Traxxas Rustler VXL & XL-5

Discussie in 'Electro offroad' gestart door Nard Cox, 27 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht
    :thumbsup:

    idd ik weet het niet van de 3500 motor , ik heb het over de ESC en wie welke motor eraan heeft hangen weet ik niet, dus die discussie over de velineon 3500 motor ga ik niet aan..........Voor de rest , probeer het maar in de praktijk.

    Over de hele dure accu's , ik denk dat het merendeel gaat voor de HK kwalie zoals de Flightpower's en Turnigy 's , daar zit tussen 20C en 40C niet zo héél groot gat qwa aanschaf , soms zijn de 40C goedkoper dan de 20C , ook weet ik niet wie welke Lipo's rijdt en de set-up van de auto .....
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  2. aKra

    aKra Guest

    Het is niet lullig bedoeld, maar ik vind het nutteloos om hele dure accu's aan te schaffen als het toch nooit gebruikt zal worden.

    Het enige waar wat voor te zeggen valt is dat als je een 40C accu koopt dat deze de ontladingen veel beter kan hebben omdat deze niet aan zijn max zit (uF etc.) waardoor deze meer ladingen/ontladingen zou kunnen hebben dan een 20C accu. Maar ik ben van mening dat ze het beiden net zo goed zullen doen ;)
     
  3. Nard Cox

    Nard Cox Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 jan 2009
    Berichten:
    5.661
    Ja. Een LiPo levert enkel wat de ESC vraagt. Zolang het voltage dus binnen het bereik van de ESC ligt is er niets aan de hand. Daarnaast is een hogere C altijd "beter".

    Het is al enkele keren besproken, helaas is het vinden van nuttige informatie steeds moeilijker met allemaal die personen die denken elke 5 minuten een bericht te moeten plaatsen wat 0.0 inhoudelijk toevoegd.

    Een VXL 3S Die 320A vraagt ... dat wil ik wel eens zien :nooo:

    1000A burst is HELE GROTE onzin, aub vergeet dat getal.
    De ESC kan 2 tot 4S aan, waarom zou 3S dan niet kunnen?

    Zelden zoveel onzin bij elkaar gelezen :nooo:
    FYI voor iedereen: Als een fabrikant specificaties post wil niet zeggen dat die waardes kloppen.

    Yes, iemand met verstand, God zei met u.

    Klopt. Het kan echter ook handig zijn wanneer je ze voor een zwaardere applicatie gaat gebruiken. Voor de geringe meerprijs is het altijd het overwegen waard maar aan 100A heb je 100% zeker genoeg!!

    Nogmaals ... ik overweeg serieus om dit topic te sluiten vanwege alle onzin posts en foutieve informatie die ik hier her en der lees... Aub probeer de kwaliteit van het topic wat te waarborgen en denk bij je volgende post na of het iets toevoegt aan dit topic.
     
  4. motorsports

    motorsports Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2006
    Berichten:
    5.546
    Locatie:
    rondom Utrecht

    psst , Nard ik zou hem dicht gooien ......

    owja , ik zou de waarde's die een fabrikant opgeeft niet(gelijk) geloven :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  5. indigo

    indigo

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Waalwijk - Breda
    Kom op.. hoezo dicht gooien??? Dit is een van de bekendste beste topic's..
    En een nieuwe zal sowieso weer aangemaakt worden. Dan kan deze net zo goed blijven bestaan. En nieuwkomers hebben dit topic toch echt nodig..
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2011
  6. Stormbreaker

    Stormbreaker

    Lid geworden:
    29 jul 2009
    Berichten:
    431
    @Nard Cox, je vergeet dat jij geen moderator bent.
    Ik ben absoluut TEGEN sluiting van dit topic.
     
  7. westcoast

    westcoast

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    2.561
    Locatie:
    Westland
    Ach, laat m maar even, zal m wel een goed gevoel geven dat hij t topic dicht kan gooien ( wat hij dus niet kan ). Aangezien er meer juiste info in dit topic staat dan onjuiste info zal dit topic echt niet dichtgaan hoor.

    Oh, en het is idd erg vreemd dat je de gegevens van de fabrikant niet kan geloven, heeft iemand anders ze gecheckt op waarheden? Of vind je dat alleen maar?
     
  8. Hackroader

    Hackroader

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    1.336
    Locatie:
    Arnhem
    wat hij dus WEL kan , hij is de oprichter van dit topic namelijk.
     
  9. westcoast

    westcoast

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    2.561
    Locatie:
    Westland
    Is dat zo? Dat kan naar mijn weten alleen bij verkooptopics.
     
  10. Hackroader

    Hackroader

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    1.336
    Locatie:
    Arnhem
    volgens mij niet , en hij zal het ook niet voor niks zeggen.
     
