Vreemde storing

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door brutus, 30 okt 2010.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hallo allemaal,

    hoewel ik al heel lang heli vlieg, is electro niet mijn specialisme en nu kom ik een storing tegen waar ik even geen flauw idee heb waar ik het zoeken moet.

    -Heli is en nieuwe KDS 450 SV
    -Motor is standaard
    -Regelaar een Align RCE BL35X die reeds een jaar dienst gedaan heeft zonder problemen. Word gebruikt in governor mode. Regelaar zit voorin de heli
    -Accu een nieuwe Robbe roxxy 3S 2200 mAh, 25C
    in hoover trekt de heli ongeveer 10 A
    -Ontvanger een goedkoop Scanner RC 8 kanaals, crash vrij, en ook reeds een jaar gebruikt. Ontvanger ligt achterin de heli, zo ver mogelijk bij regelaar en motor vandaan, antenne is in zigzag tussen staart en landingsgestel gespannen, NIET opgerold of om de skids of pootjes gewikkeld (wat bij de Walkera wel zo was en geen problemen opleverde)
    -In de heli zitten 3 towerPro servo's en een futaba FS 61 BB digitale hekrotorservo met een Walkera Gyro
    -Zender Futaba FC 18

    Het vreemde is dat op de towerpro servo's na, deze hele set-up in een Walkera 60B al een jaar feilloos gewerkt heeft. (die trok wel wat minder stroom, ongeveer 7.5 A)
    Nu heb ik het volgende probleem, dat de heli prima vliegt, maar als ik even wat pitch geef, er een (meestal) korte storing optreed, waarbij na de storing het toerental meestal anders is als voor de storing. Dit kan zowel hoger als lager zijn....
    De heli maakt dat wat bokkesprongen, maar ik verlies niet de volledige controle, zo lijkt het.

    Wat ik al gedaan heb, is alle bedrading zo ver mogelijk van motor en regelaar weg houden, en omdat ik statische electriciteit vanwege de riem vermoedde, heb ik staart, spanrollen, hoofdlagerstoelen, tuimelschijfgeleider en motor electrisch met elkaar verbonden, maar dat hielp niks. Het enige wat ik nog niet getest heb: de pulsdraad van de regelaar liep vij dicht langs de motor EN langs de ontvanger (ringkern zo dicht mogelijk bij de stekker, dus het snoer liep eerst langs motor en ontvanger, voordat het door de ringkern gaat) maar volgens mij moet dit niet uitmaken als er een ringkern in zit.

    Komt iemand dit probleem bekend voor?

    Ik weet even niet waar ik dit in zoeken moet.

    Groet, Bert
     
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.050
    Locatie:
    Nootdorp
    Probeer het eens zonder governer, het lijkt alsof deze een eigen leven gaat leiden bij wat zwaardere belasting.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou kunnen, maar ik merk ook dat de servo's toch wel beïnvloed worden....
    Zelf kreeg ik bijna het idee dat of er storing instraalt op het snoer tussen ontvanger en regelaar, of dat de BEC spanning inkakt. Ik snap alleen niet hoe dat kan, gezien dat de regelaar bedoeld is voor de T-rex 450, en die gaat een stuk harder....

    Groet, Bert
     
  4. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Het probleem ligt idd hoogstwaarschijnlijk aan de regelaar. Het is algemeen bekend dat de gov's van de Align regelaars niet naar behoren werken en voor problemen zorgen.

    Wil je toch van de governor functie gebruik maken kijk dan eens voor een hobbywing platinum series regelaar zijn redelijk goedkoop te vinden op ebay en die schijnen erg goed te werken.
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik mis een bec in je lijstje, dus ga ik er van uit dat je de originele van de regelaar gebruikt
    Velen vliegen zonder aparte bec, anderen ondervinden er toch wat problemen mee

    Het komt in de 450 serie voor dat deze bec niet afdoende is, en het spul warmloopt waardoor het geheel tijdelijk uit kan vallen
    Maar dit is doorgaans een thermische beveiliging, en de regelaar zal dan niet binnen 1 tel weer operabel zijn

    Misschien een vallend voltage waardoor de ontvanger reset? Die is redelijk snel te testen op de grond

    Kabelbreuk in de stroomvoorziening naar de ontvanger?

    Doet de heli het altijd als je wat meer pitch geeft, of alleen af en toe?

    De governor heeft geen goede naam, maar deze zou naar mijn idee niet deze problemen mogen veroorzaken...
    Misschien een klapperende staart oid, niet een uitvallende motor
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik gebruik inderdaad geen BEC, want we vliegen er geen 3D mee, en deze regelaar zou volgens Align gewoon vier digitale servo's moeten kunnen voedn bij licht 3D werk, dus drie simpele analoogjes met alleen wat hoverwerk, moet probleemloos mogelijk zijn.

    De regelaar word niet warmer dan een graad of 35 a 40 (met IR gemeten aan het koellichaam), de accu word ook niet warmer dan plm 40 graden.

    De ontvanger is een simpel dingetje, niks 2.4 gieg of PCM of zo, dus een reset lijkt me ook niet helemaal aanemelijk.

    Toto nog toe heb ik het gezien tegen de tijd dat de accu leegraakte, of ongeveer halverwege de vliegduur als ik wat forser pitch gaf. En met wat forser moet je denken aan normaal klimmen naar een meter of drie hoogte, niks extreems dus.

    Ik heb wel inderdaad zeer vaak wat last van klapperen van de staart, wat tamelijk onregelmatig kortdurend optreed en waar ik niet van kan vaststellen waar het door veroorzaakt word. De ene keer hangt hij keistrak met de staart in de wind, de andere keer hoover je wat enbegint het opeens wat te klapperen.

    Kabelbreuk lijkt me wat onwaarschijnlijk: ik heb dusdanig veel met de snoertjes zitten rommelen, dan had ik dat bij het inbouwen en nachecken moeten merken....

    Alvast bedankt voor het meedenken, ik ga in elk gevl eerst eens die governor mode uitschakelen. (zucht, moet ik weer een curve gaan uitvogelen.... Zucht....)

    Groet, Bert
     
  7. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    storing?

    Hoi Bert,

    Het zou mij niet verbazen als je een UBEC nodig hebt, zodat bij het optoeren (relatief wordt er dan veel A getrokken; een mogelijkheid waardoor de spanning naar je ontvanger net ff te laag wordt; een UBEC houdt die spanning "constant" of binnen de ingeprogrammeerde onder- en boven- gelijkspanningsgrenzen.

    Zie, speciaal voor KDS (overleg eventueel ff met Marijn) KDS Switched Ubec 5.5V-3A

    Succes! Hoop er donderdag ook ff mee te kunnen spelen... :grin:

    Mvg, Tjeerd. :wink:
     
  8. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Waarom moet je dat uit gaan vogelen? Ik heb al mijn 450's altijd in de idle modes met flat curve gevlogen, gewoon ff kijken wat voor headspeed je fijn vind vliegen en daar de curve vlak op afstellen.

    Ik vlieg zelf ook met deze regelaar met 3 digitale 410 M servos een GP 780 met DS 520 en heb ook geen externe bec nodig , alles werkt perfect.

    Ander probleem kan zijn de LOW voltage cut off van de regelaar, zeker met lipos die na verloop van tijd wat minder zijn geworden kan deze inschakelen, probeer die ook eens op middle te zetten ipv high.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2010
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoi Tjeerd,

    het zou kunnen, maar het komt mij vreemd over... Deze set-up heeft in de walkera altijd goed gewerkt, en Pieter gebruikt dezelfde set-up in zijn T-rex 450. En zoals je weet word daar harder aan getrokken als aan mijn KDS-je.

    buiten dat, met gewoon optoeren heb ik nergens last van. Dat trekt ook niet echt heel veel stroom vanwege de softstart-optie.

    Het is gewoon vreemd....

    Ik heb nog niet met de laatste aanpassingen kunnen vliegen.
    Wat ik me opeens bedenk, ik heb eigenlijk klakkeloos een 3S pakket ering gehangen, maar mogelijk moet een 450-er al met 4S vliegen? Want dan is het al wat verklaarbaarder.... Wel vreemd, want het stroomverbruik is eigenlijk met 10 A best bescheiden volgens mij....

    Snappen doe ik het dus nog niet, maar ja, ik ben dan ook geen electro expert....

    Groet, Bert
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Waarom uitvogelen? Omdat als ik de governor mode uitschakel, ik geen constant toerental meer heb..... en ik hou ten eerste niet van hoge toerentallen, ten tweede ligt de nadruk op het bereiken van een fatsoenlijke vliegtijd (tien minuten veilig) in hoover, omdat deze heli's gebruikt worden voor lesgeven.
    Dat mensen zonder governor mode met flat-curves vliegen heb ik nooit zo begrepen, bij mijn weten vlieg je dan altijd met maximum toerental of met variabel toerental.... Het is mij in elk geval nog nooit gelukt een constant toerental te houden zonder governor-mode, TENZIJ ik een gascurve programmeer. Met een flat-curve is me dat nog nooit gelukt.

    De cut-off staat al op low (heeft maar twee standen, 3.2 V voor reductie, en 3.0 volt voor reductie). Maar ook hier denk ik niet dat het probleem ligt, want de heli vertoont het gedrag zowel met wat oudere (8 maanden en maar 20 cyclussen) als met een gloednieuwe accu.

    Groet, Bert
     
  11. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    4s of 3s?

    @Brutus;
    Nee, 4s moet je niet gebruiken.
    Beslist niet, tenzij je de boel stuk wilt hebben... :nooo:

    Maar ben vandaag ff iemand in Odoorn zijn Belt CP wezen afstellen.
    Die had deze 72 jarige(!) meneer gekocht als leer-/oefenheli en inmiddels had hij ook een KDS-sv zoals jij.
    V-NIX heeft hem geadviseerd een 3s met 2800mAh te nemen in een voordeelpack KDS-450S 2.4GHz RTF
    Het zou kunnen zijn, dat de standaard 2200mAh toch wat te krap bemeten is. Pieter vliegt er ook max 8min op met zn T-REX 450...(en dan is de restcapaciteit onder de 20%).
    Daarbij komt dat jij misschien idd problemen kunt hebben zoals gevaho zegt dat vaker voorkomt dan je denkt met Align. De GY401 heeft ook een groter uitvalpercentage, dan vaak gezegd wordt. Dan komt men met de Spartan om de hoek zetten; wel duurder, maar minder uitval...
    Overigens is dan gek genoeg de KDS800 een uitstekende gyro. :confused:

    Drie mogelijke oorzaken, voordat ik mijn curve zou vervangen ivm uitschakelen govener:

    1) Zoals gezegd UBEC (je zou niet de eerste zijn, ook Victor heeft er last mee gehad; overleg met Marijn bood een oplossing)
    2) Toch net te krap bemeten lipo. Probeer eens zonder softstart. Dan zou het in dit geval erger moeten worden, toch?
    3) De niet zo goede compatibiliteit van jouw Align ESC en KDS (misschien alleen in toch de govenermode???); je weet misschien dat b.v. KDS ook zender en ontvanger alleen voor KDS geschikt hebben gemaakt. Ter bescherming van het eigen merk....:sad:

    Gr, Tjeerd.
     
  12. Taya-chan

    Taya-chan

    Lid geworden:
    12 sep 2009
    Berichten:
    450
    Locatie:
    Hoog boven de wolken
    gaaaap!

    Ben nog en 20m online. :sleepy: (staat niet voor niets "slapend op mn toetsenbord").
    Hoor/lees anders morgen wel.

    GR,
    Tjeerd. :sleeping:
     
  13. djamgils

    djamgils

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Breda
    wat bedoel je met bokkesprongen? Worden er opeens vanzelf stuur inputs gegeven? Of valt het toerental weg waardoor de heli begint te schommelen?
    Als bij de KDS het toerental te laag is dan begint hij te schommelen.

    Met wat voor toerental vlieg je nu? Welk governer percentage?
    Heb zelf ervaring me de governer van een scorpion regelaar op mijn kds. En kan me goed voorstellen dat als je met een relatief laag toerental werkt dat dicht tegen het schommelen aanzit wanneer je dan positieve pitch geeft de governer te laat gas bij geeft en dan het toerental al inzakt. Wanneer je vervolgens van de pitch afgaat reageert de governer weer overdreven en zakt je toerental weer in.

    Maar goed, ik vind nog niet heel duidelijk omschreven wat de heli doet dus het is nogal gissen.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yep, er worden op zo'n moment stuurpulsen gegeven die ik niet geef, en het toerental verandert "actief" (daarmee bedoel ik dat als ik pitch geef de governor het toerental constant houd, maar na een seconde of zo, treden er vrij snelle toerentalwisselingen op, anders dan inzakken/oplopen t.g.v. pitchveranderingen). Tot nog toe heb ik nog nooit meegemaakt met deze governor, dat het toerental inzakte of opliep ten gevolge van pitchveranderingen.
    Soms voelt het aan alsof er een fail-safe ingrijpt die de servo's even in hun stand vast houd (maar deze ontvanger HEEFT helemaal geen fail-safe optie), soms zie je de heli even een sprongetje of een slingertje maken, die duidelijk uit een beweging van de tuimelschijf komt. (Ik vlieg lang genoeg om dit te herkennen, maar mogelijk omschrijf ik het slecht, hahaha)

    Toerental weet ik niet (heb geen tachometer) maar ik vloog met governor op 60 en 65 procent. Om een idee te geven, de heli begint bij ongeveer 50 a 55 % te schommelen. Mischien draai ik wel te langzaam, maar gevoelsmatig is het toerental in orde, de heli stuurt er mooi mee, en hangt ook in zéér turbulente wind behoorlijk stabiel en geeft zeer veel vertrouwen, afgezien van die gekke storingen dan......

    Ik weet dat de heli gaat schommelen bij te laag toerental (doen bijna alle japans georienteerde heli's) maar ik vlieg boven dat "kritische toerental", pas als de onderspanningsbveiliging ingrijpt komt hij in dat schommelbereik.
     
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.050
    Locatie:
    Nootdorp
    Hmm,, zou er toch eens een ander ontvangertje instoppen.

    Dat hij in een ander helietje goed heeft gewerkt zegt niet zoveel.
     
  16. djamgils

    djamgils

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Breda
    of eens een keer 3 andere servos proberen.
    Ben bang dat het een kwestie is van onderdelen vervangen totdat toevallig het probleem over is.

    Wat je ook eens kunt proberen is je riem met siliconen in te spuiten. Bij mijn kds kreeg ik een op een gegeven moment opeens een zwieper op de staart. Dit bleek statische ontlading van de riem op de gyro te zijn.
    Zou eventueel bij jou op de ontvanger kunnen springen...
    Maar vind het zelf nog wel raar dat het alleen rondom het pitchgeven gebeurt.
    Dat geeft mij eerder het idee dat het dan toch aan de bec ligt.
    Je kunt om het simpel te proberen toch even een 4cell nimh pakket eraan hangen? Wel ff je bec draadjes niet destructief onschadelijk maken.
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.190
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... De heli is zojuist gecrasht, want na eerst even zonder governor mode te vliegen, wat goed leek, toch weer de governor mode ingeschakeld, met een wat hoger toerental. Dit keer ging het dus wel fout, en verloor ik echt de controle: hikken op de staart, en de tuimelschijf die raar en onregelmatig reageerde. Schade een set rotorbladen en staartbuis, paddelstang en mogelijk feathering shaft en hekrotor shaft. Balen als een stekker, en nog steeds geen goed beeld van wat er nou aan de hand is.
    Statische electriciteit heb ik ook al aan gedacht, maar ik heb alle metalen delen electrisch met elkaar verbonden, om dit zo veel mogelijk te vermijden.

    ik snap er geen hout van waarom dese set-up in de Walkrea wél goed werkte, en in de KDS niet. In de Walkera had ik nota bene de antenne gewoon om het landingsgestel gewikkeld.....

    Tsja....

    Groet, Bert

    PS: helaas laat het budget het niet toe om onderdeel voor onderdeel te wisselen, het lesgeven komt nu toch echt een beetje in gevaar....
     
  18. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Op zich is een governor op een kleine heli toch niet nodig? Ik las dat velen gewoon een flat throttle curve instellen (tussen de 75 en 100 waarbij motor en esc het meest efficient zijn), en eventueel iets lager op punt 3. Zelf heb ik 95 op 1 t/m 5 ingesteld en dat werkt prima; opstijgen in normal en dan naar idle-up. Headspeed zal in theorie iets tussen de 2500 en 2800 zijn, ik kan het niet meten.
    Ik weet niet exact hoe het zit met (bushless) elektro motoren, maar begreep dat de motor altijd probeert het gevraagde toerental te bereiken of vast te houden en bij een hogere belasting meer amperes van de accu vraagt om dat te doen. Als het motorvermogen er is en de accu het kan leveren zou die dan niet inzakken :confused:
     
  19. gevaho

    gevaho

    Lid geworden:
    4 jan 2009
    Berichten:
    1.546
    Locatie:
    Den Bosch
    Erg vervelend dit te lezen.

    En ik wil niet vervelend zijn door te zeggen I told you so, maar het feit blijft dat de Gov´s van de Align esc´s niet werken naar behoren. Blijkt wel weer.

    Kijk eens voor een hobbywing platinum 40 Amp esc op ebay, heb je voor om en nabij de €30 euro incl verzenden deze heeft een goede gov en ontzettend veel instelmogelijkheden met evt een programmeerkaart of programmeer box.

    Succes met de wederopbouw.
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.436
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoe kan een governor een beweging in de swash veroorzaken?

    In de staart kan ik logischerwijs inkomen, maar op de swash?
    De regelaar doet daar helemaal niets, alleen de BEC voorziet het spul van voeding...

    Ergens zal er toch een storing in zitten, maar waar komt deze vandaan?
    Misschien een idee (als je het echt zeker wil weten en er een poosje knutselen voor over hebt...) om een ontvanger uit een andere heli uit te bouwen en tijdelijk in de 450 te zetten

    Ik had toen ik 35 mhz vloog ook een probleem met de regelaar, nl dat deze af en toe gewoon even een tel stopte met het aansturen van de motor.
    Dit kwam uit de staart, door de statische electriciteit. Na overschakeling naar 2.4 geen last meer van gehad
    Maar ik heb ook een TT in de staart gezet, wat het ook kan verklaren :rolleyes:
    Ik vloog ook regelmatig in een loods, waar ook een compressor in de ruimte stond. Als deze aansloeg, ging de heli ook een eigen leven leiden
    Mijn speurtocht naar het probleem heeft toen zelfs geleid tot het inwikkelen van mijn antenne in alu folie (deel bij de heli) , maar mocht niet baten
    Ook nooit het probleem gevonden..

    Succes met de rebuild, hoop dat je het probleem nog kan vinden..

    Trouwens, die walkera..
    Zat daar veel carbon in?
    Die 450 heeft daar als het goed is erg veel van, en het heeft wat slechte eigenschappen als het gaat om ontvangst bij 35 mhz, als ik het goed begrepen heb
     

Deel Deze Pagina