Bouw Ultimate DASH 300 - deel 2

Discussie in 'F3A-X' gestart door Ed Heemskerk, 9 feb 2008.

  1. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Waar heb je dat gehaald? Die rivet lijkt me eerder goed om lekken te veroorzaken doordat de teflon en de clamp niet 100% aansluiten op de header of demper.

    Op een show in Frankrijk hebben we ook een losgeschoven demper gehad bij de Harofly Edge, we hebben toen voor de snelste en gemakkelijkste oplossing gekozen door een schroefje door een uitsparing van de klamp tot binnenin de header te schroeven.

    Mij leek het toen niet de beste en netste oplossing, maar het werkt wel en lekt zelfs niet.
    De beste manier is een soort eindstop achter de demper te plaatsen, zodat het geheel niet uit elkaar kan.
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2008
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Joeri; mijn laatste post ging niet om lekken te voorkomen, maar om loskomen te voorkomen, dat is zo mooi opgelost. Wat ik al eerder zei; slangenklemmen die een maatje te klein zijn, zitten strakker en voorkomen wel lekken. Dat kun je i.c.m. deze oplossing toepassen. De foto's komen van Flying Giants en zijn niet van mij:)
     
  3. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Die eindstop heb ik in m'n nieuwste Extra zo zitten;

    [​IMG]

    Gasservo zit ondertussen op een andere plek, ivm de hitte van de uitlaten.
     
  4. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    Foto's voor Joeri

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  5. Joeri G.

    Joeri G.

    Lid geworden:
    25 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Paal (België)
    Bedankt Ed.;)
     
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    Het snaprol vliegen met de Ultimate :

    Ik heb inmiddels een dertigtal vluchten met de Ultimate gemaakt en nog steeds bezig de kleine nuances af te stellen.
    Het vlucht beeld is wonderschoon maar ik moet nog wel wennen aan silhouet.
    door de grotere massa van zo een groot model reageert dit anders in de snaprollen dan een F3A model.
    Normaal gebruik ik veel aileron en 50 % rudder en 50%hoogte. Het model zet vlot de snap in maar trapt na .Het slaat door en heeft een traagheid in het stoppen .
    Door de ailerons minder uitslag te geven en het hoogteroer de volle uitslag is het snappen aanzienlijk verbeterd. Het model maakt nu de door de jury gewenste knikbeweging met de staart .Omlaag bij negatief en omhoog bij positief . Het natrappen blijft maar het model stopt nu op tijd. Het vertraagd inzetten van de snap is waarschijnlijk het overtrekken .
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    Tijd om te Vliegen en een mooie foto om dit draadje af te sluiten
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijdens inspectie van de componenten van de Ultimate was weer de tank plat ingedeukt.
    Er gaat nog geen 350 cc meer in.de bedoeling is 750 CC
    Mogelijk de oorzaak van de te vroeg ingezette landing in Dongen
    Wat een waardeloze materialen worden hiervoor gebruikt.
    In de dubbeldekker kan je de tank niet zien, en dan maar hopen dat het goed gaat.
    Bij de Sukhoi krijgt de tank ook holle wangen maar dit is controleerbaar.

    Ik ga bij beide modellen de tank vervangen.

    Bij de laatste wedstrijd zag ik dat enkele vliegers een pet fles gebruiken met een speciaal hiervoor gemaakte dop.
    Volgens mij zijn deze flessen aanzienlijk sterker dan de PVC exemplaren welke ik tot nu toe gebruikte.
    Ik zag dat een noviteit bij Emcotec een dergelijk soort systeem is. is de fles ook van PVC of is dit een beter materiaal?

    Ik heb ook al gedacht aan een Epoxi tank welke worden gebruikt in Jets.

    Laatst hoorde ik van 3 W flyer dat je de doppen ook los kan kopen en dan op een petfles schroeven.

    Of 750 Cc te koop is in Petfles weet ik niet.

