Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Dat is een prachtige bouwdoos!
Veel bouwplezier en jouw vasthoudendheid kennende zal dit een goed, uitstekend werkende motor worden.
Succes. Henk.
 
Dank je, Henk!
Het bouwen zal lukken, het ding zal met zekerheid gaan lopen.

Hoe GOED... dat hangt van het ontwerp af.

Het valt mij in de gauwigheid op dat de carburateur op het oog een erg simpele gloeiplug carburateur LIJKT, maar er zitten een aantal schroefjes en stelmogelijkheden op die niet uitgelegd zijn in het kleine papiertje wat er bij zit, en als ik kijk naar HOE het ding in elkaar zit (er zitten dekseltjes op die je normaal nooit aantreft op een methanol carburateur) dan suggereert het dat de interne werking echt HEEL anders is.

Dat KAN betekenen dat het een geweldig en supergoed instelbaar ding is, het kan helaas ook betekenen dat het ding totaal NIET werkt. De tijd zal het leren.
 
Nou, daar is onze machinist even zoet mee! Een hele krat vol spullen. Succes ermee Bert! Gr. Klaas.
 
Bert, Je dacht 3 weken te moeten wachten, maar na drie gagen was je pakket er al. Vandaar de vraag of je ook zo snel kunt bouwen. Gr. Klaas
 
Vandaar de vraag of je ook zo snel kunt bouwen.
Hihi... nee, Klaas... ik snapte de vraag wel, ik snap niet dat die kit er nu al is...
Want wachten doe ik al van vóór de jaarwisseling...
 
Soms zit je 3 maanden te wachten en de andere keer is het er binnen een week. Maakt niet uit, je hebt je spullen en kunt aan de bak. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Nou... Pfffft o_O

Beginnetje gemaakt met het viercylindertje wat uiteindelijk "Ons Wouterke" door het water moet gaan duwen...
De bouwbeschrijving gedownload, en dat is, tsja, aehm... nou ja... ongeveer een suggestie van hoe het in elkaar ZOU kunnen...

Bij Vario helicopters vind ik dat een uitdaging, maar bij motorblokken hou ik daar niet van. Dan moet het duidelijk, eenduidig en vooral COMPLEET zijn (bijvoorbeeld, waar je op moet letten, HOE je een O-ring of wat dan ook op zijn plek duwt, etc etc)...

Begonnen met de vier cylindervoeringen van O-ringen te voorzien. Dat klinkt simpel, maar viel toch bepaaldelijk niet geheel mee.
Er zijn 12 O-ringen, per voering 3 stuks. Er zijn 13 ringen in de kit bijgevoegd, dus je kunt er één verkloten.
Dat risico is noet geheel denkbeeldig want het zijn héél erg filigrane ringen: ongeveer 0,7 mm peesdikte, en ongeveer 17 mm binnendiameter, dus hele vervelende beweeglijke sliertjes.
20240310_114830[1].jpg


De cylinderbalk is een prachtig werkstuk, maar er zitten overal tamelijk scherpe randen, dus je moet ontzettend voorzichtig zijn dat je de ringen niet beschadigt.
Je kunt nét met één vingertop in de boring komen, en dan kun je ook al bijna niet meer zien wat je doet.
20240310_114748[1].jpg


Ik heb de ringen ingevet met het witte "Titan-Fett" van Vario, dat zou 100% kunststof en O-ring vriendelijk moeten zijn. met één vingertop heel voorzichtig een ring in de groef gedrukt (wat makkelijk gezegd is, maar vanwege de beweeglijkheid van die dunne ring ECHT lastig) en daarna heel voorzichtig met een tandenstoker de rest van de ring stukje bij beetje ook de groef in gefrummeld.
Je moet erg voorzichtig zijn dat de ring niet tijdens het manipuleren tordeert.
Tevens zijn er een paar scherpe randen aan de krukas-zijde van het geheel waar de ring om een of andere reden heel graag achter wil blijven haken.

Nadat er op deze wijze 3 ringen geplaatst zijn, kun je de voering schoonmaken, en lichtjes invetten.
20240310_115421[1].jpg

Uiteraard moet je dat vet wel helemaal tot aan de zoekrand uitsmeren, anders heeft het nog geen zin.

Dan is het zaak om GOED te kijken dat de afgeschuinde zoekrand zijn werk doet en de ring zachtjes verder in de groef drukt in plaats van er weer uit te wippen, want dan knip je de ring door bij het op zijn plek duwen van de bus.
En dat drie keer per voering, voor vier voeringen...

Al met al een operatie die je mischien in een half uurtje doet, maar die enorm veel focus en oplettendheid vergt.
 
Nou... Pfffft o_O

Beginnetje gemaakt met het viercylindertje wat uiteindelijk "Ons Wouterke" door het water moet gaan duwen...
De bouwbeschrijving gedownload, en dat is, tsja, aehm... nou ja... ongeveer een suggestie van hoe het in elkaar ZOU kunnen...

Bij Vario helicopters vind ik dat een uitdaging, maar bij motorblokken hou ik daar niet van. Dan moet het duidelijk, eenduidig en vooral COMPLEET zijn (bijvoorbeeld, waar je op moet letten, HOE je een O-ring of wat dan ook op zijn plek duwt, etc etc)...

Begonnen met de vier cylindervoeringen van O-ringen te voorzien. Dat klinkt simpel, maar viel toch bepaaldelijk niet geheel mee.
Er zijn 12 O-ringen, per voering 3 stuks. Er zijn 13 ringen in de kit bijgevoegd, dus je kunt er één verkloten.
Dat risico is noet geheel denkbeeldig want het zijn héél erg filigrane ringen: ongeveer 0,7 mm peesdikte, en ongeveer 17 mm binnendiameter, dus hele vervelende beweeglijke sliertjes.
Bekijk bijlage 575042

De cylinderbalk is een prachtig werkstuk, maar er zitten overal tamelijk scherpe randen, dus je moet ontzettend voorzichtig zijn dat je de ringen niet beschadigt.
Je kunt nét met één vingertop in de boring komen, en dan kun je ook al bijna niet meer zien wat je doet.
Bekijk bijlage 575041

Ik heb de ringen ingevet met het witte "Titan-Fett" van Vario, dat zou 100% kunststof en O-ring vriendelijk moeten zijn. met één vingertop heel voorzichtig een ring in de groef gedrukt (wat makkelijk gezegd is, maar vanwege de beweeglijkheid van die dunne ring ECHT lastig) en daarna heel voorzichtig met een tandenstoker de rest van de ring stukje bij beetje ook de groef in gefrummeld.
Je moet erg voorzichtig zijn dat de ring niet tijdens het manipuleren tordeert.
Tevens zijn er een paar scherpe randen aan de krukas-zijde van het geheel waar de ring om een of andere reden heel graag achter wil blijven haken.

Nadat er op deze wijze 3 ringen geplaatst zijn, kun je de voering schoonmaken, en lichtjes invetten.
Bekijk bijlage 575043
Uiteraard moet je dat vet wel helemaal tot aan de zoekrand uitsmeren, anders heeft het nog geen zin.

Dan is het zaak om GOED te kijken dat de afgeschuinde zoekrand zijn werk doet en de ring zachtjes verder in de groef drukt in plaats van er weer uit te wippen, want dan knip je de ring door bij het op zijn plek duwen van de bus.
En dat drie keer per voering, voor vier voeringen...

Al met al een operatie die je mischien in een half uurtje doet, maar die enorm veel focus en oplettendheid vergt.

EDIT: toevallig viel mijn oog op de koelwater en oliepompen, en het valt op dat waar in de filmpjes die ik gezien heb, de koelwaterpomp een impellerpompje was, in deze nieuwe versie is de koelwaterpomp een tandwielpomp. Dat zou wel eens beter kunnen werken, maar ik zit er nog even over te denken of en hoe ik dat ga gebruiken danwel aanpassen...
 
  • Like
Reactions: k-k
Dat wordt dus een wierbak in de koelwaterinlaat Bert. Ben niet zo'n fan van water+tandwielpompjes. Had ooit een tandwielpompje voor bluswater, maar die was snel versleten. Succes verder met het gepriegel. Gr. Klaas.
 
Dat wordt dus een wierbak in de koelwaterinlaat Bert.
Heu... nee?

Ik was van plan een kimkoeling te gaan gebruiken, dus geen buitenwater door de pomp. De bedoeling is een gesloten koelcircuit, met een geregelde temperatuur door middel van een regelklep die middels telemetrie en temperatuurvoeler aangestuurd wordt: Gewoon een smoorkraan in de kortsluiting van de koelbuis, geen driewegkraan.
Op die manier kan ik ook een koelvloeistof met enigszins smerende eigenschappen (water met 25% glycol) gebruiken.

Maar ik was eigenlijk sowieso van plan een externe electrische koelpomp en smeeroliepomp te gaan gebruiken. Gewoon om de motor te ontlasten, want ik heb geen flauw idee of ik het ding wel op het gewenste toerental krijg, en ik wil de delta-T over de cylinderbalk ook graag binnen redelijke grenzen (5 graden of zo) houden......

Ondertussen loop ik tegen het volgende probleem aan: één van de pistonpennen lijkt wat dikker dan de rest, en wil zowel niet door het drijfstang-oog als door de zuiger heen... Dat gaat ook nog een probleempje worden, want dat gaat om honderdsten...
 
Gelukkig heb je ervaring met het reviseren van brandstof motortjes.
Ben benieuwd hoe je het oplost, misschien een drifstangoog zoeken, waarin deze wel past?
Succes. Henk
 
Dat is toch balen, hoe gaat het contact met de leverancier? Wellicht kun je hun vragen eentje op te sturen.
 
Ben benieuwd hoe je het oplost, misschien een drifstangoog zoeken, waarin deze wel past?
Het is de laatste van de set, de andere zuiger/drijfstangsetjes zitten al in elkaar.
Om redenen die mij echt zéér duister zijn, staat in de beschrijving dat één gat van de zuiger een haartje strakker is geboord dan het andere. De bedoeling is dat het nauwere gat een klempassing is.
Dan moet je de beginnen met de pistonpen in het "ruime" gat, dan de drijfstang, en dan voorzichtig de pin doordrukken tot hij in de klempassing vast zit,
Indien het "ruime" gat te ruim zou zijn zou je dat met Loctite 271 of 243 vast moeten zetten... Nu vind ik het sowieso heel raar dat je een pistonpen met loctite vast moet zetten, maar allee...

MAAR... bij mij waren de eerste drie zuigers gewoon aan beide zijden "los". Die setjes heb ik dus aan weerszijden met een druppie loctite geborgd. De vierde zuiger bleek opeens, en geheel onverwacht, niet te passen. Het maatverschil was voor mij niet meetbaar, omdat de andere drie pennen al gemonteerd waren, en ik heb er ook het gereedschap heb.
Dat het met 99,9999% zekerheid de pen was concludeer ik uit het feit dat het zowel de zuiger als ook de drijfstang waren die niet pasten. Als de pen op maat geweest zou zijn zou het wel ÉRG toevallig zijn zowel een verkeerd geboorde zuiger als een verkeerd geboord small-end te treffen, en dan ook nog allebei als toevallig de laatste die ik pak...

Ik heb het opgelost door de pen in de boormachine te zetten en met korrel 800 schuurpapier héél voorzichtig de pen te schuren tot de drijfstang en zuiger er nét overheen gingen.
Ik denk dat dit volkomen kut is, maar het is niet anders... De boel maar goed in de gaten houden bij het inlopen.
De smeeroliepomp, heb ik al gezien, staat met vier oliestraaltjes precies op de bigends te pissen (wel in de neergaande slag) dus ik ga er van uit dat er voldoende olie naar boven slingert om die small-ends voldoende te smeren.
Pistonpennen zijn redelijk kritisch, maar volgens mij ook weer niet ZÓ kritisch...
 
Sjongejonge Bert...
Heb je je 'eigen' machinekamer net verlaten, duik je een andere in.
Succes er mee; jou kennende gaat het lukken!
 
Back
Top