flybarless vs flybar

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door <<hobbyist>>, 23 dec 2010.

  1. <<hobbyist>>

    <<hobbyist>> Guest

    hallo

    ik wou op mijn copterX450 V2 een flybarless kop zetten..

    maar wat is nou het verschil tussen vliegen met flybar of zonder flybar

    word hij daar echt veeeel onstabieler van of is het nauwelijks te merken..


    groet
     
  2. moogle

    moogle

    Lid geworden:
    9 jan 2010
    Berichten:
    69
    Locatie:
    huizen
    volgens mij is dit op de verkeerde plek.(volgens mij moet het bij algemeen)
    en voor de rest kan ik niet veel zeggen.
     
  3. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.802
    Locatie:
    Flevoland
    Het gaat hier om een CP dus inderdaad niet helemaal op de goede plek. :wink:
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.050
    Locatie:
    Nootdorp
    Waarom ?
     
  5. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Inderdaad, waarom wil je er een flybarless kop op zetten terwijl je niet weet wat het inhoudt?
     
  6. The Thorn

    The Thorn

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Amsterdam
    Het is ook niet moeilijk om even uitleg te geven, denk ik zo.

    Waarom dit niet in de goede sectie van het forum is, komt omdat je het over een collective pitch heli hebt. Dit gedeelte gaat over heli's met fixed pitch rotors. Dit is alleen om alles een beetje overzichtelijk en op onderwerp te houden, zodat andere forumgebruikers sneller kunnen kijken bij hun interesses.

    Maar nu om op je vraag terug te komen, omdat dit topic vast wel verplaatst gaat worden.

    Een flybarless kop heeft eigelijk alleen maar voordelen. Er zitten minder onderdelen op, dus een crash zal minder duur uitpakken als er schade is aan de rotorkop.

    Daar naast is het ook makkelijker voor de motor om zo'n flybarless kop aan te drijven. Doordat er minder onderdelen op zitten zal er minder gewicht zijn, en minder luchtweerstand. Dit betekend niet alleen dat je heli meer vermogen lijkt te hebben, maar het resulteerd ook in langere vliegtijden, afhankelijk van je manier van vliegen.

    Een flybarless kop heeft als extra voordeel dat de reacties van de heli een stuk(je) directer worden. Omdat er weer minder onderdelen op zitten, en nu de rotorbladen direct worden gestuurd, en niet door de flybar, zit er minder reactietijd in de besturing. Dit is voor sommigen een hele uitkomst, maar anderen vinden het iets te direct. Gelukkig kun je met de meeste flybarless units wel het 1 en ander afregelen.

    Er zit ook een nadeel aan een flybarless kop. Het wordt sterk aangeraden een 3-assen gyro er op aan te sluiten. Deze gyro's kunnen erg duur zijn. Maar dat is ook niet het enige. Je moet deze gyro's ook goed afstellen voor je er mee de lucht in gaat. Deze gyro zorgd er misschien voor dat je heli beter te besturen is, maar als er een paar instellingen niet goed zijn, kan het erg slechte gevolgen hebben.
    Zo heeft een oude maat van me ooit een dure heli hier mee de grond in geboord, vlak nadat hij was losgekomen van de grond. Dus mocht je een flybarless unit aanschaffen, laat je dan beter dan goed informeren voor je er iets mee doet. Je kunt beter teveel checken en weten, dan te weinig.

    Ik hoop dat dit beide vragen heeft beantwoord. Succes er mee, en wij horen er natuurlijk graag meer over.
     
  7. <<hobbyist>>

    <<hobbyist>> Guest

    ik weet wel wat het inhoudt, wil er alleen meer informatie over,,

    waarom ik het wil, het staat mooier..

    @the thorn, zo hoort het, neemt in iedergeval de moeite om antwoord te geven.. ik zag al dat ik em verkeerd geplaatst had..


    groet
     
  8. heligek

    heligek

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.390
    Locatie:
    dordrecht
    hoi mooie uitleg thorn

    het is zeker belangrijk jezelf eerst goed te informeren wat betreft het vliegen zonder flybar

    mijn eigen ervaring is zeker positief
    ben begonnen met de 3g maar deze beviel mij niet en heb er toen een beastx opgezet

    moet zeggen ben helemaal om en wil alleen nog maar de beastx

    maar dat ben ik er zijn ook menssen die zweren op de 3g of extreme,vbar enz.
    dit is dus geheel persoonlijk dus laat je goed informeren ook zitten er tussen de verschillende merken natuurlijk ook prijsverschillen

    ik vind de heli iedergeval een stuk stabieler en strakker vliegen

    kan het je dus alleen maar aanraden wel even jezelf goed inlezen op het flybarless gedeelte van het forum

    suc6
    john
     
  9. <<hobbyist>>

    <<hobbyist>> Guest

    ik had idd ook al een ander topicje gevonden

    groet
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Zonder fbl unit is er ook goed te vliegen met een heli...
    Maar alles valt en staat bij de correcte afstelling

    Zonder fbl unit het je minder graden hoekverdraaiing nodig om hetzelfde te bereiken
    Dus met unit stel je hem meestal in op 10 graden collective, fbl zal dit meer op 5 a 6 uitkomen wil je hem hooverbaar houden
    Rolsnelheden zijn dan nog steeds redelijk

    Met fbl unit zul je heel goed naar de afstelling van de electronica moeten kijken
    Deze heeft nl een aantal gedragingen waar je even aan moet wennen, zeker bij opstijgen (bv een swash die scheef gaat staan, erg spannend bij loskomen)
    Ook gains van de gyro's zijn belangrijk, staat hij te hoog heb je een spannend vluchtje
    De 3g van align heb je even afstelwerk aan, maar andere fbl units ook...
     
  11. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Je kan het ook zien dat jij niet de moeite neemt om te zoeken;)
     
  12. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    De BeastX is daarintegen zeer eenvoudig af te stellen en zeer tolerant in zijn afstellingen.
    Ben het dus niet helemaal met je eens deze keer (meestal wel trouwens).
    En het opstijgen is een kwestie van wennen, en ik moet zeggen dat dat met de BeastX ook vrij natuurlijk gaat trouwens.
    Maar het mooiste is om zowel flybar als FBL te vliegen of gevlogen te hebben, beide erg leuk in afstelling en het vliegt toch net iets anders.
    Het flybarless vliegen zonder electronische hulpmiddelen gaat inderdaad ook.
    Maar je zal er niet al teveel van kunnen verwachten wat prestaties betreft.
    Rondvliegen gaat goed, maar logischerwijs vliegt het wel anders.
    Een flybar vliegt al makkelijker en strakker, en een FBL unit maakt het nog veel strakker.
    Het maakt het echter niet makkelijker, wat sommige vaak wel denken.
    Heli vliegen moet je leren, zit in de communicatie van je hersenen naar je vingers, en orientatie over alle assen van de heli in alle richtingen zal je ook moeten kunnen (leren door veel oefening).
    Dat zal altijd blijven, zolang de besturing niet electronisch van je wordt overgenomen.
    Als dat er komt is de lol er voor mij wel van af trouwens :).

    En @ hobbyist.
    Je hoeft niet eens te zoeken, alleen maar te lezen.
    Alles wat je wilt weten over waar wat te posten staat bovenaan iedere hoofdsectie:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/heliforum-sitemap-wat-staat-waar.70587

    M.vr.Grt,
    Eric
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Bij eenzelfde manier van vliegen van een figuur, zullen de uitslagen van de servo's en bladen zowel met als zonder fbl unit hetzelfde zijn.
     
  14. The Thorn

    The Thorn

    Lid geworden:
    21 sep 2007
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Amsterdam
    Jammer genoeg nemen sommige mensen niet de moeite om te accepteren dat mensen fouten maken.


    @Hobbyist:
    Blijkbaar zijn er genoeg mensen die dierbaar hun ervaring en kennis willen delen. Ik denk dat het goed gaat komen. ;)
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb mijn 250 en 450 zonder electronische stabilisatie gevlogen, waarbij mijn eindconclusie was dat deze een stuk terug moeten om het geheel hooverbaar te houden
    Met expo op 30% en correcties binnen de mm stickuitslag was de heli alsnog aan het overcorrigeren, en tijdens vlucht was het ook niet prettig
    Waarbij de 450 trouwens wel een stuk beter te vliegen was dan de 250, bij de 450 kon ik zelfs weer wat meer collective geven

    Rollsnelheden zijn dan nog hoog genoeg om lol te kunnen hebben
    Ga je dit bij een grotere heli toepassen, zul je wat meer graden collective kunnen laten staan, vermoed ik

    @EricW:
    Zelf heb ik ervaring met de 3g, een collega vlieger op het veld heeft een beast
    De 3g heeft wat afstelwerk, de beast vliegt inderdaad eerder wat strakker
    alleen die van mijn collega was nog aan het dolfijnen bij ff, dus vandaar mijn conclusie dat ook bij de beast wat afstelwerk zit.
    Maar in vergelijking met de 3g mag het geen naam hebben
     
  16. volleyoghurt

    volleyoghurt

    Lid geworden:
    13 okt 2010
    Berichten:
    65
    Locatie:
    Krommenie
    Anko doe eens lief!
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Desondanks zullen, per definitie zo ongeveer, de fysieke uitslagen identiek zijn.
     
  18. EricSw

    EricSw

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    93
    Kan ik uit bovenstaande antwoorden concluderen dat beginnende piloten beter af zijn met een flybar?
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is een hoop geld, voor iets waar je profijt van hebt als je al kunt vliegen

    Als je nog veel crasht, heb je kans dat je de fbl unit molt
    Voor het geld van 1unit kun je aardig wat flybar onderdelen halen

    En met of zonder flybar, het leren vliegen wordt er niet anders van

    Het blijft een mening, maar ik zou een beginner geen fbl aanraden.
    Zodra je stopt met crashen en hem aardi in de hand hebt, kun je er over na gaan denken

    @ron
    Estab zorgt ervoor dat de heli zich, ondanks het gebrek aan een flybar, toch een beetje gedraagt alsof deze er wel zit ( net hoe je hem instelt)
    Bij mijn 450 en 250 heb ik nu 10 graden cyclic, terwijl ik zonder fbl unit op 5 voor de 250 en 7 voor de 450 uitkwam (om het hooveren leuk te houden)
    Je levert dan vast in op rollsnelheden, wat je vast bedoelt, maar dat had ik er toen graag voor over
     
  20. Helihabit

    Helihabit

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    818
    Locatie:
    Uden
    Als ik de informatieve posts van The Thorn en EricW lees kom ik tot een andere conclusie. Vanuit eigen ervaring is het antwoord ook: Nee, niet persé beter maar op z'n minst: Anders.
    Wat niet genoemd is, en zeker voor beginners een voordeel, is het zelfrichtende karakter van een FBL unit. Op het moment dat je geen cyclische input geeft zal de heli horizontaal worden gebracht(Edit: Dit alleen als de heli al horizontaal is! Dus als je zelf roll of nick input geeft en de cyclic stick vervolgens loslaat zal de heli niet horizontaal worden gebracht maar de laatst aangestuurde positie aanhouden!!). Bijv. handig als je hoverend even naar een schakelaar zoekt of op het display wilt kijken o.i.d. en je heli dan niet gelijk tijdens het driften in een roll of nick beweging overgaat. Maar sowieso erg prettig, zeker bij behoorlijk wat wind!
    Dus dat je alleen wat aan fbl zou hebben als gevorderde vlieger is m.i. niet waar.
    De prijs van de BeastX ligt een paar tientjes hoger dan die van een goede gyro maar juist als je veel crasht is dat zo terugverdiend. Denk aan alle onderdelen die niet meer vervangen hoeven worden.
    Het argument dat bij een crash de fbl unit zou kunnen overlijden is vergezocht. Mits op een goede plek geplaatst verdient een fbl unit zichzelf terug t.o.v. een fb rotor head. Nog sneller als je 'veel' crasht.

    Omdat de kop simpeler in opbouw is wordt het afstellen ook een stuk eenvoudiger en de BeastX is om te lachen zo eenvoudig.
    Kwestie van de (NL)gebruiksaanwijzing punt voor punt lezen en uitvoeren, dat is't.

    Persoonlijk vind ik de feel van het fbl vliegen nog het best te omschrijven zoals iemand dat ooit op e.o.a. forum deed: "Alsof je op rails vliegt!"
    (Ik denk trouwens dat in de nabije toekomst fbl de standaard zal zijn.)

    Toen ik op fbl overging werd mij de fbl kop van RJX aangeraden en behalve dat het een gelikt koppie is heb ik na een crash(inverted) het idee dat het met de stijfheid van het alu ook wel goed zit.
    De prijs is okay en de pitch arm en blade grip zijn losse onderdelen dus als de pitch arm krom is of het schroefdraad is beschadigd o.i.d. dan hoef je niet de blade grip te vervangen.

    De nadelen die ik kan noemen zijn:

    Als je al een fb kop en een gyro hebt is het minimaal een slordige €200 extra investering (Wellicht brengen deze 2e hands nog wat op).

    Door de meer directe verbinding tussen blad en servo krijgen de tandwielen v/d servo's bij een crash een grotere klap te verwerken en zullen in verhouding de gears vaker strippen dan bij fb.
    Of je dit moet kwalificeren als minpunt weet ik niet. Dit geldt ook voor een veel voorkomende keuze om bij fbl over te stappen op digitale servo's vanwege de snelheid, kracht en zuiverheid. Omdat deze over het algemeen meer stroom verbruiken zal je misschien ook op een zwaardere BEC moeten overstappen.

    Edit.
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2010

Deel Deze Pagina