Hoi, ik heb 2 schepen, de Smit Rotterdam( 95cm) en ik ben een duwboot aan het bouwen. 120 cm/ 25 cm. Bij de Smit zaten 2 motoren decaperm 5 pol 6 v 9000 u/min. En ik heb 2 Graupner 600 speed eco motoren 11.000 u/min, nu twijfel ik in welke boot zet ik welke motor,bij alle 2 zitten 3 blads schroeven bij, maar ik denk er over om ten eerste messing schroeven te kopen maar ook 4 blads schroeven, kunnen deze motoren dit aan, dat is vraag 1. Vraag 2; wat is het effectieve verschil tussen 3 of 4 blads schroeven, en bij welke boot dan 4 de blads schroef. Groet Theo. Van vragen wordt je wijzer.!!
Hallo, 11.000 rpm is zoieso wat erg veel, ik zou de graupner 600 speed motoren in de Smit Rotterdam zetten, omdat deze boot makkelijker door het water glijdt, ik weet niet wat voor duwboot u bouwt, maar als het een ''vierkante'' is zal de Smit beter varen, plus dat er onder de duwboot grotere schroeven komen (lijkt me logisch). messing schroeven is een hele verbetering, de motoren krijgen het wel zwaarder, omdat de schroeven meer doen, zeker de 600 speed (ik zou kijken of ik die zou kunnen vertragen) ik denk zelf dat de 600 speed dit niet aankan, deze motor is meer voor speedboten, gezien de naam enz.. Mijn vader heeft een 1:1 duwboot, en daar zitten 4 blads schroeven onder, (de duwboot heeft schottels, en die maken meer toeren, onze vorige duwboot had 3 blads en die maakte minder toeren) echter is mij verteld dat 3 blads schroeven sterker zijn qua slepen / duwen, of het veel verschil maakt bij modelbouw durf ik niet te zeggen. * ik maak ook een duwboot, ik heb ook een topic op dit forum over de duwboot Alina, die ik namaak. Ik heb nog een topic, over een klein duwbootje. * Ik heb ook de Smit Rotterdam, de Zwarte Zee, een Zeeschip (165 cm) en de Smit Hunter gr. Jeroen
Hoi Theo, De juiste schroef voor een schip is van veel factoren afhankelijk( toeren van de motor,reductie, waterverplaatsing en lijnen van het onderwaterschip) Mijn vader zei altijd als je wil vliegen moet je een driebladsschroef nemen en als ie moet werken en de snelheid onder de 16knopen blijft een 4blads. Dus als hij gelijk had, geld voor beide van je schepen vierbladsschroeven. In de praktijk zie je ook vaak 4 bladsschroeven bij sleep/duw schepen. gr.Jan
Ik wil de deskundigheid van je vader niet in twijfel trekken, maar de Smit Nederland klasse bijvoorbeeld, gaan echt niet harder als 16 knopen, en moeten bij tijd en wijle toch redelijk werken, en daar zitten toch echt 3-blad schroeven onder. Maar volgens mij is het veel simpeler, kijk gewoon wat het origineel er onder heeft In het geval van de Smit Rotterdam-klasse zijn dat inderdaad vierblads schroeven, en nee, daar zijn de Speed 600 motoren in het geval van de Smit Rotterdam ongeschikt voor
Adam je hebt gelijk:sad: dit was zo'n oud gezegde, wat ik me dan wel eens afvraag is waarom rc-schepen zo'n hoog toerental draaien met een vergelijkbare schroef als het echte schip. gr.jan
Ik ga er vanuit dat dat te maken heeft met het feit dat we met onze modellen in exact het zelfde medium varen als de originelen.
hallo dat onze motoren zoveel toeren maken heeft ook met de kost prijs te maken een goeie motor (buhler, maxon)is een sterke motor met weinig toeren en die kunnen grote prop's netje rond krijgen zonder te zuchten maar die kosten dan direct 60 a 100 euro de speed motoren die er meestal te koop zijn kosten maar een paar euro en die zijn niet geschikt voor boten /schepen ze maken gewoonweg teveel toeren en dan moet je of een kleinere prop zetten of een reductie kast er tussen bouwen met de nodige ellende van lawaai als je het met tandwielen doet (die goedkope rechte ) gebruik je schuine tandwielen dan is het lawaai stukken minder maar die kosten handen vol geld een tandriem loopt ook geluidloos het verbruik is ook een groot verschil een speed 600 trekt al snel 10 amp terwijl een buhler of maxxon hier reeds met 2 ampere toekomt op de zelfde schroef qualiteit kost geld maar je hebt dan wel een motor voor altijd in mijn smit zat vroeger een decaperm en in de bismarck zitten drie monoperms reeds een 35 tal jaar en die lopen nog steeds perfect al is het verbruik wel een klein beetje toegenomen hier een link naar deze motoren die nog steeds te krijgen zijn pmaar val niet achter over van de prijs http://www.marx-mot.de/produkte.htm groetjes raf
Maar ook niet voor die duwboot Ik zou er de orginele schroeven onder zetten (niet de echte natuurlijk maar het aantal bladen) gr. Jeroen
Waar baseer je dat op dan? Ik kan nergens de diameter van de schroeven van de duwboot herleiden. Stel dat deze ergens rond de 30mm zouden zijn kunnen de Speed 600's nog best gebruikt worden
de duwboot is 120 cm bij 25 cm. Veel groter dan de Smit. Grote kans dat de duwboot grotere schroeven heeft. kan het mis hebben, maar dit lijkt mij het meest voor de hand liggend. gr. Jeroen
Ik heb 50 rond schroeven besteld van Robbe 1487,ik weet niet of dat gaat in combinatie met de 2 speed 600 motoren , ik denk wel met de decaperm van 9000 toeren,help me even. Theo.
hallo ja waarom niet ???? voor de vertraging maak het geen meter uit hoe hij draait hoor groetjes raf
Daarom zou ik de speed in de Rottedam liggen, en de decaperms in de duwboot. kun je die speed niet vertragen? gr. Jeroen
Je kunt het doen met tandwielen en 2 riemen, maar aangezien er niet zoveel ruimte is, en er best op gewicht gelet mag worden, is dit niet het beste. Ik weet niet of er vertragings kasten te koop zijn voor deze motor, maar daar zou u even naar moeten zoeken. "als" die er zijn komt er een tandwiel aan de as van de motor en kan de vertragings kast er op geschroefd worden. Als u gaat vertragen met tandwielen zou u wel het 1 en andere moeten verstevigen aan de schroefassen, de motor gaat trekken aan de schroefas en zal het niet mooi en slijt loos lopen (dat nooit) maar goed. hier een site met tandwielen etc. Mechanical Components ze staan erop, even zoeken tandwielen heten daar: Timing belt pulleys, en daar Timing Belts als riem op. U kunt ook gewoon 2 vertraagde motoren kopen, of motoren die langszamer lopen, wel zo makkelijk gr. Jeroen
hallo het mooie van een tandriem is dat je die niet als gek moet spannen wat je bij een V riem of O riem wel moet doen deze moeten het van de wrijving hebben waar ze mee op en in de poelie's klemman een tandriem kan losjes op de schijven liggen daar de riem op de tanden trekt en niet zoals de andere op de riem zelf groetjes raf