Het seizoen zit erop....... op naar 2010

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door RSR, 9 nov 2008.

  1. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Zo er is weer iets gebeurd het chassi is afgelast
    [71401] 1-8-stockcar-bouwverslag-update-9-chassis-afgelast-4

    Helaas iets zwaarder geworden als voorzien maar dit omdat er naar het schijnt minder plaatwerk in een stockcar voor 2009 verwerkt mag worden. Ik stroom over van ideetjes dus zodra de eerste resultaten er zijn ga ik beginen met een nieuw chassis. Ik heb niet zoveel ervaring met lassen van RVS en vind het echt enorm trekken/krimpen door de warmte inbreng.

    @Gé heb je mijn pb nog ontvagen? Ik volg ook met veel plezier de jullie sites, van jou en Sander plaatsen jullie geen foto van de bouw hier op het forum super mooie wagens!!! Daar kan ik nog heel veel van leren "Ervaring is niet te koop";)


    @Richard ik heb de bochten vergeleken en je hebt gelijk al word er wel gereden met NR bochten op een picco motor niet de manier IMO vandaar dat ik ze wel maak voor de verschillende types.
    Ik ben nog druk met de bocht bezig meer werk als ik had verwacht. Eerst maar eens rijden en wat proberen voor ik heel veel tijd stop in iets wat gelijk weer angepast moet worden. Het word er voorlopig 1 die uit meerdere delen die ik aan elkaar las bestaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  2. h67racing

    h67racing

    Lid geworden:
    26 dec 2008
    Berichten:
    40
    Hoi Rob

    Tja, het is de zelfbouwers onder ons natuurlijk bekend dat het aflassen wel wat toename in het gewicht teweeg brengt. Hoeveel is ie nu? Natuurlijk leer je van het bouwen van het chassis enorm en het volgende zal weer een grote vooruitgang zijn. Ik zelf geef mn ogen dit jaar is goed de kost en duik waarschijnlijk komende winter weer mn hokkie in om mn ideetjes in staal om te vormen. Het chassis wat op www.h67racing.come2me.nl staat rij ik al een jaar mee en het bevalt zo goed dat er dit jaar geen plannen waren om een nieuwe bolide te bouwen. Bovendien heb ik nog een intact chassis staan wat ook maar een jaar gedraaid heeft. Succes verder met de bouw en we zien wel wanneer hij de vuurdoop krijgt...........
    (pb ook verzonden)
     
  3. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    De laatste loodjes

    Zo nu toch maar even een kleine update......
    De vuurdoop is inmiddels al wel inzicht al wegen zoals het spreek woord al zegt de laatste loodjes het zwaarst.

    Wat is er dan gebeurd tot opheden:
    Ik ben lidgeworden bij de stockcar vereniging in Almere, ben daar hartelijk ontvangen en een gezellige club modelbouwers zenk ik zo!

    Ook hewb ik een start nummer aangevraagd via de club bij de NSO.

    Ingeschreven voor de eerste wedstrijd het EUIK in Horst, Medio Maart. Misschien wat hoog gegrepen maar we zien wel.

    De auto is een heel stuk gevorderd al vreten de laatste puntjes uren... en komt het seizoen al eng dichtbij.
    Ik wil geen consessies doen mbt de afwerking op onderdelen.

    Aangezien ik een dikkere achteras heb moest ik sowiezo zelf de adapter draaien voor het achtertandwiel. Even rond geneusd en in de industrie een aluminium peolie gekocht en deze zelf wat bewerkt.
    [​IMG]

    Trouwens ik heb ook de kauw klauwe race bezocht op "onze" vereniging. Dan gaat het zeker kriebelen de stockcars na de winter weer in de baan te zien. Ook kennis kunnen met meester odelbouwer Sander Poels.
    Die ook een hele mooie Lexaan dak spoiler mee bracht, top bedankt!
    En ook met vele anderen stockcar toppers. Erg leuke feedback op mijn auto die had ik uiteraard mee gebracht. Vooral de puntjes van aandacht was ik erg blij mee en zal ik proberen aan te passen.

    Peter had de body klaar en ik de auto natuurlijk even voor het oog inelkaar geflanst zie je niks van voor de foto.haha[​IMG]
    [​IMG]

    De uitlaat bocht is onderweg ik wil proberen of ik uit de voeten kan met een produkt van RD logics die eigenlijk bedoeld was voor een REVO. Deze was in de aanbieding en komt het meest in de buurt van het idee wat ik in mijn hoofd heb. Moet nog wel het een en ander aan gesoldeerd worden.

    Ook zijn de turnbuckles onderweg voor de camber verstelling en ik wacht met smart op de lading nieuwe body's bij Kamtec vandaan nu van iets dikker lexaan.

    Enige wat me nog echt een hoofd doet breken is zijn de down stops aan de achterkant daar ben ik nog niet uit hoe ik die simpel en bullit proof kan maken....

    Hopeloijk ga ik na nog de twee aankomende weekeinden onderdeeltjes aanpassen en maken de baan op!

    Gr. Rob
     
  4. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    Now dat ziet er allemaal mooi uit. Hellaas kom ik zelf niet aanwezig zijn op de KK race van jou club. Vind het wel jammer dat ik hem zelf niet heb kunnen bewonderen. Wacht wel nog even tot op het EUIK in Horst. Dat zijn nog een kleine 4 weken. 4 korte weken als je nog veel moet doen.
     
  5. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    eerste meters EUIK

    Inmiddels al weer bijna een week geleden dat het EUIK in Horst werd vereden. Een prachtig evenement dikke 10 voor de organisatie:p.

    Eindelijk was het dan zover nog op zaterdag ochtend de laatste hand gelegd aan de auto en vertrokken richting Horst.

    [​IMG]

    Zonder ook maar 1 enkele meter te hebben gereden deelnemen aan de trainingen, eigenlijk gekken werk.
    De auto trok enorm veel bekijks en sta er werkelijk waar versteld van hoeveel mensen deze topic volgen. Iedereen bedankt voor de leuke reacties. Alleen om het feit dat ik nu beeld en geluid heb bij mensen die ik eerder enkel via deze topic kende maakte het weekend al tot een succes.

    Het succes moest in iedergeval niet komen van de auto op de baan want dat was een regelrechte ramp. Eigenlijk ook niet vreemd zo een kompleet nieuwe auto en een rijder zonder stockcar ervaring......
    Gelukkig heb ik veel hulp gehad van Sander Poels en Ruud Westerveld, SUPER !!!!

    Het gevoel was heerlijk om eindelijk na zoveel maanden van bouwen op de rijders stelling te mogen gaan staan. De vingers jeukte.
    In de eerste meters was er totaal geen enkele grip aan de achterkant.
    Zodra je maar het gas aanraakte of instuurde stond hij achterste voren.
    Al snel werd duidelijk dat dit puur een groot te kort was aan mechanische grip achter. En heel erg veel grip voor.
    Eerste stappen waren toch zeker om de achterkant te voorzien van de slapste veren die ik had en de schokbrekers zo plat mogelijk gelegd. Werd de auto al een stuk beter van je kon een rondje rijden.....
    Stuur uitslag een heel eind terug gezet.
    Later nog geprobeerd om voor grip af te bouwen waar ik van moet zeggen dat de auto een heldere reactie gaf bij alle aanpassingen.

    De banden die ik bij me had waren niet bepaald ideaal te noemen voor de indoor en aangezien ik geen banden draaibankje had en met een andere as diameter rijd als de rest kon ik ook nergens terecht. Snel een aantal bandjes kopen en gaan plakken was helaas geen optie. al moet ik erbij vermelden dat dit niet "de" oplossing zou zijn geweest ben ik bang.
    Mede hierom heb ik besloten na een dag van trainen niet deel te nemen aan de wedstrijd van zondag.

    Zondag was ik natuurlijk wel aanwezig en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt mijn oor te luister te leggen en mijn ogen goed te benutten ik heb immers nog een lange weg te gaan eer de auto in compitie kan gaan.
    Was er dan niks positiefs......
    Zeker wel de auto heeft een aantal rake klappen geincasseerd en de onderdelen waar ik bang voor was dat ze misschien wat fragil zouden zijn op een stockcar hebben het wonderwel gedaan. Velgen kapot gereden maar geen schade aan de voorwiel ophanging of schokbrekers. Ook het chassis kon de klappen to zover aan, paar kleine puntjes waar ik een versterking in aan ga brengen. Ook de lexaan body en vleugel zijn zonder scheuren uit de strijd gekomen.

