Extra300 Mid-wing (118'') van Carden Aircraft

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Pharriesk, 14 mei 2009.

  1. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Doordat de krachten met name ter hoogte van de vleugelbuis worden uitgeoefend heb ik ervoor gekozen op deze plek een optimale sterkte te realiseren. Aan het uiteinde van de vleugel zijn deze krachten aanzienlijk minder. Dit overeenkomstig de bouwbeschrijving van Carden. In deze bouwbeschrijving gaat men zelfs zo ver dat het "koud" aan elkaar lijmen van de beplanking al sterk genoeg zou zijn(!?) Dat risico wilde ik echter niet nemen, vandaar toch maar even in verstek aan elkaat gelijmd.
     
  2. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Nadat ik beide vleugels heb afgemaakt ben ik begonnen met het passend maken hiervan op de romp. Volgens de bouwbeschrijving dient alles een instelhoek van 0% te hebben. Dit vergde behoorlijk wat tijd om dit allemaal mooi op elkaar afgesteld te krijgen. Ik ben begonnen met het stabilo en daarna de vleugels. Ook de vleugels heb ik afgesteld met een malletje.

    In elkaar gezet geeft alles pas een goed idee over de omvang van het toestel. En dat viel niet tegen, of mee. Het is maar hoe je er tegenaan kijkt.

    [​IMG]

    Om een goed beeld te krijgen van de omvang heb ik er de EF Extra 300 EXP bijgezet. Dit toestelletje heeft een spanwijdte van 122 cm. Een leuke afmeting maar tegen de Midwing valt het toch wel in het niet.

    [​IMG]

    De komende dagen ga ik de roeren uitsnijden en op maat maken.
     
  3. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Even weer een update.

    De afgelopen dagen heb ik het stabilo afgewerkt. Eerst heb ik de hoogteroeren afgetekend en doorgesneden. Pas toen ik deze aan het lossnijden was, realiseerde ik mij pas dat ik een triplexversterking voor de stabilobuis in het stabilo had gelijmd. Toen ik alles had losgesneden bleek dat ik alles toch precies volgens de tekening had uitgemeten. Precies op de rand van de triplex kwam mijn zaagsnede uit. Precies op de milimeter. We zullen maar zeggen dat het secuur bouwen is.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik met balsa 15 mm de lijsten gemaakt. Deze vervolgens op maat geschaafd. Het resultaat ziet er best wel aardig uit.

    [​IMG]

    Ook over de uitslag van het hoogteroer heb ik niet te klagen. Hier moet 3D-vliegen volgens mij wel mogelijk zijn. Misschien dat ik toch geen extra 3D-stabilo hoef te maken.

    [​IMG]
     
  4. rc-addict

    rc-addict

    Lid geworden:
    17 dec 2007
    Berichten:
    122
    Locatie:
    kasterlee
    netjes ! :yes:
     
  5. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    We (Jurriën) want(s) bigggg ailerons :) haha
     
  6. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    Gelukkig gaat gij over naar de national volgend jaar, anders maakte wij helemaal geen kans meer ;-) Ziet er schitterend uit!
    Er staat trouwens ergens een Carden 40% extra 300 (BAV Built) te koop voor 1500£, krijg je'm voor dat bedrag klaar denk je? (airframe only)
     
  7. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Michael,
    Door de lage dollarkoers kun je de bouwdoos voor ongeveer €1500,- bij jou thuis hebben, maar dan is hij natuurlijk nog niet gebouwd.
    Hou er rekening mee dat er nog wel aanvullende kosten bijkomen zoals: Oracover, lijm, epoxy etc.
    Maar dan hebben we het nog niet over de tijd die het kost om het vliegtuig te bouwen.
    Maar of 1500£ een goede prijs is voor een 2e hands Carden Midwing weet ik niet.
    Dat zal ieder voor zich moeten betalen.
     
