Kjel Postema
Vriend van modelbouwforum.nl
Tussen kerst en oud en nieuw heb ik de vleugel gelakt en de de letters voor de vleugelregistratie uit gesneden. De letters heb ik in mijn CAD-programma getekend. De letters op de bovenkant van de vleugel zijn oranje. Hiervoor heb ik snijplotterfolie gekocht. Op de onderkant van de vleugel zijn de letters zwart. Hiervoor gebruikt ik keukenrenovatiefolie van de Gamma. Van de folie heb ik A4-tjes gesneden zodat ze door de printer kunnen. De letters print ik dan in spiegelbeeld op de achterkant van de folie zodat ik ze uit kan snijden. Althans dat was de bedoeling en dit procédé heb ik met succes toegepast op de twee vleugels en de rompregistratie van de F.VIIb, maar nu had de folie er geen zin in. Of het trok scheef tijdens het printen, of de boel liep vast. Misschien wordt mijn printer wat oud. Geen idee waarom het nu niet wilde lukken terwijl ik er eerder nooit problemen mee gehad had. Toen maar een andere manier bedacht. De letters op een gewoon A4-tje uitgeprint en vervolgens de folie op mijn snijbord vastgeplakt met tape en daarop het A4-tje vastgeplakt. Dat werkte gelukkig ook.
De A4-tjes van folie voordat ze door de printer zouden gaan.
Een klein beetje weathering aanbracht om het egale zilveren vlak van de vleugel wat te breken. Ik heb de weathering alleen aangebracht achter de schanieren en andere uitstekende delen van de vleugel en bij de tankdeksels. Het doel was een subtiele weathering, maar vooral niet te veel.
De tankdeksels zonder weathering.
en nu met.
En de weathering achter de scharnieren en andere uitstekende delen.
Als laatste werkzaamheden aan de vleugel het monteren van de servo's en stuurkabels. De servosnoertjes heb ik ingekort, zodat er niet een hele kluwen aan servosnoer moet worden weggestopt als de vleugeluiteinden op het middendeel geschoven worden.
Aan de achterkant van de servohouder extra stukjes triplex gelijmd, zodat de schroeven wat meer vlees hebben.
En de servo en de stuurkabels gemonteerd. De boel ook even getest en alles werkt zoals ik het bedacht had.
Bij het testen van de werking bleek een servo niet goed te werken, hij sloeg maar naar een kant uit. Bij nadere inspectie bleek van het laatste tandwiel waar ook de as voor de servohevel aan zit een tentje verbogen te zijn waardoor de boel blokkeerde. Ik heb het tandje min of meer recht kunnen buigen, waardoor de servo nu wel werkt, maar er zit toch een klein hikje in de beweging. Voor de zekerheid toch maar een nieuw tandwielsetje gekocht. Voor €9,- ga ik niet riskeren dat hij tijdens het vliegen toch een keer vastloopt in een stand waardoor het vliegtuig onbestuurbaar wordt.
En de vleugel helemaal klaar. Totaalgewicht van de vleugel is 2115 gram.
Nu kan ik verder met de romprug en de cockpit.
groeten kjel
De A4-tjes van folie voordat ze door de printer zouden gaan.
Een klein beetje weathering aanbracht om het egale zilveren vlak van de vleugel wat te breken. Ik heb de weathering alleen aangebracht achter de schanieren en andere uitstekende delen van de vleugel en bij de tankdeksels. Het doel was een subtiele weathering, maar vooral niet te veel.
De tankdeksels zonder weathering.
en nu met.
En de weathering achter de scharnieren en andere uitstekende delen.
Als laatste werkzaamheden aan de vleugel het monteren van de servo's en stuurkabels. De servosnoertjes heb ik ingekort, zodat er niet een hele kluwen aan servosnoer moet worden weggestopt als de vleugeluiteinden op het middendeel geschoven worden.
Aan de achterkant van de servohouder extra stukjes triplex gelijmd, zodat de schroeven wat meer vlees hebben.
En de servo en de stuurkabels gemonteerd. De boel ook even getest en alles werkt zoals ik het bedacht had.
Bij het testen van de werking bleek een servo niet goed te werken, hij sloeg maar naar een kant uit. Bij nadere inspectie bleek van het laatste tandwiel waar ook de as voor de servohevel aan zit een tentje verbogen te zijn waardoor de boel blokkeerde. Ik heb het tandje min of meer recht kunnen buigen, waardoor de servo nu wel werkt, maar er zit toch een klein hikje in de beweging. Voor de zekerheid toch maar een nieuw tandwielsetje gekocht. Voor €9,- ga ik niet riskeren dat hij tijdens het vliegen toch een keer vastloopt in een stand waardoor het vliegtuig onbestuurbaar wordt.
En de vleugel helemaal klaar. Totaalgewicht van de vleugel is 2115 gram.
Nu kan ik verder met de romprug en de cockpit.
groeten kjel
Laatst bewerkt: