Alleen slaat de zender soms spontaan alarm, zonder dat er iets gebeurd.... gek.
 
Back
Top