Waarmee heb jij vandaag gevaren? (RC dan wel te verstaan... ;-) )

Justus, Heb naar het filmpje zitten kijken en het bootje reageert goed op het roer. Draait lekker kort ook. Het schroefwater spuit er bijna dwars onderuit. Maar wat ik me afvraag is of een visstaartroer wel de juiste keuze is voor een snelle boot. In mijn optiek heb je dan een zo klein mogelijk roer nodig, anders gaat je natte oppervlak remmen. Bij een snelle vaart past een kleine roeruitslag en om kort te draaien een grotere. En aangezien je dan toch weinig vaart maakt een groter roeroppervlak i.c.m. een visstaart profiel. Pas op dat het scheepje slepend niet te schichtig gaat reageren. Als je dual rate op je zender hebt zou ik die tijdens het slepen inschakelen en de roeruitslag dan maximaal 50% maken. Verder heeft zo'n kort scheepje slechte stuureigenschappen tijdens het achteruit varen. Een scheg tussen askoker en romp geeft misschien wat meer koersstabiliteit. Om te kunnen sturen moet het scheepje vaart lopen, maar eer dat je dat voor elkaar hebt draait het al. Achteruit sturen gaat het best met een in het roer geïntegreerde straalbuis, waarbij de schroef precies in het draaipunt zit. Zie bovenstaande niet als kritiek, maar meer als (mijn) verklaring waarom iets (minder) goed werkt. Succes verder met dit leuke bootje. Gr. Klaas.
 
Ik ervaar het niet als kritiek hoor, het is precies formuleren wat er aan de hand is:thumbsup:

Snel varen is namelijk helemaal nooit de bedoeling geweest, en is dat nog steeds niet, maar de aandrijving blijkt een beetje veel vermogen te hebben:hammer::hammer:

Met het kleine zwarte roertje draaide hij vooruit varend best goed juist omdat er geen skeg was en het was wel lachen dat hij zo uit het water klom maar het korte manouevreerwerk was ik niet tevreden over en dat is nu juist wat ik er mee wil doen: in een jachthaventje of slootje lekker kort manouevreerwerk doen. Wandelsnelheid is voldoende, hij moet wel een lekkere golf trekken en dat doet hij met dat kleine schroefje al goed genoeg.

Met het grote spul (alle zeeschepen waar ik als Loods mee te maken krijg) is bij achteruitvaren het roer alleen maar om de kont een beetje te controlleren met een klap voorover. Dat was hier zo inefficiënt dat hij eerst stopte met met achteruit varen, dan ging hij vaart voorover lopen en dan eens een keer draaien; te veel vermogen vooruit en te weinig effect van het roer.
Nu is dat precies wat bijvoorbeeld containerfeeders met een gewoon 35° spade roer ook hebben maar die hebben een boegschroef waar je mee moet sturen als je achteruit vaart dus dan benader je een manouevre al anders. Scheppend roer, echt sturen als je achteruit vaart door roer geven, lukt op de meeste zeeschepen helemaal niet omdat de roeren op zeeschepen daar te klein voor zijn. Je kan er soms nét je wieleffect mee compenseren maar dan moet je wel flinke vaart hebben (minimaal 3 a 4 knopen achteruit) en dan nog zal het soms maar net te merken zijn.

De dual-rate wil ik hier wel gebruiken hoor, op 2 manieren:
1) De motorvermogen beperken omdat ik zoveel vermogen met manoeuvreren niet nodig heb, dat wil ik alleen als ik iets ga trekken
2) als ik inderdaad naar vol vermogen ga zal ik zeker de roeruitslag beperken maar met dat kleine flappie had ik al de volle uitslag nodig om hem slepend überhaupt weer terug te laten draaien.

De volgende testvaart zal ik op dezelfde manier gaan slepen en hopelijk kunnen laten zien dat dit nieuwe roer het veel beter doet.

Zo'n tunnelroer heb ik op de grote romp (die is na de Ka8 aan de beurt) en daar heb ik ook 2 boegschroeven in dus dat wordt nog leuker:hammer:
 
Vandaag mijn gemodificeerde Skimmer airboot eens onder het stof vandaan gehaald en uitgelaten:
PIC03528.JPG

Op een 2S Lipo vaart dat toch wat anders dan 7 cellen NiMH, het totaalgewicht is lager en dat stuurt wat gemakkelijker.
PIC03534.JPG

De stevige wind maakte het wel enerverend, want zodra je onder half gas kwam, nam de wind het over en draaide de boot als een windvaan met z'n neus in de wind.
Niet altijd de richting waar je naar toe stuurde...

In de luwte was het ruime bochten varen op snelheid nog wel te doen:
PIC03542.JPG

Zodra de wind in het spel was, leek de piloot wel bezopen, rechtuitvaren met een airboot is altijd al lastig, maar vandaag alleen recht in de wind te doen.
PIC03541.JPG

Ruim een half uur kunnen varen op een 2S 1800mAh Lipo, de Jeti borstelregelaar liet het toerental merkbaar dalen toen de cellen met 3,7V er de brui aan gaven.
Die 3,7V was thuis gemeten toen het Voltage weer wat was opgekrabbeld, want de lader heeft er inmiddels 1600mA ingeladen en staat op 98% vol.

Groeten, Jan.
 
grappig bootje lijkt me ook wel makkelijk te maken als 'klein' project.
De basis is de Skimmer van Glynn Guest.
https://aerofred.com/details.php?image_id=103555

De mijne is niet van balsa, maar 3 mm ABS plaat; dit verhoogt het gewicht aanzienlijk en dat heeft invloed op het vaargedrag.
De aanloop naar het in plané gaan is langer en het hoge gewicht, 565 gram vaarklaar, voor een rompje van 38 cm zorgt voor een 'avontuurlijk' vaargedrag...
Ik wacht een windstille dag af voor meer testruns en bekijk dan of er een scheg onder komt, om het rechtuit varen te verbeteren.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag nog een rondje Sneek gezeild met de 12M Voyager.
Qua wind was de 4Bft ONO op het randje, in de vlagen was het oploeven amper uit te sturen en kwam het roer gevaarlijk dicht bij het oppervlak.
Extra handicap was de voorjaarskermis op het Martiniplein, ik liep onder de wind en kreeg het idee dat alle versterkers voluit stonden, wat een ontzettende kolereherrie...

In het laatste stuk Koopmansgracht liep ik de laatste DF65 zeilers achterop, de laatste deelnemers werden door degenen, die al een half uur eerder gefinisht waren, luidkeels voorzien van tips om ondanks de harde wind voortgang t.o.v. de wal te maken.
Ze finishten onder groot gejuich...

De DF65 groep heeft besloten, om de kosten te drukken, alleen met het A-tuig te varen, dat bleek voor een aantal iets te veel van het goede onder deze omstandigheden.

Ook hier maakte de langere waterlijn en het grotere zeiloppervlak van de Voyager gehakt van de DF65.

Het laatste stuk langs de Oosterkade en de pijp onder de Leeuwarderweg door was één grote warrelbende door de wind, die haaks op het vaarwater en de bebouwing stond, dat was nog wel even een dingetje.

Groeten, Jan.
 
Vandaag mijn gemodificeerde Skimmer airboot eens onder het stof vandaan gehaald en uitgelaten:
Bekijk bijlage 574855
Op een 2S Lipo vaart dat toch wat anders dan 7 cellen NiMH, het totaalgewicht is lager en dat stuurt wat gemakkelijker.
Bekijk bijlage 574856
De stevige wind maakte het wel enerverend, want zodra je onder half gas kwam, nam de wind het over en draaide de boot als een windvaan met z'n neus in de wind.
Niet altijd de richting waar je naar toe stuurde...

