Crash hawk sky...

  • Topicstarter Topicstarter goofydead
  • Startdatum Startdatum
G

goofydead

Guest
hoi allemaal..

gister had ik mijn hawk sky eindelijk binnen! inelkaar gezet accu opgeladen. yes! het is nog licht! Dus de hawk voor het eerst de lucht ingelaten(had al geoefent op wat sims..). er stond redelijk wat wind voor een beginner, maar ondanks dat toch lekker gevlogen! Ook meteen maar fpv Rx en Tx bestelt.

Vandaag lekker vroeg uit van school. Dus lekker vliegen! na een minut of 8 gevlogen te hebben werd de kist onbestuurbaar? hij dook in een linkerbocht vol gas recht naar benede van een hoogte van 50 meter de grond in... harde klap... endat was de hawk sky? de hele neus is eraf geslagen en on herstelbaar beschadigt. de staart is ook doormidden. en de lipo zitten deuken in.

Nu dus de echte vraag: dit kan tog niet gebeuren? ik kan niet het ontvangst inneens verliezen op 100 meter afstand? En het is ook nog is een 2,4GHZ zender:S?? dit is 99,99% storings vrij toch?

En zou ik iets van garantie kunnen krijgen van de webshop waar ik hem heb bestelt?
 
Zonde man!

Niets is 100% storingsvrij!

Als je aan kan tonen dat het aan de rx/tx ligt, zou je iets kunnnen proberen,qua garantie, maar meestal krijg je niet de gevolgschade terug....
 
ik baal ook echt heel erg.. die tijd dat ik er mee heb kunnen vliegen was ik er ook heel blij mee... Maar daarom zei ik ook 99,99% want ik hoef me geen zorgen te maken over anderen Tx die aan gaan toch?
En het lijkt alles gewoon in orde is kwa electronica (ESC, Rx, motor, servos).. en als ik geen garantie krijg maar een nieuwe romp kopen zonder electronica..
 
Nooit prettig wanneer zoiets gebeurd en zeker niet uit te sluiten, 't loopt soms nog fout bij de meest ervaren piloot.
Ik vlieg pas sinds vorig seizoen en heb dus nog lang niet de ervaring als de meeste op dit forum.
Ik kreeg een gelijkaardig effect doordat de lipo los zat en verschoven was waardoor het zwaartepunt anders kwam te liggen met als gevolg, toestel in duikvlucht naar beneden en herleid tot schroot.

Mss ligt daar de oorzaak!!

Een goede raad die ik meekreeg is; vrees niet om een
"ervaren piloot" binnen de club te vragen, u te willen bijstaan tijdens het vliegen.
Want goed vliegen op de simulator is niet altijd een referentie voor op terrein.

ik ding weet ik zeker, alles komt goed en zeker niet opgeven.
 
Wat voor zender en ontvanger gebruik je?

Garantie kan je vaak wel vergeten, deze hobby kent nu eenmaal dit risico.......
 
CG was het niet! accu zat vast aan klitterband... wat ik wel ontdekt is dat het rechter rolroer inneens weigerd.. En dit is iets wat inneens gebeurde(later nog geconstateerd op de grond.). ik heb een mailtje weg gedaan.. afwachten wat ze zeggen!


Wat voor zender en ontvanger gebruik je?

Garantie kan je vaak wel vergeten, deze hobby kent nu eenmaal dit risico.......

De standaard 2,4 GHZ en ontvanger..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Standaard...... aha, dat kan dus de oorzaak zijn. De goedkopere setjes hebben vaak slecht bereik / kwaliteit. Je kan het proberen te regelen bij de winkel, kan garantie zijn......
 
Wat voor zender gebruik je is een vraag met betrekking tot de fabrikant, en dan wat voor type.

" Wat voor auto heb je ? ja, een rode ! " --> is nog steeds te vaag...

De servo kan, zoals je hebt aangeven de oorzaak zijn, maar misschien ook de BEC, gaat de aandrijfaccu bijvoorbeeld naar de regelaar (ESC) en van daaruit direct op de ontvanger ?

In de servo zit een potentiometer, een elektrisch componentje wat de nulstand van de servo vaststelt zodat ie weer terug komt als je de sticks loslaat. Defecte potentiometers zijn vaak de oorzaak van een 'kapotte servo.'

Er komen potentiometerloze servo's aan, net als servo's met een klein borstelloos aandrijfmotortje, dat samen is een ideale en veilige combinatie...

Maar, om wat voor zender gaat het ?
 
Wat voor zender gebruik je is een vraag met betrekking tot de fabrikant, en dan wat voor type.

" Wat voor auto heb je ? ja, een rode ! " --> is nog steeds te vaag...

De servo kan, zoals je hebt aangeven de oorzaak zijn, maar misschien ook de BEC, gaat de aandrijfaccu bijvoorbeeld naar de regelaar (ESC) en van daaruit direct op de ontvanger ?

In de servo zit een potentiometer, een elektrisch componentje wat de nulstand van de servo vaststelt zodat ie weer terug komt als je de sticks loslaat. Defecte potentiometers zijn vaak de oorzaak van een 'kapotte servo.'

Er komen potentiometerloze servo's aan, net als servo's met een klein borstelloos aandrijfmotortje, dat samen is een ideale en veilige combinatie...

Maar, om wat voor zender gaat het ?

zoals ik het kon zien krijgt de ontvanger de stroom direct van de ESC(deze zit achterin de kist op een plek waar je hem niet ziet). en de zender is die bij het RTF pakket zat! dus gewoon goedkopen plastic 2,4ghz meer info heb ik niet over...
 
Het kan wellicht de servo zijn geweest, dat zei je zelf, en toen ben je (toch) gaan vliegen
om vervolgens de schuld bij de zender te leggen, maargoed, de servo. daar draait letterlijk alles om.

