Database electrovliegtuigen

Serge,
Bijna goed. Je hebt bij de elektrovliegtuigen gekeken, niet bij de zwevers :D

Maakt niet heel veel uit hoor. De categorie is dan T (voor Thermiek....). De cijfers voor kracht en endurance lopen net wat anders:

Power:
A= meer dan voldoende vermogen, verticale klim (bijna) mogelijk en vol gas eigenlijk te sterk;
B= ruim vermogen, stevige klim mogelijk
C= is goed mee te vliegen maar prestaties zijn niet overdreven.

Endurance:
A= meer dan genoeg, vluchten waarbij de accu niet leeg raakt komen regelmatig voor;
B= voldoende, een accu voldoet voor vluchten van ongeveer 20-30 minuten en is dan leeg;
C= genoeg om flinke hoogte te halen maar zonder thermiek vluchten van ongeveer 10-15 minuten

Ik heb even gegokt op een B voor zowel power als endurance. Als het anders is hoor ik dat wel.

Verder, je cellen; zijn dat AA's?
 
endurance en power zijn idd beiden een b . accu pak is een standaard pack zoals je vroeger eigenlijk veel in electro auto's had qua formaat
 
hoi

ik heb een turnigy motor die rond de 10 amp trekt met een 9*3.8 prop
en dat is met een 3 cels accu nu heb ik nog een 2 cels accu liggen,
gaat de het ampérage erg omhoog? het is maar een 17 amp regelaar en ik gok dat de motor nu 10 amp vraagt dat staat op internet met deze prop.
kan ik dit gewoon proberen of kan ik beter een 2e accu kopen?

gr. martijn
 
Hoi
Als je van 11,1 naar 7,4V gaat, zal de motor op een veel lager toerental draaien. Zonder een andere prop te gebruiken zal dat dus niet erg lekker vliegen.
Als je dezelfde prop laat zitten zal het stroomverbruik juist dalen. In combinatie met de lagere spanning betekent dat dus véél minder vermogen naar de prop.
Dat is waarom er bij hogere vermogens meer cellen nodig zijn; vermogen=voltage x stroom. Om op 10V 100 Watt vermogen te krijgen heb je 10A nodig; op 20V nog maar 5A.
Je kunt dus beter een tweede accu kopen.
 
Vliegtuig:
-Multiplex
-MiniMag
-Span 1010mm
-AUW 748 gram
-Scale/Trainer
-Elapor

Motor:
-E-Max 2215/20
-BLO
-1200Kv
-59 gram
-1:1

Power:
-B=Acro, ruim vermogen, vertikale klim oneindig
-Stroomopname max. 16,3A

Overig:
-HiModel 25A
-Graupner Cam Slim 8x6"
-Graupner 2000mAh 3S 20C LiPo
-Servo 4x HXT500
-Spektrum AR6200

Endurance (vliegduur):
B=12 tot 20 minuten (bij non-stop vol gas 9 minuten)

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi
Als je van 11,1 naar 7,4V gaat, zal de motor op een veel lager toerental draaien. Zonder een andere prop te gebruiken zal dat dus niet erg lekker vliegen.
Als je dezelfde prop laat zitten zal het stroomverbruik juist dalen. In combinatie met de lagere spanning betekent dat dus véél minder vermogen naar de prop.
Dat is waarom er bij hogere vermogens meer cellen nodig zijn; vermogen=voltage x stroom. Om op 10V 100 Watt vermogen te krijgen heb je 10A nodig; op 20V nog maar 5A.
Je kunt dus beter een tweede accu kopen.


Oke bedankt,

ik dacht altijd het is R= U:I

nu gaat het voltage naar beneden, dan moet I toch omhoog want je hebt nogsteeds de zelfde prop dus de zelfde weerstand?
zo leerde wij het op school ( oke misschien anders maar dat heb ik er uit begrepen :P)
 
Laatst bewerkt:
Deze formule is nog steeds juist alleen hier niet van toepassing :) Je motor draait een bepaald toerental per volt. Stel dat dit 1000 omw./volt is (meestal aangeduid met kv) dan is dit bij 11,1 dus 11.100 toeren en bij 7,4 slechts 7.400 . Omdat hij dus een lager toerental gaat draaien levert hij dus ook een lager vermogen :). Doorgerekend gebruik je de formule P=UxI dus P gaat omlaag en dus ook I
 
Laatst bewerkt:
Oke dus ik zou de accu van 7.4 volt makkelijk kunne gebruiken zondera dat me regelaar kapot gaat, met 11.1 volt heeft die meer als vermoge genoeg.

gr.martijn
 
95 zwevers, 50 vliegtuigen in de database

Staat genoteerd. Dat is vast een fijne vlieger, 1800 gram bij 3720mm span....
 
mijn electrokistje er dan ook maar even bij zetten:

Vliegtuig:
-merk: free air cz http://www.freeairshop.eu/catalog/p...id=60&osCsid=8946c2f08e35417fe5c946611467fb51
-type: tom (ja zo heet ie echt, is een zagi)
-spanwijdte in mm: 740
-AUW (vliegklaar gewicht inclusief accu): +- 300 gram
-categorie: EPP wing

Motor:
-merk en type: emax FC 28-05 Brushless Outrunner 2840Kv
http://www.hobbycity.com/hobbycity/...uct_Name=FC_28-05_Brushless_Outrunner__2840Kv

-type: borstelloos outrunner
-kV: 2840 kv
-gewicht motor: 26 gram
-vertraging: nope

Power: B/C
A= 3D, meer dan voldoende vermogen, verticale klim en prophangen mogelijk;
B= Acro, ruim vermogen, stevige klim mogelijk
C= is goed mee te vliegen maar prestaties zijn niet overdreven.

toelichting:
op volgas ongeveer 45 graden omhoog. maar denk ik net geen B dus ertussenin ;)

Overig:
-regelaar: supersimple 20A (van hobbycity)
-prop: graupner 6*4 brandstofpropje
- accu:
merk: Himodel
type: lipo
aantal cellen: 2S1P
capaciteit in mAh: 860mah

Endurance (vliegduur):C
A= meer dan 20 minuten per accu;
B= 12 tot 20 minuten;
C= tot 12 minuten

met veel volgas zit ik rond de 8 a 9 minuten, met op minimaal gas en rondjes draaien iets van 11 a 12 minuten.
 
Overzicht electro kistjes, mijn bijdrage

Model 1:

F22 uit 6mm depron plaat, tekeningen RCGROUPS forum, ontwerper Kosh

Span 42cm
Lengte 60cm

Motorizering I (150 gram totaal gewicht)
Motor: FC2805 2840kV
Prop: 4.75x4.75E
LiPo: 2S 750mA 20C

Motorizering II (130 gram totaal gewicht)
Motor: HXT 16gram 1700kV
Prop: 6050
LiPo: 2S 350mA 20C

Servo's: HXT500 2x
Ontvanger: Corona RP6S1

Vliegtijd: Vol gas 6 min, typical 10-15 min
Vlieggedrag: erg vergevingsgezind, bijna onverwoestbaar. Zender moet "elevons" kunnen instellen. Met beschreven motorizering I snel. Beide motoren hebben genoeg vermogen om te kunnen prop hangen, maar door ontbreken van richtingroer kunnen de toestellen dit toch niet. Motorizering II laat indoor gebruik toe.

Door de middenmotor (en prop) maakt dit model meer geluid door de luchtwervelingen van de prop die tegen de vleugel slaan.



Model 2

Depron Spitfire full fuse (ontwerp hier op het forum)

Span 80cm
Lengte 70cm
Gewicht 250 gram

Motor: FC2805 1600kV
Prop: 7x4 graupner folding + spinner 30mm
LiPo: 3S 610mA 20C
Servo's: HXT900 3x
Ontvanger: Corona RP6S1

Vliegtijd: Vol gas 6 min, typical 10-15 min
Bouw: door de korte neus moet alles ver naar voren om het zwaartepunt goed te krijgen, zeker met een 50 grams LiPo. Vergeet niet V-stelling in te bouwen.

Vlieggedrag: Met beschreven motorizering redelijk snel. Maar kan ook prachtig zweven. Eizachte landingen. Geen beginnerskist. Vermogen genoeg voor vertikale stijgvlucht (acro). Door de kleine roeren kan dit model echt niet prop hangen. (geen 3D). Absoluut geen indoor model.
 
Laatst bewerkt:
Vliegtuig:
-merk: Calmato
-type: brandstofversie omgebouwd
-spanwijdte in mm: 1600
-AUW (vliegklaar gewicht inclusief accu) 2,5 Kg
-categorie Trainer

Motor:
-merk en type: Turnigy TR-35-48-A
-type BLO
-kV (1100)
-gewicht motor 163 gr
-vertraging --

Power: A/B/C

ruim voldoende beter dan de GX40 6,5cc

Overig:
-regelaar (Hobbyking SS Series 50-60A ESC),
-prop (12x8),
- accu:
merk,
type (lipo)
aantal cellen ( 3S2P)
capaciteit in mAh 4000

Endurance (vliegduur): A/B/C
Nog onbekend maar ik denk rond de 20 min
 
51 vliegtuigen, 104 zwevers

Die van djjr had ik even over het hoofd gezien maar hij staat er nu bij.

-edit- de toestellen hierboven had ik ook nog niet. Oeps.
Ik zet ze er nu bij.

-2e edit- Robert, probeer eens een echt electropropje. Dat kan nog wel eens héél veel schelen
 
Laatst bewerkt:
Back
Top