Vragen.

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door comtheo61, 22 aug 2010.

  1. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland
    Hoi, ik heb 2 schepen, de Smit Rotterdam( 95cm) en ik ben een duwboot aan het bouwen. 120 cm/ 25 cm.
    Bij de Smit zaten 2 motoren decaperm 5 pol 6 v 9000 u/min.

    En ik heb 2 Graupner 600 speed eco motoren 11.000 u/min, nu twijfel ik in welke boot zet ik welke motor,bij alle 2 zitten 3 blads schroeven bij, maar ik denk er over om ten eerste messing schroeven te kopen maar ook 4 blads schroeven, kunnen deze motoren dit aan, dat is vraag 1.
    Vraag 2; wat is het effectieve verschil tussen 3 of 4 blads schroeven,
    en bij welke boot dan 4 de blads schroef.

    Groet Theo.

    Van vragen wordt je wijzer.!!:confused:
     
  2. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    Hallo,

    11.000 rpm is zoieso wat erg veel, ik zou de graupner 600 speed motoren in de Smit Rotterdam zetten, omdat deze boot makkelijker door het water glijdt, ik weet niet wat voor duwboot u bouwt, maar als het een ''vierkante'' is zal de Smit beter varen, plus dat er onder de duwboot grotere schroeven komen (lijkt me logisch). messing schroeven is een hele verbetering, de motoren krijgen het wel zwaarder, omdat de schroeven meer doen, zeker de 600 speed (ik zou kijken of ik die zou kunnen vertragen) ik denk zelf dat de 600 speed dit niet aankan, deze motor is meer voor speedboten, gezien de naam enz..

    Mijn vader heeft een 1:1 duwboot, en daar zitten 4 blads schroeven onder, (de duwboot heeft schottels, en die maken meer toeren, onze vorige duwboot had 3 blads en die maakte minder toeren) echter is mij verteld dat 3 blads schroeven sterker zijn qua slepen / duwen, of het veel verschil maakt bij modelbouw durf ik niet te zeggen.

    * ik maak ook een duwboot, ik heb ook een topic op dit forum over de duwboot Alina, die ik namaak.
    Ik heb nog een topic, over een klein duwbootje.

    * Ik heb ook de Smit Rotterdam, de Zwarte Zee, een Zeeschip (165 cm) en de Smit Hunter

    gr. Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 22 aug 2010
  3. Jan H

    Jan H

    Lid geworden:
    20 jun 2009
    Berichten:
    31
    Locatie:
    land van maas en waal
    Hoi Theo,
    De juiste schroef voor een schip is van veel factoren afhankelijk( toeren van de motor,reductie, waterverplaatsing en lijnen van het onderwaterschip) Mijn vader zei altijd als je wil vliegen moet je een driebladsschroef nemen en als ie moet werken en de snelheid onder de 16knopen blijft een 4blads. Dus als hij gelijk had, geld voor beide van je schepen vierbladsschroeven. In de praktijk zie je ook vaak 4 bladsschroeven bij sleep/duw schepen.

    gr.Jan
     
  4. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    Monster
    Ik wil de deskundigheid van je vader niet in twijfel trekken, maar de Smit Nederland klasse bijvoorbeeld, gaan echt niet harder als 16 knopen, en moeten bij tijd en wijle toch redelijk werken, en daar zitten toch echt 3-blad schroeven onder.
    Maar volgens mij is het veel simpeler, kijk gewoon wat het origineel er onder heeft ;)
    In het geval van de Smit Rotterdam-klasse zijn dat inderdaad vierblads schroeven, en nee, daar zijn de Speed 600 motoren in het geval van de Smit Rotterdam ongeschikt voor
     
  5. Jan H

    Jan H

    Lid geworden:
    20 jun 2009
    Berichten:
    31
    Locatie:
    land van maas en waal
    Adam je hebt gelijk:sad: dit was zo'n oud gezegde, wat ik me dan wel eens afvraag is waarom rc-schepen zo'n hoog toerental draaien:confused: met een vergelijkbare schroef als het echte schip.

