Verschil vliegeigenschappen brandstof/elektro

Hallo allemaal,

ik ben zeer benieuwd of er verschillen in vliegeigenschappen zijn tussen een brandstofheli en een elektroheli, en zo ja, welke? Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden.:)

Bij voorbaat dank~

Groetjes,
Taya
 
hey Taya

wel qua stabiliteit zal er geen verschil op zitten denk ik
enkel de power van de motor is een "groot" verschil.

grts, kenny
 
Ik vlieg momenteel nog met beide...
Verschillen zijn: power (+ E - nitro)
Vliegtijden: E: korter N: langer

Benodigdheden voor nitro zijn ook meer: starter meesleuren, gloeikaarsen, bougiesleutel, gloeibatterijtje etc...
Brandstof: zo ongeveer gelijk: ofwel nitro meezeulen of wel 4-5 lipo van 800gr (vr bv trex 600)
"tanken": nitro ene na de andere; lipos: OP VOORHAND laden... niet geladen= niet vliegen...
Nitro motoren hebben ook veel meer onderdelen en geven int algemeen meer moeilijkheden vind ik

Afstellen motor: E: +- geen Nitro: veel, ook afhankelijk vant weer: vochtigheid, temp etc
Kuiswerk achteraf E: bijna geen ; N: veel te veel
Lawaai en ontevreden buren: Nitro: te veel E: net genoeg ;-)
 
Met brandstof moet je weten wat je doet, fouten worden rapper afgestraft.
Met elektro mag je een mindere "piloot" zijn, fouten worden gecamoufleerd door de power.

Grt
Happy 2010
Mario
 
@ketnet: dat is wel heel compleet gezegd
al kunnen de buren toch geen last hebben van een E. heli ...
(tenzij je over hun tuin gaat vliegen of em vakkundig in hun raam parkeert);)
 
Ik heb extra een trex 600 n pro gekocht om netter te leren vliegen.
En het heeft ook wat als z'n heli voor je hang te brullen.
Ik heb ook E heli dat vliegt vindt ik met meer vermogen maar veel kortere vliegduur en dan steeds dat laden daar wordt ik niet vrolijk van.
Ik voor mij heb besloten tot een 500 electro groter wordt het brandstof want 2 pakketen 6 cellen laden voor plus minus 6 minuten vliegen vindt ik te gek voor woorden.
Een 500 kun je lekker op een pakket 6 cellen vliegen en deze pakketten zijn ook nog aan redelijke prijzen te krijgen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt .
Groeten Rob
 
Brandstof heli's, allemaal opstoken die dingen.
Het gaat in je ogen zitten als je aan et vliegen bent en er komt zon stink banaan voor je neus hoveren. :lol:
Roken als een pak shag, gezond zal het ook niet zijn volgens mij.

Nee serieus, knetterende motortjes is wel leuk, maar je moet er wel wat voor doen lijkt me.
Zelf vlieg ik enkel electro, en ik zie mijn collega piloten altijd aan veertjes draaien,
met stokjes slaan, pompen, poetsen, trimmen, en soms ook vloeken als het #$% ding weer eens niet wil door de kou,
op zulke momenten ben ik wel blij met mijn prik-in-en-gooi elektro modellen. :lol:

Maar aangezien je voor veelminder dan een brandstof motor ook al de wat dikkere kisten kunt voorzien van beestwerk,
zul je denk ik steeds meer elektro tegen gaan komen.

De brandstof modellen gaan steedsmeer aanvoelen als spul van de oude garde,
maar voor sommige zal het natuurlijk gewoon altijd zijn charmes blijven houden.
Zelfs voor mij een beetje, ik kijk er graag naar.
 
Laatst bewerkt:
Dat is wat ik bedoel dat goedkoop beestwerk.
Ik denk niet dat je door maar steeds veel vermogen te hebben een betere piloot wordt.
Ik ben ook niet voor het 3d werk maar meer voor het vloeiend figuren vliegen wat in mijn ogen veel moeilijker is als dat amerikaans stick bangen.
Kijk maar eens naar mooi f3c vliegen.
En ik tank en vlieg en tank en vlieg enz.
 
