Tips & Tricks

Discussie in 'Flybarless' gestart door Jurrien Saelens, 4 mei 2009.

  1. Een paar tips voor mensen die met flybarless willen beginnen, ik zal dit aanvullen als me nog wat tips binnenschieten.

    1) cyclic resolutie.

    Zeer belangrijk, zeker als je een niet flybarless heli wil ombouwen.
    Zorg er voor dat je ongeveer 10 graden cyclic pitch hebt zonder dat je elektronisch moet begrenzen.

    * kortere servoarmpjes
    * kortere balls op de inner swash ring
    * bredere pitcharmen (ongeveer 60mm).

    Bij VStabi moet je dus met cyclic ring 70 en cylic gain 100 zo dicht mogelijk bij 10° uitkomen.

    Zorg daarbij dat je collective pitch ook nog zinvolle waarden heeft, maar leg de nadruk op cyclic resolutie, collective pitch is niet zo belangrijk voor de regelkringen.

    Meer info en geometrie tool

    2) faseproblemen.

    Zweef met de heli met de staart naar je toe en doe een halve flip. De staart moet nu naar de andere kant wijzen.

    Indien dit niet het geval is kan je dit elektronisch of mechanisch aanpassen.

    3) Tail.

    * zorg voor een goede overbrenging, motor, aantal cellen. (calculator: MrMel Calculator)
    * Kijk na of de Tail compensatie (bij AC-3X en VStabi) in de juiste richting staat.

    4) Gyro bevestigen.

    Probeer een paar verschillende tapes indien je heli gaat driften om een bepaalde as. Het is natuurlijk best om de trilling te verwijderen maar dit is niet altijd mogelijk.
    Ikzelf gebruik de spartan methode.

    Gyro
    ____ spartan thin tape
    ------ 15 gram spartan plate
    ==== spartan thick tape
    Heli gyro mount

    5) Zwaartepunt

    Het zwaartepunt is ook belangrijk bij een flybar heli, maar flybarless is het zo mogelijk nog belangrijker.
    Ikzelf hang de heli aan een haak en controleer het dan met een superlicht waterpasje op een stuk van het frame dat loodrecht op de hoofdas staat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jul 2009
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.050
    Locatie:
    Nootdorp
    Servo`s die de job aankunnen zijn ook belangrijk !
    Met een flybar-less kop komen de krachten van de bladen direkt op de swash, en dus ook op de servo`s . Deze krachten zijn ongeveer dubbel zo groot als bij een normale kop met fly-bar.
     
  3. B. de Groot

    B. de Groot

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Amstelveen
    Goed idee Jurrien!

    Mij schoot net ook nog wat te binnen:
    Zorg dat alle kabeltjes goed vastzitten in de v-stabi
    de bijgeleverde kabeltjes zitten namelijk nogal los, zeker die van de sensor.

    Op de ene Logo heb ik dit gedaan door een tapje over de stekkertjes
    heen te plakken, op de andere heb ik dit gedaan met een lijmpistool.
    (Oorspronkelijk het idee van Michiel)

    Mijn voorkeur gaat uit naar het lijmpistool, dat ziet er iets mooier uit.

    Zal proberen om vanavond nog wat foto's te maken.

    Gr. Bas
     
  4. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Ik zit altijd vol met goede ideeen :rolleyes:

    Zorg ook dat je in elke bank een vliegbare setup hebt. Niet altijd de allerhardste demping gebruiken want dan kun je niet meer relax vliegen in lagere toeren.

    Zoals in ander topic vermeld: V-bar sensor wire security - HeliFreak

    Tijd nemen om het mechanisch in orde te maken, dan is bij wijze van spreken een trimvlucht niet meer nodig. Ook gewoon vliegen zoals je altijd doet (nadat het vertrouwen in stabi er is ) zodat de optimizer z'n werk kan doen. Staart met yaw op 100 is naar mijn idee out of the box relatief traag. Verslik je dus niet in een stall turn vlak boven de grond.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.050
    Locatie:
    Nootdorp
    Let goed op dat de sensorsteker juist wordt ingestoken, verkeerdom resulteert in een kapotte sensor.

