Wat betrefd de SPM koppeling, wat ik niet helemaal begrijp als je weet dat de diamter van de klok waarmee je rijd niet de juiste is voor je koppeling...... Dan is de weg toch niet zo ver naar de instrumentmaker of fijnmechanisch bedrijf? Mijn ervaring van de koppeling in relatie tot de motor in een 1/8 onroad is toch wel dat die hem kan maken of breken. Dat geld trouwens ook voor de keuze van de uitlaat, al is de uitlaat je vaak incombinatie met een beplaad type motor kan kopen vaak wel een goede uitgangs positie, maar veel rijders testen toch best wel met uitlaten op verschillende tracks. Ik vind het gewoon erg leuk om een stockcar te gaan bouwen met dingetjes die wellicht allang geprobeerd zijn maar wil toch zelf ervaren hoe het mij vergaat. Ik hoop dat er mensen zijn die me wat foto's willen mailen, jou auto heb ik volgens mij nog niet gezien ,post hem anders even hier met en zonder body erop. Graag sluit ik me aan bij de laatste zin uit jou reactie en vooral bij de laatste twee woorden "Het blijft een kwestie van testen, freubelen en lol maken" Gr. Rob
De Engelse hebben het voordeel dat ze met hun bejaarde OPS motors met een grotere uitstroom opening rijden. Wij Hollanders zijn beperkt tot 8 mm doorsnede. Dus wij kunnen de OPS niet gebruiken. Op een EK en WK na dan ,want dan mogen we het wel !?!? Beetje vreemd deze regel maar ach waar is niets zullen we maar zeggen. De eenvoudige regels houden het ook makkelijk voor ieder een en geeft de eigen bouwers veel vrijheid. Maar de meeste houden het simpel. De een bouwt hen net onder de 4kg omdat hij denkt dat dit het beste is. De andere zorgt er juist voor dat deze zo licht mogelijk is. Het mooie is dan dat ze op de baan achter elkaar aan rijden omdat ze even snel zijn. Mooi om te zien dat het zo dicht bij elkaar zit. Ook lekker voor je zelf als je aan het rijden bent. Altijd wel iemand waar mee je het kunt uitvechten op de baan. Na 5 minuten rijden ben je wel even toe aan wat rust. Bedenken Bouwen Rijden Sleutelen. Je blijft bezig. Toffe hobby Groetjes Davy
Leuk topic, heb er al eens naar gevraagd hier stockcars-rijden-die-nog en het is leuk er weer over te lezen. Het begint bij mij nu te kriebelen om er ook maar eens aan te gaan sleutelen. Ik blijf dit draadje met belangstelling volgen...
Een aantal van de huidige NL circuits kent zijn oorsprong in het rijden met Stockcars, kijk maar eens naar de circuits van de AMCA in Apeldoorn (linker plaatje) en de EVMC in Velp (rechter plaatje), dan zul je tot op de dag van vandaag nog steeds het "Stockcar ovaaltje" duidelijk herkennen. Op de AMCA website wordt deze oorsprong ook vermeld, zie: Wedstrijdklasses (helemaal naar beneden scrollen) Stockcars Dit type modelauto is de oudste klasse race auto’s, waarmee rond 1973 is begonnen met racen op verschillende circuits in Nederland. Oorspronkelijk zijn de auto’s afgeleidt van de full-size modellen, waarmee gereden wort op ovale circuits. Stockcars worden aangedreven door 3,5 cc motoren. Bij de bouw en eerste race jaren van de AMCA was dit een belangrijke klasse, hetgeen nog steeds zichtbaar is door de Stockcar ovaal recht voor de rijderstelling en de vele Stockcar attributen in de kantine. Stockcar rijden is een spannende, competitieve en betaalbare race klasse. Helaas is er bij de AMCA op dit moment geen actieve Stockcar competitie meer.