Kun je dan alleen netjes vliegen als je tegen je maximum vermogen aan vliegt? :?
Dat het hard KAN, wil nog niet zeggen dat je dat MOET. :p
Wat ik ermee bedoelde is dat het geen godsvermogen meer kost om een bakbeest van 2 meter met elektro vooruit te krijgen.
Tegenwoordig ben je met turnigy chineesjes binnen een paarhonderd euro gesteld en vliegt dat prima,
10 jaar geleden kon je nog een hypotheek nemen wou je met hacker/plettenberg meuk nog een kilo van de grond krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Vlieg mijn Raptor op 0% nitro en 12% olie.
Hoezo poetswerk?:confused:
Wat ik tot nu toe gezien heb van electro heli's hebben in het begin van de
vlucht meer power.Na 4 tot 5 minuten weg power.Mijn brandstof heli heeft
van start tot landing na 11 tot 12 minuten de zelfde power.
Landen ,af laten koelen,tanken en weer gaan met die banaan. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
Nee zonder gekheid,het zal altijd krom blijven om brandstof met electro te
vergelijken.
 
Nee ik kan nog niet netjes vliegen ik dwing mezelf met de brandstof heli om netjes te moeten vliegen als je dat begrijpt .
Met de electro heli lig ik altijd maar wat aan te klooien [want zo ben ik nu een maal] zoals inverted en meer stunts die ik wel op de sim goed kan maar op het veld wil het nu eenmaal anders gaan dan op de sim.
Ik ben veel te vrij met de heli en met de 600 brandstof daar heb ik nu eenmaal meer respect voor.
En Brandstof vlieg ik ook nog niet zolang en keek ook erg tegen op om eraan te beginnnenmaar nu ik er mee vlieg kan ik je zeggen als de setup eenmaal goed is hoef je er maar bar weinig aan te doen met een multigov pro een maal goed afgesteld en dat was het .
 
Ow jee weer zo'n topic... :mrgreen:

Nog de beste wensen allemaal! Dat terzijde, qua vliegeigenschappen maakt het niet zoveel uit. Hangt ook af van welk formaat je vergelijkt. Een trex 700N met 30% vliegt even lekker als een 700E ook al heeft die iets meer vermogen.

Een 600N op 30% vliegt even lekker als een 600E 10S. Dat E gewoon meer vermogen heeft, duidelijk. Dat je met nitro veel langer kunt vliegen klopt weer niet, mits je het vermogen gelijk houdt.

Elektro is gewoon lekker makkelijk, geen gezeur, vliegen en gaan. Wil je met minder vermogen lekker lang vliegen met elektro, gaat prima. 8 min op 50 size is goed te doen, 10 a 11 min op 90 size ook.

Ga je echt dieper in op de vliegeigenschappen, los van het vermogen, dan komt het neer op het gewicht. Is er eentje zwaarder dan heeft dat wel een aardige invloed.

Gewoon doen wat je lekker lijkt. Nitro, geluid vind ik minder, rook pluimpje bij 3D vind ik dan weer wel vet ;) Er is geen goed of fout qua aandrijving keuze. Vliegt allemaal prima.
 
Nuance

Wat een heerlijke genuanceerde antwoorden hier en daar :rolleyes:...

Ik vlieg met mijn Raptor 50 omdat de initiele aanschafwaarde lager was dan voor een electro. De Lipo's met bijzondere lader, afgewogen tegen een motortje met wat brandstof kwam wat voordeliger uit. Ik daar daar vooralsnog geen spijt van. Wat ik erg leuk vind is inderdaad dat je drie of vier of vijf... tankjes achter elkaar kan vliegen.

Dat poetsen vind ik wel mee vallen. Na het vliegen een doekje over de heli en klaar is Klara! Ook handig dat je nooit meer iets hoeft te smeren:D. De lagers blijven altijd soepel gesmeerd.

Wel zou ik graag ooit een keertje een electro willen hebben (bijvoorbeeld de iets kleinere raptor E325) voor in en rond het huis.

Ieder zijn ding toch?
 
Vlieg mijn Raptor op 0% nitro en 12% olie.
Hoezo poetswerk?:confused:
Wat ik tot nu toe gezien heb van electro heli's hebben in het begin van de
vlucht meer power.Na 4 tot 5 minuten weg power.Mijn brandstof heli heeft
van start tot landing na 11 tot 12 minuten de zelfde power.
Landen ,af laten koelen,tanken en weer gaan met die banaan. :mrgreen::mrgreen::mrgreen:
Nee zonder gekheid,het zal altijd krom blijven om brandstof met electro te
vergelijken.

