Bouwverslag van de Golden Star (Mantua)

Voor het aanbrengen van de berghouten zou ik toch aanraden de romp eens op te wrijven met een schuurpapiertje, korrel 400 en fijner, om de kleine opstaande vezeltjes te verwijderen.
Dank je, Herman. Ik heb 1 berghout al aangebracht, maar kan er wel omheen schuren :). De kleinste korrel die ik heb is 320. Ik heb geprobeerd te doen wat je voorstelt. Het wordt iets beter, maar de vezeltjes zijn heel hardnekkig of er komen nieuwe bij. Dat had ik al geconstateerd toen ik twee jaar geleden de romp probeerde te schuren met fijn schuurpapier. De latjes notenhout die ik heb bijgekocht (bij De Houtloods in Den Haag), omdat er te weinig latjes in de doos zaten, heeft dit geheel niet. Die latjes zitten vooral aan de binnenkant van het schanskleed waar ze wat minder opvallen (helaas). Het lijkt dus enigszins een eigenschap van het notenhout in de doos te zijn. Of zie ik iets over het hoofd?
 
Laatst bewerkt:
Of zie ik iets over het hoofd
Lijkt mij dan inderdaad een minderwaardige kwaliteit hout.
320 is niet slecht, maar probeer eens met 600 of dit ook zo de vezels nog lostrekt.
Lukt ook dit niet, dan zou je kunnen proberen de romp in te strijken met een lak (ik zou G4, een polyurethaanlak, aanbevelen) dit dringt lekker in het hout en verglaast de ondergrond (maakt waterdicht).
Dit zal de vezels fixeren. Dan bijna helemaal kaal schuren. (als je maar 1 laag zuinig aanbrengt, zal je zelfs amper moeten schuren om de lak te verwijderen)
Dan zal je waarschijnlijk de berghouten en andere dekdetails op de gebruikelijke wijze (met houtlijm) kunnen aanbrengen. Houdt dit niet op de gefixeerde ondergrond, dan kan je CA-gel gebruiken (vb roze Zap)
 
Je kan dit "slechte" hout toch wel mooi krijgen. Je moet dan het oppervlak nadat je het vlak heb geschuurd, herstellen. Zodat je de kleine vezels weg kan halen zonder dat ze terug komen. Ik gebruik daar CLOU G1 Schnellschleif-Grundierung voor. <LINK> Dit strijk ik op het hout (aanrader om dit buiten te doen ivm dampen) en na droging (gaat heel snel) schuren met eventueel staalwol of fijn schuurpapier. De vezels komen dan niet meer omhoog. Ander voordeel is dat het het hout heel goed beschermd door het oppervlak iets te verharden.
Een alternatief is Chellac, iets makkelijker te verkrijgen en is een natuurproduct, stinkt niet zo maar heeft een langere droogtijd. En dat kan je op de zelfde manier toepassen. Fijn staalwol 000 gebruik ik als eindafwerking.
 
Lijkt mij dan inderdaad een minderwaardige kwaliteit hout.
320 is niet slecht, maar probeer eens met 600 of dit ook zo de vezels nog lostrekt.
Lukt ook dit niet, dan zou je kunnen proberen de romp in te strijken met een lak (ik zou G4, een polyurethaanlak, aanbevelen) dit dringt lekker in het hout en verglaast de ondergrond (maakt waterdicht).
Dit zal de vezels fixeren. Dan bijna helemaal kaal schuren. (als je maar 1 laag zuinig aanbrengt, zal je zelfs amper moeten schuren om de lak te verwijderen)
Dan zal je waarschijnlijk de berghouten en andere dekdetails op de gebruikelijke wijze (met houtlijm) kunnen aanbrengen. Houdt dit niet op de gefixeerde ondergrond, dan kan je CA-gel gebruiken (vb roze Zap)

Hoi Herman, hartelijk dank voor deze tips. Ik zal eerst eens de 600 korrel aanschaffen en kijken wat er dan gebeurt. Als de vezeltjes er nog zijn, volg ik je tweede suggestie. Stephan's suggestie lijkt parallel te lopen met die van jou, alleen met andere middeltjes.