  11. westcoast

    westcoast

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    2.561
    Locatie:
    Westland
    Alleen mods kunnen topics op slot gooien, maar dat is het punt hier niet.
    Nard wind zich op over div info die hij voorbij ziet komen, zou het lekker laten gaan en me er niet druk om maken.
     
  12. Auto-G

    Auto-G

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    1.064
    De beste oplossing lijkt mij is dat de echte offtopic/onzin posts gewist worden..
    Verder lijkt het een beetje alsof sommige mensen topics afspeuren om zodra ze iets onzinnigs zien met zn allen tig paginas vuil te maken aan het belachelijk maken van diegene.. ik snap dat je het lollig vind maar cmon
    Leg het iemand uit of verwijs hem door naar de plek waar de juiste info staat, and be done with it scheelt al de helft aan posts

    Verder als topic starter die niet van onzin houd kun je misschien een FAQ sectie toevoegen aan de start post.
    Zou al een hoop schelen volgens mij, misschien kun je dat verhaal van traxxas zelf weghalen (scheelt de helft) en in plaats daarvan lijken me een paar links naar reviews al nuttiger
    (de links naar de traxxas site waar het zelfde verhaal staat staan er ook al dus)

    gl
     
  13. aKra

    aKra Guest

    Als je wel verantwoordelijkheid wilt nemen om het topic te sluiten omdat het je eigen topic is, mag je ook de verantwoordelijkheid nemen om inderdaad een FAQ te maken. Dit zal veel helpen lijkt mij!

    Verder zie ik weinig nut om het topic dicht te gooien, er zijn wel wat kinderachtige posts her en der geweest maar och dat hoort in een discussieforum. Slowchat noemt men dat.
     
  14. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    :offtopic:


    De nagel op de kop. In ben sinds een vijftal dagen bezitter van een Rustler, een tweedehands met enkele upgrades en zelf brushless gemaakt e.d.

    Bij het zoeken naar info, ik ben een totale nOOb wat betreft auto's, het is de eerste, kwam ik op dit topic uit, maar helaas...intussen meer dan 5350 posts waarvan véééél te veel onzin om het hele topic door te lezen. Jammer, want het begin zag er erg goed uit. Maar nu heb ik na verschillende malen de zoekfunctie te gebruiken nog niet gevonden wat ik zoek...omdat er gewoon teveel antwoorden komen.

    Sluiten is geen optie, maar is er recent geen wijziging geweest zodat je een topic in eigen beheer kan modereren ? Als je eens alle offtopic eruit zou kunnen filteren, dan werd het al heel wat leesbaarder !

    (Maar nu ben ik zelf aan het bijdragen aan het off-topic gedoe...dus :
    :eek:ntopic:

    ...enkele vraagjes.

    1. Zijn er nog mensen die problemen gehad hebben met de zender van Traxxas (de 2.4 GHz versie 2-kanaals) ? Toen ik de auto overnam stuurde hij bijna niet (jitter en soms geen uitslag). Na eliminatie van mogelijke oorzaken (ik vlieg al enkele jaren met E-heli's, dus heb wel een basiskennis van de electronika) bleek dat de potmeter niet goed meer reageerde. Na reiniging en smering deed hij het weer prima ! Veelvoorkomend probleem met deze zenders?

    2. Is er ergens een algemene info te vinden over gearing ? Ik heb bij mijn auto enkele pinions en grote tandwielen bijgekregen, maar weet niet goed wat er gebeurt als ik het ene of het andere vergroot of verklein, wat de verhouding doet met het rijgedrag. Ik heb nu enkele lipo's besteld (2S) en vraag me af of ik daarvoor een andere pinion moet steken omdat ik van 8,4V naar 7,4 ga...

    3. Kent er iemand deze regelaar :

    Albatros modelbouw - Alpha 1/10 BL 60A SL

    en deze motor :

    Albatros modelbouw - Vortex 2BL motor Titanium 15T

    en eventueel de verhouding ervan tegenover de standaard VXL-set ? Beter ? Slechter ?

    Alvast bedankt...
     
  15. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium

    Wijze uitspraak. De verhalen hier dat die regelaar continu 200A trekt en dat je pieken haalt van 320A kan ik moeilijk geloven. Daarvoor moet ik eerst wat printouts van een datalogger zien die dat aantonen hoor. Een max van 100A voor zo'n auto lijkt me al erg sterk, met een 2S lipo geeft dat een totaal vermogen van 800 Watt, hetgeen niet niks is.
     
  16. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Ik heb ooit, lang, lang geleden een keer mn Rustler op 3S gemeten. Piek was het hoogste 780 Watt o.i.d. en ik dacht 81A piek. Ik kan hem wel ff opzoeken als er interesse is... Die 65A continu vind ik btw wel erg veel, piek klopt redelijk.
     
