Align regelaar en Protos ( met filmpie en oplossing)

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door The ICE Factory, 27 okt 2008.

  1. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    Heb nu sinds enige tijd een Protos 500 samen met hobby. Nu doet zich het volgende probleem voor bij beide helies :!: tijdens het hooveren/vliegen rond midstick valt de motor heel ff uit. Soms heel abrupt waardoor de heli echt een TAK geluid maakt en je hoort het riempje dan gewoon.Het gebeurt zowel in normal als in idle up mode
    We hebben beide de standaard motor met de Align 60A regelaar met BEC.We vliegen niet op governor maar met curves.Hebben al verschillende curves geprobeerd maar hielp ook niet
    We hadden deze esc eerst op standaard waardes staan , later bleek dat de timing op high moest i.v.m. het aantal polen van de std motor.
    Dit gedaan maar probleem blijft bestaan.:mad: Hebben we hiermee de motor of esc beschadigd of zo ???
    De tailboom is geaard , de ontvanger zit op de juiste plek en ook de extra receiver van de spektrum zit op de juiste plaats ver van de tailboom verwijderd.Er is ook geen andere storing , alles werkt nog gewoon als dit gebeurd.Gekke is wel dat ik dit probleem pas kreeg na zo'n 12 lipos zonder problemen te hebben gevlogen.
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2008
  2. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Heb je de esc op high voltage cutoff staan? probeer eens op medium. Dit is de waarde die voor de trex word aangeraden.

    Controleer je voltage van je packs eens, vlieg je misschien 5s?
     
  3. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    Had de esc eerst op high cutt off staan maar staat nu op medium.
    Heeft geen effect gehad. We vliegen met 6S 3300mah Zippy lipo's.
    Deze zijn nog nieuw en laden goed en vlieg maar 5 min dus gaat dan minder dan 2000mah weer terug in met laden.

    De motor is 800Kv en 14 polig. Denk zelf dat de regelaar niet zo goed overweg kan met de stock motor ??? Had het vanmiddag weer , 1e lipo geen probleem
    2e lipo binnen 10sec. viel motor ff weg. Daarna van alles geprobeerd met pitch pumpen etc maar deed het daarna goed. heb gewoon 5 min gevlogen.Het is eigenlijk altijd in het begin als je volle lipo er op zet.

    Vind het ook zo vreemd dat we beide hetzelfde probleem hebben ...
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2008
  4. DaMiGe

    DaMiGe

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Reuver
    Aan de accu's ligt het inderdaad waarschijnlijk niet, die gebruik ik ook.

    De align esc is eigenlijk gemaakt voor de 500L motor (1600kv 6 pole)

    Misschien een andere ESC proberen of je ESC in een andere heli proberen.
    De Jazz & castle creation(80amp) regulators doen het goed op de 500 heli's.
     
  5. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    kreeg net antwoord op helifreak dat de align esc gemaakt is voor motoren tot 10 polig.Vreemde is dat er veel meer mensen met deze combi vliegen en dit probleem ben ik nog niet tegen gekomen
     
  6. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Oh, jullie hebben er allebei last van...
    Ik dacht alleen met de DX6 eigenlijk.
    Raar fenomeen, ik heb het ook nog niet eerder gelezen Richard...
    Ik vlieg in helimode op de Kontronik met mijn Protos, dus sla ik meestal normal mode al over..
    Vlieg je liever met een oplopende gascurve?
    Want ik begreep dat je er in idle-up geen last van had toch?

    Grt.
    Eric
     
  7. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    tja hij doet het zowel in normal als in idle up , ik had er eerst geen last van maar nu ook. Heel vreemd ... maar op het net staat idd dat de align regelaar maar tot 10 polige motoren ondersteunt.

    Wanneer komt de MSH esc. uit ? weet jij dat eric ??
     
  8. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Poehh, zit nu nog in de testfase....
    Ik hoop er over een paar weken wat meer over te weten.
    Pin me er niet op vast, maar zal waarschijnlijk einde van het jaar worden.
    Als het eerder komt dan laat ik het je als eerste weten Richard ;)
     
  9. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem
    Hoi,

    Dit probleem nog niet meegemaakt , er vliegen er 2 bij onze club met de align regelaar van de 500 allebij op de standaard instellingen geen enkel probleem . Ik vlieg met Outrage 2500 en 3000 mha

    Bert
     
  10. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    ik had er de eerste 10 lipos ook geen last van , dus blijf het ook heel vreemd vinden. Als je de align esc op std. waardes heb ingesteld dus met mid timing , is dit voor 6 polige motoren volgens de manual. Heb ook zo gevlogen de eerste 10 lipo's , heb nu ook high timing geprobeerd , maar gaf geen resultaat.Maar er staat duidelijk dat de align esc maar tot 10 polige motoren aankan. Vandaar dat ik denk dat daar toch het probleem zit wat ik nu ondervindt

    ● Contimuous current: 60Amps with porper air flow
    ● Surge current: 70Amps
    ● Supporting motor types: 2~10 pole in/outrunner brushless motors.
    ● Supporting maximum RPM: 2poles=>190,000rpm;6poles=>63,000rpm
    ● Supporting input voltage: 5.5V~25.2V
    ● Supporting battery types: Li-ion/ Li-poly 2~6 cells
    ● Output voltage: 5-6V step-less adjustment
    ● Continuous current 3A; Burst current 5A
    ● Size: 65X28X12mm
    ● Weight: 55g
     
  11. dobje

    dobje

    Lid geworden:
    4 okt 2006
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Lochem
    Grappig , er is contact geweest met corrado over welke regelaar het beste te gebruiken was daar kwam deze uit. Toch nog maar eens na-vraag doen.
     
  12. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    Wat wel een overeenkomst is.

    De twee met problemen vliegen Spectrum, en ik heb van Eric gehoord dat hij veel problemen heeft (gehad) met statische electriciteit.

    De Prôtos van Bert en mij vliegen met Fasst (Futaba) en hebben geen probleem.

    Nu zeg ik niet dat Spectrum het/een probleem is maar er zit wel een link en mogelijk is de combinatie een probleem.

    gr Remco
     
  13. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Zoals ik al zei is het vreemd, omdat velen de regelaar gebruiken op de protos....
    Ik neem ook z.s.m. contact met Corrado op hierover.
    Zal hem vragen of hij dit eerder heeft gehoort en misschien een oplossing weet.

    Grt.Eric
     
  14. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Hebben jullie al geprobeerd om de belt met siliconen (rubber)spray in te spuiten (zonder alles onder te smeren ;) )?
    Ik doe dat namelijk altijd wel.
    Het enige wat ik zelf kon vinden is dat sommige ESC in combinatie met Spektrum erg snel last hebben van spikes/pieken in de gas aansturing, oorzaak ESD.
    Electrostatische ontladingen dus...

    Het proberen waard denk ik.

    Eric
     
  15. hobby

    hobby

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    950
    Locatie:
    Huizen
    Dat hebben we geprobeerd Eric.
    Nadat ik de eerste keer die TAK hoorde, heb ik meteen silicone spray gekocht en het erop gesmeerd, maar helaas zonder resultaat.

    Om er achter te komen waar die klap nu vandaan kwam heb ik de bladen eraf gehaald, vermoedelijk stopt de motor er dus gewoon ff mee 0.5sec... (de besturing blijft het op dat moment wel doen).
    Op het moment dat je die TAK hoort blijven de lampjes van de Spektrum ontvangers constant branden, neem aan als hij onderbroken wordt dat de lampjes van de Spektrum ontvanger even uit zullen gaan of gaan knipperen.

    We hebben de Prôtos geaard vanaf de tailboom (onder de staartservo) naar de motor..

    Ga er toch vanuit dat het probleem ligt bij de motor of regelaar, motor heeft gewoon teveel polen voor de regelaar...
     
  16. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    heeft het ook niet te maken met het feit dat wij met 6S 3300mah vliegen ?? de meeste vliegen met 2500mah zag ik al

    Dus motor--esc--3300mah lipo combi
     
  17. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Statische electriciteit komt niet hoger dan 300Mhz
    Dus Spektrum of Futaba hebben hier beiden geen last van.
    Een regelaar of Gyro misschien wel.
     
  18. dutchhelipilot

    dutchhelipilot

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    2.040
    Locatie:
    Doetinchem
    6S vliegen wij ook, en de capaciteit heeft niks met de spanning te maken, als je het probleem aan het einde van de vlucht krijgt zou ik me nog voor kunnen stellen dat het een warmte probleem kan zijn doordat je langere vluchten maakt.

    Overigens zeg ik niet dat het statische electriciteit is en ook niet dat het spectrum is alleen probeer ik een link te leggen naar een mogelijk probleem.

    gr Remco
     
  19. The ICE Factory

    The ICE Factory

    Lid geworden:
    31 dec 2005
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Almere
    het gekke is juist dat het in het begin is . meestal binnen 10sec al. Dan is er nog geen tijd om warm te worden of esd op te bouwen lijkt me
     
  20. EricW

    EricW

    Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Berichten:
    4.246
    Locatie:
    Raamsdonksveer
    Esd bouwt op op het moment dat de belt aangedreven wordt.
    Maar als je al siliconen gebruikt, lijkt het me sterk dat dat de oorzaak is....
    Ik denk ook dat het weinig te maken heeft met je ontvanger...
    Je zou als test/extra controlle ook eens de uitgangsspanning kunnen meten van de interne BEC.
    Ik lees wel berichten van piloten die een externe BEC hebben genomen naast de Align 60A.
    Ik weet niet of het van invloed is, maar misschien dat iemand met meer electronische kennis hier in kan springen....
    Ik weet dat de cut-off functie van die ESC niet uitgezet kan worden.
    Misschien zakt af en toe de spanning te laag, of stijgt de tempratuur teveel waardoor hij even de motor stil gooit....
     

Deel Deze Pagina