Verschil vliegeigenschappen brandstof/elektro

Bart,

Hoezo betrouwbaarheid?:rolleyes:
Vaker vliegen ?:confused:
Dan zal ik waarschijnlijk wat gemist hebben toen ik bij jullie op de club was.:(
 
Dan heb je inderdaad wat gemist ja ;)

En dat zijn de woorden van de ex nitro vliegers zelf, dat ze meer vertrouwen hebben in de machine en zich meer kunnen concentreren op het vliegen zelf.

Toch in de tijd dat ik er nu ben, 1,5 jaar, is bijna alles van heli's (sport, 3D) over op elektro. En ook steeds meer vbar... vliegende laptops?:mrgreen:
 
Het is stom, maar ik ben begonnen met electro vliegen ivm met de ruimte die ik ter beschikking heb.
Ik vlieg vaak op mn werk in een hal, nitro is daar niet echt geweldig, om zo te zeggen :mrgreen:

Als ik mn nitro auto daar even uitlaat, springen de tranen na 10 minuten in je ogen (en niet door het uiterlijk van de auto:rolleyes:)

Ook de afmetingen zijn van belang, ik heb nu een 250 voor de winter (puur binnen vliegen) en de 450 voor beter weer (ook buiten)
Maar ik wil nog steeds dolgraag een nitro heli

Toch geweldig, beetje sleutelen,die rook, die lucht, ik hou er van!

Maar ik vermoed wel dat de electro's altijd favoriet blijven, puur omdat die handiger zijn om 'effe' een rondje te vliegen...
 
@ Bart

Ik begrijp al wie je bedoelt.;)
Dan neem ik aan dat die twee elecro T-rex heli's verkocht zijn om de
over gebleven electro heli te kunnen bekostigen.Was zeker de inhoud
van de beurs niet meer betrouwbaar:mrgreen::mrgreen::mrgreen:LOL
 
Deze discussie gaat over een hele boel zaken waarin je je prioriteiten moet stellen.

Wil je uit nitro dezelfde kracht halen als elektro. Zul je redelijk duur moeten gaan. Maar wanneer je de kracht van een nitro ook ruim voldoende vindt, is dat geen discussie punt.
Punt 2, grootte wil je een 90 size? Dan wordt zowel elek als nitro automatisch een klap duurder.
Punt 3, zo goedkoop mogelijk en zoveel mogelijk vliegen waarbij grootte en kracht van ondergeschikt belang zijn. Dan krijg je een discussie. Ik denk dat je met een 30 size helikopter, over het algemeen genoemd als underpowered, kun je lang vliegen voor relatief weinig kosten. Ik denk dat daar een 30 size elektro duurder is.

Deze discussie kun je dus eigenlijk alleen voeren als je je prioriteiten stelt.

Daarnaast nog een persoonlijke vraag. Een nitro heli lijkt mij in principe wel vet, echter ben ik bang dat het voor mij persoonlijk gewoon erg duur wordt. Een 30 size verbruikt niet zoveel brandstof en leek mij daarom wel handig. Maar ik wilde eigenlijk dan ook (nu nog niet) later wat rollen en flips met doen. Kan dat ook gewoon of heb ik dan echt een 50 size nodig voor de power?
 
het verschil tussen een 30 en 50 is niet alleen power maar ook grotere tail, grotere mainblades.
Je kan met een 30 ook acro vliegen, alleen de snelheid waarmee hij acro uitvoert is trager door de lichtere motor
 
Over de lipo's, de nieuwe gen. cellen blijft de eerste 60 a 70 vluchten alleen maar sterker worden. Iets voor de protos Eric? :)

Ik heb hier een 6S 2500 Mah Hyperion GX C3 voor m'n neus liggen..
Is dat die nieuwe generatie?
Dan gaan we het beleven :mrgreen:
 
Ik heb hier een 6S 2500 Mah Hyperion GX C3 voor m'n neus liggen..
Is dat die nieuwe generatie?
Dan gaan we het beleven :mrgreen:

Nice! Ik persoonlijk was dan wel voor de VX gegaan ;) Maar goed de CX is natuurlijk ook niet mis. Ook raar, als ik die pakketjes harder vol knal met de lader lijken ze het leuker te vinden dan 0,5 of 1C.
 
Laatst bewerkt:
Ben alleen bang dat ik ook een stevigere voeding nodig zal hebben voor die nieuwe generatie mogelijkheden :).
 
Sven,

Met alle respect,
ik meende te weten dat jij toch met coaxiale heli's vloog, niet?
Hoe kan jij dan de prijs weten wat brandstof tov electro (lipo) kost?
en nogmaals met alle respect beste Sven, je hangt telkens bij verschillende posts de moraal ridder uit die electro hoog aanprijst waar niks mis mee is :-)
Maar probeer eens om eerst iets te testen om dan pas vervolgens jouw bevindingen mede te delen (brandstof)
De Topic starter vroeg om een vergelijking, geen fanboys die ofwel electro of brandstof de grond inkelderen

Ik vlieg een hele vloot aan toestellen, echt niet enkel een coax helitje,
maar ik heb vaak genoeg gekeken naar brandstof modellen om te weten dat die dingen ook verschrikkelijk duur zijn.
Vooral als je bij een club vliegt waar 4takt verplicht is, leg je voor een beetje motor zo 200~300 euro op tafel.
Vroeger was dat met brushless ook zo, maar sinds die chinezen er vrolijk oplos clonen is dat niet meer.
Ook als we in de wat grotere modellen gaan kijken, zie je dat elektro tegenwoordig een optie is.

