Hoi,
ik ben al een tijdje aan het stoeien met een dubbeldekker ontwerp voor mijn 15 cc viertakt motor. Op deze motor hoort, volgens diverse aanbieders, een 13" of 14" prop. Dus maximaal 355 mm diameter. Nou heeft het vliegtuig een ronde motorkap alsof er een stermotor in zit, en die is al 200 mm diameter. Ergo, er blijft niet zo veel buiten de kap over. Is dit nadelig voor de prestatie? Wat kan ik er aan doen?
Volgens justengines kan er maximaal een 16" op, maar dan stort het maximale toerental wel flink in. Met een 13*6 zou hij tegen de 11k moeten draaien, met een 16*6 nog maar 8,5. Of levert dit wel (ongeveer) hetzelfde netto resultaat aan trekkracht?
Ik weet dat het uiteindelijk wel wat experimenteren zal worden, maar als er van te voren al een logisch lichtje over geschenen kan worden, graag.
Dank,
ik ben al een tijdje aan het stoeien met een dubbeldekker ontwerp voor mijn 15 cc viertakt motor. Op deze motor hoort, volgens diverse aanbieders, een 13" of 14" prop. Dus maximaal 355 mm diameter. Nou heeft het vliegtuig een ronde motorkap alsof er een stermotor in zit, en die is al 200 mm diameter. Ergo, er blijft niet zo veel buiten de kap over. Is dit nadelig voor de prestatie? Wat kan ik er aan doen?
Volgens justengines kan er maximaal een 16" op, maar dan stort het maximale toerental wel flink in. Met een 13*6 zou hij tegen de 11k moeten draaien, met een 16*6 nog maar 8,5. Of levert dit wel (ongeveer) hetzelfde netto resultaat aan trekkracht?
Ik weet dat het uiteindelijk wel wat experimenteren zal worden, maar als er van te voren al een logisch lichtje over geschenen kan worden, graag.
Dank,