Je kan dit "slechte" hout toch wel mooi krijgen. Je moet dan het oppervlak nadat je het vlak heb geschuurd, herstellen. Zodat je de kleine vezels weg kan halen zonder dat ze terug komen. Ik gebruik daar CLOU G1 Schnellschleif-Grundierung voor. <LINK> Dit strijk ik op het hout (aanrader om dit buiten te doen ivm dampen) en na droging (gaat heel snel) schuren met eventueel staalwol of fijn schuurpapier. De vezels komen dan niet meer omhoog. Ander voordeel is dat het het hout heel goed beschermd door het oppervlak iets te verharden.
Een alternatief is Chellac, iets makkelijker te verkrijgen en is een natuurproduct, stinkt niet zo maar heeft een langere droogtijd. En dat kan je op de zelfde manier toepassen. Fijn staalwol 000 gebruik ik als eindafwerking.

Hoi Stephan, hartelijk dank voor deze tips. Zoals aan Herman geschreven, zal ik eerst een nog fijnere korrel aanschaffen en kijken wat er gebeurt. Daarna zal ik eens kijken welk middel ik ga gebruiken. PS: Chellak kan ik niet vinden; wel Shellak of Schellak.
 
Laatst bewerkt:
Shellac inderdaad of schellak. Kan je in schilfers kopen die je met alcoholverdund, maar ook als kant en klare oplossing. Die laatste is beter omdat je dan niet hoeft te mengen. Kijk eens bij de baptist.nl, daar hebben ze vanalles. Ook goed schuurpapier.
 
In afwachting van bestelde Schellak (en later ook puimsteen) ben ik toch begonnen met de berghouten aan te brengen. De reden is dat ik die dan ook meteen kan meenemen met de Schellak en er zich geen hechtingsprobleempjes meer kunnen voordoen zoals Herman aangaf. Hoewel ik met spijkertjes in een plank heel aardig de rompvorm had nagebootst, bleken de eerste (en dikste) berghouten toch niet precies te passen. Ik vind het nog altijd erg knap als iemand de vorm zo kan namaken dat 't direct past. Zelf heb ik een uitvlucht genomen met een klein puntje secondelijm en de rest houtlijm :). Dat ging goed en de twee berghouten aan beide zijdes van het bootje kwamen ook op dezelfde hoogte uit. Echter, toen ik het eindresultaat zag bleken ze totaal asymmetrisch weg te lopen. Ik heb er even over nagedacht of ik 't zou laten zitten, maar toen ik een post van Jan Zwart zag die wat had moeten slopen, dacht ik dat ik niet achter kon blijven. Het verwijderen van een van de berghouten ging bijna helemaal goed (met veel geduld), alleen het stukje met secondelijm brak van de rest af. Gelukkig was dat weer redelijk goed aan elkaar te zetten. En tenslotte lopen de twee berghouten nu een stukje symmetrischer van boeg naar achter.

Fig166.jpg


Fig169a.jpg


Fig171a.jpg


Fig174a.jpg


Fig178a.jpg


Daarna ben ik doorgegaan met de andere berghouten en de latjes die op het achtersteven gezet moeten worden.

Fig179.jpg


Fig180.jpg


Fig183.jpg


Fig184a.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nog wachtend op het puimsteen om te kunnen politoeren ben ik de trapjes op het dek in elkaar gaan zetten, nadat ik me redelijk had ingelezen in het politoeren :).

Fig186.jpg


Fig187.jpg


Daarna ben ik begonnen met het politoeren, d.w.z. de stap van het schuren en vullen van de romp met puimsteenpoeder en alcohol, en daarna het inwrijven met Schellak.

Fig188.jpg

Fig189.jpg

Fig190.jpg
 
In afwachting van bestelde Schellak (en later ook puimsteen) ben ik toch begonnen met de berghouten aan te brengen. De reden is dat ik die dan ook meteen kan meenemen met de Schellak en er zich geen hechtingsprobleempjes meer kunnen voordoen zoals Herman aangaf. Hoewel ik met spijkertjes in een plank heel aardig de rompvorm had nagebootst, bleken de eerste (en dikste) berghouten toch niet precies te passen. Ik vind het nog altijd erg knap als iemand de vorm zo kan namaken dat 't direct past. Zelf heb ik een uitvlucht genomen met een klein puntje secondelijm en de rest houtlijm :). Dat ging goed en de twee berghouten aan beide zijdes van het bootje kwamen ook op dezelfde hoogte uit. Echter, toen ik het eindresultaat zag bleken ze totaal asymmetrisch weg te lopen. Ik heb er even over nagedacht of ik 't zou laten zitten, maar toen ik een post van Jan Zwart zag die wat had moeten slopen, dacht ik dat ik niet achter kon blijven. Het verwijderen van een van de berghouten ging bijna helemaal goed (met veel geduld), alleen het stukje met secondelijm brak van de rest af. Gelukkig was dat weer redelijk goed aan elkaar te zetten. En tenslotte lopen de twee berghouten nu een stukje symmetrischer van boeg naar achter.


