Dwarsdoorsnede San Francisco van Artesania Latina

Mooi gemaakt, ook mooi hoe de zweedse/deense olie de rooie kleur omhoog haalt van de latjes.
Dat is inderdaad zo Hilbert, bedankt voor je compliment :worship:

We zijn inmiddels weer een paar weken verder dus hoog tijd om weer wat te posten want we zijn weer een heel eind verder met de bouw inmiddels..........

De berghouten erop gemaakt in de laatste post, deze werden voorzien van een berg gaatjes waar een nageltje in gelijmd werd:
IMG_8485.jpeg


IMG_8487.jpeg

Het bovenste berghout voorzien van een enkele rij, de andere twee krijgen een dubbele rij nagels........

IMG_8488.jpeg


Nadat ze er aan beide kanten allemaal inzaten de berghouten met tape afgeplakt en nog een keer met zwarte verf geschilderd:
IMG_8490.jpeg


En zo is er weer een klus geklaard:
IMG_8492.jpeg

Stuurboord.......

IMG_8493.jpeg

En bakboord...........

Verder met de twee kaapstanders, eerst de spillen zwart schilderen:
IMG_8489.jpeg


En nadat de verf droog was de spillen op de voetplaatjes gelijmd en voorzien van de staanders:
IMG_8491.jpeg


De staanders nog ontdaan van het roet en voorzien van de stokken:
IMG_8505.jpeg


Staat allemaal weer klaar om aan boord gebracht te worden maar dat komt later,

Tot dan maar weer,
Groet Koos
 
Tijd om de standaard in elkaar te zetten, eerst alle onderdelen uit het frame gehaald:
IMG_8494.jpeg


In de zijkanten twee gaatjes geboord waardoor de dwarsbalk met nageltjes vastgezet kon worden:
IMG_8497.jpeg


IMG_8496.jpeg


IMG_8498.jpeg

De lijmtang was precies groot genoeg.......

Terwijl de lijm lag te drogen de rusten voorbereid met ieders twee nageltjes in de zijkant:
IMG_8495.jpeg


En in de romp vastgelijmd:
IMG_8499.jpeg


IMG_8500.jpeg


De jufferblokken werden met zwart garen vastgezet, wat tevens diende als de rustijzers:
IMG_8501.jpeg

En dan niet met een nageltje in de romp maar het touw werd gedraaid aangebracht in gezwarte oogboutjes......

IMG_8503.jpeg

Stuurboord is klaar.......

IMG_8504.jpeg

En ook bakboord..........

Klus geklaard op naar de volgende.........

Tot dan maar weer,
Groetjes Koos
 
Laatst bewerkt:
Allen weer bedankt voor het rammen op de leuk knop en de leuke reacties via pm en whats app. :worship::thumbsup:

Weer verder met ons projectje, dit keer het afwerken van de standaard en de kaapstanders en het maken van twee nagelbanken voor tegen de verschansingen.

Als eerste de standaard, deze werd twee keer met "Danish Oil" behandeld en in de sparingen voor de kiel voorzien van afgeknipte nageltjes:
IMG_8541.jpeg


En kon zo onder de romp bevestigd worden:
IMG_8542.jpeg


Verder met het plaatsen van de kaapstanders, als eerste de onderste die klem tussen de twee dekken geplaatst moest worden, dus werd er door het dek een gaatje geboord en een nageltje in het midden van de spil gestoken. nadat het zo gepast en uitgelijnd werd kon ik deze zo definitief vastlijmen:
IMG_8536.jpeg


En nadat de lijm droog was en de klemmen verwijderd waren was dit het resultaat:
IMG_8544.jpeg


De tweede kaapstander kwam op het bovenste dek, gecentreerd boven de onderste:
IMG_8545.jpeg


Nadat ook hier de klemmen verwijderd waren werden van een latje 1,5x1,5mm lindenhout de stapstokjes op de twee dekken gelijmd, eerste de bovenste:
IMG_8546.jpeg


En ook de onderste:
IMG_8547.jpeg


Klusje geklaard op naar het volgende.......

Uit een linden latje van 2x5mm werden twee nagelbanken gemaakt voor tegen de verschansingen:
IMG_8537.jpeg

Klaar om gemonteerd te worden............

De eerste aan stuurboord:
IMG_8549.jpeg


En die aan bakboord:
IMG_8548.jpeg


En zo begint het al aardig wat te vorderen, maar er komt nog veul meer..........

Tot dan,
Gegroet Koos.
 
In deze update wat dek attributen en de voorbereidende werkzaamheden van de acht kanonnekes.

De eerder gemaakte nagelbank voor de grote mast en de grote knecht werden onderin voorzien van ingekorte nageltjes en op het dek gelijmd:
IMG_8551.jpeg


IMG_8552.jpeg


De volgende stap was het voorbereiden van de acht kanons, eerst de onderdelen van de affuiten uit het frame verwijderd:
IMG_8553.jpeg


IMG_8555.jpeg


Nadat alles geschuurd was werden deze in elkaar gelijmd:
IMG_8554.jpeg


IMG_8556.jpeg


IMG_8557.jpeg


De assen voor de wielen en de lopen werden op maat gemaakt en op de wielassen het eerste wiel gelijmd:
IMG_8558.jpeg


IMG_8559.jpeg


IMG_8560.jpeg

De lopen zitten nog dry- fitt in de affuiten.......

De affuiten worden in een later stadium nog ontdaan van de roetresten..........

Maar dat komt later weer aan bod, voor nu de groetjes........
Koos
 
Vond ik ook wel Jan, het stond zo ook in de bb :)
Alleen weet ik niet wat hiervoor de juiste benaming zou moeten zijn, maar misschien dat @pietsan, onze levende scheeps- encyclopedie het wel weet :D

Helaas Koos, ik zou ook niet weten wat de benaming is van deze latten. Zelf ben ik ze nog maar één keer tegen gekomen op een model en dat was op de Royal Caroline op de plaats waar de roerganger stond. De latten/balkjes zorgen ervoor dat je niet uitglijd wanneer je kracht moet zetten om de helmstok te gebruiken en/of tegen te houden, wat natuurlijk ook aan de orde is wanneer je de windbomen van een spil gebruikt. Misschien is 'anti-sliplatten' wel een goede naam...? ;)

JPG_8744_4550_bewerkt-1.jpg
 
Misschien is 'anti-sliplatten' wel een goede naam...? ;)
Laten we het daar dan maar ophouden Piet :thumbsup:

We gaan weer verder met de kanonnekes, ik heb lang lopen dubben over dat blinkend gedoe van de lopen maar uiteindelijk toch maar besloten om alles met Patina te zwarten:
IMG_8563.jpeg

De lopen kregen zo een mooi doorleefd uiterlijk….

IMG_8564.jpeg


En de affuiten werden weer behandeld met de Zweedse olie:
IMG_8565.jpeg


En dan maar verder met de touwtjes en blokken:
IMG_8569.jpeg
IMG_8570.jpeg


IMG_8572.jpeg


De eerste loop in de affuit gemonteerd:
IMG_8571.jpeg


Ook de broeking mocht uiteraard niet ontbreken:
IMG_8573.jpeg

Hier is duidelijk het “doorleefde” uiterlijk van de lopen te zien ….

Nu konden de eerste aan boord gebracht worden:
IMG_8608.jpeg


Het is een gefriemel maar wel goed om te doen hoor Peter @Pingu57 ;)
IMG_8604.jpeg

De loop zit mooi in de poort…..

Nu nog ff de rest maar dat zien jullie verderop wel weer……
 
Laatst bewerkt:
Verder met de kanons op het onderste (middelste) geschutsdek:
IMG_8609.jpeg


IMG_8610.jpeg


IMG_8611.jpeg


IMG_8616.jpeg

Uiteindelijk stonden ze er alle vier getuigd en wel in….

De andere vier volgen later…..

Verder met de roosters dan maar:
IMG_8574.jpeg


Nadat deze ingestreken zijn met verdunde witte houtlijm en goed droog waren konden ze op maat, in model en passend gemaakt worden:
IMG_8590.jpeg


IMG_8591.jpeg


Deze werden aan drie zijden voorzien van een bruin geschilderd latje:
IMG_8596.jpeg


Om uiteindelijk in positie op de twee dekken gelijmd te worden:
IMG_8598.jpeg


Het eindresultaat nadat de klemmen verwijderd waren:
IMG_8599.jpeg


De kleurstelling van deze frames is eigen initiatief zoals wel meer zaken door mij zijn aangepast….

Later nog meer…..
 
Laatst bewerkt:
Tussen de eerder geplaatste bedrijven door werden er ook nog wat andere zaken voltooid, zoals het aanbrengen van twee hangmatten.

Eerst deze maar in model gesneden en voorzien van wat touwtjes:
IMG_8561.jpeg


Nu konden ook deze aan boord gebracht worden, hangend tussen twee staanders:
IMG_8592.jpeg


IMG_8593.jpeg


Tijd voor de buitenboord trappen, eerst twee latjes op elkaar gelijmd en daar stukken van 11 mm lengte uit gesneden:
IMG_8585.jpeg


IMG_8586.jpeg


Wat schuurwerk:
IMG_8587.jpeg


En tegen de romp gelijmd:
IMG_8588.jpeg


IMG_8589.jpeg

Klusje geklaard…….

De oplettende volger ziet wel dat dit alles al gebeurt was voordat de kanons geplaatst werden ;)

Voor de volgende keer staan de twee trappen op het programma, dus tot dan maar weer…..

Groetjes Koos
 
Ja inderdaad Koos, ik zie dat jij er geen problemen mee hebt, ze ziet er al weer deftig uit hoor. Je schiet alweer mooi op :):)
Dank je Peter, tja als het weer maar slecht genoeg is dan schiet het wel op nietwaar... :(

Maar we gaan weer verder met dit verslag, als eerste de twee trappen, volgens de handleiding moesten ze zo geplaatst worden:
IMG_8621.jpeg


Erge luie trappen dus dat gaan we anders doen, ik vind ze zo wel mooi:
IMG_8622.jpeg


Ziet er naar mijn gevoel een stuk beter uit, dus de onderdelen eerst maar op maat gemaakt:
IMG_8623.jpeg

De twee trapbomen en de zes treden..............

De treden aan een kant op de bomen gelijmd:
IMG_8624.jpeg


En de tweede trapboom daar weer op:
IMG_8625.jpeg


Nadat de lijm droog was ff op zijn plaats gestoken:
IMG_8626.jpeg


IMG_8627.jpeg

Die kunnen geschilderd worden...........

Dat schilderwerk geld ook voor de diverse emmers en tonnen:
IMG_8629.jpeg


En na wat uurtjes afplakken en schilderen was dit het resultaat:
IMG_8630.jpeg

Links en rechts nog wat bijwerken en dan zijn ze klaar...

Word vervolgd
Gr Koos
 
Zes van de acht kleinere tonnen werden op een latje gelijmd en vastgesjord met wat touwwerk:
IMG_8634.jpeg


Alle emmers en tonnen zijn met zeer verdunde bruine verf behandeld om ze wat ouder te laten lijken:
IMG_8635.jpeg


De emmers werden gevuld met de kogels:
IMG_8636.jpeg


En voorzien van een hengsel, dit laatste werd uit dun messing draad gemaakt:
IMG_8641.jpeg


IMG_8642.jpeg

Deze zijn klaar om aan boord te gaan........

De trappen zijn met bruine verf geschilderd en kunnen ook aan boord gebracht worden:
IMG_8643.jpeg

De bovenste stond nog wat wiebelig maar dat was snel hersteld........

IMG_8644.jpeg


Vier van de gevulde emmers werden in het onderste ruim bij de kanons geplaatst net als de twee bokken met de zes kleine tonnen:
IMG_8645.jpeg


IMG_8646.jpeg


Tot zover weer voor vandaag,
Tot de volgende maar weer,

Groetjes Koos
 
Laatst bewerkt:
Allemaal weer bedankt voor de likes en de positieve berichten via de pb :thumbsup:

In deze post worden de laatste kanonnekes opgesteld en wat kisten in elkaar gefriemeld, dus eerst de vier laatste kanons op het bovenste dek:
IMG_8648.jpeg


IMG_8649.jpeg


IMG_8650.jpeg


IMG_8651.jpeg

Dat ging beter dan het gefriemel met de vorige vier….

Die staan mooi in het gelid, tijd voor het fabriceren van wat kisten om het ruim mee op te vullen.
Volgens de bb moesten er wat latjes tegen elkaar geplakt worden, hier wat latjes op lijmen etc. etc…

Maar dat doe ik ff anders, op een balsa latje van 10x10 mm werden drie lijnen met potlood aangebracht om de planken te stimuleren en daarna stukjes van 18 mm lang gezaagd:
IMG_8652.jpeg


Tegen de kopse kanten twee latjes van 5mm hoog gelijmd:
IMG_8653.jpeg


Nadat deze op maat afgesneden waren werden er aan elke zijde rondom latjes van 1,5x1 mm op gelijmd:
IMG_8655.jpeg


IMG_8657.jpeg


Nadat deze rondom geschuurd waren werden de kisten met sterk verdunde bruine verf geschilderd:
IMG_8658.jpeg
Op de foto komen ze veel donkerder over dan in het echie…..

Verder met nog wat “ruimvulling“ maar dat komt in de volgende weer aan bod…..
 
Laatst bewerkt:
Van wat resthout werden bundeltjes planken gemaakt:
IMG_8659.jpeg


IMG_8660.jpeg


Wat balen gecreëerd:
IMG_8662.jpeg


En nog wat rolletjes touw:
IMG_8663.jpeg


Genoeg om later het ruim mee te kunnen vullen:
IMG_8664.jpeg


Voordat we gaan beginnen met de mast nog even een pomp in elkaar gefreubeld:
IMG_8665.jpeg

De onderdelen…..
IMG_8666.jpeg

En het eindresultaat…..

Verder nu met de mast, maar dat is iets voor de volgende keer,
Groetjes Koos
 
Laatst bewerkt:
Van wat resthout werden bundeltjes planken gemaakt:
Bekijk bijlage 585956

Bekijk bijlage 585957

Wat balen gecreëerd:
Bekijk bijlage 585958

En nog wat rolletjes touw:
Bekijk bijlage 585959

Genoeg om later het ruim mee te kunnen vullen:
Bekijk bijlage 585960

Voordat we gaan beginnen met de mast nog even een pomp in elkaar gefreubeld:
Bekijk bijlage 585961
De onderdelen…..
Bekijk bijlage 585962
En het eindresultaat…..

Verder nu met de mast, maar dat is iets voor de volgende keer,
Groetjes Koos
Ik was dit verslag van je nog niet eerder tegen gekomen, Koos. Mooi al die kleine attributen.
Gr. Peter
 
Je maakt er in een sneltreinvaart wat mooi's van :wave
Dank je Hilbert, ach en met die snelheid valt het wel mee hoor ;)
Steengoed Koos.:rofl::rofl:
Keibedankt Peter :)
Ik was dit verslag van je nog niet eerder tegen gekomen, Koos. Mooi al die kleine attributen.
Gr. Peter
Dank je Peter, ik had je al gemist :thumbsup::thumbsup:

Voor de rest iedereen bedankt voor de likes, de pb's en de appjes.....:worship::worship:
Inmiddels zijn we weer een heel eind verder en heb ik dit verslag van de tweede pagina moeten plukken, maar er is ondertussen van alles gebeurt waar enkele ingewijden al van op de hoogte zijn :confused:

Een tijd geleden ben ik getroffen door een hersenbloeding, gelukkig zonder uitval verschijnselen, maar dat heeft de concentratie geen goed gedaan vandaar dat dit verslag de laatste tijd niet meer bijgewerkt werd.
Na een paar dagen ziekenhuis en de nodige onderzoeken gaat het wel weer en doen we voorlopig maar héél stilletjes aan waarbij ik me steeds meer ga realiseren dat ik al met al veel geluk heb gehad.
Maar hier zijn we weer met de verdere vooruitgang van de San Francisco, die voor het eind van het voorseizoen al werd afgerond dus word het tijd om weer eens te posten.........

Zoals ik de laatste keer schreef was de mast aan de beurt, waarbij eerst de onderdelen van de grote mars bij elkaar gesprokkeld werden:
IMG_8670.jpeg


Nadat alles geschuurd was de snaphanen op de mars en de zalingen in elkaar gelijmd:
IMG_8671.jpeg


IMG_8672.jpeg


Na droging van de lijm de snaphanen zwart geschilderd:
IMG_8673.jpeg


En vervolgens de marsring op de snaphanen gelijmd:
IMG_8677.jpeg


Tussendoor de rondhouten goed uitgezocht:
IMG_8679.jpeg


De mast in model gemaakt:
IMG_8676.jpeg


Het ezelshoofd is van metaal en om deze passend te krijgen werd er in de mast een gaatje geboord waar weer een stukkie rondhout van 2mm in gelijmd werd:
IMG_8678.jpeg


In de grootzalingen die inmiddels onder de mars gelijmd was en die voor de steng werden de mast en de steng met een ronde vijl passend gemaakt:
IMG_8681.jpeg


Tussendoor de andere mastonderdelen in model gebracht en deze zwart geschilderd:
IMG_8680.jpeg


Tot zover maar weer, de rest volgt nog........

Tot dan maar weer,
Groetjes Koos.
 
Back
Top