Extra300 Mid-wing (118'') van Carden Aircraft

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Pharriesk, 14 mei 2009.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Met 3W nog nooit koelingsproblemen gehad;) En als we de 3W vs DA discussie opnieuw gaan voeren; ik ken genoeg mensen met een DA waarbij hun motor vaker bij de reparatieservice lag dan dat ze er mee konden vliegen;)
     
  2. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    ja we weten het al MOPKEN é pfff
    Wij vliegen met DA, we kunnen nog niet echt met al die 3W poooower overweg nog wat oefenen e :) Ik zal is op cursus komen

    terug naar de carden :)
     
  3. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Dasss toevallig ik heb een Enya en die heeft nog nooit koelingsproblemen gehad, dus nu heb ik een goede motor. Ahahaaaaa:rolleyes:
     
  4. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Beter lezen wat er staat en in welke context.

    Terug naar de Extra;)
     
  5. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Nu dat ik in principe alles het afgewerkt, heb ik de Extra eens een keer volledig in elkaar gezet. Het ziet er wel imposant uit. Maar toen ik hem in elkaar had gezet, zag ik dat ik vergeten was de rolroeren uit de vleugel te snijden. Dus was even een tegenvaller omdat ik in gedachten hem al aan het afwerken, plamuren, schuren en foliën was. Maar toen ik hem zo zag staan kreeg ik toch het idee om hem helemaal met 2K lak af te werken. Het enige probleem bij zo'n grote kist is dan het gewicht. Er komt toch wel enige glasmat, G3 en verf aan te pas. Toch al gauw ongeveer 2 kilo. Dus dan wordt het toch maar foliën. Maar (helaas) toch maar eerst de vleugels helemaal afmaken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Als je hem zo ziet staan dan mis je wel een piloot. Die hoort er toch wel in, zeker in zo'n grote cockpitkap. Bij Carden Aircraft toch maar de bijbehorende piloot bestelt.
     
  6. Charlie..

    Charlie..

    Lid geworden:
    2 aug 2004
    Berichten:
    422
    Locatie:
    Diest
    Zeer mooi. Ik zou het zelf zo goed niet kunnen, daarom verkies ik ARF's. Ik heb wel respect voor iemand die nog zelf wilt bouwen en het dan ook nog zo netjes kan. Doe zo voort :thumbsup:
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Als je het goed doet, is glassen niet zwaarder dan folie hoor..

    Ik denk toch echt dat de motor iets naar beneden en naar rechts staat, als je tenminste die ene foto recht van voren ziet, wel. Denk niet dat het veel uit zal maken.

    Ziet er gewoon mooi uit en tenminste 'ouderwets zelf gebouwd' :)
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Qua vliegen zal het niks uitmaken nee, gewoon een dikke spinner erop en klaar:)
     
  9. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Het is moeilijk om soms het grote geheel op een foto te zien. Ik denk dat gezien de deskundigheid van de bouwer het wel goed zal komen :D
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.533
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ja, heerlijk om zo'n project te zien groeien. Ik heb overigens de indruk dat er in de winter weer meer 'echt' gebouwd wordt, gezien dit subforum. Ik vind deze Extra een leuk project omdat het een niet allerdaagse SIG gooi-in-elkaar-kit is (niks ten nadele daarvan, overigens). Ondanks dat ik zelf niet vies ben van Chinese ARF-jes, ben ik door al dit bouwgeweld ook weer aan het freubelen geslagen, zal binnenkort wat posten.

    En nou snel de vleugels afmaken en aan de folie! 't Wordt vast een schitterende kist, je bent al een heel eind. Ik blijf meekijken en genieten.

    Hugo
     
  11. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg

    Op zich zit het ook niet in het gewicht van het glassen (je schuurt het overgrote deel er toch weer af), maar in het gewicht van de verf. Want vergis je niet in de oppervlakte van alles. Bij elkaar toch al gauw 6 à 7 m2. Bij gebruik van basislak met 2K blanke lak, of gewone 2K lak heb je toch al gauw enige hoeveelheid nodig. Daar komt dan nog de primer bij. Al met al denk ik dan toch dat ik ongeveer 1,5 à 2 kilo zwaarder uit ben dan met oracover.

    Ten aanzien van het rechts/links van de motor is het gezichtsbedrog. Hij staat precies in het midden. Hij staat wel iets lager, maar dat hoort zo te zijn. Met een passende spinner valt het niet meer op.
     
  12. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Zal inderdaad altijd wel zwaarder uitkomen, oracover weegt ook wel meer dan je denk voor een volledige kist maar kom. Zelf al is het 1kg verschil is dat toch al veel he... Op welk gewicht zit hij nu? (of denk je vliegklaar te komen?) Onder dat van Craige?
     
    Laatst bewerkt: 31 dec 2009
  13. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Ik zal hem binnenkort nog eens in elkaar steken en wegen.
    Dan moet het wel eerst een beetje beter weer zijn, het in elkaar steken zal binnen moeilijk gaan.
     
  14. hezik

    hezik Guest

    Witte oracover weegt ongeveer 80 gram/dm^2.

    Bij mijn Alliance zat ik daar tot het aflakken onder. Dat ik uiteindelijk er bovenuit kwam, kwam omdat het voor het eerst is dat ik iets aflakte, en het gewoon te dik gedaan heb.

    Glassen/spuiten is echt niet zwaarder dan folie, alleen dan moet je het wel goed doen en het blijft sowieso pakken meer werk.
     
  15. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    En als je een keer schade hebt.....
     
  16. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    is het omzeep... ja zeg het maar ;-)
     
  17. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Nou, in ieder geval een heeeeeel stuk lastiger repareren als het nog mooi moet worden:) En vaak een gewichtstoename door extra matten e.d. Dat heb je met houtbouw nagenoeg niet als je het goed doet.
     
  18. hezik

    hezik Guest

    Is een beetje kul. Ik heb toen schade gehad op de Alliance en gerepareerd.. was niet zwaarder en totaal onzichtbaar. Ik vind het juist makkelijker en mooier te repareren, omdat je met een 'spot repair' kunt volstaan. Bij folie krijg je dan naden, of je moet de halve kist opnieuw doen.

    Hoe dan ook, folie is ook prima natuurlijk en wel stukken makkelijker aan te brengen. Het ging mij zuiver om het concept dat glassen/spuiten zwaarder zou moeten zijn, dat hoeft dus niet waar te zijn.
     
  19. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Als oracover inderdaad 80 gr/dm2 zou wegen zou je gelijk hebben. Maar oracover weegt maar 89 gr/m2. Dat zou betekenen dat ik 620 gram Oracover nodig heb (7 m2 x 89gr).
    Het aflakken is veel zwaarder:
    7 m2 x 25gr/m2 glasmat = 175 gr
    350 ml. G4 = 350 gr
    0,5 liter primer = 500 gr
    1 liter verf = 1000 gr
    0,75 liter harder = 750 gr
    1 liter verdunner = 1000 gr
    Totaal = 3775 gr

    En dit zijn grove schattingen. Laat ik het eens heel dun opspuiten: 1.500 gram minder. Is het nog altijd 2275 gram tegen Oracover 620 gram. Kom ik toch weer uit op mijn gewichtswinst van 1 à 1,5 kg.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Dat was een typefout.. ik bedoelde inderdaad 80 gr/m^2. Er is geen vast gewicht voor Oracover, het verschilt per kleur, waarbij Wit zo ongeveer de zwaarste kleur is.

    Je gebruikt in je voorbeeld veel te veel meuk. De verdunner verdampt, dus die mag je niet meerekenen.

    Voorbeeld: op een 2m F3A romp, spuit je in totaal een keer 20~40 gram verf. Jij meet in kilo's, daar kun je hele auto's mee spuiten.
     

Deel Deze Pagina