Pilatus B4 maiden met video

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Willem P, 4 dec 2010.

  1. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    [​IMG]

    Ik heb een maand geleden een Pilatus B4 van Madduc overgenomen.
    Deze schaalzwever uit Zwitserland was eigendom van iemand op leeftijd die er een nitromotor opgezet heeft en een landingsgestel.
    Dat moet er ongeveer zo uitgezien hebben.

    [​IMG]

    Deze laatste is dus een bestaande 1:1 uitvoering van de B4
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    zoals gezegd ik heb hem van Madduc overgenomen in de volgende staat

    [​IMG]

    [​IMG]

    Madduc was al begonnen met plamuren en schuren. Ook had hij al een stuk neus teruggeplaatst maar deze was nog niet vlg originele afmeting. Duidelijk is te zien hoeveel neus er afgehaald was
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.214
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Hallo Willem,
    Ik dacht dat ik aardig op de hoogte was van alles wat er in zweefvliegland speelt maar een motorzweef versie van de B4 had ik nog nooit gezien. Mijn broer (-tje) heeft overigens een aandeel in de mooiste 1:1 B4 van europa dus als je nog een voorbeeld zoekt om na te maken........ De vorige eigenaar heeft daar een notenhouten instrumentenbord in gemaakt en lederen bekleding in de cockpit.

    Max
     
  4. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Hoi Max, je bent nooit te oud om te leren zie je wel.
    Uiteraard is het toegestaan om een mooie afbeelding van die B4 te plaatsen.
    Of mischien wel een filmpje als het niet te veel gevraagd is?
    Vlg mij moeten er wel filmpjes van B4-rs te vinden zijn
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Pilatus

    De pilatus is een uitstekend model, zeker wat betreft vliegeigenschappen.
    De vleugelgeometry leent zich als geen ander om een goed zweefschaalmodel te hebben.
    Heb ik kunnen merken tijdens Biggs Pottes.

    Maar wat met dit toestel gebeurd is tart elke verbeelding.
    Kom, je moet als Zwitser midden de bergen wonen om zo'n prachtig toestel te verkrachten met er een motor in te purmen.
    Net of er daar geen hellingen zijn om er je Pilatus de ruimte in te laten.

    Die man moet crancjorum geweest zijn.
    Wat a hell.....:mad:

    Aurectar
     
  6. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.214
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Willem,
    Ik zal mijn zoon eens vragen of hij nog beelden heeft van de B4. (maar nu niet want hij staat zwarte piet te spelen in de C1000 waar hij werkt :D
    Max
     
  7. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    in ere hersteld

    Hoi Aurectar, je zult merken dat we de B4 weer in oude glorie gaan herstellen....een zweefversie die zo van het duin of helling gegooid kan worden. Ik denk met een hoogstarthaar dat dit gewicht en deze spanwijdte gerust aan het elastiek gehangen kan worden
     
  8. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Kun je je voorstellen dat hier op de neus een Nitromotor zat??

    [​IMG]


    Inmiddels wat aan het schuren en plakken geweest met dit resultaat

    [​IMG]

    Dat scheeld al een heel stuk .....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Neus

    Dat ziet er inderdaad heel wat beter uit.
    God zal het u lonen.

    Mvg,
    Aurectar
     
  10. E-Zwever

    E-Zwever PH-SAM

    Lid geworden:
    27 feb 2005
    Berichten:
    90
    Hallo Willem,

    Inderdaad een heel mooi toestel die B4. Na mijn huidige projekt, een Sagitta, staat deze bovenaan mijn lijstje. Ben helaas wel genoodzaakt er een E-motor in te bouwen...
    Hoe wil je romp afwerken, folie of lak?

    Succes, E-Zwever.
     
  11. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    De B 4 zal met zijde bespannen worden en vervolgens worden gelakt
     
  12. E-Zwever

    E-Zwever PH-SAM

    Lid geworden:
    27 feb 2005
    Berichten:
    90
    Willem,
    wat zijn eigenlijk de voordelen van zijde t.o.v. glasvezel?
     