    Als ik naar de wedstrijden van zondag heb gekeken denk ik dat ik met mijn Mugen onroad startbox een goede aanschaf heb gedaan, met een kleine aanpassing is deze heel goed inzet baar voor de stockcar. Grote voordeel wat ik hier van zie is toch wel dat je deze mee kunt nemen naar de rijder stelling en als je vlak voor de start of tijdens de race met een afgeslagen motor staat (wat erg veel gebeurde) hem gelijk weer kan starten zonder dat je pit maat als een gek terug moet rennen naar je plek in het drukke rennerskwartier.

    [​IMG]

    Ook zag ik dat er best wat rijders waren die nog even snel in de warm up een ander bandje wilde proberen, daar denk ik ook dat het snel wissel systeem wat ik gebruik een voordeel is geen moertje los draaien, klik klak en in 2 seconden een wiel gewisseld. Wat ook een voordeel kan zijn tijdens het wedstrijd verloop ik heb er iemand een finale plaats mee zien mis lopen doordat er een band/velg kapot gereden werd.

    In de komende week/ weken zal ik mijzelf van de straat houden met het aanpassen van de achter wiel ophaning. Ook is het echt een must om een banden draaibankje te hebben, ook hier zal ik aan gaan werken. Aangezien met alle aanschaf het hobby budget er aardig door heen gejaagd is zal ik deze zelf gaan maken ik heb een aantla erg mooie zelfbouw draaibankjes gezien dus mij zal dat ook vast wel lukken, zodra er weer resultaat is nieuws of berichtjes om op te reageren meld ik mij weer met een update.

    Groetjes,

    Rob
     
  6. stockcar 1:6

    stockcar 1:6

    Lid geworden:
    26 apr 2008
    Berichten:
    105
    Locatie:
    westergeest,friesland
    ziet er super mooi uit!!
     
  7. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    jazeker, mooi dag je nu eindelijk je eerste mters hebt gereden.
     
  8. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    Ja, het was zeker leuk om je een keer in het echt gesproken te hebben.
    Zaterdag smorgens is er altijd zeer weinig grip op de baan. We hebben vrijdag tijdens het opbouwen en de baan toch 3x goed geveegd maar er blijft nog zeer veel stof op liggen. Dat is ook te merken aan de stockcars. Zij zijn zo smerig na een paar rondjes trainen. Echt een setup zoeken gaat al bijna niet. Zelf doe ik dan vrij harde banden er achter op Ufra 38 Rechts en Ufra 30 links. Het banden verschil had ik zo ongeveer 2,5 en 3,5 MM. Ik begin met de motoren te testen en af te stellen. En dan een keuze maken met welke ik ga rijden. Later op de dag kun je dan mestal wat meer aan de setup werken. Veren afstellen andere banden proberen. Als de baan goed vet is gereden en alle stof is er af dan ga ik (en vele andere) over op Gold rechts achter en SE links. Dit zijn hele zachte banden en weke alleen op een gladde en goed vette baan. Anders zijn ze op een paar ronde weg.

    Korte race verslag van mijn race
    Zondag morgen had ik ook nog getraind en dat ging eigenlijk zeer goed. Het oude Opgelapte OPS blokje deed het prima. Kon de snelle mensen best aardig bijhouden.
    1ste heat: kwam niet lekker rond. Had wat teveel last van onderstuur. Had ik in de warm up al gemerkt en de demping van de achter veren ietsjes bijgesteld maar kreeg niet voldoende grip. Achter af was 49 ronden dan ook niet zo slecht.
    2de heat: Na wat advies van mede club genoten de setup van de banden helemaal omgegooid voor. Rechts van JAP 42 naar Jap 30 gegaan en links van een kleine 38 naar een grotere 30. In de warm up bleek dit veel te veel te zijn voor en de kont gooide zich steeds om. Niet rijbaar! Ook ik had voor de zekerheid een ander bandje meegenomen. Een JAP 35 en een Jap 40 voor rechts buiten. Heb de Jap 35 er opgedaan en dat ging dan nog een beetje. Jap 40 was beter geweest maar in de race banden wisselen kost veel tijd. (zeker zonder snel wissel) en met rondjes van 4.2 en 4.5 secondes mis je al snel een hoop op de rest. Eind resultaat 46 ronden.
    Voor de 3de heat moest ik meer dan 50 ronden rijden wil ik een beetje hoog eindige geen gemakkelijke opgave als het veld zo dicht bij elkaar ligt. Met nu wel de Jap 40 rechts voor ging de auto als een speer tot rondje 23 toen de fusee pen na een klap los was getrild en de fusee van de auto viel. Einde EUIK voor mij. Het had geen zin om de auto snel te maken en verder te rijden. Totaal op de 53 van de 72 viel dan ook een beetje tegen. Maar zo kan het gaan.


    Wel mooi was het AMD systeem. Dit werkte feilloos. Ik had een eigen transponder en hoefde dus niet steeds van transponder te wisselen.
    Het was een Demo van uit AMD en er was veel intresten van de clubs dus misschien dat er wat clubs zullen overstappen op dit systeem. Emelie en Hugo deden samen de telling en hebben alles uitgelegd aan iedereen die het wilde weten.

    Verder zullen we elkaar wel zien op GP1 In Lobith en anders op het NK in Almere.

    Tot dan.
    Groetjes
     
  9. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik was er niet hoor, en rij ook geen stockcar;)
    waarschijnlijk was ik er gewoon geestelijk;)
    maar vind het wel heel mooi om te zien;)
     
  10. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    kleine update

    Inmiddels is de eigen auto weer bijna zover om het weer eens te proberen op de baan.

    Ik hoop met het vergroten van de slag van de achter as en het kiezen van een ander ophang punt van de schokbrekers een stuk meer in de richting van een goede setup te komen.

    De schokbrekers staan nu voor de achter as eerst stonden ze erachter. De auto ligt nu meer in zijn veering en voelt ook beter aan.

    Omdat ik nog best een lange weg te gaan denk te hebben, en de kans zich voor deed om een auto aan te schaffen die zich toch zeker bewezen heeft. (eigenlijk heb ik gewoon gezeurd,haha)

    RaRa
    [​IMG]

    Behalve dat ik met de aanschaf van deze auto nu een mooi object heb om flink wat dingen af te kijken als het gaat om wegligging en gewichts verdeling, kan ik nu ook meters gaan maken.

    Een tipje van de sluier....
    [​IMG]

    De bedoeling is nu om zo snel mogelijk de nieuwe auto klaar te maken en te gaan trainen. De eigenbouw auto heb ik nu alle tijd voor om deze te optimaliseren en lekker bezig te zijn. Ik zal in deze topic bijblijven houden hoe het mij vergaat. Met de ander auto kan ik eigenlijk gelijk lekker gaan rijden. Als het daar niet mee gaat kan ik alleen mijzelf de schuld geven......

    Voor wie niet gelijk zag om welke auto het gaat....
    [​IMG]
    Het is de auto van Sander Poels waar hij de afgelopen twee seizoenen mee heeft gereden en dit jaar de kk race in Almere en het EUIK in Horst. Ik ben er echt heel erg blij me en Sander bedankt dat ik hem mocht kopen!:p

    Ook een start gemaakt met het aanschaffen van onderdelen voor het bouwen van een banden draaibankje, het hart ervan de motor een start motor uit de lokale modelvlieg shop alhier.

    [​IMG]

    Ook ben ik bezig met het nabouwen van een hulp stuk om de banden op de velg te lijmen. Sander heeft daar ooit een heel handig hulpstuk voor gemaakt wat echt super handig werkt. Je lijmt hier mee zonder geknoei en erg eenvoudig een bandje op de velg, foto's volgen

    Groetjes

    Rob
     
  11. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Afgelopen zondag 19 april was er een NSO wedstrijd op onze thuis baan Almere.
    In aanloop heb ik de zaterdag kunnen gebruiken om eens te kijken of de veranderingen na Horst aan de auto ook een verbetering waren....

    Het werd een prachtige dag en dat kwam niet alleen door het weer!
    Het vergroten van de slag van de achter as (veerweg) waardoor de auto nu meer in zijn vering ligt. En het verplaatsen van de schokbrekers meer naar voren.

    Is echt een 100% verbetering de auto is nu een heel stuk stabieler geworden. Je kan nu best een aardig rondje rijden. Ik ben begonnen met de set up zoals ik ook begon in Horst. Auto was gelijk een stuk beter te rijden maar heeft enorm veel grip voor. Met het veranderen van de vering rechtsvoor, een harde veer. En zowel links als rechts 40 shore banden ging hij eigenlijk gelijk best goed.

    Club genoot Ruud Westerveld kwam ook nog even langs om mij te helpen, behalve dat met een mannetje meer het allemaal een stuk makkelijker rijden is, je komt handen en ogen te kort in je eentje:(. En Ruud een berg aan ervaring en zit vol goede tips. Thanks!:)

    Met het veranderen van de koppeling iets slappere veertjes (koppeling grijpt sneller aan) werd de auto een stuk minder onvoorspelbaar. Heb ook nog geprobeerd met veranderen van de snelheid van de stuurservo en het verkleinen van de stuur uitslag maar dat deed eigenlijk weinig tot niks in positieve zin.

    Aangezien ik nu ook de Ex Sander Poels auto heb....... ook die even geprobeerd op de baan hoe dat aanvoelt. Nou een auto van de meester zelf als je het mij vraagt die rijd echt heel erg makkelijk invergelijk. En is een stuk vriendelijker. Een goede investering waar ik nog veel plezier mee denk te gaan beleven.

    Maar nu....... in mijn auto gaat de slijptol :p. Ik ben van mening ook na zondag de wedstrijd er mee gestart te zijn dat ik toch echt opzoek moet gaan naar meer mechanische grip. De verandeingen die ik moet doen in de setup om de auto goed te laten rond komen maken hem alleen maar trager. De koppeling heb ik in de wedstrijd nog verder terug gezet en ja je kan dan plank gas en je sta niet meer dwars en zo zijn er nog een aantal dingen die ik geprobeerd heb waardoor de auto best beter te rijden is maar eigenlijk imo span je het paard achter de wagen.

    Het grootste verschil als ik kijk naar andere stockcars en mijn Poels auto is toch wel de wielbasis. Die is van mij echt een heel erg stuk korter. denk rustig aan 20mm!!!!!! Vandaar dat ik me nu eerst even wil richten op het vergroten van de wielbasis. Met een beetje mazzel heb ik dat voor elkaar voor 3 Mei dan is de GP in lobith. Zaterdags ervoor heb ik gepland om te gaan trainen en kan ik hem misschien mooi even uitproberen. Al zal ik de wedstrijd zelf gaan rijden met mijn oranje Poels bolide. :p

    Tot de volgende update!

    Gr. Rob
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    Ga je hem verbouwen of gewoon helemaal van nul herbeginnen?
     
  13. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Het word verbouwen, ik verwacht ook na deze ingreep nog best wat te moeten aanpassen en kan dus niet uitsluiten dat ik wederom moet gaan zagen en lassen aan het chassis. Zodra ik echt het gevoel heb een goede setup te hebben gevonden bouw ik een nieuw chassis volgens de laatste aanpassingen.

    Onder een foto van de ingreep:
    [​IMG]

    Voor gedeelte van de onderkant van het chassis is los geslepen en word een 20 mm naar voren geplaatst door middel van het er tussen lassen van stukjes koker profiel. Met het bij boren van 2 gaten voor de voor wielophanging kan ik nu bijna traploos de wielbasis aanpassen.
    De plaats van de servo saver moet ook evenveel mee naar voren worden verplaatst en ik zal verschillende lengte hevels moeten maken tussen de servo saver en de stuurservo.

    Dit weekend ga ik lekker rijden met mij SP chassis en in de komende weken zal ik trachten mijn eigen auto weer zover te krijgen om hier weer verder mee te pionieren.

    Gr. Rob
     
  14. Ha die Rob,

    Ging lekker zondag, zachtjes uitgedrukt... proficiat met je 4e plaats!
    Heel bijzonder om in een finale een witdakker de vloot met rooddakkers en een gouddakker het leven lastig te zien maken.
    Ga zo door!

    gr Bart
     
  15. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Dat kun je wel zeggen, het werd echt heel anders als ik me had voorgesteld in positieve zin :p.
    Het overviel me wel een beetje allemaal maar heb er erg van genoten, die smile is nog steeds niet van mijn gezicht,haha.

    De auto was echt super en met hulp van Ruud Westerveld en "de" maker Sander Poels ( bedankt voor het lenen van het zwarte goud...) was de setup voor de halve en uit eindelijk ook nog de finale top!

    En ik mag nu ook nog eens met een Geel dakkie gaan rijden.....
    Iedereen bedankt voor de enthausiaste reacties.

    Gr. Rob
     
  16. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Al enige tijd heb ik contact met H78 een van de eerste die mij info verschafte voor de bouw van een stockcar. Ook hij is inmiddels al weer even bezig met een concept met schokbrekers op een stockcar.

    Een paar weken gelden kreeg ik de eerste foto's van hoe het concept gaat worden.

    Ik ben wel benieuwd wat jullie van deze opstelling vinden.
    Zelf vind ik de construktie mooi vooral voorzijde de schokbrekers binnen het chassis en ook de schokbreker draaid niet met de slag van het voorwiel mee zoals het bij mij wel doet. Achter wil ik nog even zien hoe je met de uitlaat bocht uikomt (ik ben zelf weg van een inline systeem)

    Davy Succes met eerste test!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG].

    En ik heb gehoord dat er nog een paar mensen bezig zijn met het toepassen van schokbrekers op hun stockcars;).

    Gr. Rob
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.786
    Locatie:
    Sassenheim
    Aan de voorkant zal uitverend niet gedempt worden maar het zou kunnen werken, misschien een idee om er nog een glij-lager of een axiaal lager tussen te leggen..
    Achter is een bekende constructie, slim bedacht om het scharnierpunt op het hart van de krukas te zetten, zo zal de snaar ook altijd op spanning blijven.
     
  18. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Wat ik van H78 Begrepen heb is dit een eerste proef opstelling, wellicht dat hij in de uit eindelijke versie wel een frictie oplossing heeft meegenomen?
    Zelf zou ik denk ik voor de eerste test de veer om de schokbreker weg laten en gewoon de veer te plaatsen boven op de fusee.
    Denk dat je al genoeg werk heb om de demping goed funcionerend te krijgen. Als je dat voor elkaar heb dan pas zou ik gaan stoeien met de veer om de schokbreker. Bij mijn auto heb ik al heel veel dingen gemaakt om de schokbrekers achter met veren om de schokbrekers beter te krijgen.
    Verschillende ophangpunten t.o.v. het schanierpunt en de hoek van de schock is ook erg bepalend.

    Wat betrefd in en uitgaande demping het is volgens mij ook erg lekker als je die afzonderlijk kan aanpassen. Zeker met de demper links achter.
    Ik ben nu wat aan het proberen met een membraam klepje op de zuiger te monteren al moet ik zeggen dat ik nog niet het juiste materiaal heb gevonden en/of de dikte. Mooi klusje voor in de winter maanden.

    Gr. Rob
     
  19. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    Allemaal,
    Ik heb op het moment de OPS motor op het chassis geplaatst. Deze heeft geen uitlaat buiten het chassis lopen. De Nova Rossi motor zoals op de foto met de achteruitlaat moet net kunnen passen. Tenminste zo zijn de steuntjes wel naar gemaakt. Zal er later wel eens een foto van maken als ik deze er weer op heb zitten. Wil eigenlijk snel eens een paar rondjes over de straat rijden. Kijken of het ook allemaal kan zoals ik me dat nu bedacht heb.
    Heb de schokdempers ook al even gevuld met olie. (Serpent 30W yellow) Geen idee hoe het zich zal gedragen op de weg. Heb er helemaal geen idee van. Achter heb ik nu maar 1 gaatje zitten en voor 2. Achter voelt dat eigenlijk wel lekker aan. Voor vind ik de demping wel aan de lagen kant.

    @Roelof.
    We zullen zien of het niet dempen van de uitgaande slag nadelig zal zijn voor het rijden met de stockcar. Hoop het niet, want een goed idee om de hevel vast te maken aan het fusee blokje heb ik (nog) niet. De constructie aan de achterkant staat in grote lijn vast in het reglement. Net zo als voor trouwens.

    Regel 15: De voorwielen moeten doormiddel van Fuseeblokken en pennen verticaal kunnen veren.
    Regel 16: De ongedeelde achteras moet door middel van schommelarmen kunnen veren Het draaipunt van de schommel mag niet verder dan 2 CM verwijderd zijn van de hartlijn van de krukas.


    Ik gebruik ook nog steeds Originele onderdelen waar ik een losplaatje aan vast schroef. Misschien is dit wel wat zwaarder dan zelf een complete schommel te maken. Maar ik heb thuis niet het martiaal om zelf steuntje te frezen en te draaien. Wil ook zoveel mogelijk de standaard onderdelen gebruiken omdat dit wat makkelijker is om als er schaden is gereden aan de dempers om weer terug te gaan naar het “oude” systeem.
    Gr Davy Wilms H78
     
  20. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    eerdaags weer de baan op!!!!!!!!!