Als je met een governor op een E-heli vliegt heb je ook daar geen last meer van. Nadeel is wel dat je weer een wat duurdere regelaar moet hebben met goede governor functie.

Ik heb zelf alleen maar E-heli's vanwege het gemak, alles blijft mooi schoon en de kosten om te vliegen zijn, nadat je een vermogen hebt uitgegeven.., laag. Toch zou ik wel graag een Nitro erbij willen hebben gewoon voor de fun. Voorlopig gaat er echter genoeg budget in mijn huidige 2 heli's en is er niet echt ruimte voor nog een heli erbij ;) Ook zou ik dan een 7-kanaals zender 'moeten' (hoeft niet, wel het mooiste) kopen.
 
na jaren electro gevlogen te hebben ben ik ook op brandstof overgestapt.
Bij mij lag de bepalende reden dat lipo batterijen best wel prijzig zijn en je er meerdere moet van hebben om een dagje te kunnen vliegen.
Bij brandstof heb je dat niet maar zit je natuurlijk met de kost van nitro maar dan vlieg je zonder je zorgen te moeten maken over de status van de batterijen.
Ze hebben beiden hun voor/nadelen, dat is allemaal al eens uitvoerig hier besproken op het forum.
de één vindt dit de ander dat....
ik vind de geur van brandstof gewoon leuk en het feit dat een echte motor de herrie erbij maakt vindt ik leuk om te horen.
zo heeft iedereen wel zijn mening
 
maak je niet druk over het niet mogen stellen van beginnersvragen , dan zou dit forum gesloten kunnen worden omdat alle vragen al wel gesteld zijn .
qua vliegeigenschappen maakt het niets uit , sommige setups hebben meer power en sommige mionder . ik vlieg al jaren meerdere heli's . zowel electro als nitro .
nu ben ik de laatste jaren weer meer fan geworden van nitro .
electro heeft veel voordelen , maar is niet goedkoop , terwijl nitro wat goedkoper is om te beginnen .

mensen komen met argumenten als al de spullen die je mee moet nemen , mijn helis start ik met een starter met lipo en een gloeistift . dat zijn dus 2 items . ik tank met een handpompje uit de orginele brandstofcan , dus dat is maar net hoe je het zelf voor mekaar maakt .

het grote vermogen van electro , dat sommige mensen mee aankomen , moet je wel bij bedenken dat dat high end heli's zijnn , met een hele hoge instapprijs .
een trex 600 n is vliegklaar mischien wel de helft goedkoper als een vergelijkbare electro 600 .[dus niet een trex 600 e , want die heeft op 6s lang niet het vermogen , dan zou je naar meer s moeten of naar mikado oid]
 
Ik vind dit soort topics altijd wel leuk. Beetje leven in de tent he! Zie je ook, gelukkig, dat iedereen anders is. En dat mensen altijd wel wat anders willen.

Je vraag was wel goed geformuleerd ook al liep het uit op een bekende nitro VS elektro ;)

Ik stem nog steeds op elektro, goedkoper, handiger en groener:mrgreen: Niet dat het laatste boeit :rolleyes::mrgreen:
 
Ik vind je beweringen een beetje raar hoor crazykuki.
De prijs van nitro/lipo ligt zeker tegenwoordig in verhouding vrij dicht op elkaar.

Een brushless motor vinden die hetzelfde kan presteren als een middenmoot brandstof motor is tegenwoordig in ieder opzicht ook niet zo moeilijk meer.
De chinezen gooien je ermee dood, en ze kosten bijna niets meer.
Natuurlijk kun je gaan roepen dat efficiente brushless motors peperduur zijn,
maar dat zijn getunede brandstof motoren ook volgens mij.

Ook kijkt electro niet op van een beetje temperatuurverschil.
Iets wat bij mijn brandstof collegas nog al eens wat gefoeter opleverd.
Staat ie net goed voor de winter, wordt het weer warmer buiten, etz.

Ze moeten gewoon eens een electromotor uitvinden die lekker knetterd en rookt net een brandstof motor zonder de viezigheid en ongemak.
Dan zou ik zelf ook geheid voor zoiets kiezen, want het geeft toch net iets extra's.

Maar toch even terug naar de kern van dit topic.
Is het bij brandstof modellen nou niet vervelend dat de halve inhoud van je model rond klotst en zelfs lichter wordt?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top