    Ik heb het aan den lijve meegemaakt en kreeg de kaduuke sensor netjes terug.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  6. holco

    holco

    Lid geworden:
    22 dec 2004
    Berichten:
    4.070
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Kan je hem niet laten maken Rene? meestal is het maar 1 onderdeeltje wat er uit fikt;)

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.050
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb werkelijk geen idee wat er stuk is gegaan.
    Ik zal eens navraag doen.
     
  8. Heligio

    Heligio

    Lid geworden:
    5 dec 2004
    Berichten:
    130
    Locatie:
    België
    Hoe check je bij V-bar of de pirouette optimization in de juiste richting werkt?

    Groeten
     
  9. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Puntje van de lijn moet mee bewegen in dezelfde richting als de neus van de heli. Neus naar links/puntje naar links. En nu weer terug naar Barca!
     
  10. barrrrtt

    barrrrtt

    Lid geworden:
    4 aug 2008
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Limburg
    Tips N tricks...

    De standaard preset van de XLE in 4.0 is 'bagger' (los van de Jive). Bagger wilt zeggen, het is allemaal veels te lief en niet geschikt voor een beetje 3D.

    Ik gebruik de standaard henseleit ombouw kop, standaard maat van links, servoballs op normale positie. (690radix,actro32-3,Jive85HV,CF staartbladen,bls451, bls251,toerentallen 1350,1600,1900, 2 zwarte ringen demping per kant)

    De I-gain staat op 50, deze kun je vrijwel meteen naar 70 brengen. Hierdoor staat de staart veel strakker maar krijg je overcompensatie door de TC tijdens tic tocs/rainbows. Momenteel test ik een setup met de TC uit en 1 met de TC op 6 en 4. (komt nog een definitief oordeel over).

    Update: Vlucht met TC helemaal uit I gain van 75 bij 1900rpm geeft een strakke staart maar nog overcompenseren bij tic tocs. Ga nu de I gain van de Jive op de min zetten en kijken of dat een positief effect heeft. Denk dat ik uiteindelijk een kleine TC erin laat staan omdat dit bij flips en climbouts een iets rustiger beeld geeft.

    Verder is de algemene rotorgain te laag. Normaal staat deze op 30 en is goed voor een test vlucht, maar als je alles uit de stabi wilt halen kun je deze zetten op 40 tot 50. (optimizer wel aanzetten natuurlijk).

    De common gain is ook te laag en om 11,5 graden pitch te halen zal deze op 90 moeten.

    De agility op 45 (uit de preset) geeft precies 11,3 graden op alle assen. Deze is dus meteen goed. Cyclic ring op 65 is ook in orde.

    Zodra de staart helemaal in orde is zal ik het hier posten en komt de setup file op het stabi forum.

    Als iemand nog een goudentip heeft qua staart, feel free ;)

    Stabi loopt lekker nu:TC 13 en 5, rotorgain 50,I gain 65 met 1600 toeren. Op 1900 I gain van 60. Integral limit voor alles fases op 50, geen nosing up etc. Met de standaard 45 wel.

    Knalluh!
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2009
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.050
    Locatie:
    Nootdorp
    Hier nog een goede tip die ik van Jurrien kreeg vandaag :

    Als je een pre-set gebruikt, selecteer hem dan en zweef er even met de muis over. Je krijgt dan waardevolle info die je nergens in de software vind.
    Met name de manier van montage van de sensor is hier belangrijk.
     
  12. Voor de mensen die niet met een logo vliegen is er nu een leuk tool om te zien hoe goed je heli geometrie is voor gebruik met VStabi.

    Basic geometry - VStabi

    Ik kom met mijn IonX2 ergens tussen de 95-100 uit, dus vrij dicht bij de logo.
     

Deel Deze Pagina