Hoi X-ers en andere geïnteresseerden. Zoals sommigen weten heb ik voor volgend seizoen een nieuwe kist aangeschaft. Ik zocht naar een GFK kist die zo neutraal mogelijk zou moeten zijn. Aangezien ik nogal C-arf fan ben, heb ik eerst naar dit merk gekeken. Ik kwam uit op de Yak. In alle berichten en volgens de beschrijving heeft deze kist (bijna) geen mixers nodig. Dus leek me dit wel een goeie kist. Ik dacht eerst aan de 2.6 meter versie, maar dan zou ik een nieuwe motor moeten aanschaffen. Ik heb nog een MX-2 staan met alle apparatuur en motor. Dus besloten om de MX-2 leeg te maken en de 3 meter versie van de Yak hiermee te vullen. Dus het werd de 3 meter Yak 55sp! Aangezien deze kist nogal wat vermogen nodig heeft en ik geen nieuwe motor wilde aanschaffen heb ik besloten om 2 resopijpen nieuw aan te schaffen en aan de 3W 157 te koppelen. Grootste uitdaging zal worden om het geluid binnen de perken te houden. En dus ook F3A-X waardig te maken. Zodoende ben ik ondertussen met de bouw (assemblage) begonnen. Hier wat foto's van de voortgang: Het bochtenwerk en ophanging van de motor. De bochtlengte moet ongeveer 280 mm zijn. Om niet de resopijpen te diep in de romp te krijgen, moest ik wat kunst en vliegwerk toepassen. De motor hangt in rubbers om zoveel mogelijk trillingen naar de romp toe te voorkomen. Hierdoor zal het geluid hopelijk een aantal dB's minder worden. RC inbouw: Even er ingegooid om zwaartepunt ongeveer te bepalen. En een overzichtje: Altijd leuk om eens een keer in elkaar te zetten en te kijken hoe die wordt. Wordt vervolgd.
Andries, ik heb net de dammatten van Mark Maibom aangekregen en aangebracht. Vooral op de grond een grote verbetering. Ik heb ze in de motorkap en de grote stukken achteraan de romp gekleefd met dubbelzijdige kleefband. Die 200 gram extra gewicht zal me zorg wezen. Tot nu toe alleen maar voordeel van gemerkt.
Peter, Ik heb meteen even gekeken op z'n site. Mark heeft het over ongeveer 4dB minder! Ik denk dat ik ook maar een bestelling plaats. Overigens heb ik zelf een soort schuim van 5 mm dik wat ik dacht te gaan gebruiken om de motorkap van binnen te bekleden. Maar dat heeft niet zo'n open structuur als wat Mark verkoopt. Voor mijn gevoel zal een mat met open structuur beter geluid absorberen dan foam. Bedankt voor de tip, Andries
13 euro met verzending bij voor een grote lap, Ik had er 2 besteld, met 1 ben ik ruimschoots toegekomen. dubbelzijdige kleefband had ik nog liggen maar kun je ook voor weinig geld bijbestellen. Ik zal het zaterdag meebrengen. Sam had er ook interesse in, dus laten we de battle of the coaches afwachten wie wint. Die krijgt eerste keuze.
Zo, alweer een beetje verder gekomen deze week. De yak is van de fabriek uit voorzien van een uitlaat tunnel. Deze is echter voor standaard cannisters bedoeld en niet voor lange resopijpen. Van balsa een kapje gemaakt en met glas binnen en buiten voorzien. Ik denk dat een tunnel ook meer geluid zal dempen dan dat de uitlaten open in de romp liggen. Misschien dat ik de binnenkant van de tunnel nog zal bedekken met een geluids-isolerende laag, alleen moet dat wel tegen hitte kunnen. Dempers worden met de KS comfortmounts opgehangen. Verder de servo tray en tank support ingelijmd. En de richtingsroer kabels gemonteerd. Nu is het wachten op servohevels van secraft, die klemmen met een boutje om de servo-as heen. Ik heb ervaring met "gewone" aluminium servohevels die niet al te best was. Bij de MX-2 waren de rolroer alu hevels uitgelubberd door de motortrillingen over de servo-as. Die komen er bij mij nooit meer op. Dus altijd hevels gebruiken die je kunt vastklemmen over de servo-as!:teacher: (zoals de rode hierboven op de foto). Greetz.
Ondertussen is de kist al bijna klaar... Ik heb van de week de hevels binnen gekregen en de dämmatten en filt. Hier de progressie: Maibom dämmatten ofwel dempingsmatten: Motordome leeg: Motordome bekleed met de matten. Heb het deels met dubbelzijdig tape gedaan en met gewone contactlijm: Ook in de motorkap: Contactvlakken van de vleugels met de romp met zelfklevende filt behandeld: Oh ja en de secraft hevels zitten er op: Bijna klaar, misschien voor de winter nog de lucht in? Als het meezit dan gaat dat wel lukken. Greetz.
Netjes hoor Ga je nog wat doen met luchtaanzuiging om geluid verder terug te brengen (aanzuigen uit romp bijvoorbeeld)?
Er komt een luchtfilter op de inlaat. Hier moet ik nog een verloopstukje voor soppen. Eén van de laatste klussen.
Iemand nog een idee over een stille 3-blad prop met veel trekkracht? Ik gebruik nu een 29 x 12 Biela. Op mijn Extra gebruik ik een Engel 3 blad, weet iemand wat een Engel 29 x 12 of 30 x 12 doet op een 3W 157 ? Altijd lastig om de juiste prop te kiezen, zeker omdat ze zo duur zijn.
Op mijn 3.20m Extra (die gele) zit een 3W157 met MTW RE3 tuned pipes, die doet met een Fuchs 29*12 (zeer stijve prop) zo'n 6200rpm. 30*12 3-blad heb ik van Elster wel eens getest, die deed iets van 5800rpm, maar de Fuchs was stiller, gek genoeg. Ik vermoed dat een Mejzlik 30*12 3-blad te zwaar is, Engel zou je kunnen proberen, is vaak net iets lichter qua belasting.
Bedankt Alexzzz, ik denk sterk om een Engel 30x12 3bl. aan te schaffen. Deze prop heeft wel smalle bladen maar een yak heeft een dikke neus, dus is extra weerstand door een breedbladige prop denk ik niet nodig tijdens downflights. Eerst maar eens met de Biela aan de gang. Nog wat verder gekomen. Ben bezig geweest met piepschuim en koolstof. De inlaatbocht verlengt met een koolstof buis en daarop het filter gemonteerd. Nu nog weer terugmonteren en dan eens laten draaien die motor. Ik ben erg benieuwd naar het geluid wat de Yak produceert.
Waar kan je de Maibom matten kopen? Ben bezig mijn 2.60 m1 sukhoi 29 te optimaliseren en wat stiller te maken.
Hehe, dat is te hopen Ik vraag me trouwens af of dat spul bij de bouwmarkt niet veel goedkoper te verkrijgen is (wordt gebruikt als ondervloer voor laminaat e.d. dacht ik)
M'n vader werkt in de autoindustrie,hij vertelde me dat hij het spul op het werk ook had gezien. Ik ben ook van plan het te gebruiken in m'n kisten. Grt.