Xtreme Composite Edge540T (2,6m)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door koen330, 10 mrt 2009.

  1. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    gewoon door het oog van de kwiklink en daarna door het busje, aanpersen en klaar. Zo doen we het met onze kisten ook Koen. Alleen Gino speelt het klaar om een kabel over te trekken.

    Indien je het proper wil afwerken doe je er ook nog een krimpkousje over.
     
  2. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zelf doe ik 'm ook altijd nog een 2e keer door het busje heen. Dan laat ik nog een stukje uitsteken wat ik aan elkaar smelt of soldeer. Dan krimpkousje eromheen, en klaar:)
     
  3. paulplevoets

    paulplevoets

    Lid geworden:
    20 apr 2004
    Berichten:
    1.264
    Locatie:
    Sint-Truiden (België)
    Da's echt ideaal, zo'n kabel gaan opwarmen om te solderen...

    Niet solderen, gewoon hulsjes (eventueel messing) gebruiken waar je kabel 3 keer door kan. Wanneer hij er 3 keer door zit is het gewoon niet los te trekken, enkel de kabel kan nog breken.

    Het probleem is dikwijls de juiste hulsjes vinden. Voor de 3m toestellen is die pull-pull kabel vaak zo dik dat zelfs de grote TC hulsjes niet groot genoeg zijn. Dan moet ik ook genoegen nemen met gewoon 2 keer door het hulsje. Ik nijp de hulsjes ook niet gewoon plat, maar met een botte kniptang nijp ik 2 keer onder 90° een stukje plat. Vervolgens een stukje transparante krimpkous eromheen en t'ziet er wel professioneel uit. Nog nooit een losse kabel gehad.

    Indien je niet echt vertrouwen hebt in het nijpen met een kniptang, doe het dan gewoon met een plattebektang of met ne "vis-grip". Zo heb ik het ook jaren gedaan zonder problemen.
     
  4. razor

    razor Guest

    ik gebruik stalen onderlijntjes uit de hengelsport winkel, heb je in verschillende lengte's en gewichtklasse's zit een hele mooie sluiting aan, en je kunt er bijpassende sleeves bij kopen om ze in te korten.

    [​IMG]
     
  5. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Smelten heb ik ook gedaan, ideaal, enkele seconden met een aansteker en klaar. Met gemak 10x zo sterk als de servo, ooit touwtje trekken gedaan met volle kracht :worship:.
    Maar voordat hij in de buis gaat, gaat bij mij maar 1 kabel per buisje.
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Bij 2m F3A kisten is het busje niet eens nodig, als je gecoate draad hebt. De draad een beetje om zichzelf heenwikkelen, aansteker eronder tot de coating smelt en dan een krimpkousje erover.

    Denk dat het meest belangrijke is welke draad je koopt. Als je een draad koopt met voldoende trekkracht, lijkt het mij echt niet nodig om dubbele kabels te gaan trekken.

    Wel teleurstellend dat ook bij zo'n grote kist nog B-kwaliteit garnituur geleverd wordt.. is toch wel veel zo bij ARF-jes, vaak kun je de spullen die erbijzitten gewoon weggooien. Zonde, want volgens mij zou iedereen best dat tientje extra willen betalen om er goed spul bij geleverd te krijgen. Moet zeggen dat ik wat dat betreft onder de indruk ben van Sebart; de spullen die ik bij dat kistje geleverd kreeg, waren gewoon goed en bruikbaar.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 mei 2009
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nogmaals, de kabel is veel sterker dan de servo, hang er maar 50Kg aan...
    En dit was ik ook van plan bij m'n 2,25 extra te doen, paar keer wikkelen voordat hij het buisje ingaat.

    Enne, bij mijn sebart kon ik ook een deel van de kleindelen weggooien hoor :(.
     
  8. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mjah, in m'n grote Extra's heb ik 60kg torque aan servo's staan op het rudder, met een nog veel hogere houdkracht:) Maar 50kg zal in de praktijk wel voldoende zijn......
     
  9. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik gebruik verzilverte "lashulsen" en soldeer ze dan .

    Zijn veel goedkoper als de TC hulsen of andere messing hulsen .

    Mvg Johan
     
  10. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Alexzzz, dan hang jij er 75 of 100Kg aan.

