ombouwen trex 700 nitro > electro

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door mbcopter, 8 aug 2009.

  1. mbcopter

    mbcopter

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    48
    Locatie:
    boekarest roemenie
    Hallo,

    Ik ben geinteresseerd om eventueel mijn trex 700 nitro om te bouwen naar de electroversie.
    Ik heb enkele vragen hierover:
    Wat is de kostprijs hiervan en wat heb ik nodig.
    Hoeveel accu' s heb ik nodig.
    loont het de moeite om over te schakelen naar electro?

    Met dank

    Marc
     
  2. boobbuster007

    boobbuster007

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Oss
    Hallo,

    Mag ik vragen vanwaar die interesse?
    Nitro is toch zo veel mooier dan zo'n electro:p
     
  3. mixit

    mixit Guest

    Kan dat de nitro te duur is
     
  4. boobbuster007

    boobbuster007

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Oss
    Ja dat zou inderdaad kunnen, maar dan denk ik dat je dat pas op de wat langere termijn bekijkt.
    Gezien wat je allemaal moet aanschaffen voor te vliegen op accu's.
    moet je ook diep in de buidel tasten.
     
  5. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Kosten voor je heli ongeveer:
    Ombouwset: 80€ (goedkoopste optie geloof ik)
    Motor : Scorpion 4035-?? 150€
    Regelaar: 230€ (CC 110HV) of Powerjazz + progcard 380€

    Lipo 6S 5000Mah X2 (=1x 8 minuten vliegen): (zippy flightmax) 180€

    Dus Ongeveer een 640€ - 800€
    En dan reken ik nog niet de eventuele upgrades aan de aandrijftandwielen, motorlagers etc., extra lipo packs etc.

    Als je geen geschikte lader/voeding hebt dan komt dat er ook nog bij trouwens...
    Al met al niet echt goedkoop...
    Maar als de lipo's nog iets goedkoper worden, dan begint het al erg aanlokkelijk te worden (veel goedkopere brandstof).

    Ik vind de Nitro ook wel wat extra sfeer geven eerlijk gezegd (heel gaaf), maar moet ook wel zeggen dat electro enorm veel meer power afgeeft dan een 15CC Nitro motor.

    Eric
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2009
  6. jwtje

    jwtje

    Lid geworden:
    18 okt 2007
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Aalst (Nederland)
    trex 700E

    Ik heb die van mij ook omgebouwd. Als je nog helemaal geen electro vliegt word het wel duur ja want dan moet je ook nog 1 of liefst 2 goede laders kopen.
    Lipo's heb ik 1 setje hyperion's die waren ik dacht €180 per stuk dus €360 voor 6 min vliegen
    verder heb ik bij hobbycity 4 turnigy's gekocht 5000mah voor zo'n €50 per stuk deze doen het zeker net zo goed als de hyperion's.
    Zo als eric al schrijft kom je met een scorpion zou dan gaan voor de 4035-500 (ik heb de 560 maar daar strip je de tandwiel sneller mee dan de 500)€150
    regelaar €230
    Ombouw set bestaand uit motor steun en paar carbon plaatjes kost zo'n €70
    verder raad ik aan om gelijk een mod 1 tandwiel erop te zetten €35 euro

    Ik heb er nog geen spijt van dat ik hem heb omgebouwd extreem veel power.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.051
    Locatie:
    Nootdorp
    Nee, feitelijk gooi je je huidige aandrijflijn weg, en die heb je ook betaald.
    Je hebt straks dus erg veel geld betaald voor een e-heli die ook nogeens te zwaar is.

    Beter is om de brandstofheli te houden in zijn huidige configuratie, of hem te verkopen. Als ik jou was zou ik hem houden en er een elektro-heli naast gaan opbouwen. Ondertussen kun je lekker blijven vliegen ;)
     
  8. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Wat een prijzen allemaal jongens ;) Scorp 560KV 130 euro, ESC 100 euro. Leuke regulator 10 euro. (esc en regu van hobbycity).