In de luwte was het ruime bochten varen op snelheid nog wel te doen:
Bekijk bijlage 574857
Zodra de wind in het spel was, leek de piloot wel bezopen, rechtuitvaren met een airboot is altijd al lastig, maar vandaag alleen recht in de wind te doen.
Bekijk bijlage 574858
Ruim een half uur kunnen varen op een 2S 1800mAh Lipo, de Jeti borstelregelaar liet het toerental merkbaar dalen toen de cellen met 3,7V er de brui aan gaven.
Die 3,7V was thuis gemeten toen het Voltage weer wat was opgekrabbeld, want de lader heeft er inmiddels 1600mA ingeladen en staat op 98% vol.

Groeten, Jan.

Even voor de beeldvorming: wat voor propje en motor zit er op?

Ziet er wel heel erg grappig uit voor tussendoor en er bij:thumbsup:
 
Vandaag weer even de zeilboot getest.
Het is wat saai dat het zo goed vaart, ook niet bang dat hij omslaat, geen water in de boot etc.
Er is nog wel een klein detail wat soms gebeurt, de lijn van de fok komt achter de zijstag.
Had het wel aangespannen maar toch vandaag weer de lijn erachter.

Iemand nog tips wat je hieraan kan doen?
a4bc7aecbabf7cb300b68ed3299d7bd4.jpg

fb41ade5617ebe381705dbc76067ee24.jpg
 
In principe moet de lijn voor de schoot glad zijn en niet kinken. Blijft de lijn achter uitstekende delen van de verstaging hangen? Wellicht heeft het zin om die delen af te tapen of er iets ronds om te doen. Plastic buisje of slangetje. Op mijn 1:1 zeilboot had ik plastic beschermhoezen om de wantspannes. Gr. Klaas.
 
Bij boten, waar de dirk om de zaling wil slaan, zet ik ter hoogte van die zaling een dun lijntje (lus) aan de fok, dat lijntje loopt om de dirk heen, terug naar de fok.
De lengte kies ik zó uit, dat de lijn nét niet bij de zaling kan komen.
Zo voorkom je dit soort 'ellende'.

Als je een foto ervan wilt hebben, laat het me even weten, dan plaats ik die morgen.

Groeten, Jan.
 
ik denk dat ik het begrijp, gewoon een lusje aan de fok maken waar de lijn (dirk) doorheen loopt.
lijkt mij ook handige oplossing,direct even wat maken.

Het loopt trouwens over de zwarte beugel heen en daar blijft het haken. De officiele naam van de beugel heb ik nog niet gevonden.

Tijdens zoeken naar de namen zag ik dat de mast in het echt een voorkromming heeft van paar centimeter oid. Het grootzeil wordt daarvoor iets krom gemaakt.

Dat zal bij de modelbouw wel niet worden gedaan lijkt mij? Het grootzeil ziet er nogal recht uit aan de voorkant.
 
Begrijp dat de fokkeschoot van de zelfkerende fok achter de zaling komt. Moet die schoot helemaal via de masttop, of is zalinghoogte ook voldoende? Gr. Klaas.
 
Laatst bewerkt:
Het loopt trouwens over de zwarte beugel heen en daar blijft het haken. De officiele naam van de beugel heb ik nog niet gevonden.
Zaling.

De dirk lijkt op de foto ook een erg dikke lijn, dat vangt veel wind en zorgt deels voor je probleem dat 'ie achter de zaling waait, hoe dunner, hoe beter, het heeft niks te houden.

In klassen waar aluminium of koolstof masten niet toegestaan zijn, worden de masten met voorspanning gelijmd in een mal, zodat je voldoende spanning op je achterstag hebt.

Groeten, Jan.
 
Ziet er goed uit Menno! Vertekent het beeld wat, of hangt ze lichtjes naar stuurboord?

Had haar graag op kruissnelheid gezien, benieuwd naar het vaarbeeld.
 
Back
Top