Dalton Extra300 Mark Leseberg-edition 123''

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Pharriesk, 5 okt 2010.

  1. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Na vorig jaar een extra300-mid-wing-118-van-carden-aircraft gebouwd te hebben zochten we voor deze winter weer een nieuw winter project voor het seizoen van 2011.
    De voorkeuren gingen net zoals voorgaand jaar uit naar een volledige houtbouw kit.

    Na weer een tijdje gezocht te hebben op het internet (oa. Flyinggiants.com), is de keuze gevallen op een Dalton Extra300 ML-edition, dit is weer een bouwdoos uit Amerika.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Via de e-mail is er contact gelegd met Dalton, de service was wederom goed en binnen enkele dagen waren we het over de koop eens.
    Nadat het geld na een paar dagen op hun rekening stond werd het pakket verstuurd via UPS.
    UPS stond dan ook alweer binnen 4 werkdagen bij ons aan de deur met 3 grote dozen.

    [​IMG]

    Hierin zit dan de Dalton Extra300 Mark Leseberg-edition.
    De specificaties van het vliegtuig zijn:
    Extra 300 ML-edition.
    Wingspan: 123" (3.12m)
    Length: 118" (3m)
    Motor: DA 170 met JMB Cannisters

    Verdere elektronica die we zullen gebruiken zijn:
    4x Rolroer: 7955tg
    2x Hoogteroer: 7955tg
    2x Richtingroer: 7950tg
    Powerbox: Royal
    Ontvanger: 2x R6014 2.4ghz

    De eerste indrukken zijn goed.
    Alles zit goed verpakt en mooi recht in de dozen.

    [​IMG]

    We zullen met het bouwen van de motorbox beginnen over een paar dagen.
    Het bouwen zal een aantal maanden in beslag gaan nemen, hij zal klaar moeten zijn voor volgend seizoen.
    Dit vliegtuig wordt dan uitsluitend voor figuren (F3M-F3AX) gebruikt, en de Carden voor de freestyle.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.592
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    wow, dat ziet er mooi uit.... dit ga ik volgen.

    succes,
    Cor
     
  3. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.055
    Locatie:
    Limburg
    Dat gaan we weer volgen :D

    Succes met bouwen!

    Grt.
     
  4. timvaneert

    timvaneert Guest

    Pfff... zo mooi zo'n grote kist...
    Ooit zal ik er ook een hebben:wink:
    Deze ga ik volgen!

    Tim
     
  5. funflyerke

    funflyerke

    Lid geworden:
    16 aug 2005
    Berichten:
    20
    Very Nice,

    en oef...'k ben nie de enige die zich nog aan een volledige houtbouwkit waagt.

    Respect man!

    jean-luc
     
  6. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    ziet er schoon materiaal uit !

    ben benieuwd ;)

    veel succes
     
  7. kristofd

    kristofd

    Lid geworden:
    1 jun 2008
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Antwerpen,Gierle
    dit ga ik zeker volgen !
    zeer mooi toestel ! :)

    grtjs
     
  8. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Go HUUUUUUB ! :)
     
  9. rc-addict

    rc-addict

    Lid geworden:
    17 dec 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    kasterlee
    NICE !!!!!
    veel succes ermee en have fun ;)

    heb ik Jurrien nog eens horen vertellen :p



    wannes
     
  10. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Das gelijk de echte e Wannes :p
    Ik gebruik mijn extra ook enkel voor F3M (of toch mijn interpretatie ervan) tijdens F3M.
     
  11. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Gisteren tijdens de laatste F3M-wedstrijd in Mellery heeft Bert (Aerobertics) de DA 170 afgeleverd. Voor de uitlaten gebruik ik JMB-dempers (TR-70). Ik heb deze vorig jaar bij de EXFC gewonnen. Het schijnen goede dempers te zijn die bovendien goed dempen. Qua gewicht zijn deze vergelijkbaar met de KS en BMB-dempers (allen rond 350 gr.).

    [​IMG]

    Omdat de bouwdoos veel gelaserde spanten heeft ga ik deze eerst overtrekken op papier. Zodat ik bij een eventuele schade deze gemakkelijker kan repareren.
    Volgens de bouwbeschrijving wordt geadviseerd eerst alles zonder lijm te passen en pas daarna te verlijmen.

    Ik probeer komende week de motorbox in elkaar te zetten. Het zijn nogal wat onderdelen die op het eerste gezicht prima passen.

    [​IMG]

    Als de motorbox klaar is kan ik de motor met uitlaten passend maken. Ik doe dat altijd in deze fase van de bouw omdat je zo gemakkelijk alles kunt monteren en kunt tig-lassen. Ik moet nog wel een clublid vragen of hij de bereidheid heeft de KS-uitlaatbochten te gaan tig-lassen. Hij heeft dit de Carden op een perfecte manier gedaan. Ik wilde het ook zo doen bij de Dalton.
    Ik moet nog wel uitzoeken hoe lang de uitlaatbochten moeten zijn om tot een optimaal rendement van de motor te komen.
     
  12. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Volgens de bouwbeschrijving van Dalton moet begonnen worden met de motorbox. Deze is opgebouwd uit resp. 6,5 en 3 mm triplex. Alle delen passen perfect. Ik heb wel de roetresten van de spanten enigszins moeten verwijderen en opgeruwd. Het lijmen heb ik gedaan met PU-lijm. Het kostte geen moeite om alles mooi recht in elkaar te zetten, omdat bij het laseren alles perfect op elkaar is afgestemd.
    Ik heb voor alle zekerheid al de vleugelbuis gepast bij het in elkaar lijmen. De linkse en rechtse spanten passen precies.
    In de motorbox zijn al alle gaten aangebracht voor gasservo, ontsteking, bougiekabels, enz.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat de motorbox in elkaar is gezet wordt het spant voor het landingsgestel nog een keer extra verstevigd met een aluminium hoekprofiel.