    Mod 1 is wel erg aan te raden!

    en die nitro troep kun je ook nog wel kwijt.. ;)
     
  9. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Klopt wel dat hij wat aan de zware kant is.
    Maar de vliegeigenschappen lijden daar niet heel erg onder.
    De T700 heeft standaard een vrij goed power to weight ratio, echt een smijt heli.
    Kan er virtueel alles mee doen.

    Ben wel benieuwd wat hij vliegklaar zwaarder zou worden met een electro setup, of blijft hij zelfs lichter?

    @Bart
    Ik ben even uitgegaan van "normale" prijzen die je op de EU markt minimaal betaald...
    Zonder ondersteuning, garantie en lange vervangingstijden etc.etc. kan het natuurlijk veel goedkoper.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2009
  10. boobbuster007

    boobbuster007

    Lid geworden:
    16 jul 2009
    Berichten:
    79
    Locatie:
    Oss
    Mbcopter is er stl van geworden.

    Ik vraag me echt af jongens waarvoor je nou zoveel meer power nodig hebt dan zo een nitro machine. Als je nu eens naar dit filmpje kijkt hoe mooi dit 3D vliegwerk is zit je echt kwijlend te genieten op je stoel.
    rrTV Video

    Waarom nog meer power??? Moet t dan nog veel ruiger en harder??
    Dit is toch veel mooier, lekker soepel, vloeiend en toch heel veel stijl.
    Kan ik uren naar kijken.:cool:

    Ok genoeg geklets.

    Oh en Bart, Nitro is beslist geen troep, Nitro is mooi spulletje:D
     
  11. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Heb je het wel eens in je mond gehad ? BAAAH troep! NIetro! Tis gewoon viessss patrick!
     
  12. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Krijg er bultjes van, maar ben wel een beetje verslaafd aan de lucht, altijd al geweest...:D

    Keb zelf even gezocht, AUW met een goedkope conversie komt op ongeveer 5,4 Kg flybarless, en 5,5 Kg normaal.
    Dus wel iets zwaarder dan stock.
    Er zijn ook lichtere frame conversies te koop, maar dan komt er weer een zwikkie geld bij, en dan heeft Rhelie weer gelijk, dan kan je bijna beter een E-heli op 90 size aanschaffen :)
    Een eigen conversie maken is ook nog een optie uiteraard, wie weet ooit :)
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2009
  13. mbcopter

    mbcopter

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    48
    Locatie:
    boekarest roemenie
    Ik ben heel tevreden met mijn trex 700 nitro's .(heb er 3)
    Ik zie ook tevreden mensen met electro en daarom had ik graag advies.
    Het is niet voor de power,maar ik dacht voor het gemak,geen motorproblemen enz
    Maar ik heb geen materiaal voor electro en daarom....
    Dank je ,
    Marc
     
  14. jwtje

    jwtje

    Lid geworden:
    18 okt 2007
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Aalst (Nederland)
    trex 700E

    Ik zit inderdaad rond de 5,5 kilo. er zijn komplete kits te krijgen bestaand uit nieuwe frame enz waardoor hij lichter word. voor mij was dit niet nodig. plus ik ben een align liefhebber en door deze ombouw ben je de trex een beetje kwijt vind ik.
    Bij hobbycity kan je inderdaad een goedkope motor en regelaar kopen maar om eerlijk te zijn als je een 90 formaat heli vliegt wil je iets vertrouwds. (mijn mening)
    Electro vliegen vind ik geweldig stekker erin en vliegen heb een hekel aan de brandstof motors afstellen. maar als ik eric zijn 700 hoor optoeren is dat ook wel erg mooi.
    Als je er ooit een gaat ombouwen laat maar weten heb dan nog wel wat sites voor je om dingen te bestellen heb alles ook overal vandaan gehaald om de kosten beetje te drukken.