  13. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Ik heb nog nooit met glasvezel gewerkt dus kan ik er geen antwoord op geven.
    Ik heb ooit een grooooote lap krimpzijde gekocht bij conrad, genoeg voor wel 10 vleugels.
    Deze zijde plak je langs de randen vast op de vleugel of de romp met goedkope knutsellijm. Als deze lijm na 10 minuten gedroogd is zet je er de fohn op waardoor deze mooi strak komt te zitten. Vervolgens smeer je in het geval van de B4 romp deze zelfde knutsellijm(eventueel verdund met aceton) over de gehele romp. Als dit gedroogd is is het één geheel met het oppervlak en daarmee erg sterk.

    in het geval van de B4 praat je over 1,5 mm balsa beplanking waarover papier is geplakt en vervolgens gespoten/geschilderd. Als je dat vast hebt en je knijpt wat hard dan ga je er snel doorheen.
    Hier onder de volgende fase van de behandeling van de romp van de B4.
    Omdat de romp van dit model erg vierkant is heb ik tegen de zijkanten stroken balsahout 2mm geplakt. Als je deze gaat schuren op de juiste plaatsen hou je een redelijk ronde romp over. Deze heb ik zoals hierboven beschreven met zijde afgewerkt.


    [​IMG]


    [​IMG]



    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Mooi project Willem: Abootje.

    Jacob
     
  15. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Hieronder is de romp bespannen, gelijmd en met grondverf gespoten

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Veel succes

    Komt blijkbaar in orde.
    Veel succes

    Aurctar
     
  17. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Ik heb verzuimd om de gegevens van deze B4 hier te vermelden.

    Pilatus B4

    Spanwijdte = 310 cm
    Gewicht vliegklaar = 2000 gram
    Besturing = 3 D plus remkleppen/liftverstoorders

    Romp; Geheel balsa,
    ribben vleugels met zijde bespannen en geverfd.
     
  18. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Na het schuren en plamuren heb ik de romp 2 maal gerold met Histor Perfect Finish, Jute wit. Ook nog even een paar stickers gemaakt en opgeplakt


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. MadDuc

    MadDuc

    Lid geworden:
    21 dec 2008
    Berichten:
    871
    Locatie:
    Regio Arnhem
    Mooi dat je deze kist lekker aan het opknappen bent Willem. Bij deze wil ik wel even iets rechtzetten. De bouwer, de oudere heer waar ik deze kist en nog twee ruwbouw B4's van kocht woont in het midden van ons land, niet in Zwitserland. Hij had er destijds drie tegelijk gebouwd om samen met zijn zonen te vliegen. Zijn zonen verloren interesse in het vliegen en hij heeft er uiteindelijk maar 1 afgemaakt.

    Omdat er op zijn club geen slepers waren en hellingvliegen in de buurt ook geen optie was, heeft hij er een motor op gezet. Mijn eerste reactie was ook, dat doe je toch niet..... maar ja, als je er anders niet mee kunt vliegen, dan is er wel iets voor te zeggen. Volgens mij heeft er dus ook nooit een volledige neus opgezeten, en is de neus dus niet afgezaagd.

    Op het sleeptreffen in Boxmeer heb ik de B4 van Ton bekeken en daar heeft een brushless motor ingezeten, met dezelfde reden, geen slepers op de club.

    Ik ben begonnen met plamuren en schuren omdat ik de romp ronder wilde hebben. Dit FMT-ontwerp is wat hoekiger dan het origineel. Ook had ik zonder tekening wat balsa blokken geplaatst om de neus rond te schuren. Tijdens het schuren kwam ik erachter dat de neus te kort was en gaandeweg heb ik door andere projecten en prioriteiten de interesse verloren. Vandaar de verkoop. Mooi dat Willem de kist weer vliegklaar gaat maken. Kist moet volgens verschillende berichten goed vliegen.

    Anyway, hier een paar foto's van de B4's zoals ik ze kocht. De andere 2 B4's liggen bij andere MBF-leden die er ongetwijfeld ook iets moois van gaan maken.

    Ps. er zat ook nog een staartwieltje op....... zie foto's

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2010
  20. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Vliegprestaties

    Zoals ik reeds gezegd heb zag ik tijdens Bigs over twee jaar zo'n Pilatus vliegen.
    Ik moet er ergens nog foto's van liggen hebben.
    Ik herinner me zeer goed dat dit toestel een grote indruk op me gemaakt heeft.
    Ik ben aanstonds een foto van zijn profiel gaan maken.
    Ja de vorm van de vleugel en het profiel zijn meestal veelzeggend.
    Daarom herken ik dit vliegtuig.
    Wat betreft vliegbeeld en prestaties moest hij niet onderdoen voor de 4- en 5m kisten.
    Met dit toestel heb je letterlijk en figuurlijk een hoogvlieger in huis.

    Normaal moet je er leuke momenten mee beleven.

    Mvg,
    Aurectar



     

Deel Deze Pagina