    In ieder geval elke oplossing is welkom
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2010
  9. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Ed,

    zoek even in de kunstvlucht afdeling van het duits forum naar Markus Richter, dit is de man die al die dingen maakt.

    zijn website heb ik niet meteen voor handen maar even zoeken op google zal oplossing bieden.

    in de shops op de duitse snelweg vind je de ideale PET flessen bij de softdrinks.
     
  10. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    lange pagina, gewoon naar beneden scollen voor wat je nodig hebt met foto's en filmpjes

    kontakt
     
  11. razor

    razor Guest

    ik gebruik de zelfde tanks als die jij in je ulti hebt, en heb dit probleem niet.

    heb je wel een 3de slang voor ontluchting aan je tanks?
    als ik de foto bekijk lijkt het hier namelijk niet op.( mischien zie ik het niet goed)
    zo niet, dan is het vrij logisch dat je tanks indeuken/vacuum trekken.

    de carb van een brandstofmotor trekt ook een petfles helemaal plat als hij geen lucht aan kan zuigen...
     
  12. Jeroen van Zutphen

    Jeroen van Zutphen

    Lid geworden:
    14 jul 2009
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Mooie ultimate Ed, kleurenschema staan hem goed.
    En de tank, ik zie ook geen ontluchting? wel raar dat hij zo blijft staan en niet terug in vorm komt.
     
  13. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    De tank heeft gewoon een beluchting of ontluchting .
    Eerst werd de tank belucht door een ventiel met keerklepje wel lucht er in en geen lekkende brandstof er uit .
    Een systeem wat al jaren voldoet bij de 4 takt motoren.
    Dit kon de slappe PVC huid niet aan.
    Ik heb toen het aloude druipende en sproeiende ontluchtingsslangetje maar weer toegepast.
    Tijdens het vervoer in de auto maak ik de beluchting dicht. geeft minder vieze lucht.
    Dan vervormt de tank en komt niet meer terug. In de Ultimate niet controleerbaar.
    In de Sukhoi gebruik ik een vierkante tank, als deze eenmaal vervormd is blijven ook de wanden hol. Gewoon een sterkere huid van de tank met wat slimme verstijvingen zal dit probleem oplossen.
    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us

    Een betere foto van de aansluiting
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2010
  14. Rinus2103

    Rinus2103

    Lid geworden:
    19 aug 2010
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Noord Holland
    Beste Ed,

    Ik heb juist problemen gehad met de vierkante tanks, dat deze "zacht'" werden en uiteindelijk hol gingen staan. Met de ronde tanks het minste last. Wel is van belang rekening te houden met de temperatuur van de benzine. Als je direct na het vliegen je overloop dicht stop, kan de gas vorming niet weg en gaat de tank bol staan. Rekt een beetje op. Na afkoeling staat hij dan weer hol. Ik stop pas de overloop dicht als ik mijn model thuis opsla. Een stuk minder last.

    Nog een vraag, waar haal jij de Hyde Mounts vandaan ?

    Gr,

    Marinus
     
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    De Hydesoftmounts worden rechtstreeks bij de maker besteld.
    Worden op maat gemaakt.
    Sinds kort kan je met CC betalen bij Central Hobbies, scheelt weer € 25 voor de internationale postwissel.
    Voor de Da120 hebben wij de Hydesoftmounts 30 mm dik laten maken.
    De DA120 is 28 mm korter dan de DA100 zodat het eerste gedeelte van de opvulling uit motorbok bestaat.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Op verzoek zijn ook alle schroefverbindingen met metrische draad gemaakt
     
  16. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    In Dongen raakte de Ultimate beschadigd door een prikkeldraad hekje.
    De bovenvleugel moest worden gerepareerd en opnieuw worden voorzien van folie.
    Ik heb nu alle verbeteringen aangebracht welke nodig zijn voor de duurzaamheid van zo een model.
    De bovenvleugel heb ik voorzien van een geel vlak omdat de positie van het model tegen een donkere lucht niet goed zichtbaar is.
    Omdat het spuitwerk van de aluminium kleur ,watergedragen paarlmoer zilver niet helemaal
    goed gelukt is tijdens de bouw is dit nu ook overgedaan met airbrusverf en blank afgelakt.

    Het resultaat is aanzienlijk verbeterd, nu de tank nog vervangen voor een petfles en de afmontage kan worden gestart.
     
    Laatst bewerkt: 7 okt 2010
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.701
    Locatie:
    Lisse
    Servo overkill

    De Ultimate was met 8 stuks Hitec HS 5955 TG 18-24 kg servo s uitgerust op de ailerons en de hoogteroeren.
    Het richtingsroer met een nog sterkere robot servo.
    Nadat de Ultimate even buiten gebruik was heb ik de servo s er uit gehaald en deze in de Sukhoi 2.60 m geplaatst.
    Met de opbouw komt de vraag weer zulke sterke servo s op roervlakken toepassen even groot als een F3A model?
    Het wordt anders, ik heb nu 40 Euro Hitec servo s aangeschaft met metalen tandwielen met dezelfde afmetingen. 12.2 KG digitaal is wat mij betreft genoeg voor stuurvlakken met F3A afmetingen. Deze servo s volstaan volgens mij ook voor de populaire 2.20 m klasse.

    De Ultimate heeft nu per Aileron een HS 7985 MG 12.2 kg servo
    en per hoogteroer een Hitec 5645 MG servo met dezelfde stelkracht.
    Volgens mij nog steeds overkilled.

    Voor het richtingsroer gebruik ik wel een 100 Plus servo de Hitec 7955 TG dit is de opvolger van de 5955 TG.
    Deze servo is nog nauwkeuriger dan zijn voorganger.
    Wat betreft duurzaamheid en speling zal ik dit volgend jaar wel ervaren.
    De MG servo s zullen wel wat meer speling krijgen dan de TG servo s.
    Of dit zich ook manifesteert met een heel lage belasting is afwachten.

    [​IMG]
     
  18. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Hoi,

    Ik weet niet ofdat je zo blij gaat worden van die 5645 MG's. Die heb ik in het verleden ook eens gebruikt en zijn allemaal vervangen voor de 5985 of 7955.

    Ik vond ze te langzaam, maar belangrijker was dat ze veel moeite hadden om goed neutraal te stellen en na een tijdje kwam er toch wel heel veel speling op. Zelfs bij 50cc YAK met nauwelijks zwaar gebruik was het verschil toch wel erg goed merkbaar.

    Groet

    Roald
     
  19. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Hier hebben we ze eens gebruikt op het hoogteroer van een 2m20 velox met een 50cc erop. Kracht voldoende, maar daarmee was ook alles gezegd. Centering rotslecht voor figuren te vliegen, veel speling rond het center, traag,... Zelfs de landing was moeilijk af te ronden vanwege deze sloppy servo. Kortom het zou me sterk verbazen moest je ze na een tijdje gevlogen te hebben nog steeds goed vinden.

    Op het forum staan wel positieve berichten over deze servo, maar niet van mensen die ze gebruiken zoals jij voor ogen hebt.

    Goedkopere servo's welke wel goed zijn prijs/kwaliteit is de hitec 5985/7985. Ik heb er zo 4 op de ailerons van een 2m60 sukhoi en die gaan goed (en blijven goed gaan). Andere piloten heb ik ook nog niet horen klagen.

    Ik ben misschien wel bot met m'n reactie, maar ik denk dat jij het type piloot bent die graag weet waar hij aan toe is.
     
  20. razor

    razor Guest

    ik heb er 4 in een doosje onder de werkbank, ze lopen niet gelijk, nulpunt stelling is niet goed( heb bij 1 de potmeter vervangen voor een futaba meter)

    ik gebruik ze alleen nog om een neus pootje aan te sturen, of als gas servo...
     

Deel Deze Pagina