De magnetic induction servo to the rescue ! --> Magnetic Induction Servo - RC Groups

Er staat (in het Engels) dat inderdaad stapels modelvliegtuigen zijn gedecimeerd tot schroot omdat de potentiometertjes in de servo's slijten bij het leven.

Als zo'n intern onderdeel van een servo defect raakt, slaat de servo op hol, met alle gevolgen van dien.

is een gok, maar wat je zelf in dit topic zegt sluit daar wel op aan, immers je hebt/had ook vraagtekens over een servo in het betreffende toestelletje.
 
Vervelend voor je! Is nooit leuk om je eerste vliegtuig de grond in te zien gaan. Vlieg je misschien ergens in de buurt van grote zendmasten of andere torens die dingen uitzenden? Het is dan wel 2.4gHz, maar die goedkope zendertjes zijn vaak niet het je van het.

Garantie is misschien mogelijk, als je het zo beschreven hebt als dat je het hier hebt gedaan, willen ze je misschien helpen. Licht vooral aan de webshop waar je hem besteld hebt. Bij sommigen krijg je een nieuwe toegestuurd, maar anderen doen daar erg moeilijk over, wat ik me ook wel voor kan stellen overigens.

Groeten Marc
 
Toch heb ik altijd een beetje het idee dat het bij beginners vaak niet aan het model of de elektronica ligt.

Zo goed als alle regelaars slaan af bij signaal verlies dus geen ontvangst en volgas de grond in is eigenlijk geen mogelijkheid.

1 aileron servo missen is ook niet echt een ramp. En dan nog wordt hij niet onbestuurbaar maar mis je alleen iets. Ofwel hoogte, richting en gas doen het nog en ailerons moet je wat tegen drukken.

Een stall spin zou zo een ding niet mogen maken maar toch lijkt het er wel op en ben je als beginner gewoon vergeten het gas dicht te trekken.
Servo kan ook stuk gaan door de crash.

Goed nu is niets van mijn kant uit te bewijzen of te controleren dus zal je toch zelf verder de testjes moeten doen. Zoals range test met en zonder lopende motor. Controleren of alles blijft werken bij hevig sturen op de roeren.

Gr. Dennis
 
Laatst bewerkt:
Bij beginners is het vaak de duimstoring , als je nog niet kan vliegen kan je ook niet weten hoe je moet sturen om een model in de lucht te houden.

De schuld aan het model geven is dan wel makkelijk.:D

Mvg Johan
 
Bij beginners is het vaak de duimstoring , als je nog niet kan vliegen kan je ook niet weten hoe je moet sturen om een model in de lucht te houden.

De schuld aan het model geven is dan wel makkelijk.:D

Mvg Johan

Dat is ook wel weer waar ;). We zijn er niet bij geweest,
dus wie weet wat er gaande was. In ieder geval is het wel jammer dat
hij onherstelbare schade op heeft gelopen. Valt het echt niet meer wat in elkaar te plakken?

Groeten Marc
 
Zo goed als alle regelaars slaan af bij signaal verlies dus geen ontvangst en volgas de grond in is eigenlijk geen mogelijkheid.
Is dat niet afhankelijk van de kwaliteit? Ik heb een aantal regelaars die gewoon 'volgas' geven bij signaalverlies (bijv. modelcraft en turnigy, niet echt het meest prijzige spul). En onderstaande wat het effect van een gebroken ontvanger-antenne in m'n AR500:


En dat is met een multiplex-regelaar die normaal gesproken wel uitslaat bij signaalverlies. Schade: easystar-body, een nieuwe ontvanger en een geschrokken scholekster.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het kan wellicht de servo zijn geweest, dat zei je zelf, en toen ben je (toch) gaan vliegen
om vervolgens de schuld bij de zender te leggen, maargoed, de servo. daar draait letterlijk alles om.

De magnetic induction servo to the rescue ! --> Magnetic Induction Servo - RC Groups

Er staat (in het Engels) dat inderdaad stapels modelvliegtuigen zijn gedecimeerd tot schroot omdat de potentiometertjes in de servo's slijten bij het leven.

Als zo'n intern onderdeel van een servo defect raakt, slaat de servo op hol, met alle gevolgen van dien.

is een gok, maar wat je zelf in dit topic zegt sluit daar wel op aan, immers je hebt/had ook vraagtekens over een servo in het betreffende toestelletje.

Ik heb al de roeren netjes gechekt! voor ik het huis verliet en voor ik starten! dus ik ben zeker niet nalatig geweest.. en ik heb ook een model heli (simpel 4 channeltje..) en als dezen bereik verliest geeft hij ongeveer 1 seconde vol gas en valt daarna stil. ik heb geen bereik test gedaan (ook dom natuurlijk...) maar de afstand was ongeveer 100 meter. de optie dat het een vrie (weet niet precies hoe ik het schrijf) geweest had kunnen zijn heb ik ook wel gehad. maar dit lijkt me vrij wel uitgesloten aangezien er gewoon genoeg snelheid was. En een high speed stall lijkt me niet van toepassing :p. Misschien dan ik een schikking kan vinden met de webshop. of als ze heel makkelijk zijn me misschien wel een nieuwe toe sturen. of ik ben gewoon de lul en heb niks meer :(. Maar goed morgen eerst is even mijn eerste FPV ervaring op doen met LeoFPV. ben benieuwd! in iedergeval iedereen bedankt voor zijn reacties! Ik laat wel even weten hoe de webshop antwoorden! tot nu toe was deze site trouwens erg snel met levering en snelle en duidelijke antwoorden op mijn domme vragen!
 
Back
Top