  17. Funky

    Funky

    Lid geworden:
    20 jan 2008
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Genk - Belgium
    W = V x A, laten we daarvan uitgaan.

    780 Watt op 3s, dus op 11,1V nominaal (in werkelijkheid nog hoger gezien je begint aan 12,6V en eindigt rond de 9,9V), geeft dus 780/11,1 = 70A piek. Dat komt overeen met die 100A op 2S, inderdaad.

    De rating die Traxxas geeft aan hun VXL-3S lijkt me toch wel wat overdreven, ofwel totaal overrated voor deze auto...
     
  18. Byte

    Byte

    Lid geworden:
    20 dec 2007
    Berichten:
    1.376
    Locatie:
    Venlo, Nederland
    Het was een LiPo die eigenlijk niet geschikt was voor de Rustler, voltage zakte veel verder dan 11,1V. Ik weet redelijk zeker dat die pieken boven de 80A lagen. maarja...
     
  19. kez

    kez

    Lid geworden:
    17 sep 2010
    Berichten:
    509
    Locatie:
    heerlen
    Voor wat betreft je vraag over die accu's:
    "Jij hebt dus die 5200 mAh 30C hardcase Turnigy's ? En ? Tevreden ? Hoe lang rijd je er ongeveer mee met welke rijstijl ? Ben ook naar lipo's op zoek"...

    Ik heb zelf die 5200 2s in 30-40C; Ik ben er tevreden over, leveren meer dan genoeg power en ik kan r zo'n 3 kwartier mee rijden. Rijstijl is afwisselend ,maar meestal is t n leuke,steile berg in t bos zoeken en er tegen op knallen, stevig bashend....gebruik ze ook in de Revo.

    1. Ik heb 2 van die zenders, geen problemen, zullen wel eens wat
    regen en modder gezien hebben?

    2. Gearing, eerst eens de manual downloaden mss?
    Traxxas - Rustler VXL (#3707) - Support | traxxas.com

    De verhouding doet t zelfde als bij n fiets of een motor; als je t kleine tandwiel - de pinion - verkleint gaat hij lichter lopen, verbruikt je motor dus minder energie om te accelereren, word dus ook minder(snel)warm.

    Gaat hij wel ook minder hard en zal eerder de max rpm bereiken. Vergroot je m dan gebeurt dus t tegenovergestelde.

    Bij t grote tandwiel - spur - werkt t precies andersom...groter=lichter,sneller optrekken-------- kleiner= hogere topspeed.

    Vergelijk t met je fietsderailleur, als je bergop moet schakel je voren naar een kleiner tandwiel of (wat eerder gebeurt) achter naar een groter blad. Wil je een grotere topspeed bereiken zal je achter naar een klein blad moeten en voren op de grootste, maar dan kom je dus bijna niet meer van je plaats..

    Indien je bijv. grotere banden op je rustler zet en je dus meer weerstand creëert zal je motor harder moeten werken om überhaupt van de plaats te komen, bij topsspeed is dat ondergeschikt. Om dat te compenseren verkleinen sommigen dan dus de pinion..
    Ik heb zelf nooit ondervonden dat de motor warmer werd bij grotere banden..

    Iig ga je nu lipo's gebruiken...dan zou je dus je pinion kunnen vergroten en/of je spur verkleinen, omdat je nu veel meer power gaat krijgen en je dus ook makkelijker gaat accelereren, bereik je dus weer meer topsspeed...net wat je wilt..

    Temperatuur van de motor in de gaten houden is de beste manier om te weten of je anders MOET gaan gearen.

    Brushless gemaakt zeg je, met welke motor,regelaar ? Die motor waar jij naar vraagt lijkt mij niet te tippen aan de velineon, die is zowiezo maar 10 turns en zo goed als waterdicht, lees waterbestendig..

    Bij de weg, hierboven, bij "zoek in deze discussie"...gearing intikken... en je krijgt 4 pagina's.


    have a nice day:cool:
     
  20. Douwe74

    Douwe74

    Lid geworden:
    22 mrt 2010
    Berichten:
    1.461
    Ik heb maar geen risico's genomen en voor een paar dollar meer de volgende (>20C) LiPo's besteld voor m'n Rustler:

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 5000mAh 2S2P 7.4v 40C hardcase pack (DE Warehouse)
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : ZIPPY Flightmax 5000mAh 3S1P 30C Hardcase pack (DE Warehouse)

    Voor die 3S zal ik m'n ESC iets hoger moeten monteren (4 mm) maar dat zal wel lukken. Via ebay heb ik een VXL-3S ESC en Velineon 3500 gekocht en dat zal nog wel een weekje of twee duren voordat die binnenkomen.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina