Arjan, ik geloof dat de mixers inderdaad gewoon optellen, en dat je dus bij simultane uitslag van twee knuppels over het door jouw ingestelde max van 70% uitslag van je rolroeren heen kan gaan.
Maar waarom zou je bij het inzetten van een bocht met richting+rol(meegemixt) ook nog eens rolroeruitslag bij willen geven? Dat is een beetje dubbelop. Als je met een enkele knuppel de bocht in wilt (en dat wil je blijkbaar, anders heb je de mixer niet nodig) kom je echt niet over je maximum heen. Nadeel is nu dat het systeem niet fool-proof is. De andere oplossing is de roeren andersom mixen zoals pietjeduc aangaf. Dan zul je alleen de toewijzing van de knuppels om moeten gooien (rol wordt richting en andersom). Dit kan door het veranderen van de stick-mode of met het ompluggen van wat stekkers op je ontvanger. Als je primair de rolroeren stuurt en daar richting op meemixt zul je met je rolroeren nooit over je maximum uitslag van 70% heen kunnen gaan.
Maar misschien is los sturen nog wel het beste.
@Meneer Rob: Je kunt inderdaad met beide knuppels het richtingroer aansturen. En wel als volgt:
[MX1] AIL -> RUD
OFFSET 0
100% 100%
Evt kun je deze mixer schakelbaar maken met de onderste regel.
Wat er nu gebeurt is dat een uitslag op de rolroerknuppel een even grote uitslag op het richtingroerkanaal veroorzaakt. Nu sturen zowel de linker als de rechter knuppel het richtingroer aan. Als je met beide knuppels tegelijk een uitslag geeft worden de uitslagen bij elkaar opgeteld tot een grotere rudder uitslag. Dus met een knuppel tegelijk sturen, anders is het effect niet wat het zou moeten zijn.
Overigens stel ik vliegtuigen zonder rolroeren zo in dat het richtingroer op dezelfde knuppel zit waar ik normaal de rolroeren mee stuur. Zodoende hoef je nooit te 'switchen' tussen rolroervliegtuigen en niet-rolroervliegtuigen. De bocht inzetten gaat altijd met dezelfde knuppel, ongeacht of het vliegtuig rolroeren heeft of niet. Bij vliegtuigen zonder rolroeren zet ik dus het richtingroer op kanaal 2 (het rolroerkanaal).