Stockcar 1/8 bouwen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door RSR, 2 sep 2008.

  1. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Na ennige jaren geraced te hebben met onroad auto's en nu met de off road truggy's, wil ik ervoor de hobby meer zelf gaan bouwen.
    Al vnaf kinds af gefacineerd door de heftige F1 stockcars die bij ons in de buurt op Sint Maarten (NH) rijden met dikke V8 erin.

    Lijkt het mij leuk met de middelen die ik heb om zelf een stockcar te gaan bouwen volgens NSO regelement.

    Heb de regels gelezen maar volgens mij is het strakker dan wat je opmaak uit het geldende regelement,

    Is er iemand die mij meer wegwijs kan maken of tekeningen heeft??
    Alle info is welkom.

    Dan maak ik een mooi bouw verslag van deze te bouwen stockcar!

    Vragen waar mee ik zit mag je een conctructie bedenken zowel voor als achter dat je ondanks de schommel armen ook nog oliegevulde schocks mag erbij zetten, en ik heb een idee om de vooras regelemtair te bouwen met fusees op pennen en toch olie demping hebben.
    Ook zit ik met vragen over de excacte plaats van de motor, er staat 2cm vanaf de hartlijn krukas schommel arm maar de lengte van de schommel arm is die wel vrij??

    Kortom ik kom om in de vragen.
    Heb de beschikking over alle CNC frees draai en slijp machines en alle Tig las apperatuur.
    Daar zitten mogelijkheden zat in lijkt mij?

    Ben benieuwd of er intresse is om ideetjes uit te wisselen of mij van info te voorzien?;)

    Gr. Roberto
     
  2. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
  3. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    Ik zal eens even zoeken of ik nog wat duidelijke plaatjes kan vinden. maar het stockcar regelment is echt niet zo moeilijk. het zijn ook maar 28 regels dacjt ik zo uit mijn hoofd
     
  4. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    gevonden.:p als je hier OvalNet - Downloads even de wemsa regels 2008download dan kom je onderaan ook de regels tegen van de wagens. Hier staan een paar tekening met maten in. Dat is denk ik wat makkelijker. De enige regel die in de wemsa anders is dan in de NSO is de uitlaat uitstroom opening. Die is in nederland (nog) beperkt op 8 MM (of 2x 6MM). Verder zijn ze bij mijn weten nu allemaal gelijk.

    Groetjes Davy Wilms
     
  5. Hier twee voorbeelden van "moderne"stockcar chassis, de foto van Bart Banaan is echt uit de ouwe doos...
    De eerste foto is een complex chassis van een van de toprijders in Nederland. Hierbij is letterlijk tot de limiet gegaan vwb creatief chassisbouw.

    [​IMG]
    De tweede is een meer conventioneel chassis. Ook van roestvrijstaal gemaakt, erg sterk en kan gerust een aantal seizoenen mee.
    [​IMG]
     
  6. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Bedankt voor de foto's, ik kreeg van Davy ook een link met helemooie stockcars, thanks!
    Vanavond even geshopt bij een vriend van mij die heeft een modelbouw winkeltje www.abc-rc-shop.nl
    Even van alles mee genomen waar ik iets mee denk te kunnen. Helaas kan ik niet zelf 3D tekenen, opzich vreemd voor iemand die cnc verspaner is.
    De cursus start eerdaags,haha.

    Hoop op nog veel meer info, het wiel opniew uitvinden is ook zo zonde....
    Zal eerdaags eens wat foto's van mijn vangst erop zetten.

    Gr. Roberto
     
  7. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
     
  8. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Zeker een mooie stockcar en vooral leuk van deze klasse dat het nog mogelijk is om lekker zelf wat te maken, iets wat bij de 1/8 onroad bijna onmogelijk is.....
    Daar is al zoveel voor gemaakt en te koop.
    Dit vind ik echt een uitdaging, rijden en bouwen, mochten je ideetjes navolging krijgen helemaal gaaf, ik ga mijn best doen.....
    Ik heb nog een project lopen www.apfelbeck.nl en ook op de minibike site staat een monoarm minibike die ik heb gebouwd.

    Ik zit met een paar vragen, welke spoorbreedte word aangehouden en het verschil tussen voor en achter met namen.
    Wil de auto zo ontwerpen dat ik dat eenvoudig kan aanpassen maar wel leuk om te weten wat gebruikelijk is.

    De wielbasis schat ik zo rond de 300mm??? ook die wil ik verstelbaar maken.
    De schommel armen komen aan de binnen kant van het chassis te zitten wat in mijn ogen de auto minder kwetsbaar maakt en dan vooral de schokbrekers die ik eraan vastwil zetten.
    De rij hoogte voor en achter wat is daar gebruikelijk van en het verschil tussen voor en achter?
    Welke caster en camber hoeken worden met de stockcars gebruikelijk genomen?
    Ik neem aan dat je rechtsvoor meer camber heb? Bij een circuit als de mach in Heemstede reed ik met de 1/8 vanwege de snelle kantine bocht altijd al met een halve tot een graad meer camber rechts voor en achter beetje lastig in dit geval achter maar daar kun je lijkt mij nog wel iets die met verschillende maten banden.

    Heb vandaag ook een donor auto binnen gekregen om te passen en te meten, ik gebruik van de gekochte onderdelen alles van de mugen mbx5 en de mrx-4R...

    Gr. Roberto
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.786
    Locatie:
    Sassenheim
    Dit is natuurlijk deels onzin. Ja, door de complexe ophangingen en aandrijving is eigenbouw op dat gebied wat minder maar nog steeds niet onmogelijk, er is gelukkig nog een hoop zelf te doen alleen is men in de onroadwereld dat vergeten en lijkt men alleen nog maar zakjes van de fabrikant te kunnen kopen.

    Aan de andere kant vind ik zelf dat de stockcarwereld ook wel de nodige steekjes laat vallen en men met een beetje creativiteit en kennis van de onroad auto's meer uit een stackcar kan halen. Mijn sponsor houdt zich ook een beetje bezig met dat wereldje en maakt heel veel koppelingsklokken voor Engeland en heeft onlangs ook een Centax koppeling gebouwd voor het gebruik op een Stockcar.
     
  10. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    En dit is nu net wat ik dus wil gaan doen:p de stockcar is in mijn ogen nog best ver achter wat betrefd het toepassen van technieken van nu. Deels door het regelement maar er is nog heel veel mogelijk aan verbeter punten. Maar ik zal eerst maar eens wat laten zien asap:D voor ik meer praat dan ik kan waar maken....

    Gr Rob
     
  11. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    Wat zou er dan nog ver verbeterd kunnen worden? Dat het soms allemaal wat achter loopt dat is zeker. Kijk maar naar de 2.4Ghz zenders. Dat begint nu wat op te komen. Terwijl dat bij andere takken al lang is. Maar eerlijk, heel erg vind ik dat niet,want nu kan ik jullie "oude" spullen kopen voor weinig geld:rolling: De zenders werken vaak nog prima dus waarom een 2.4Ghz kopen. En dat geld ook voor de rest. Goedkoop en simpel werk over het algemeen nog het beste. Het belangrijkste bij het stockcar rijden is (in mijn ogen) het afstellen van de wagen en het clean rijden van de rondjes.
    De regels zijn makkelijk en duidelijk. Zijn er ook maar 21. Versnelling> mag niet. Remmen > mag niet. Differentieel >mag niet. Dus blijft er niet veel over om van een onroad of offroad wat te gebruiken. Schokdempers misschien. Dat hebben er al meerdere geprobeerd maat tot op heden nog zonder succes.
    Het chassis wat men zelf maakt zien er allemaal anders uit. Maar op het einde zit er niet veel snelheid verschil in. Je ziet ultra lichte chassis en chassis die net onder het Max gewicht vallen, Offset chassis. van heel breed en lang tot smal en kort. Je kunt het zo gek niet bedenken.
    Motoren hebben het alleen zwaar. Ze moeten toch even 3.5 a 4Kg weg slepen. Je geeft ongeveer 90% van de tijd volgas. En gaan op en af door het toeren gebied. Misschien dat de centax dit wel wat kan verlichten maar dat weet ik niet zo goed. Ken de centax niet zo goed en ken ze eigenlijk alleen als ze gebruikt worden bij wagens met versnelling bak zelf rij ik nog met een simpele 3 schoens koppeling. Werk perfect.
    De Engelse rijden nog veel met OPS motoren van een X aantal jaar terug. Gewoon een simpele 3 poorter. Hebben wel geluk dat ze daar met een groter uitlaat stroom mogen rijden. In Nederland is deze begrensd op 8 mm en dat is voor de OPS toch te weinig.
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.786
    Locatie:
    Sassenheim
    Om de foto van het winnend chassis hierboven als een mooi voorbeeld te gebruiken.

    Al eens uitgerekend dat jullie motoren niet verder komen dan een 30.000 toeren vanwege de minimaal aantal tanden op de klok, voor goede prestaties in dat stukje toerengebied wil je een lange uitlaatsysteem hebben en toch zie ik (net als bij velen) een zeer korte bocht waarbij je koppelgebied op de hogere toeren komt te liggen....

    Je zegt het zelf, de 3-pens koppeling werkt perfect, voor jouw gevoel altans want je hebt nog nooit een Centax geprobeerd ;)
     
  13. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    Tja, er is wat weinig plaats om nog meer in te bouwen en de uitlaad zal toch de bocht om moeten. Je zou de motor wel kunnen draaien maar dan kom je weer in de knoei met de aandrijving. Bij het chassis zie je al dat het accu pakketje aan de buiten kant van het chassis hangt. Ik gebruik nog steeds een ouderwets “Graupner” potje. Deze heb ik zelfs nog ingekort om dat deze anders niet goed boven de achteras past. En daar bij Sander Poels 2 op het ONK. Rijd ook nog steeds met een zelfend potje en geen tune pipe. Zo slecht loop het dus nog niet. Hij kan wel een stuk beter rijden als ik dat scheld ook veel.:sad:

    Dus volgens jou moet het systeem langer worden. Langere bocht of uitlaad langer? En hoe bereken je dat de motors niet boven de 30.000 toeren uitkomen. Naar mijn mening heef dat niets te maken met het aantal tanden op de klok. Meer met de complete vertraging in de overbrenging. Evt. Ook met de diameter van de banden. Dus verklaar u nader zou ik zeggen. Ik wil er wel wat van leren. Wordt er zo alleen maar wijzer van.
    Ik zal ook eens kijken naar zo’n centax koppeling. Zie het nut er nu nog niet van in, maar wie weet wordt het wel wat. Weet jij zo of er foto’s van zijn of wie ze heeft.?
     
  14. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    [​IMG]
    Dat bovenste is zo'n potje wat ik gebruik. De onderste 2 zijn na gemaakt
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.786
    Locatie:
    Sassenheim
    Een langer uitlaatsysteem geeft niet meer toeren maar brengt je koppelkromme naar de lagere toeren waardoor je motor in dat gebied beter gaat presteren in de vorm van beter optrekken en beter doortrekken tot zover mogelijk. Een offroad motor heeft al een betere koppel onderuit door de lagere uitlaatpoort maar dat wordt ook nog eens versterkt door de erg lange uitlaatbocht die een buggy/truggy kent.
    Potjes zijn het in mijn ogen niet als je het maximale uit een uitlaat moet krijgen, de resonantie van een goede uitlaat werkt immers ook als een soort uitlaatklep die de spoeling in de motor beter regelt. Een goede resonantie zal je niet uit een potje krijgen.

    Een Centax koppeling voor een stockcar is er commercieel niet, je zult zelf een kopplingsklok moeten maken om het werkend te krijgen maar iemand met een beetje draai/freesbank maakt het zo denk ik, de koppeling zelf kan je van ieder onroad merk zo kopen.
    De klok mag maar minimaal 6 tanden hebben en gezien de poelie op de achteras in diameter kleiner moet zijn dan de banden zit je vast aan een maximale overbrengingsverhouding die de motor geen toeren doet maken, daarom worden die oude Veco's en OPS motoren nog steeds als ideaal gezien gezien hun werkgebied als originele vliegtuigmotor onder de 30.000rpm ligt. Door een koppeling te gbruiken die bij een hoger toeren aangrijpt zal de acceleratie onderuit beter zijn. Een andere truuk is eens kijken naar de SPM/Werks koppeling die een soort Centax constructie voor een standaard koppeling kent. Volledig instelbaar en afstelbaar middels verschillende veren en schoentjes waardoor je voor jouw gevoel de ideale aangrijpmoment kan bepalen.
    Werks Racing FAQ - Werks Racing Power Clutch Info
     
  16. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
    Hey Roelof niet alles verklappen he,:p dat had ik ook al aangeschaft past trouwens prima! je kan er zelf verschillende schoenen voor krijgen in ofroad rijden ze met zowel alu als carbon of gemixed.
    @ Davy ik heb ereen liggen als je hem eens wilt proberen mijn stockcar is nog niet 1 2 3 klaar.
     
  17. Stockcar racer H78

    Stockcar racer H78

    Lid geworden:
    4 apr 2006
    Berichten:
    208
    Locatie:
    Maasbracht
    tuurlijk wel :p ik wil ook wat leren:thumbsup:
     
  18. Richard E

    Richard E

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Eindhoven
  19. RSR

    RSR

    Lid geworden:
    8 jul 2008
    Berichten:
    170
  20. Ik rij er al twee jaar mee. Gaat prima, maar is vanwege ander diameter van de koppelings klok (groter dan waarvoor de SPM koppeling is ontworpen) eigenlijk marginaal bruikbaar. De slapste veer moet zeer los gemonteerd worden om de uiterste expansie aan te kunne. Vaak raakt de afdekschijf aan de voorkant dan weer de klok aan de binnenzijde. Ik overweeg na de winterstop "gewoon "weer ouwerwets 3 schoens te gaan rijden.

    O ja.. even over die regels: Sinds eind 70-er jaren zijn die vrijwel niet veranderd. En zijn zeer sumier. Naar mijn idee een goed concept dus. Hoe slechter een reglement hoe meer regeltjes er zijn.
    Ga er maar vanuit dat alle gekkighied die mogelijk is binnen dat reglement, al is uitgeprobeerd. Toch merken de meeste rijders (waaronder ikzelf) dat terug naar af nog steeds het best werkt. Een zeer basic wagen kan met een beetje aandacht aan bandenkeuze en veerinstelling zeer goed meekomen.

    Voor wat betreft de uitlaat: Graupner potjes van de 80-er jaren Graupner Kyosho Landjump worden inderdaad, zoals Davy schreef, nog veel gebruikt. Solide en makkelijk aan te passen aan de inbouwruimte. Sander Poels heeft er zelf een conisch tussenschot in gemaakt om het geluidsniceau te drukken, maar ook het karakter van de motor te beinvloeden (tesamen met de bocht)
    De Engelsen rijden vrijwel allemaal met een potje, vaak regelrecht aan de uitlaatpoort van de bejaarde OPS geschroefd. De Hollanders rijden met Graupner potjes of reso's. Resonantiepijpen hebben zo hun nukken. Een bijzonder goed voorbeeld van met aandacht uitdenken en testen met resonantiepijpen is wat Michel Berendsen (#130) heeft gedaan. Het bleek duidelijk dat verschilende motoren een totaal verschillende type pijp en bocht lengte nodig hadden voor optimale prestatie op de ovale baan. Dit fenomeen heeft mijzelf ook erg bezig gehouden en is reden geweest met Michel mee te denken. Naast zijn reeds bloedsnelle RB S7 motor heb ik mn twee seizoenen oude RB C5 buggy totaal gereviseerd en voorzien Rody Roem binnenwerk. Daarmee heeft Michel een aantal races gereden. Met een naar mijn gevoel erg korte bocht en 069 pijp gaat deze (kompleet gelagerde) wagen als vergif en verbaast vriend en vijand hoe snel de wagen de bocht uit komt.
    Tijdens het inlopen van de motor heeft hij het baanrecord in Friesland extreem verpulverd met 3/4 gas, waarbij het nog maar te bezien valt of dit nog geevenaard wordt. Ook is hij Nederlands Kampioen en Fries Open kampioen geworden.
    Kortom: de basis insteek van technlogieen uit andere race klassen kunnen een interessante kant hebben, maar wellicht gaat voor effectief stockcar rijden die vlieger niet altijd op..
    Het blijft een kwestie van testen , freubelen en lol maken.

    succes, Bart
     

Deel Deze Pagina