copterx gyro 240/tailrotor afstellen

Ik ben druk met het in elkaar zetten van een cx 450 met gy240 gyro maar nou blijft de heli tegen de klok in draaien. Hij wilde eerst nog harder met de klok mee, de gyro op normaal zetten draaide de boel om.

kan iemand me advies geven over het afstellen van dit spulletje? ik heb een spektrum dx6i met ar6200,
In de zender zitten diverse instellingen mbt de gyro, hij staat nu op inh, maar kan ook op act. dan krijg ik de opties rate sw-gyro met percentages en fmode met percentages maar dat stukje begrijp ik niet helemaal (of was het helemaal niet). Dit is mijn eerste 'grote mensen' heli na een walkera 22 en een walkera 4#3

de gyro is een 'CopterX 240Gyro' een omgebouwde/omgestickerde elfhobby 240 met duistere manual, op de gyro zit een extend en een delay potmeter

Elf Hobby Gyro 240
Features:
Gain Adjustment
AVCS / Normal modes
Normal / Reverse rotation
Remote sensertivity adjustment
Servo EPA
Control Delay


Ook hoop dat iemand me een stukje op weg kan (en wil) helpen :p
 
Over de dx6i: Het gyro menu is makkelijk om op sw:gyro te staan. Dit houdt in dat de sw (switch) om te schakelen (de gyro percentages) op die switch zit (ergens linksboven).

De percentages zijn de gain-percentages. Deze geven aan de gyro door hoe gevoelig hij staat. 50% is hier 0 gain. Ga je omhoog dan zit je waarschijnlijk in HH mode (headhold). 1 click verder is dus op het scherm 51 en de werkelijke gain is dus 2 omdat de 100 schaal (van de gain) in 50 stukjes is verdeelt op de zender (alles boven de 50). Wil je dus dat de gain 18 is dan stel je de zender in op 59.

Alles onder de 50 is rate-mode. Hiervoor geldt hetzelfde verhaal als hierboven maar dan van 50 - 0. Dus 49 op de zender is een werkelijke waarde van 2 gian.

Met de schakelaar kun je tussen deze 2 waarden wisselen (je ziet het pijltje ook verspingen). Zo regel je dus of de gyro in rate mode staat of in HH. Normaal kun je dit zien aan een lampje op de gyro.

Over het tollen: Kijk eerst of de gyro echt op de goede mode staat: als je de staart van je af drukt moet de tail-slider naar je toe komen. Zo niet, reverse de gyro.

Zodra dat goed is moet je de gyro in rate mode hebben staan. Nu verschuif je de servo over de tail-boom net zolang totdat hij niet meer rond-tolt. Stel een gain in van ongeveer 60. Als je even zoekt op google kom je vast wel goede beginwaarden tegen voor jouw specifieke gyro.

Zodra dat ook goed is, dus hij niet meer tolt haal je de switch over en zit je in HH. Nu ga je die mode afstellen d.m.v. spelen met de gain. Verhoog de gain net zolang totdat de staart gaat kwispelen (zenuwachtig). Verlaag dan de gain weer een tikje en dan zou je een goed houdende staart moeten hebben.

De delay potmeter kun je zo goed als nul zetten en de extend potmeter lijkt me voor de limits: als je volle stuuruitslag geeft mag je tailslider niks raken.

Hopelijk is het een beetje duidelijk ;)
 
ok, das een leerzaam stukje, zodra ik van de kids mag ga ik aan de slag :-)
1 dingetje vind nog vaag, waarom moet de servo verschoven worden? lijkt me om een soort van 'voor spoed' in te stellen maar dat zo de gyro toch zelf moeten corrigeren?
 
Heb het zelfde probleem... op de gyro alles al omgeklikt op de digitaal na dan... maarja ff uit testen nog...
ik heb alleen de Copterx transmitter erbij waar je niet echt dingen kunt veranderen...

wat is dat gedoe met servo verplaatsen dan? moet die niet opgelijnt worden met de tail zelf? vanwege de linkingrod...
 
De helikopter moet eerst mechanisch zo afgesteld worden dat hij niet draait in een hover als de gyro in rate mode staat. Dit doe je door de servo over de staartbuis naar voren of achteren te schuiven totdat de staart niet meer naar links of rechts weg draait. Dit is millimeter werk! Maar als je dit goed voor elkaar hebt werkt vervolgens je gyro veel beter!

Overigens moet je met het verschuiven wel er voor blijven zorgen dat de linking rod netjes uitgelijnd blijft. Verder moet je na iedere keer verschuiven de servo mount weer vast draaien en voor het verschuiven weer los.

Groeten, Wilbert.
 
Als je de servo verschuift (in de lengte richting van de buis), en daarmee de positie van je stuurstang, dan verdraai je ook de staartblaadjes iets.
De staartrotor werkt eigenlijk hetzelfde als de hoofdrotor maar 90º verdraait met als doel de staart te sturen.
Als je dus meer of minder spoed (pitch) op de staartblaadjes zet kan je evt.verdraaiing in gyro rate mode (niet Heading hold) tegen gaan.
Zet je hem daarna in HH mode dan is de kans groot dat de staart perfect houd en stuurt.
Bij sommige gyro's maakt het niet zo veel uit zolang je maar in HH vliegt en de pitchslider in het midden staat op midstick, maar dat zijn meestal de wat duurdere gyro's.

Groet,
Eric
 
Laatst bewerkt:
Back
Top