    Het is een tijdje rustig geweest rond mijn stockcar project. Maar alleen aan de oppervlakte. Er zijn in de afgelopen tijd wel de nodige onderdelen gemaakt om te gaan proberen. En het chassis is onderhanden genomen.
    De grootste ingreep.

    Het Chassis:

    Zoals ik al in een eerder bericht heb laten weten denk ik meer stabiliteit te vinden in een langere wielbasis. De wielbasis is nu instelbaar tot een kleine 20mm langer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er moest een hoop worden aangepast, servo saver naar voren langere servo llink. En in de verstevigingen van de voorbumper moest wat gezaagd en gelast worden. Ook de bodemplaat moest worden voorzien van wat extra gaatjes en sleuven.

    Camber:

    Doordat ik in het eerste ontwerp uit ben gegaan van een 0 graden camber en wel dacht voldoende verstelmogelijkheden te hebben.... Ben ik er toch achter dat ik door de gekozen construktie het wiel eigenlijk iets te ver omtrek om genoeg camber te geven. Ik heb nu een fusee aangepast welke wat lager kan nu wel weer meer rijhoogte creeren.
    Een volgend ontwerp zal ik rekening houden met de gemiddelde waarde waar ik mee rijd. Al doende leert men:).

    [​IMG]

    Ik heb inmiddels op papier een gewijzigde voorwiel ophaning ontworpen welke de mogelijkheid bied een verstelbare stabilisator te gebruiken. En de schokbreker kan onder een hoek worden gezet en draaid niet meer mee met de fusee, we zullen zien, hoop eerdaags te kunnen proberen of het werkt. Nu vind ik het erg jammer dat ik om grip af te bouwen een knal harde veer moet toepassen. De werking van de schokdemper word minder effectief op een hobbelige baan. En ik hou er wel van als je de auto laat vallen dat hij mooi gedempt neer komt. Met het toepassen van een stabilisator hoop ik grip te kunnen afbouwen zonder de werking van de schokbrekers en veren te beinvloeden.

    Stabilisator:

    Over de stabilisator gesproken, Roelof geef jij je mening en advies eens?? Of andere met een idee...
    Ik heb de ervaring eigenlijk dat hoe harder je de stabilisator maakt je minder grip krijgt....... Toch heb ik het idee dat aan alles een begin en een eind zit. De stockcar achtekant zoals hij nu is heeft onzettend veel chassis roll. Zo erg dat als je rechts achter minder veer druk geeft je links voor los kom in de bochten. Ook is mijn auto erg gevoelig naar rechts... (instabiel)
    als je de linker of rechter voor bumper eind optil zakt hij achter de tegen over gestelde kan erg makkelijk en ver in. In de andere stockcars zonder schokbrekers maak je gebruik van de moer om de demping te verstellen (?) oftewel je maakt het scharnierpunt strakker. Wat in mijn optiek ook meer werkt als het effect wat je hebt met een stabilisator. Ik heb nu een opzetje gemaakt met een verstelbare stabilisator erop. Zelf vind ik hem nog niet goed hij is te strak (ik wil nog wat slappere bladen maken) en de slag is in mijn ogen te groot ik kan het aangrijp punt beter verleggen meer richting scharnierpunt denk ik. Ik hoop uiteindelijk dat ik een beter banden slijtage patroon krijg en een rustigere auto.. We zullen zien.

    [​IMG]

    Body's:

    Zo nu heb ik enige tijd gereden met de lexaan body's en ben er super tevreden mee ze gaan niet minder lang mee dan een abs versie en zijn extreem ligt. Ik ben nu begonnen met een combinatie van twee modellen (Brian bedankt!!) de overland die ik al gebruikte en de imo mooiere body uit Engeland, tevens heeft deze body door de gevormde ramen achter en de knip in het dak meer stijfheid. Ook heb ik het voor raam en de zij ruiten naar binnen laten vallen om zo de body steviger te maken. Ik ben inmiddels begonnen met een vacuum kast om zelf de lexaan body's te gaan produceren. Tvens de lexaan body's waar ik nu mee rijd zijn ook te koop!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aan komend weekend 25/26 juli ga ik bij goed weer testen op Almere.

    Groet,

    #5
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2009

Deel Deze Pagina