[BIJLAGE=VOLLEDIG]574924[/BIJLAGE][/CITAAT]
Dave, voor het bepalen van de juiste positie van je berghouten zijn wel enkele hulpmiddeltjes zodat de symmetrie ook wat makkelijker te realiseren is.
Je kan bijv. met een waterlijnmarker een lijn uitzetten waartegen je dan het berghout zet of als je zo'n marker niet hebt (zijn overigens heel simpel zelf te maken) kun je ook uit de hand een lijn zetten doormiddel van diverse meetpunten aan te brengen. Zelf gebruik ik voor dat doel zelfklevend tape van 3 mm breed, te koop in auto accessoire winkels IMG_1940kopie.jpg. Je kan zo op je gemak de tape op de scheepshuid aanbrengen en corrigeren indien nodig waarna je het berghout tegen de tape zet zodat het altijd in de juiste positie zit. De tape op de foto is iets dikker dan gewone afplaktape en daarom wat geschikter voor dit doel maar, het kan uiteraard met elke afplaktape.

Mijn verhaal neemt niet weg dat het uiteindelijke resultaat van jou berghouten er evengoed netjes uitziet :thumbsup:, misschien iets voor een volgende keer, gemak dient tenslotte de mens ;)
 
Dave, voor het bepalen van de juiste positie van je berghouten zijn wel enkele hulpmiddeltjes zodat de symmetrie ook wat makkelijker te realiseren is.
Je kan bijv. met een waterlijnmarker een lijn uitzetten waartegen je dan het berghout zet of als je zo'n marker niet hebt (zijn overigens heel simpel zelf te maken) kun je ook uit de hand een lijn zetten doormiddel van diverse meetpunten aan te brengen. Zelf gebruik ik voor dat doel zelfklevend tape van 3 mm breed, te koop in auto accessoire winkels Bekijk bijlage 574932. Je kan zo op je gemak de tape op de scheepshuid aanbrengen en corrigeren indien nodig waarna je het berghout tegen de tape zet zodat het altijd in de juiste positie zit. De tape op de foto is iets dikker dan gewone afplaktape en daarom wat geschikter voor dit doel maar, het kan uiteraard met elke afplaktape.

Mijn verhaal neemt niet weg dat het uiteindelijke resultaat van jou berghouten er evengoed netjes uitziet :thumbsup:, misschien iets voor een volgende keer, gemak dient tenslotte de mens ;)

Hoi Piet, dank voor deze uitleg. Erg handig ! Ik ben onlangs een waterlijnmarker tegengekomen bij zoeken naar ander materiaal en die kun je inderdaad ook gebruiken voor de berghouten. Ik ga eens kijken of ik die tape kan vinden. Bij mijn tweede iteratie, d.w.z. na de foutieve plaatsing, heb ik steeds latjes geteld en ook aan de kleuring van de latjes kon ik ongeveer zien waar ik moest zijn :-).
 
Het politoeren met de puimsteen en de Schellak is af. Alleen het dek heb ik nog niet gedaan; dat komt later. Het resultaat is tamelijk verbluffend. Dat is vooral te zien op een foto van de onderkant waarbij de ene helft al bewerkt is en de andere nog niet. Na het politoeren zijn er weinig "haartjes" meer te bekennen. Herman @Herby63 , hartelijk dank voor je oplettend oog en, Stephan @Stephan Kertész , hartelijk dank voor de Schellak tip ! Het goedje ruikt ook amper en is op de alcohol na tamelijk vriendelijk voor je handen (al had ik voor de zekerheid wegwerphandschoenen aan gedaan). Hieronder enkele foto's. De trapjes zijn nu ook geinstalleerd.

Fig192.jpg

Tijdens het bewerken met puimsteen aan het bovenste deel van de verschansing.

Fig195.jpg

Dag en nacht verschil :)

Fig198.jpg

Het eindresultaat :)
 
Na ruim een week is er weer enige voortgang te melden: Ik heb de rusten aangebracht. Daarna bedacht ik me dat het roer nog geen fineer had op de smalle kant en ben dat gaan aanbrengen, terwijl ik verder ging met het aanbrengen van het bovenste dekje met reling. In de bijgeleverde reling zaten gaatjes en men wilde dat je daarin spijkertjes zou slaan die precies in de poten van de reling zouden moeten verdwijnen. Voor dat laatste leken de spijkertjes wat aan de lange kant en dus heb ik er een stuk afgeknipt. Het aanbrengen van de spijkertjes was niet bepaald een sine cure, want gebruik van de spijkerduwer was hier geen goed idee en zelfs met licht timmeren sloeg ik al snel de poten verder in het dekje (ook daarin zaten voorgevormde gaten). Uiteindelijk is het toch gelukt alle 7 kortgeknipte spijkertjes in de reling en de poten te krijgen. Ondertussen zat het fineer op het roer dat ik daarna heb "gepolitoerd" zoals de rest van de boot. Nu ben ik bezig met het aanbrengen van het roer en heb ik net de raampjes op de achterzijde gezet. Hier weer enkele fotootjes van de bouw:

Fig199.jpg


Fig200.jpg


Fig201.jpg


Fig203.jpg

Fig206.jpg


Fig207.jpg


Fig208.jpg


Fig210.jpg

Fig211.jpg
 
Als je nageltjes/spijkertjes moet gebruiken, dan is het een stuk makkelijker om eerst even een gaatje te boren op de plek waar het spijkertje moet komen, in jou geval in bovenstaande post in de pootjes dus. Je kan zelfs het gaatje de zelfde diameter geven als het spijkertje en met een klein druppeltje lijm het spijkertje plaatsen of één maatje kleiner en het spijkertje er dan voorzichtig in tikken. Het werkt veel beter en de kans op schade is praktisch nihil.
 
Als je nageltjes/spijkertjes moet gebruiken, dan is het een stuk makkelijker om eerst even een gaatje te boren op de plek waar het spijkertje moet komen, in jou geval in bovenstaande post in de pootjes dus. Je kan zelfs het gaatje de zelfde diameter geven als het spijkertje en met een klein druppeltje lijm het spijkertje plaatsen of één maatje kleiner en het spijkertje er dan voorzichtig in tikken. Het werkt veel beter en de kans op schade is praktisch nihil.

Hoi Piet, ik heb precies dat geprobeerd, maar mijn dunste handboortje is 1.3 mm en dat is wat dikker dan de spijkertjes. Daarna heb ik 't geprobeerd met een dikke naald, alleen toen had ik de pootjes al op het dek staan en drukte ik eveneens de pootjes door de gaatjes in het dek. Ik had de gaatjes moeten maken voor ik ze erop zette ... Dat is iets voor de volgende keer :-).
 
Graag wil ik nu een vraag stellen: Vandaag heb ik het roer aan het schip gehangen. Daarvoor zijn twee wat dikker plugjes meegeleverd met aan 1 zijde een dikkere kop. Op onderstaande foto hangt het roer mooi, maar als je de boot ergens opzet waardoor het roet omhoog gedrukt wordt, dan liggen de plugjes er weer uit. Wat daarmee te doen? Het leuke is nu dat het roer ook kan draaien en dat zou ik graag willen behouden.

Fig212.jpg
 
Graag wil ik nu een vraag stellen: Vandaag heb ik het roer aan het schip gehangen. Daarvoor zijn twee wat dikker plugjes meegeleverd met aan 1 zijde een dikkere kop. Op onderstaande foto hangt het roer mooi, maar als je de boot ergens opzet waardoor het roet omhoog gedrukt wordt, dan liggen de plugjes er weer uit. Wat daarmee te doen? Het leuke is nu dat het roer ook kan draaien en dat zou ik graag willen behouden.
Zet het model op een standaard zodat het roer geen grond meer raakt.

En wat je vorige post betref, in de meeste modelbouw winkels en gereedschap zaken kan je boortjes kopen voor een prikkie vanaf 0,3 mm, handig om in huis te hebben :)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top