    [​IMG]

    Om aan de voorkant gewicht te besparen heeft Dalton zoveel mogelijk triplex uit de spanten gehaald. Dit is minder gewicht tegen dezelfde sterkte. Het risico is dat er wel olie van de uitlaat in de romp kan komen. Daar heb ik -net als bij de Carden- deze gaten dichtgelijmd met 1,5 mm balsa. Nauwelijks gewicht en toch dicht. In een later stadium werkt ik de motorbox nog een keer af met G4 om alles brandstofbestendig te maken.

    [​IMG]

    Tot slot wordt het motorschot nog een keer extra verstevigd met hardhouten hoeklatjes van 12 mm. Deze worden aan zowel de voor en achterkant extra gezekerd met een schroef.

    [​IMG]

    Tevens zijn het eerste en tweede spant aan de motorbox gelijmd. In deze spanten worden straks de latjes voor de romp gelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan ziet de complete motorbox er zo uit.

    [​IMG]
     
  13. derosa

    derosa

    Lid geworden:
    18 jul 2005
    Berichten:
    522
    Locatie:
    Tongeren-belgie
    nice go for it!!
     
  14. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Good work, Ik zie het begin van een "pattern-beast" :)
     
  15. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Even een korte update. Ik heb de motorbox afgewerkt voor de verdere montage.
    De romp bestaat uit een voorzijde (motorbox) en achterzijde (stabilo) die verbonden worden met dennenhouten latjes van 6 mm. Ter voorbereiding van de verbinding moet eerst de triplex zijkant aan de motorbox gemonteerd worden. Dit is op zich een redelijk eenvoudige klus, alleen moet er voor gezorgd worden dat alles mooi recht gelijmd wordt. Alles wordt nog een keer extra verstevigd met tussenspanten tussen de box en de rompzijkanten. Dit maakt een lichte maar erg stevige constructie.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik de motorbox brandstofbestendig gemaakt met G4.
    Het totaalresultaat voor montage van de romp ziet er als volgt uit:

    [​IMG]

    De komende dagen de rompachterzijde in elkaar zetten, waarna alles aan elkaar gemonteerd kan worden.
     
  16. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Het staartgedeelte van de Dalton is ook af. Alles is opgebouwd uit 6 mm triplex. Alles past weer eens perfect. Alles is mooi recht gelaserd. Ik heb wel een aanpassing gemaakt voor de bevestiging van het stabilo. Net als bij de Carden wordt het stabilo ook via de stabilobuis vastgezet. Dat werkt best wel goed maar het heeft toch mij voorkeur om het stabilo te bevestigen met 2 schroefjes M3. Hiervoor moet ik wel nog een aanpassing maken aan het stabilo. Ik ga voor elke stabilohelft een nieuwe triplex bevestingingsplankje maken met aan de onderzijde een uitstulping voor 2 schroefje (zoals bij bv. toestellen van extremeflight hebben Hiervoor moest ik wel een extra triplex plaatje bevestigen waarin een inslagmoer wordt bevestigd. Dit heb ik voor alle zekerheid versterkt met koolstof.

    De staart stond snel in elkaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De komende week ga ik de voor- en achterzijde met elkaar verbinden.
     
  17. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Mooi mooi!! Ik hoorde al van het tuned pipe idee... komt helemaal goed ;-)
     
  18. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Afgelopen weekend ben ik gestart met de verdere bouw van de romp. D.w.z. de motordome verbinden met het stabilodeel en alles wat daar tussen zit.
    Ik heb 2 aluminiumprofielen van 2 mtr op de bouwtekening geschroeft. Binnen deze profielen wordt de romp recht gebouwd. Dit werkt uitstekend.

    Het is zaak de voor- en achterzijde goed en stabiel op de juiste plaats te zetten en daarna deze aan elkaar te lijmen met 6 mm dennenhouten liggers.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat alles is gelijmd en vastgehouden met zware metaalblokken heb ik de spanten op de juiste plaats gemonteerd. Ook hier maak ik gebruik van stalen blokken die precies 90 graden zijn gezaagd. Tevens heb de spanten hieraan vastgeplakt om alles goed solide te positioneren. Dit maakt het inlijmen van de dennehouten liggers straks een stuk gemakkelijker.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is de bedoeling dat ik morgen de spanten verder ga afwerken. Maar eerst moet ik de dennenhouten liggers aan elkaar lijmen. Deze hebben nl. een lengte van 1,40 m en moeten uiteindelijk 2,20 m worden.
     
  19. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (Belgiƫ)
    Huub, de montage van de stabilo probeer ik steeds in M4 te maken. Dan kan je gerust nylon boutjes met kruiskop gebruiken. Voordeel hiervan is dat ze minder prullerig zijn als een M3'tje en dat ze niet kunnen lostrillen. Je gaat ze zuiver op trekkracht belasten en met zo'n stabilo trek je die nylon bouten niet uit de inslagmoer.

    Prachtige kit, en mooi werk weeral. Ik zal toch ooit eens m'n eigen kist moeten bouwen...
     
  20. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Paul dat is inderdaaf een goed idee. Ik ging uit van de bevestiging zoals ik dit gemaakt heb bij de Carden en zoals die ook door EF worden gebruikt. Maar ze kunnen inderdaad lostrillen. Daarom borg ik ze ook altijd extra met tape. Maar door gebruik te maken van nylon schroeven M4 hoef ik ze niet meer te borgen. Dus dat gaan we zo dus doen. Bedankt voor de suggestie.
     

Deel Deze Pagina