    Ik denk dat het punt waar hij dubbelgevouwen is en door iets heen gaat het zwakste punt is, een loop helpt daar niks aan...
     
  11. GiBi

    GiBi

    Lid geworden:
    2 okt 2007
    Berichten:
    510
    Locatie:
    nijlen city
    ik krijg kabels van 75kg overgetrokken:p dus pak maar sterk genoeg
     
  12. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Update van het werk...

    De richtingsaansturing is klaar. Kabeltjes gespannen en de servo's op elkaar afgestemd. Ze zoemen niet in neutraalstand en niet op maximale uitslagen, dus ik neem dat het goed zit. Het is de eerste maal dat ik met de Hitec programmer werk dus het was wel een beetje zoekwerk and "trail and error" om het goed te krijgen. Het overtollige (zwart) van de servohevels moet nog worden weg gedremeld.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Nog een spantje gelijmd.
    [​IMG]

    Verder nog uitgezocht waar ik het best de gas-servo kon plaatsen. Eerst wou ik hem in de romp, maar daar komt hij te dicht bij de uitlaten om een vlotte servobeweging te krijgen. Of hij moet zo ver naar achter, dat de aansturing veel te lang en sloppy wordt. En dan moet ik nog een servotray maken en inlijmen.

    Uiteindelijk ben ik op deze constructie gekomen.
    Dit is nog maar een testopstelling met dubbele tape om te proberen. De aansturing zal dan met ball-links worden.

    Geef even jullie mening of jullie dit goed vinden. Zou het voldoende zijn om het servoplaatje te lijmen, of ook nog met schroeven verankeren?
    [​IMG]
    [​IMG]

    Koen
     
  13. JVDO

    JVDO

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    3.912
    Locatie:
    Belgium
    Omdat je ze zonder ball link gewoon door de servo arm steekt lol

    @Koen, ziet er goed uit, al geef ik toch wel de voorkeur aan ball links ipv de kwiklinks
     
  14. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zeer zeker ook met schroeven, zeker in het gebied rondom de motor heb ik al teveel "koude" verbindingen zien afbreken/loskomen......:)
     
  15. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Jens, dit is een test-opstelling om de positie te bepalen enz. het wordt zeer zeker met ball-links verbonden.

    Ok, lijmen en met schroeven. Beter voorkomen dan genezen.
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.434
    Locatie:
    Spijkenisse
    Bij een ZG62 heb ik de gasservo al eens los gehad, gelukkig niet op een slecht moment, maar je schrikt toch wel.....:)
     
  17. extremeflight

    extremeflight

    Lid geworden:
    7 nov 2004
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hallo Koen,

    Mijn voorkeur gaat ook uit naar de 3mm ball links. Hierbij heb je een meer zekere verbinding met minder speling(niet de ball links van Kavan gebruiken, deze hebben van zichzelf al veel speling).

    Wanneer je toch de quicklinks gebruikt zou ik ze wel zekeren met een stukje benzineslang of krimpkous eromheen.

    Ik heb de originele hevels niet gebruikt. De enige die ik gebruikt heb, was voor het richtingsroer en deze is ook nog gebroken.

    Groeten,

    Patrick
     
  18. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Zo, gas servo gemonteerd, uitlaten vast, ontsteking geplaatst.
    Morgen de ontstekingsbatterij en schakelaar plaatsen.

    De installatie van de tank zal waarschijnlijk zo gebeuren:

    [​IMG]

    De smoke tank en pomp komt voor de vleugelbuis, maar zal demontabel gemaakt worden.

    Koen
     
  19. extremeflight

    extremeflight

    Lid geworden:
    7 nov 2004
    Berichten:
    16
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hallo Koen,

    Waarom leg je geen twee petflessen over de buis op het zwaartepunt?

    Groeten,

    Patrick
     
  20. koen330

    koen330

    Lid geworden:
    29 mei 2005
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Nijlen
    Het is de bedoeling om er een virtual cockpit in te bouwen. De flessen komen te hoog om die cockpit in te bouwen.

    In elk geval wordt de tank-setup demontabel, dus het kan nog zijn dat ik die virtual cockpit er uit laat en idd nog met flessen ga werken.

    Eerst toch proberen die cockpit er in te krijgen, dat maakt het model echt af.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De foto's heb ik al, ik moet alleen nog een piloot vinden.

    Koen
     

Deel Deze Pagina