Het seizoen zit erop....... op naar 2010

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door RSR, 9 nov 2008.

  1. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Eindelijk is het zover ik denk voldoende informatie te hebben ingewonnen en supporters om dit mogelijk te maken.

    Wil gelijk iedereen bedanken die gereageerd heeft inde topic http://www.modelbouwforum.nl/forums/brandstof-autos/64861-stockcar-1-8-bouwen

    Bedankt voor de informatie, het triggeren en het leuke off topic kontakt!

    De opzet is om een auto te bouwen die aan het NSO en de Wemsa reglementen voldoet.

    Ik hoop in deze topic wekelijks een update van het wel en wee van de bouw bij te houden.

    Hier al vast een preview van de body, is een eerste test er word nog een nieuwe mal gemaakt en wellicht iets dikker lexaan gebruikt
    [​IMG]

    UPDATE # 1

    Inmiddels druk bezig om de benodigde onderdelen bij elkaar te sprokkelen en tekeningen te maken van de onderdelen die ik zelf zal gaan maken.

    Basis van de plaats van alles in de auto
    [​IMG]

    De servo voor het het bedienen van de carburateur is op deze foto nog een grote, met hevel sysyteem van een serpent 960 maar dit zal een sterke digitale micro servo worden om gewicht en ruimte te sparen en zal gewoon rechtop komen te staan. De motor staat op de foto nog op een Mugen monoblock maar ik wil de auto bouwen met lange schommels en een korte wielbasis. daarom heb ik zelf een monoblock gefreesd waarmee de motor schuin naar achter gekanteld door word. Evt zal ik als het de koeling nadelig beinvloed zelf ook een koelkop maken met de lamellen onder de zelfde hoek.
    [​IMG]


    UPDATE #2

    Nou ok hier alvast een foto van de achteras zoals ik hem nu aan het maken ben (is nog niet klaar ivm met de plaats van het achtertandwiel word nog verlicht en krijgt nog een warmte behandeling:wink:) . De auto word volledig gelagerd en ik ga 1/8 onroad banden/velgen gebruiken. Je kan kiezen uit velgen met verschillende off set, zo kan ik de spoor breedte aanpassen en maak ook gebruik van het 1/8 snelwissel systeem[​IMG]

    UPDATE #3

    Ik heb weer even wat tijd kunnen maken om verder te gaan met de schommels. Ik heb ervoor gekozen om de schommels volledig gelagerd te maken wat volgens het NSO regelement mag. Wat betrefd WEMSA rules bij mij een twijfel maar geen punt als ik daar onder rijd pas ik dat eenvoudig aan. Ik wil graag de achterkant aan kunnen passen aan de hoevelheid grip die er is. In mijn beleving kan ik dat onderanderen doen door de stijfheid van de schommels te beinvoeden. Daarom heb ik tussen de twee vaste punten gekozen om een losse plaat te maken. Ik heb nu carbon genomen maar je zou ook kunnen denken aan bijv een verenstalen plaat. Welke je net als carbon in veel diktes kan krijgen. Het lijkt mij met deze konstruktie ook makkelijk om de lengte van de schommels aan te passen kwestie van een andere lengte torsie plaat maken. Ook word de auto volledig voorzien van coil over schokbrekers. De reden dat de schokbreker op zijn kop is geplaats is dat ik bang ben dat anders het olie gedeelte te veel warmte krijgt van de koelkop van de motor wat de viscociteit van de olie nadelig beinvloed (ook al rijden we maar 5 minuten plus). Ik ben er nog niet toegekomen om het bevetigings gaatje te boren voor de Panhard stang.
    [​IMG]

    voor zover de achter as, ik denk op dit moment niet anders te kunnen dan de schokbrekers op deze manier te plaatsen zoals ze nu zitten, volgens mij moet dit goed kunnen functioneren (voorzover ik er aan kan rekenen) Ik kan de schokbreker onder verschillende hoeken plaatsen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    UPDATE #4
    Beginselen voorwiel ophaning en fusee
    [​IMG]
    [​IMG]
    op de bovenste foto van update 4 staat een beetje links een ronde schijf dat is de fusee van de onderste foto eerste bewerking gedraaid op de foto hierboven is hij gefreesd en de wiel as met lagers erin gezet.

    UPDATE #5

    Weer een klein stapje verder gekomen met de voorwiel ophanging, in iedergeval is het concept nu wel iets duidelijker denk ik? Of het heel blijft is een tweede dat het in de hand super goed aanvoelt is een feit. Ik ben ook begonnen met het chassis alleen zit ik een beetje in een design block :(, wat betrefd het achterste deel, foto's volgen als ik de blokkade uit ben. Ik denk eraan om dat gedeelte van plaat te maken wat je ook wel vaker ziet. Maar zit een beetje met de impact die erop komt met een duwtje in de rug........

    [​IMG]

    [​IMG]

    UPDATE #6

    Na vorige week lekker een weekendje weg nu de draad weer opgepakt en verder gegaan met het chassis. Nog steeds niet 100% uit over het ontwerp van het achterste deel maar word in iedergeval van plaat gezet. Nu nog een bedrijf opzoeken wat 3mm plaat voor me wil zetten
    :?:
    Eerst nog een foto van de pickup points voor de voor wiel ophaning omdat de auto off-set is gebouwd is rechts voor dikker en van aluminium, links is van staal toch ook de kant van de auto die wat zwaarder is.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Heb geprobeerd het chassis zoveel mogelijk lijkend te houden op een "echte" stockcar en mijn idee er in kwijt te kunnen. Op de foto is de stuurservo te zien en de Lipo accu. Ik hecht eerst het hele chassis in elkaar span hem dan op tegen krom trekken en las af. Hoop de volgende week verder te gaan met het chassis achterste deel of wat draai en frees klusjes verder beet te pakken.
    Er komen nog carbon side skirts aan en naast de body komen ook carbon platen die boven op komen te liggen om het geheel net af te werken en de nodige stijfhied te geven.
    Verder maak ik een "upside down" (hoe verzin ik het) radio plaat die je dus op onderkant van het chassis monteer. De accu, tank, servo en ontvanger komen hierop vast te zitten. [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    UPDATE # 7

    Eindelijk even tijd gevonden om de onderplaat te maken, ik heb hem gemaakt van aluminium 7075 T6 was nog een hele toer om aan een stukje te komen. Uit eindelijk maak ik alle alu onderdelen van dit materiaal. Omdat het erg duur is heb ik voor proto type dingen gewoon 6082 gebruikt wat een fractie hiervan kost maar ook een stuk minder is.
    Nog steeds niet helemaal uit over het achterste deel van het chassis deze plaat moet dan ook nog wat bewerkingen onder gaan aan de achterkant uitsparing voor het tandwiel etc. mochten jullie nog ideetjes hebben of foto's let me know....

    [​IMG]

    [​IMG]

    UPDATE #8

    Na vele hoofdbrekens en nu met de tips van oa Gé mbt de discussie die er is omtrend plaat materiaal in het chassis van een stockcar, heb ik de achter kant opgetrokken uit koker.
    In eerste instantie ben ik telkens aan het puzzelen geweest met plaat waar ik een aanzienlijk gewichtsvoordeel mee kon halen. Nu is de 3500 gram al wel erg inzicht! Niet getreurd zodra dit chassis de eerste test resultaten heeft laten zien zal ik een nieuw maken van een speciale staal legering waarvan ik in het vereleden veel mee gewerkt heb (wielophangingen voor race auto's en minibike frames) Dit materiaal zal ik als ik een paar geintresseerden kan vinden laten overkomen uit de usa. (transport is erg duur voor een paar meter) Wel is het gelukt denk ik om de achterbumper verend op rubber te maken om de energie van een tik van achter deels te absorberen, beter goed gejat dan slecht bedacht nietwaar?

    [​IMG]

    [​IMG]

    UPDATE #9

    Eindelijk weer even de tijd gevonden om weer wat aan het chassis te doen de kauw klauwen race lijkt steeds verder weg te komen en de datum dichterbij.....
    Chassis is nu afgelast al moeten er nog een paar nokjes hier en daar aan worden gelast voor oa de kap bevetiging en wat carbon plaatjes. Ook heb ik de mazzel gehad om wat carbon te kunnen overnemen waar ik ook deze side skirts van heb gemaakt. Het chassis is wel wat (te) zwaar geworden doordat ik meer materiaal heb gebruikt als ik van plan was, dit omdat er waarschijnlijk minder plaat in verwerkt mag worden. We zien wel hoe het regelement uitpakt ik bouw toch als de eerste resultaten er zijn een nieuwe. Ideetjes stroom ik nu al mee over........

    [​IMG]

    Gr. Rob
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2009
  2. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  3. bono

    bono

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Venhuizen
    mooi part dat monoblok.
    Hand gevreesd of netjes gelijk op een cnc bank?
    Al wat verder gekomen met de wagen?

    suc6
     
  4. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Ik ben druk bezig met de auto en zal wekelijks een (kleine) update geven. Momenteel druk bezig met verschillende onderdelen oa de voorwiel ophanging, achteras en schommels.

    Alle onderdelen worden cnc gemaakt. Ik heb de mogelijkheden en het is makkelijk te reproduceren als het programa er eenmaal is. En mocht er intresse zijn is alles ook leverbaar.

    UPDATE #2

    [71401] 1-8-stockcar-bouwverslag

    Eerste foto achteras

    Gr. Rob
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.786
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik dacht dat bij de stockcar alleen een bep. type velg toegestaan was?
     
  6. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    Nee. type velg maakt niets uit. Tenminste ik heb niets kunnen vinden in de regelmenten. De band mag niet meer dan 35 MM breed zijn. Dat is alles wat er in staat.
     
  7. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Nee volgens mij ook niet. Ik had in mijn tijd, inmiddels zo'n 25 jaar geleden, zelf op een CNC draaibank ook precies hetzelfde 1:8 snelwissel systeem gemaakt, en reedt daarmee officiële wedstrijden met mijn Stockcar.
     
  8. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.599
    Locatie:
    Veenendaal
    Erg netjes gemaakt tot zover! Met CNC apparatuur tot je beschikking en de nodige kennis om ermee om te gaan, wordt dit een mooi project, ga zo door ;)
     
  9. bono

    bono

    Lid geworden:
    26 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    Venhuizen
    Inderdaad ik verwacht hetzelfde.
    Nadeel van cnc is alleen dat het schrijven zolang duurt maar dit moet je terug verdienen in productie tijd. Als je beetje goede gereedschapsklemmen tot je beschikking hebt en handig bent met inspannen is het handmatig ook wel te doen. klemmen zijn alleen 'vrij' prijzig ;)

    suc6 op naar de volgende post!
     
  10. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik zie dat er in die 25 jaar eigenlijk weinig veranderd is. Wat kleine dingetjes, maar dat zijn eerder verduidelijkingen dan aanpassingen. Lekker simpel reglementje, en zo hoort het ook.

    NSO TECHNISCH REGLEMENT 2008 (Bron: NSO website)
    PRESTATIEBEÏNVLOEDENDE REGELS ZIJN VETGEDRUKT
    (wanneer een rijder in overtreding is op de prestatiebeïnvloedende regels, zal de gereden heat nietig worden verklaard)

    Bij overtreding van niet-prestatie beïnvloedende regels, bepaalt de wedstrijdleiding en/of de NSO-reps of de rijder die wedstrijd met dat mankement mag uitrijden, of dat de rijder voor die wedstrijd geschorst wordt. Als een rijder in overtreding, een wedstrijd mag uitrijden, moet de organiserende vereniging alle andere verenigingen hiervan in kennis stellen, zodat elke vereniging hiervan op de hoogte is. De rijder mag pas aan een volgende wedstrijd deelnemen als het mankement verholpen is.
    1. Elke modelstockcar moet redelijkerwijs lijken op een Engelse full-size stockcar. De kap mag niet doorlopen tot boven banden en/of zijbars.
    2. De lengte bedraagt minimaal 41 en maximaal 45 cm. De breedte bedraagt minimaal 21 en maximaal 24 cm. Het gewicht bedraagt rijklaar met volle tank minimaal 3,5 en maximaal 4.0 kg. Het regengewicht bedraagt maximaal 4.2 kg. De wedstrijdleiding geeft aan wanneer dit regengewicht gehanteerd wordt.
    3. Zowel voor- als achterbumper moeten een raakvlak van minimaal 10 en maximaal 20 mm hebben. De afstand tussen onderkant bumper en wegdek moet minimaal 3,0 en maximaal 4,5 cm zijn.
    4. De vier bumperuiteinden, en de chassisbuizen aan de voorzijde, moeten deugdelijk afgedicht zijn en mogen geen scherpe randen of hoeken hebben. Overige buizen, spoilers, dakplaatjes en antennes mogen eveneens geen scherpe randen, hoeken of uiteinden hebben. Spoiler en dakplaatje moeten van kunststof zijn.
    5. Op de voor- en achterbumper moet een bumperbar gemonteerd zijn met een hoogte van min. 1,5 en max. 5,0 cm.
    6. Er moeten zijbars gemonteerd zijn waarvan het raakvlak op dezelfde hoogte moet liggen als het raakvlak van voor- en achterbumper. De hoogte van het raakvlak van de zijbars moet min. 6,0 en maximaal 12,7 mm. zijn. Bij ronde zijbars moet de diameter aan bovengenoemde maten voldoen.
    7. Het chassis (hoofdliggers, bumpers enz.) moet van kokerprofiel van staal zijn.
    Een rijder mag per race slechts van één en hetzelfde chassis gebruik maken.
    8. Afwijkende constructies m.b.t. chassis, plaats van de motor, schommelarmen en/of kap zijn niet toegestaan.
    9. De maximale breedte van regen- én droog weer banden is 35 mm. De cilinderinhoud is maximaal 3,5 cc.(0,214 cu.inch). Aanduiding= .21 Dubbele motoren en/of motoren met meer dan 1 cilinder zijn niet toegestaan. Geen enkele bewerking aan de motor die het vermogen of de cilinderinhoud zou kunnen vergroten is toegestaan. Een rijder die de maximum cilinderinhoud overschrijdt, wordt. levenslang geschorst . Een rijder die een onderzoek wil van de cilinderinhoud van een andere rijder, moet 100 euro betalen. Als het onderzoek uitwijst dat de aangeklaagde motor niet voldoet, krijgt de
    aanklager zijn geld terug; in het andere geval gaat het geld naar de NSO kas.
    10. Het motorgeluid moet aan de eisen voldoen die door de wedstrijdleiding en/of gemeente worden gesteld. Als richtlijn kan de landelijke norm gehanteerd worden die luidt: max. 100 dB, gemeten aan de rand van het terrein, of 80 dB op een afstand van 7 meter.
    11. Het gehele uitlaatsysteem moet binnen de kap gemonteerd zijn, en de uitlaatgassen moeten omlaag gericht zijn. (uit sociaal oogpunt in het rennerskwartier) Het uitlaatsysteem m.u.v. de bocht en de uitstroomopening moet binnen het verlengde van de raakvlakken van de achterschommels met het chassis liggen. De uitstroomdiameter van de uitlaatpijp mag maximaal 8 mm zijn. Ingeval van twee uitstroom pijpjes, mogen die alle twee maximaal 6 mm zijn. De meetplaatjes mogen op geen enkele manier in de uitlaat passen.
    12. De hoogte van de achterkant van de kap, exclusief spoiler of dakplaatje, is minimaal 8,5 en maximaal 13 cm. De afstand tussen wegdek en het hoogste punt van de kap, exclusief spoiler en dakplaatje, is minimaal 13 cm.
    13. Geen enkele vorm van differentieel en/of rem is toegestaan. De aandrijving moet enkelvoudig en direct op de achteras zijn, en wel via de gebruikelijke tandriem. Andere aandrijfsystemen zijn niet toegestaan.
    14. Zowel bij regen als droog weer mag er geen hulpmiddel op de banden gesmeerd of gespoten worden.
    15. De voorwielen moeten, d.m.v. fuseeblokken en -pennen, verticaal kunnen veren.
    16. De ongedeelde achteras moet d.m.v. schommelarmen kunnen veren. Het draaipunt van deze schommels mag niet verder dan 2 cm verwijderd zijn van de hartlijn van de krukas en het koppelingshuis.
    17. Het gehele dak (excl. de stijlen) inclusief de eventueel gemonteerde spoiler, moeten dezelfde kleur hebben, overeenkomend met de op dat moment geldende dakkleur van de rijder. De horizontale afmeting van de spoiler, gemeten evenwijdig aan het hoofdvlak van de spoiler zijn maximaal 17cm x17 cm. 18. Het startnummer en de naam van de rijder moeten duidelijk zichtbaar aangebracht zijn.
    19. Een rijder is zelf verantwoordelijk voor de bevestiging van de transponder. De transponder moet onder de spoiler of onder het dak worden bevestigd.
    20. Het keuren gebeurt na de heat. Tevens is het niet toegestaan om tussen het eindsignaal en de keuring ook maar iets aan de stockcar te wijzigen
    21. Bij situaties waarin het reglement niet voorziet, wordt in overleg met de NSO-reps en de wedstrijdleiding indien mogelijk een tussenoplossing gekozen en z.s.m. overleg gepleegd met de NSO-coördinator. Vevallen is Rood Toegevoegd is Groen

    Het aantal tanden van het aandrijfrondsel voor witdakkers is minimaal 8 (bij 2.5cc motoren n.v.t.).
    Het aantal tanden van het aandrijfrondsel voor geeldakkers is minimaal 7 (bij 2.5cc motoren n.v.t.)
    .
     
  11. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    Misschien dat er voor volgend jaar een paar regels veranderd worden. Op 23 november wordt de NSO vergadering gehouden.
    Een punt wat misschien gaat veranderen is de uilaat regel. Die wordt misschien vrijgegeven. Qua diameter dan. Dit wordt gedaan voor de OPS en ander soort gelijken motoren die beter lopen met een uitstroom opening van 12mm. Het geluid mag evengoed niet meer zijn dan in het reglement staat.
    Wat nog meer veranderd zal worden is nu nog even afwachten. Ik verwacht niet zo veel.
     
  12. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Dat valt allemaal wel mee hoor, de machines van tegenwoordig met een nummerieke besturing hebben meestal wel een "teach in" gedeelte waarmee je heel snel en eenvoudig 2D programma's aan de machine zelf kan schrijven. Ik ben er veel sneller mee dan met een handmatige bank en altijd 100% herhaalbaarheid. Wat betrefd 3D dat is wat complexer dat moet ik vanuit een CAD/CAM programma doen, het makenvan het computermodel is vaak het meeste werk.

     
  13. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    Denk dat die regel een beetje achterhaald is. Je kunt tegen woordig hand getunde motoren gewoon kopen in de winkel. Wie kan dus achteraf nog bepalen of een motor wel of niet legaal is. Zal dus allemaal niet z’n probleem zijn. Dat sommige 800 euro neertellen voor een motor en ik maar 300 moet iedereen voor zich weten. Wel weet ik dat ik met een motor van 300 euro ook zeer goed mee kan komen. “power is noting whit out control”!!!
    Dus laat de wedstrijd lijding zich maar eerst eens zich druk gaan maken dat iedereen zich aan de normale regels houden. De regels zijn zeer duidelijk alleen worden ze niet na geleefd. En er worden geen straffen uitgedeeld. Hoop dus dat de motoren zelf een beetje met rustgelaten wordt en dat ze zich bezig gaan houden met de naleving van de regels. Daar hebben de rijders meer aan.

    De eerste wedstrijd is al bekend en die is op 21 en 22 maart in Horst. Dit is traditioneel de seizoen opener. Het EUIK (EUropees Indoor kampioenschap) er zullen dan ook weer verschillende rijders van Engeland deze kant op komen. Altijd een mooi race wiekend. Ik zie je daar dan wel rondlopen. Hopelijk dan niet met de stockcar onder de arm
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2008
  14. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Gavere/België
    looking good!
    ga zo door.
     
  16. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ziet er netjes uit! is ook slim gemaakt.
     
  17. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    Gistere is de NSO vergadering geweest in Almere. Tot nu toe heb ik gehoord dat er 2 regels veranderd zijn Namelijk:
    Regel 11: Uitlaad stroom opening is vrij. Wel met in acht houding van Regel 10.

    Regel 17: Dak hoeft niet meer in kleur gespoten te worden. Spoiler moet wel in de kleur worden gespoten van de desbetreffende groep(dakkleur).

    Zodra het nieuwe reglement bekend is en online staat zal ik het hier ook even posten.

    Regelment 2008
     
  18. noppesh45

    noppesh45 Guest

    Zier er al goed uit kerel.
    Ik ga in 2009 mijn 10de seizoen rijden, dus ben benieuwt hoe het gaat worden.
     
  19. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    Dus jij was 8 toen je begon :eek: Dat was ik ook ongeveer toen ik begon met de brandstof. daar voor wel al met electro gereden. maarja dat is voor mij dan ook al weer meer als 20 jaar geleden :rolleyes: Dit wordt mijn 5de seizoen als wedstrijd rijder. Ben mij OPSjes aan het klaar maken voor 20&21 maart. Laten we hopen dat RSR ook zijn wagen dan klaar heeft. Dan kunnen we hem daar bewonderen in het echt. Niet alleen van de plaatjes. Het ziet er tot nu toe erg mooi uit. Kan niet wachten op de volgende Update van dit toppic.

    Keep turning left :):cool:
     
  20. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    UPDATE #4

    Ik heb deze week niet een echte grote update meer de beginselen van de voorwielophanging. Heb het idee omdaar ook een schokbreker in toe te passen. Zal waarschijnlijk ook al vaak gedaan zijn maar ik ga het toch proberen.

    [71401] 1-8-stockcar-bouwverslag-update-3-schommels-2
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015

Deel Deze Pagina