Top Flite P47 Thunderbolt .60+zenoah 20 cc

Is er iemand die de Top Flite P47 Thunderbolt .60 heeft met een zenoah 20 cc benzinemotor? Ik zou graag weten waar ik de ontsteking kan monteren en hoe dit is geplaatst. Ik zou ook stand-offs moeten gebruiken want als ik de motor rechtstreeks op de firewall monteer kom ik 3.5 cm tekort in lengte. Ook tips hieromtrent zijn welkom.
Alvast bedankt
 
Kom je wel met je CG uit ?

Tussen het gewicht van een 10 cc of 20er Zenoah zit nog al een verschil .

Alles van de ontsteking dicht aan de motor plaatsen .

Alles van de besturing er zover mogelijk van af.

En de tank op CG.

Mvg Johan
 
DE ZG 20 is ok om op een .60 warbird te zetten, inderdaad oppassen met je CG, maar er is genoeg ruimte achterin om servos/ontavnger en batterij naar achteren te zetten om het gewicht van de motor voorin te compenseren.

De ontsteking kan je bovenop de "engine box" monteren: vb
Attachment browser: eng1.jpg by RichN - RC Groups

Als voeding voor de ontsteking kan een 1S 3000mAh Lipo gebruiken (ontsteking is een zware verbruiker op de ZG20)

Stand-offs zijn gemakkelijk te vinden, je kan ook zelf bussen maken in aluminium of nylon. Of lange bouten en achter de montage plaat een moer zetten, wel goed borgen met een kartelring en locktite.
 
20cc

Heb je al nagedacht over het totale gewicht?

Met een 20cc benzine neem je in totaal dik 500 gram meer mee de lucht in.

Ik zou het draagoppervlak van de vleugel niet overschrijden. Met zo'n meer gewicht kom je ook veel en veel harder binnen bij het landen. Zeg maar een vliegende baksteen. naar mijn weten wordt voor een 60size warbird een 10cc 2takt of een 15cc 4takt voorgeschreven. een 15cc 4takt met uitlaat weegt zo'n beetje 750gram een 20cc benzine zit kaal al boven dit gewicht en dan komt er nog een uitlaat, ontsteking en accupakket voor de ontsteking bij.
 
op het net zijn verschillende mensen te vinden die een warbird .60-.90 vliegen met een zenoah 20 zoals de warbirds van hangar 9 en met veel succes. Ik zie niet in waarom het dan een probleem zou zijn voor een warbird van Top Flight (die toch nog iets steviger gebouwd zijn dan hangar 9). Daarbovenop heeft de P47 Thunderbolt flaps.
 
Hoi,

Methanol of Benzine... Tja ik denk dat de eerste vraag zou moeten zijn kan het qua geluid? Geluid van het model/schaalbeeld en geluid van de CLUB?

Ik ben een Top Flite T-34 Mentor aan het bouwen. Ik ben nu in de fase aangekomen waarbij de juiste keuze voor een motor gemaakt moet worden.

Op de tekening en specs van TF staat een OS91 2-takt of 120 4-takt.
De 4-takt valt af voor mij want ik wil graag hard en laag over het dek

De OS91 is inmiddels vervangen voor een OS95. Weer sterker dan zijn voorganger. In combi met een BISON uitlaat is deze mooi onder de kap weg te werken.

Maar de ZG-20 kan volgens TC heel goed op dit soort vliegtuigen.

Ik vlieg de laatste paar jaar alleen met benzine en ik moet zeggen dat het me heel goed bevalt.

Maar hoe zit het nu met het geluidsbeeld ?

Gaat die OS95 ook dwars door de 80db?
Moet je de romp dusdanig verbouwen om de pijp van TC voor de ZG-20 kwijt te kunnen?
 
Vaak moet er bij warbird behoorlijk wat lood in de neus geplakt worden
Ik denk dat de gewichtstoename dus niet zo ecstreem is
Al moet je van zenoah motoren niet verwachten dat je daar echt hard mee kan

Wil je hard neem de OS
Wil je snel neem de DLE
wil je retro neem de zenoah

Al deeze motoren hebben hun voor en nadelen

Nadelen
De Os herry maar oplosbaar
Zenoah duur en traag en het blijven bosmaaiermotoren
DLE Nog niet makelijk genoeg in nederland te krijgen
word aan gewerkt

Voordelen
OS Veel power levensduur ook goed blijft modern
Zenoah Honds betrouwbaar en onderdelen bij elke gras en bosmaaierleverancier te krijgen
Dle Betrouwbaar makelijk starten door standaard electronice ontsteking
moderne echt voor modelvliegen ontworpen motor

Het licht er net aan wat je wilt
 
motor keuze

Oh dat verandert de zaak. Maar uiterlijk speelt ook een rol als het gaat om geluidsnormen. Een lange pijp onder de romp door is geen gezicht bij een warbird. Een 4t is dan een goede oplossing met de kleine dempers. Op ons veld mogen wij niet hoger dan 80db.

Iemand die weet hoeveel db een dle20 maakt met standaard demper?
 
veel....te veel de standaard demper is niet meer dan een rook afbuiger...
 
Back
Top