    gr.jan
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    Monster
    Ik ga er vanuit dat dat te maken heeft met het feit dat we met onze modellen in exact het zelfde medium varen als de originelen.
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hallo

    dat onze motoren zoveel toeren maken heeft ook met de kost prijs te maken
    een goeie motor (buhler, maxon)is een sterke motor met weinig toeren en die kunnen grote prop's netje rond krijgen zonder te zuchten maar die kosten dan direct 60 a 100 euro
    [​IMG]
    de speed motoren die er meestal te koop zijn kosten maar een paar euro
    en die zijn niet geschikt voor boten /schepen
    ze maken gewoonweg teveel toeren en dan moet je of een kleinere prop zetten of een reductie kast er tussen bouwen met de nodige ellende van lawaai als je het met tandwielen doet (die goedkope rechte )
    gebruik je schuine tandwielen dan is het lawaai stukken minder maar die kosten handen vol geld een tandriem loopt ook geluidloos

    het verbruik is ook een groot verschil
    een speed 600 trekt al snel 10 amp terwijl een buhler of maxxon hier reeds met 2 ampere toekomt op de zelfde schroef

    qualiteit kost geld maar je hebt dan wel een motor voor altijd
    in mijn smit zat vroeger een decaperm[​IMG] en in de bismarck zitten drie monoperms[​IMG] reeds een 35 tal jaar en die lopen nog steeds perfect al is het verbruik wel een klein beetje toegenomen
    hier een link naar deze motoren die nog steeds te krijgen zijn pmaar val niet achter over van de prijs
    http://www.marx-mot.de/produkte.htm
    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2010
  8. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    Maar ook niet voor die duwboot

    Ik zou er de orginele schroeven onder zetten (niet de echte natuurlijk:p maar het aantal bladen)

    gr. Jeroen
     
  9. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.553
    Locatie:
    Monster
    Waar baseer je dat op dan?
    Ik kan nergens de diameter van de schroeven van de duwboot herleiden.
    Stel dat deze ergens rond de 30mm zouden zijn kunnen de Speed 600's nog best gebruikt worden
     
  10. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    de duwboot is 120 cm bij 25 cm.
    Veel groter dan de Smit. Grote kans dat de duwboot grotere schroeven heeft.
    kan het mis hebben, maar dit lijkt mij het meest voor de hand liggend.
    gr. Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2010
  11. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland

    Ik heb 50 rond schroeven besteld van Robbe 1487,ik weet niet of dat gaat in combinatie met de 2 speed 600 motoren , ik denk wel met de decaperm
    van 9000 toeren,help me even.
    Theo.:(
     
  12. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hallo

    die decaperm gaat er geen probleem mee hebben

    groetjes raf
     
  13. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland
    Raf, het zijn vertragingsmotoren, kunnen die ook links en rechtsom draaien?

    Groet Theo.8O
     
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hallo

    ja waarom niet ????

    voor de vertraging maak het geen meter uit hoe hij draait hoor

    groetjes raf
     
  15. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    Daarom zou ik de speed in de Rottedam liggen, en de decaperms in de duwboot.
    kun je die speed niet vertragen?
    gr. Jeroen
     
  16. comtheo61

    comtheo61

    Lid geworden:
    21 jan 2010
    Berichten:
    214
    Locatie:
    Huissen Gelderland

    Jeroen, hoe doe je dat,en wat heb ik dan nodig

    Theo:confused:
     
  17. _Hunter_

    _Hunter_

    Lid geworden:
    24 jun 2008
    Berichten:
    765
    Locatie:
    Lemmer
    Je kunt het doen met tandwielen en 2 riemen, maar aangezien er niet zoveel ruimte is, en er best op gewicht gelet mag worden, is dit niet het beste. Ik weet niet of er vertragings kasten te koop zijn voor deze motor, maar daar zou u even naar moeten zoeken. "als" die er zijn komt er een tandwiel aan de as van de motor en kan de vertragings kast er op geschroefd worden. Als u gaat vertragen met tandwielen zou u wel het 1 en andere moeten verstevigen aan de schroefassen, de motor gaat trekken aan de schroefas en zal het niet mooi en slijt loos lopen (dat nooit) maar goed.
    hier een site met tandwielen etc. Mechanical Components ze staan erop, even zoeken
    tandwielen heten daar: Timing belt pulleys, en daar Timing Belts als riem op.
    U kunt ook gewoon 2 vertraagde motoren kopen, of motoren die langszamer lopen, wel zo makkelijk ;)
    gr. Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2010
  18. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.035
    Locatie:
    As,België
    hallo
    het mooie van een tandriem is dat je die niet als gek moet spannen
    wat je bij een V riem of O riem wel moet doen deze moeten het van de wrijving hebben waar ze mee op en in de poelie's klemman

    een tandriem kan losjes op de schijven liggen daar de riem op de tanden trekt en niet zoals de andere op de riem zelf


    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina