Align regelaar en Protos ( met filmpie en oplossing)

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door The ICE Factory, 27 okt 2008.

  1. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    Hoge temp of lage spanning zou je dan juist verwachten met een bijna lege lipo of wanneer je al poosje aan het vliegen bent.
    Ga morgen idd de bec spanning maar eens nameten ...baal hier enorm van , heb je zo'n lekkere heli en nu durf je amper te vliegen door deze storing.
     
  2. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ja, dat kan ik me heel goed voorstellen..:(
    Het is inderdaad een geweldige heli.
    Ik blijf het vreemd vinden, want er vliegen volgens mij best veel mensen met deze setup.
    Ik ga m'n best doen om iets te vinden Richard.

    Dit al gevonden op RCGroups,
    ----------------------------------------------------------------
    Quote:
    Originally Posted by JiriK
    Problems..

    I flew two batteries today. Motor sounded odd on both packs, like beating or oscillating. Strange part is that yesterday it did this on only one pack, other one was ok.

    Edit: This is different than tail wagging.. Beating has maybe 1-2hz frequency
    See caption of logger file.

    Setup:
    Stock motor, 18t
    6S A123
    Align 75A ESC (set to helicopter mode I, soft start without governor)

    Any ideas?

    If I did not know any better I would say that is the low voltage cut-off getting you. You can't shut off the LVC on the Align ESCs so you will have to find a setting that works for you I would try the one that allows for the most voltage drift, I think it is low. The problem is that it is trying to find how many lipo cells you have by the starting voltage then cutting the throttle in and out to tell you to land when it gets too low.
    --------------------------------------------------------------

    Probeer anders eens een andere 6S lipo van iemand....
    En kijk of hij het dan nog doet.
    Kan best dat de ESC de packs verkeerd "ziet" op een of andere manier.
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2008
  3. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    mmmmm dat lijkt hetzelfde probleem idd , heb beide settings al geprobeerd maar hielp ook niet.Je kan het niet uitzetten , alleen op high en middle cutoff. Hij staat nu op middle en word aanbevolen als je op timer vliegt zoals wij

    dit zijn de settings

    brake disabled
    high timing
    middle cutoff voltage protection
    helicopter 1 soft start
    quick speed throttle response
    6v BEC output

    ik denk nog steeds dat het te maken heeft met het feit dat de esc volgens de beschrijving maar tot 10 polige motoren aankan.
    lijkt wel of ie met opstarten moeite heeft om de motor te herkennen als het ware , want als ik opstijg en het gebeurt en ik vlieg door
    dan is het daarna weg en kan ik de lipo gewoon leegvliegen. Maar soms geeft het zo'n knal als het ware dat ik bang ben dat de snaar
    breekt of zo ....
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2008
  4. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Wij vliegen op de 5,5V stand, dat is ook beter voor je servo's en heb je geen stepdown nodig voor je tail servo.

    Eigenlijk de regelaar in default zeg maar.

    Mogelijk weer een verschil.

    gr Remco
     
  5. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Ik denk het ook, gewoon een andere esc proberen.
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dat is misschien een oplossing,
    Maar m.i. wel een laatste redmiddel.
    Ik heb verschillende mensen zonder problemen zien vliegen met een Align ESC en de Stock motor van de Protos.
    Is toch wel vreemd dat die het probleem niet hebben....
     
  7. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    ik had de esc in default staan , totdat het probleem zich ging voordoen.
    Toen las ik dat van het aantal polen , en heb toen de esc op high timing gezet o.a
    Je moet toch wat proberen ... Het blijft idd vreemd dat de meeste er totaal geen last van hebben. Kijken of ik ergens een andere esc evt. kan lenen om te testen , om nou gelijk een nieuwe te kopen en dan er achter komen dat het dat misschien toch niet is , is ook niet de oplossing.
     
  8. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Buiten spec's draaien van een esc lijkt mij ook geen oplossing. Niet voor niets als align een x aantal pole geeft in zijn specificaties.
    Ben wel uiteindelijk benieuwd wat het probleem is, is je esc warm na het vliegen?
     
  9. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Vandaag voor de zekerheid om het uit te sluiten ook maar even een Flightpower 2500 6S lipo geprobeerd op Ice zijn Protos, maar ook met deze lipo blijft hij de TAK geven :sad:
     
  10. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    Wat me vooral opvalt is dat de regelaar nogal verschillend reageert op throtlle in normal mode , soms loopt ie langzaam op en soms gewoon heel abrupt.
     
  11. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dan is de lipo dus uitgesloten als probleem..

    Ik heb me suf gezocht maar kan weinig anderen met dit probleem vinden.
    En zit het waarschijnlijk toch in de ESC of de instellingen daarvan...

    Het zal wel goed zitten, maar toch nog even wat stomme vragen...
    Is het probleem 100% zeker electronisch en niet mechanisch...
    Ik vermoed dat jullie heli's identiek zijn ingesteld.
    De snaarspanning staat wel goed? , dwz zou hij kunnen slippen...
    oftewel in de staartbuis of aan de motorzijde.
    De snaar zit met een halve twist in de staartbuis..
    Je hebt geen extra smering in het eenweglager van de pinion gedaan?
    Die Tak, is een klap op de pinion en belt, hoor je de motor echt onderbreken (electronisch dus)?

    Zo ja...
    Op het moment dat de motor stopt met aandrijven, loopt het lager een moment vrij.
    start de motor gelijk vol weer op, dan krijgt het eenweglager een behoorlijke opdonder.
    Ik zou in dat geval ook het adapterasje waar het lager opzit dan controlleren op gladheid als je iets gaat vervangen of proberen.

    Het enige wat ik nu nog kan bedenken is toch even een andere ESC proberen/lenen....
     
  12. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Dat laatste Richard....
    Weet je zeker dat hij toch niet in governor geprogrammeerd staat??
    Dat klinkt als een klassiek probleem wat je hebt in governor mode en een normal curve!
     
  13. edwinkoolen

    edwinkoolen

    Lid geworden:
    15 jul 2007
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Odense, Fyn, Denemarken
    protos med align regulator

    Ik vlieg ook met deze esc en heb geen enkel probleem
    de mijne staat op 5,5v aan de BEC, en high timing, de rest is standaard.
    Ik vlieg met 5s3300mah en heb de staart geaard en met graphit33 ingespoten.
    Geen enkel probleem met mijn spektrum

    Edwin
     
  14. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    Staat zekers niet in governor mode , heb dit al gechecked en tevens doet ie het zowel in normal als idle up.Ook met een idle curve van 80% .Heb ook geen smering in het lager gedaan en idd onze helies zijn identiek wat betreft electronica.Alleen gebruikt Hobby andere zender/ontvanger.Snaarspanning is goed en kan absoluut niet slippen.Je hoort de motor echt ff wegvallen , en dan heel abrupt weer inschakelen als het ware.Dat veroorzaakt idd dat TAK geluid. Dus denk dat het een andere regelaar of een andere motor word ...
     
  15. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    Ik zie dat jij ook met 5S vliegt , op helifreak zijn er meerdere met 5S met deze combi en die hebben ook geen problemen. Misschien toch de combi 6S ,esc en motor ???
     
  16. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem
    Ik vlieg ook met 6s , en de align regelaar geheel standaard dus zo uit de doos aangesloten. Geen problemen hier.

    Vreemd er moet toch ergens een oorzaak zijn , ik zal ook nog even wat speuren.
     
  17. edwinkoolen

    edwinkoolen

    Lid geworden:
    15 jul 2007
    Berichten:
    100
    Locatie:
    Odense, Fyn, Denemarken
    Ik heb ook met mijn trex500 op 5s gevlogen, hier waren ook geen problemen.5s voldoet voor mij prima, genoeg power voor zo'n lichte helikopter

    Edwin
     
  18. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    Ik denk dat ik dan maar voor een andere motor ga , of wel Medusa Brushless Motor 810Kv V2 (Protos) of de nieuwe Scorpion met 880kv.Nou zag ik wel dat de Medusa maar 700 watt is tegen 1000watt van de Scorpion.
     
  19. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Ik hoop dat het probleem dan opgelost is Richard...
    De Medusa ken ik nog niet, heb er weinig over gelezen eigenlijk.
    De scorpion 880 Kv is speciaal ontwikkeld voor de Protos, dat weet ik zeker.
    Je moet er wel rekening mee houden dat als je op gascurves vliegt met 15 tanden, dat je regelaar het meest efficient presteert tussen 90-100% throttle, en misschien wat heet wordt als je lager instelt.
    Met die instelling komt je headspeed op ong. 2700 toeren uit.
    Als je dat wil is dat prima natuurlijk, ik vlieg er ook graag mee.

    Maar voor mensen die een lagere headspeed willen vliegen...
    Die zouden beter af zijn met 5S i.v.m. pinion keuze, de 15T is namelijk de kleinste pinion.
    Of je moet een regelaar kopen die ook erg goed presteert bij lager ingestelde curven, de regelaar van MSH die in ontwikkeling is lijkt het volgens de berichten behoorlijk goed te doen.

    En ik zou de pinion toch ook even goed inspecteren als je de nieuwe motor erop zet.
    Hij heeft aardig wat tikken gehad met dat uitvallen en opstarten van de motor.
    Maar goed dat je geen tandwielen hebt, dan had je ze gestript denk ik ;)

    Grt.
    Eric
     
  20. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    idd er is heel weinig info over de Medusa , dus denk dat ik maar voor de scorpion ga.De Medusa is 700 watt en iets lager Kv t.o.v. standaard motor die 1000 watt is en de Scorpion is ook 1000 watt en deze is idd speciaal voor de protos ontwikkeld , pinion heb ik nog spare liggen dus zal die er gelijk opzetten. Stond 18T op het standaard meegeleverde pionion maar blijkt dus gewoon een 15 te zijn haha.
     

Deel Deze Pagina