Beste vliegtuigbouwers, Waarom heb ik toch altijd ruzie met spinners. De motor met prop loopt prachtig, de prop is goed gebalanceerd, de spinner zo goed mogelijk en toch krijg ik vrijwel altijd last van resonantie trillingen bij hogere toerentallen. Vaak wil de spinner ook niet mooi recht geplaatst worden. Zodra ik de backplate en prop aandraai begint de ellende al. De backplate lijkt te vervormen en is niet vlak meer. De spinner draait dan met de punt nét uit het midden. Hoe lossen jullie dit op? Wat is de beste methode om een spinner te balanceren? en dan met name de typen zonder gat in de punt. Even een belangrijk punt, ik heb het over elektro motoren!
dan is het aanlegvlak van je prop waarschijnlijk niet recht . kwestie van bramen en of giet resten weg schuren /vijlen . is het een hyperion spinner (deze zijn vrijwel altijd goed )of een ander merk ?
Het aanlegvlak ik goed, met alleen de prop draait het perfect! Het is een 70mm kunststof spinner met 4 schoenen, merk weet ik niet meer. Het lijkt alsof de achterplaat vervormd door het aandraaien van de prop. Er zitten nergens bramen o.i.d.
Als je een spinner met alu achterkant neemt is het probleem wel weg. Dat plastik van deze is te zacht en vervormt gelijk , alleen voor een methanoler te gebruiken . Op electro moet altijd iets van hoge qualiteit , en niet iets van plastik. Mvg Johan
Ik heb een spinner met Alu achterplaat in bestelling staan. Blijft de vraag hoe je zo'n ding balanceerd, ook vraag ik me af hoe je het gat netjes op kan boren zo dat dit centrisch blijft. Een gewone boor heeft nogal de neiging te gaan happen in dun materiaal.
deze spinner direct rechterhand ,linkerschouder doen . normaliter om een klein gat goed rond groter te maken , pak je dit in stappen aan en onder een boorkolom , je boort dus het gat in stappen groter , laatste 2 stappen doe je met 0,5mm verschil om het gat rond te houden .
Inmiddels staat er een Irvine spinner op met alu backplate. De kunstsof kegel is heerlijk licht en de trilling is er nu eindelijk uit. Er zit nog een minime slinger in de punt. Die krijg ik echt niet weg. Ik heb het merk van de slechte spinner achterhaald. Ding is van SIG. Nooit meer voor mij.
Bij dunnes blik of alu span je het op een tafel van een kolom boormaschine en leg dan een stukje doek wat een paar keer is dubbel gevouwen op het gat en boor dan door doek en materiaal. Het doek zorgt ervoor dat de de boor niet kan happen en het gat mooi rond word . Maar altijd het werkstuk opspannen zodat je vingers uit de buurt van de boor blijven. Mvg Johan
hallo ik heb het zelfde probleem ook met de spinner van sig op elctro motor als iemand weet welke spinner een goede vervanger is dan hoor ik het graag
heb ook nog een spinner nodig, voor op park 480 motor, 40mm spinner, waarom is dan bij elektro dan een spinner van plastic niet goed? dank u
Kunststof spinners voor brandstof motoren zijn dikwandig en dus zwaar. De achterplaat gaat snel krom. Daardoor gaat de spinner slingeren en krijg je trillingen. Een dunwandige kunststof spinner met Alu backplate is een super oplossing. Ik heb er nu enkele in gebruik. Geen problemen meer gehad.
bij een elektro kan rustig een plastic spinner zolang deze geen onbalans heeft. 7 van de 10 vliegtuigen die ik hoor, hoor ik onbalans in de prop of spinner . ivesteren in een goede balancer is echt geld waard .je krijgt er vermogen en vliegtijd voor terug en niet geheelonbelangrijk jevliegtuig rammelt niet uitelkaar
Hoi Serge Zou jij eens uit willen leggen hoe je een spinner balanceerd? Liefst wat foto's erbij. Het probleem waf ik met de Sig spinners had werd veroorzaakt door het kromtrekken van de backplate, dat los je met balanceren niet op.
van welk merk zou ik naar spinners moeten kijken? zodat ik weet wat wel te kopen, heb geen prop balancer
je kunt je props balanceren door ze op een naald te houden. Is wel niet super betrouwbaar maar doet het werk