    gr,
    jw
     
  15. EC135

    EC135

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Limburg
    Ik heb mijn heli omgebouwd met de ombouwset van heli-chris.
    Ik kan je een ding zeker zeggen; je nitro verkopen en dan een nieuwe E-heli kopen is altijd veel duurder dan ombouwen.
    Zelf wilde ik van de nitro troep af. Geen rookgordijnen meer op het veld, vieze stank, vettigheid, e.d. Geen geklooi met motorinstellingen en temperatuur, minder trilling en minder lawaai.
    Ik heb er een Pyro en een Jive voor gekocht voor 12S. Daar kun je heel wat nitro voor kopen.
    Heb de heli nog niet gewogen maar bij "te zwaar" zet ik een ?. Er zit werkelijk niets overbodigs op. Zou niet weten hoe het nog veel lichter kan zonder dat het te koste gaat van duurzaamheid.
    Dus blijf nitro blijven vliegen of bouw om maar verkopen is geld weggooien.
    Kijk maar eens wat ze bieden voor 2e hands heli's. Tis niet veel.
     
  16. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    Ik heb ook mijn Trex700 omgebouwd

    Waarom? Was ook de vuiligheid van nitro beu, ik vind het principe van elektro wel aantrekkelijk, zeker met de lipo's die zo goedkoop zijn (Flightmax) en de nitro die zo duur is. Ik vloog persoonlijk ongeveer 5 liter per week op (25 EUR), na 4 weken lig je aan 100 EUR, daarvoor heb je al een lipo pack. Na enkele maanden heb je ze terugverdiend. Als je je nitro motor verkoopt, samen met uitlaat e.d. ben je al een eind op weg voor de aankoop van elektro motor en regelaar.

    Ik vlieg met de HV110 regelaar, 4035-560 motor van Scorpion. Conversie kit van Helidirect. Na 30 vluchten nog geen gestripte tandwielen. Het enige probleem wat ik nu spijtig genoeg heb, is dat de as van de motor in mid flight afgebroken is, maar ik denk dat dit een alleenstaand geval is.

    Ik ben zeer tevreden met de conversie, de heli voelt krachtiger aan dan de nitro versie doordat de power to weight ratio hoger ligt. Iedereen die zegt dat dit niet zo is mag ze eens naast elkaar vliegen en zal overtuigd zijn.

    Daarnaast maakt de heli nu een super geluid, veel agressiever vind ik, met die bladen die je nu zo goed hoort :)
     
  17. jwtje

    jwtje

    Lid geworden:
    18 okt 2007
    Berichten:
    139
    Locatie:
    Aalst (Nederland)
    trex 700E

    klinkt bekend mijn ass brak 2 weken terug ook af. Ben nu aan het kijken om een derde lager boven te plaatsen zodat dit niet weer gebeurt.
     
  18. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Als je motoras breekt dan zit hoogst waarschijnlijk het pinion te strak tegen het main gear aan. Daardoor strippen ze ook niet. Het bovenste lager van je motortje krijgt zo ook opdonders.

    Mod 1 kun je gewoon draaien met een heel klein beetje play. Geen strippen en ook geen brekende asjes.
     
  19. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    hey barrrt

    welk tandwiel heb je dan op je motor zitten? Hoeveel T?
    veronderstel dat je deze maingear gebruikt: Fast Lad Performance
     
  20. dieter

    dieter

    Lid geworden:
    13 dec 2004
    Berichten:
    417
    Locatie:
    Aalter [.be]
    Hey JWtje, al nieuws?

    ik heb gisteren mijn tweede as gebroken na 2 vluchten en de pinion zat NIET te strak tegen de maingear

    Gevolg was een bladestop in de lucht en loodrecht naar beneden. 't Zag er proper uit.
    Ik geloof dat er toch iets niet helemaal in orde is als die assen gewoon breken in mid flight en ik was zelfs niet eens zot aan het doen.

    Ik heb ook de derde bearing besteld en ik hoop écht dat het helpt, want àls hij vliegt, is het een geweldige heli.
     

Deel Deze Pagina