HET MX-12 Instellingen-topic

Ben ik weer....volgens mijn ervaringen worden de ingestelde maximum uitslagen als je de mixers gebruikt (in ieder geval bij deze zender) juist wel overschreden omdat de uitslagen opgeteld worden. Dat is nou juist het grote probleem. Pietjeduc, heb jij het wel over een MX-12? Ik weet dat het bij andere zenders niet zo is maar bij deze dus juist wel. Ik vind dat zelf behoorlijk irritant en knullig van de fabrikant.
Als ik iets over het hoofd zie hoor ik dat heel erg graag maar het is mij op geen enkele manier gelukt de maximum uitslagen "absoluut"te maken.
 
Ben ik weer....volgens mijn ervaringen worden de ingestelde maximum uitslagen als je de mixers gebruikt (in ieder geval bij deze zender) juist wel overschreden omdat de uitslagen opgeteld worden. Dat is nou juist het grote probleem. Pietjeduc, heb jij het wel over een MX-12? Ik weet dat het bij andere zenders niet zo is maar bij deze dus juist wel. Ik vind dat zelf behoorlijk irritant en knullig van de fabrikant.
Als ik iets over het hoofd zie hoor ik dat heel erg graag maar het is mij op geen enkele manier gelukt de maximum uitslagen "absoluut"te maken.
 
Arjan, ik geloof dat de mixers inderdaad gewoon optellen, en dat je dus bij simultane uitslag van twee knuppels over het door jouw ingestelde max van 70% uitslag van je rolroeren heen kan gaan.
Maar waarom zou je bij het inzetten van een bocht met richting+rol(meegemixt) ook nog eens rolroeruitslag bij willen geven? Dat is een beetje dubbelop. Als je met een enkele knuppel de bocht in wilt (en dat wil je blijkbaar, anders heb je de mixer niet nodig) kom je echt niet over je maximum heen. Nadeel is nu dat het systeem niet fool-proof is. De andere oplossing is de roeren andersom mixen zoals pietjeduc aangaf. Dan zul je alleen de toewijzing van de knuppels om moeten gooien (rol wordt richting en andersom). Dit kan door het veranderen van de stick-mode of met het ompluggen van wat stekkers op je ontvanger. Als je primair de rolroeren stuurt en daar richting op meemixt zul je met je rolroeren nooit over je maximum uitslag van 70% heen kunnen gaan.
Maar misschien is los sturen nog wel het beste.

@Meneer Rob: Je kunt inderdaad met beide knuppels het richtingroer aansturen. En wel als volgt:
[MX1] AIL -> RUD
OFFSET 0
100% 100%

Evt kun je deze mixer schakelbaar maken met de onderste regel.
Wat er nu gebeurt is dat een uitslag op de rolroerknuppel een even grote uitslag op het richtingroerkanaal veroorzaakt. Nu sturen zowel de linker als de rechter knuppel het richtingroer aan. Als je met beide knuppels tegelijk een uitslag geeft worden de uitslagen bij elkaar opgeteld tot een grotere rudder uitslag. Dus met een knuppel tegelijk sturen, anders is het effect niet wat het zou moeten zijn.
Overigens stel ik vliegtuigen zonder rolroeren zo in dat het richtingroer op dezelfde knuppel zit waar ik normaal de rolroeren mee stuur. Zodoende hoef je nooit te 'switchen' tussen rolroervliegtuigen en niet-rolroervliegtuigen. De bocht inzetten gaat altijd met dezelfde knuppel, ongeacht of het vliegtuig rolroeren heeft of niet. Bij vliegtuigen zonder rolroeren zet ik dus het richtingroer op kanaal 2 (het rolroerkanaal).
 
Hoi Fotor,
Je uitleg is helder en volgens mij inderdaad helemaal correct. Zelf mix ik geen besturingsfuncties met elkaar, ik doe alles zelf.
Het lijkt me echter wel goed te benadrukken dat het zo werkt omdat je roerhoorntjes en/of servo's vernielt als je niet oppast. Bijvoorbeeld als je ailerons als spoilers programmeert; je laat ze dan beiden een heel eind omhoog gaan maar als je dan ailerons gebruikt gaan ze vrolijk nóg een keer verder omhoog. Tenzij je een vrije mixer gebruikt om dat tegen te gaan.
 
Throttle limiteren:
[TRAVEL ADJ]
THRO
H 60%
L 100%


De stick beweging is in 2 helften opgedeeld. Als je de bovenste helft op 60% maximale uitslag zet wordt volgas 80%. Nadeel van deze truc is dat het verloop van kanaal 1 nu niet meer lineair is. De eerste helft gaat het gas 100% mee met je stickbeweging (half stick is ook echt half gas), de tweede helft maar 60% (vol gas wordt 80%). Verder zal dit denk ik prima werken.
 
Stoot ik weer op een ander vervelend ding.
Heb hier een vliegende vleugel en vlieg dus in elevon.
Mijn rolroeren gaan goed, maar mijn hoogte/diepte is verkeerd. Nu reverse ik de twee kanalen en is mij hoogte/diepte juist, maar rolroeren verkeerd..... :| :| :| :| :|

Heeft hier iemand een oplossing voor??? ( heb een naar gevoel dat er geen is, maar dat zou toch niet mogen)

Grtz Matanza
 
Ik heb toch nog een maniertje bedacht om de throttle een lineair verloop tot 80% te geven:
[TRAVEL ADJ]
THRO
H 80%
L 80%

[SUB TRIM]
TH L 30


Ik doe iets niet goed. Ik lig op 2e pinksterdag met een vrouw in bed en er schieten mij zenderinstellingen door het hoofd :roll:
 
Even over die gasinstellingen; dat zal werken met een verbrandingsmotor en servo maar niet met een ESC (bij electromotor dus). Die bepaalt zelf de eindstanden. Gas dicht bij aansluiten van de accu is 0-stand, knuppel helemaal naar voren is maximaal vermogen. Volgens mij dan.
 
2F@st4U.:[BE zei:
:.]
Fotor zei:
Ik doe iets niet goed. Ik lig op 2e pinksterdag met een vrouw in bed en er schieten mij zenderinstellingen door het hoofd :roll:

Ofwel doet die vrouw iets niet goed ? :wink: maar ik herken de symptomen.

Greetz
:hammer:

Het wordt toch eens tijd dat jullie die zender niet meer me naar bed nemen dan.
Of is het vrouwvriendelijke speelgoed al rc bestuurd???????
 
Hallo

mijn funtana instellen (met flaps enzo) is via dit draadje prima gelukt :) Maar nu ben ik bezig met mijn microjet, en heb iets raars.
Ik heb wingtype op elevon staan, en de 2 servo's zitten op kanaal 2 en 3. De richtingen kloppen perfect, MAAR....

Ik wil de max uitslagen instellen, hoogte mag volgens mpx boekje als volgt zijn: 12mm up, 10 mm down. Ailerons: 5 mm beide kanten.
Als ik nu de ailerons 5 mm uitslag geef (met liniaaltje erbij) dan gaat dat prima, geef ik echter UP of DOWN met aileronstick neutraal, gaat dat ook maar tot max die 5mm!!
Als ik in mijn zender de uitslagen vergroot van het hoogteroer kanaal, dan gebeurt er helemaal niets met de maximale uitslag....

Wie helpt me? Ben nog niet zo heel lang bezig met dit soort zenders.
 
Stel je de max uitslagen in in het [TRAVEL ADJ] menu of in het [D/R & EXP] menu? Bij de eerste kun je de max uitslagen per servo beperken. Bij de tweede kun je de uitslagen voor rol en hoogte apart regelen. Je moet dus het [D/R & EXP] menu hebben. Met de twee dual rate schakelaars kun je indien gewenst 2 uitslagen programmeren: weinig voor bijv start en landing, veel voor het echte speelwerk. Ook kun je in dit menu exponential instellen, zodat de respons op de knuppels niet meer lineair verloopt. Meestal wordt dit gebruikt om de uitslagen rond de middenstand wat minder gevoelig te maken, waarbij je toch maximale roeruitslag bij volle knuppeluitslag behoudt.
 
Kijk, bedankt!!!

ik heb inderdaad travel adjust gebruikt, ik zal het eens proberen via het d/r exp menu.
Expo was ik ook van plan in te stellen, omdat een microjetje toch vrij gevoelig is ;)

Bedankt! Ik laat het hier wel ff weten of het gelukt is!!!
 
Wel eerst weer de travel adj terug op 100% zetten. Anders blijf je met een beperkte uitslag zitten.
 
Back
Top