Ik heb dat topic toen ook gelezen. wel leuk om te zien dat er toch veel mensen mee begonnen zijn vroeger. Ik zelf rij pas 4 jaar wedstrijden. Ben er ook mee begonnen toen ik 6á7 jaar was. Gewoon met wat familie en vrienden op een handbal veldje in ons dorp. Dat mocht toen nog allemaal. Later werd het moeilijk en is de hobby een beetje dood gebloed, Tot 4 jaar terug dan. Toen kwam ik nog wat oude spullen tegen en dacht ik ga weer beginnen. Eerst een 2de hands gekocht en dat ging lekker. Wedstijd rijden is wel even wat anders dan "gewoon" wat rondjes rijden op een handbal veld, maar gezellig is het nog altijd. @ Richard In Apeldoorn was ik wel al eens geweest. Mijn buurman heeft een tijdje 1/10 brandstof gereden en was lid van de AMCA Ik ben een keer mee geweest. Heb de oval toen ook zien liggen maar wist niet dat het nog een over blijfsel was van hun stockcar tijdperk. Dacht dat het er toen lag om terug de pits te kun rijden bij een training of zo. wel leuk om te weten.
Stockcars, oh, ik kan er nog van dromen. Ik heb er vele gebouwd en mee geraced, als ik dit allemaal lees kriebelt het ook weer. Ook leuk de eeuwige discussie over vernieuwen; ik heb met centax koppelingen, dure serpent motoren en reso-pijpen gereden; helpt allemaal niks. De auto's zijn te zwaar, te ruw voor verfijnde techniek. En gelukkig maar, dat houdt het ook een beetje betaalbaar. Als je de winnende auto's in Engeland bekijkt, zie je dat de oude techniek nog steeds de beste blijft. En stuurtalent, dat is bijna nog belangrijker met deze auto's. Vooral geen foto's van de bouw plaatsen, graag. Anders houd ik het misschien niet meer en ga ik ook weer aan de slag...
Hieronder mn stockcar met de ouderwetse OPS motor (met Nova koelkop) voor een WEMSA race. Brandstoftank is van messing gesoldeerd en zit net als alle andere delen onder de carbon plaat. Overigens is de kap een Mardave Stockmaster uit de jaren 80.. Eerste bouw: Tweede bouw met directe servosaver, Motonica tank en Merker pijp.
Nou de knoop is doorgehakt ik ben begonnen met de bouw!!!! En zoals ik begon aan deze topic, ik houd er een bouw verslag van bij zie de onderstaande link. hoop dat iedereen deze met plezier zal volgen en natuurlijk alle op en aanmerkingen even als suggesties zijn altijd welkom! [71401] 1-8-stockcar-bouwverslag-update-2-a Deze topic kan dus wat mij betrefd op slot Gr. Rob
Gistere is de NSO vergadering geweest in Almere. Tot nu toe heb ik gehoord dat er 2 regels veranderd zijn Namelijk: Regel 11: Uitlaad stroom opening is vrij. Wel met in acht houding van Regel 10. Regel 17: Dak hoeft niet meer in kleur gespoten te worden. Spoiler moet wel in de kleur worden gespoten van de desbetreffende groep(dakkleur). Zodra het nieuwe reglement bekend is en online staat zal ik het hier ook even posten. Regelment 2008
het regelment van 2009 staat online. zoals gezegt kliene verschillen Regelment 2009 Wemsa regelment 2009
hallo, ik wou voor een school project zo'n model stockcar gaan maken en nu is mijn vraag of er ook ergens een tekening met maten en alles is sjoerd
Hoi Sjoerd, Leuk dat je ook een stockcar wilt gaan bouwen. Er zijn wel degelijk tekeningen hoor! En ook tekeningen van iets modernere stockcars dan uit de jaren '80. Wil je ook wedstrijden gaan rijden?? Nou je kunt eventueel ook een pb naar me sturen dan kan ik je wel verder helpen. Gr. Rob
Hey Roberto !!!, leuke topic over stockcars. ene die mono bike van je, ja die ken ik van mini bike forum. heb toen ook eentje gemaakt. Grt, Adriaan