Maar volgens jou mag ik niet meepraten hierover want ik heb nog nooit brandstof gevlogen.
Vind ik een beetje een wrange opmerking, Kuki..

Je hebt nou eenmaal monteurs,en IT-mensen.
De monteurs onder ons vliegen meestal met branstof heli en de IT mensen
met een vliegende Laptop:p:p:p:p

Hier moest ik wel even om grinniken. :lol:
We hebben idd computerchips aanboord.
 
Laatst bewerkt:
sven , als je een betere heli wilt kopen , voldoet een chinese motor niet , dan kom je ook in het duurdere sigment .
ik denk ook dat acro vliegen met een 30er niet mee zal vallen , maar daarintegen kun je wel heel goedkoop vliegen aangezien een 30er wel 20 minuten vliegd op 300 cc brandstof .
japie 22 ; ik zou geen 30er meer kopen maar meteen een 50er . aanschaf verschilt niet heel veel , en een 50er is gewoon powerfull in tegenstelling tot een 30er
 
Hoe weet je dat chineesjes het per definitie slechter doen?
Ik zie iig wel dat er nog veel labelprijzen aanvaard worden als betere kwaliteit,
dus mischien is dat inmiddels kwa motors ook wel zo.
Het klopt dat 3 jaar geleden liep iedereen weg met hacker/mega omdat dat het beste spul was,
maar nu lees ik steeds meer verhalen over chinese alternatieven die het gewoon net zo goed doen.
Goed, mischien scheeld het 5% efficientie, maar dat vind alleen een wedstrijd vlieger boeiend volgens mij.
Maaja, dat soort mensen vliegt ook niet met budget brandstof motoren natuurlijk. ;)

Ik vind het allemaal maar moeilijk in te schatten.
Als ik zie dat het soms ook gewoon gebeurd dat een gerenomeerd merk rommel verkoopt die slechter is dan zippies van de bami specialist,
dan begin ik toch te denken dat al die duur betaalde merk stickertjes 1 grote kwaliteits illusie zijn.

Ik wil verder geen discussie houden over wat wel en geen goede lipo's zijn maar ik denk dat het ondertussen algemeen aanvaard is dat de hobbycity lipo's ook kwaliteit leveren voor een lage prijs. Juist daardoor is het elektro gebeuren de laatste tijd een stuk populairder geworden.
Wat die meneer zegt. ;)
 
Wel is het zo dat je met deze temperatuur die we nu buiten hebben ,ik liever de brandstof heli pak .
Was met oud en nieuwjaars dag gaan vliegen maar de lipo's vonden deze temperatuur niet leuk en de brandstof t rex ging als een raket.
Het starten ging iets slechter dan normaal maar ik moet zeggen dat bij deze temperatuur brandstof mijn voorkeur heeft.
Als je met lipo's wil vliegen moet je ze opwarmen .
 
Dat is wel zo, als je nu met lipo's vliegt, gelijk of <6S, dan is het piek vermogen helemaal weg. Saaie mug is het dan. Op 10S of 12S valt het dan bijna weer niet op. Zal wel komen door de lagere stromen. Als je ze even voor een kachel laat liggen knallen ze wel weer lekker. Bovenstaande geldt wel alleen voor lipo's die nog in orde zijn;)

@ Ferro, valt scorpion bij jou ook onder de nasi goreng motoren?
 
Laatst bewerkt:
Temperaturen van 0 graden of lager is funest voor een "volle" Lipo.
en heeft het zelfde effect als overladen. de cycles gaat dramatisch omlaag en ook de capaciteit. oftewel je lipo gaat naar de kl....
ook laden in de kou is dus funest voor de lipo.

normaal gesproken treed er schade op als je celspanning hoger word dan 4,2V
bij 0 graden of lager word deze drempel ook lager tot wel 4,0V

een lege lipo (3,7V) heeft geen last van de kou.
 
Toch vraag ik me af hoe al die vliegers dat doen in de wat koudere streken. De bekende MrMel zit al op +150 cycles op de VX series. En daar is het nu gem. -15 (overdag!! haha).
 
tijdens het vliegen zullen je lipo's niet afkoelen, eerder opwarmen.

als je ze ervoor maar warm houd. in een koffer of je auto ofzo.
 
Dat ze iets warmer tijdens het vliegen zullen worden ok. Maar ook niet veel. Ik zou meteen verhuizen... Brrrrr. Nog even en het is weer lente/zomer!
 
Dat ze niet veel warmer worden geeft niet, ze koelen in ieder geval zeker niet af. En als je met een lipo van zeg 20gr. naar buiten gaat in de kou en hij warmte niet op maar koelt ook niet af, op dit moment met zo'n -5gr. dan is het verschil toch 25gr. en dat is best veel. Dat geeft wel aan dat de lipo's dus nog best veel energie uitstralen ook al valt het minder op.

Ik zou met dit weer ook liever met een brandstofheli vliegen maar ik heb voor mezelf besloten om sowieso niet onder de 5gr. te gaan vliegen. Veel te koud voor mezelf en dan is de lol er snel af :sleepy:
 
Na 1 vluchtje vind ik het wel weer goed op zn koude dagen. Ook zonde om de lipo's en heli's onnodig te belasten. Echt iets oefenen is er met zon koude vingers toch niet bij (voor mij).

Lang leve de sim:mrgreen: Daar vlieg ik trouwens met een of andere gasser. Kun je nagaan :eek:
 
Back
Top