  8. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Ik ben begonnen met het afbouwen van de romp. Toen ik de onderzijde en de zijkanten van de motorbox aan het passen was bleek dat er nog tempex zichtbaar was. Tempex en olie is geen aanbevelingswaardige combinatie. Ook was er geen achterzijde in de uitlaattunnel. Dus heb ik alles toch maar met balsa beplankt. Voor een goed luchtstroming in de uitlaattunnel heb ik de achterzijde "gestroomlijnd" beplankt. Daarne heb ik alles met G4 brandstofbestendig gemaakt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De komende week ga ik beginnen met de afwerking van de onderzijde van de romp. Doordat de meegeleverde tempexdelen niet tot het einde lopen, zal met name de laatste 20 cm iets meer werk zijn. Ik hoop dit komende week af te ronden.
     
  9. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    De onderkant van de romp is beplankt. Ik had de tempex-delen al enige tijd geleden gereed gemaakt. En ik moet zeggen alles past perfect. Nauwelijks paswerk was nodig. Ik heb wel de binnenzijde bij de motorbox moeten beplanken. De tempexdelen liepen niet tot de achterzijde van de romp. Hier kwam nog enige improvisatie aan te pas. Door Carden werd een luikje aan de achterzijde aanbevolen. Ik heb dit ook gedaan. Op deze manier kan ik gemakkelijk aan de servokabels van de richting- en hoogteroerservo's.

    Voordat ik de onderzijde heb dichtgelijmd heb ik gekeken of ik het "close-loop" systeem voor het richtingroer kon maken. D.w.z. de richtingroerservo's in het midden van de romp en middels push-pull het richtingroer aansturen. Tot mijn schrik kreeg ik dit niet geregeld. Daarvoor zaten de spanten en verstevingsbalkjes in de weg. Een mooie rechte aansturing bleek niet mogelijk. Dus toch maar het advies van Carden gevolgd. 2 richtingroerservo's aan de buitenzijde in de staart. Levert wel een mooie directe aansturing op. Alleen het extra gewicht aan de achterzijde. Ik had berekend dat het gewicht achterin de romp niet nodig zou zijn omdat ik de DA170 gebruik in plaats van de DA150 met resonantiedempers. Dus als alles klaar is zullen we pas weten of dit slim is. Maar ja, ik had niet direct een andere oplossing. En nood breekt wet....

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo de onderzijde er aan de achterkant uit. Ik had nog toevallig een staartlandingsgesteld van Krill Yak 55M liggen. Dit paste precies en mooi. Dus maar gebruikt.

    [​IMG]

    Komende dagen begin ik aan de bovenzijde. Om te beginnen met het richtingroer.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2009
  10. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Begonnen aan het kielvlak en richtingroer. Ook dit bestaat volledig uit tempex dat beplankt wordt met 2mm balsa. Ik heb eerst eens de "zaagsneden" op het richtingroer afgetekend. Dit was nodig omdat de balsaplankjes eerst aan elkaar gelijmd moeten worden en pas daarna op maat moeten worden gesneden. Voor zowel kielvlak als voor richtingroer. Hierdoor is er slechts minimaal snijafval van de balsa.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb alles gelijmd met latexlijm. Het advies was dat ik dit moest doen met polyeurethaanlijm. Ik vond dit niet nodig. Er komen slechts beperkte krachten op het richtingroer. Dit in tegenstelling tot stabilo en vleugel.

    [​IMG]

    Daarna heb ik het richtingroer en kielvlak van elkaar losgesneden. De eindlijsten worden pas later aan het kielvlak en richtingroer gelijmd.

    [​IMG]

    Daarna heb ik het kielvlak aan de romp gelijmd. Voor alle zekerheid heb ik de onderzijde verstevigd met balsalatjes van 6mm. Ik heb ze zodanig gelijmd zodat ze precies tegen de dwarslatjes van de romp vallen. Hiermee kan alles precies uitgericht worden en is extra verstevigd. Bij de "proefplaatsing" bleek dat alles precies paste. Bovendien was alles tot op de milimeter uitgericht op het stabilo. Daarna heb ik het kielvlak met 2 componentenlijm aan de romp gelijmd. Het enigszin "iel" uit maar de stevigheid komt door de bovenzijde van de romp die precies om het kielvlak komt en de achterlijst die over de romp doorloopt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De komende dagen ga ik de romprug beplanken en passend maken. Het wordt toch niet het beste vliegweer komend weekend.
     
  11. MrLaVo

    MrLaVo

    Lid geworden:
    17 mrt 2007
    Berichten:
    188
    Locatie:
    Klein Kölle
    Het ziet er goed uit, wat een enorme roeren. Ik ben erg benieuwd naar de verdere vorderingen. Tot spoedig, ...:D
     
  12. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    De romprug is ook beplankt. Carden levert een mooie (lichte) romprug aan. Deze wordt beplankt met 2,5 mm balsa. Ik heb nog overwogen vanwege gewicht, voor het beplanken, stukken tempex uit de romprug te verwijderen. In andere bouwverslagen (Flying Giants) van dit toestel wordt dit soms gedaan. Maar het levert maar een minimaal gewichtsvoordeel op. Bovendien bestaat dan de kans op een minder "strakke" romprug. Dus heb ik het maar achterwege gelaten. Omdat hier eveneens geen grote krachten op komen heb ik de romprug eveneens met latexlijm beplankt. Dit levert ook gewichtsvoordeel op ten opzichte van polyeurethaanlijm. Het resultaat mag zich laten zien. Ik heb de romprug even "gepast" op de romp. En ook hier past alles perfect! Tot op een fractie van een milimeter.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.436
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mooi werk:) Het is dan ook ideaal bouwweer natuurlijk:cool:
     
  14. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Nice!
     
  15. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ja, echt schitterend!!
     
  16. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    De laatste dagen was het echt "bouwweer". Dus is de bouw weer opgeschoten. Ik heb de romprug volledig gemondeerd.

    Ik het eerst een malletje gemaakt om de uitsparing voor het kielvlak mooi passend te krijgen op de romprug. Dit werkje viel wel enigszins tegen. Alles moet nl. in een mooi perspectief gemaakt worden. Maar het is uiteindelijk toch gelukt. Daarna heb ik de contouren aangetekend op de romprug. Vervolgens alles uitgesneden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna heb ik de romprug over het kielvlak geschoven. En het past redelijk precies en mooi. Ik was iets te voorzichtig geweest met het weghalen van styropor en balsa. Maar dat kon mooi worden weggesneden. Met dit resultaat.

    [​IMG]

    Nadat alles op proef was gepast. Ben ik alles gaan lijmen. Hiervoor heb ik gewone houtlijm gebruikt. Met tape alles goed op de romg gedrukt en met speltjes passend gemaakt op de romp. En zoals is al zei. Alles paste goed.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot slot heb ik de achterzijde van het kielvlak verbonden met de rom door een 2cm balsalat (2 x 1 cm gelijmd met houtlijm). Hier komen de scharnieren voor het richtingroer in. Om deze manier is alles een heel solideconstructie. Er is op deze manier geen enkele beweging in het kielvlak te krijgen.

    [​IMG]
     
  17. macgyver NL

    macgyver NL

    Lid geworden:
    6 jul 2005
    Berichten:
    413
    Locatie:
    Someren
    Ziet er allemaal nietjes uit!

    Groeten,
    Jeroen
     
  18. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    niceeeee :)
     
  19. Bryan

    Bryan

    Lid geworden:
    7 feb 2008
    Berichten:
    1.055
    Locatie:
    Limburg
    Dat ziet er goed uit Jurrien ;)

    Ben benieuwd naar het kleurenschema... :)

    Grt.
     
  20. Pharriesk

    Pharriesk

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    530
    Locatie:
    Limburg
    Ik ook
     

Deel Deze Pagina