Bouwverslag vaarschip Chinese Junk 1:20 lijnbesturing eigen ontwerp

30.png
Laat ik beginnen met het ontwerp,het moet groot worden en mooi en op schaal en het moet te water kunnen voor de deur dus niet rc.
Matrialen: hh eiken multiplex 120x61 15 mm, 5 mm 240x120 en beukenhout en eikenhout.
Tube lijm Bison woodmax 2 zijdig 5 min opentijd en vlakon woodmax construction eenzijdig opentijd 30 min.Parakoord 2,5 mm draad klemmen 3mm en 2mm, koord 2 mm voor tuigage van de kleine mast, rvs D beugel,s 3mm - rondhout 22 - 10 - 8 - 6 - 3 mm
Bouw onder voortschrijdend inzicht tekening is niet up to date.
Bouw/bedenktijd ca 1 jaar.
1.jpg


Pc tekening uitgeprint en 5x laten uitvergroten tot 116 cm om hierna de patronen
te maken.

Later..Tio
 
Laatst bewerkt:
Aanleiding tot bouw van de Junk was de onderstaande foto, hiervanaf wat maten getrokken bv.chinees ca 165 cm lengte ! breed ca 45 cm schip lengte dan ca.19 meter grote mast dia ca 30,50 cm enzv.Veel interessante info over de Junk historie vind je hier https://zienenweten.blogspot.com/2015/03/jonk-wat-is-dat.html en voor alle zekerheid de diepgang van het onderwaterschip aan de achterzijde 2,5 cm lager beoogd ( gokje) ivm. het hogere opbouw/gewicht.
20231120_115022.jpg t.

1366.jpg


Ook een papieren modelletje gemaakt om te bezien of het geheel een beetje klopt.


20231120_115022.jpg

Hoezo correctie,s toegepast

20230316_152900.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ga ook in volgstand.
Heb zelf een keer een jonk gebouwd met lucifers.
Op ander forum ooit ook eens een gezien maar deze bouwer is gestopt met modelbouw.
 
Welkom leukvinders op dit bouwverslag
Het is en wordt een leuk project. Ter lering en vermaak is het motto

De gevel van de verdieping is onnodig zwaar,deze wordt 5 mm dik.Weer eens te snel geweest dat leer je wel af als je het weer over moet doen.
De raam/kozijnen laten laseren want zo mooi krijg ik ze niet en het houdt veel,s te veel op.
De boeg en het achterboard zijn gegroefd/ingezaagd om het op plankenbouw te doen lijken.De voor en achterboard zijn 15 mm dik dit omdat ik de weerspannige zijkanten die 5 mm zijn ook wil nagelen na het lijmen.Volgens mij noemen ze deze bouwwijze van beplating ook wel een timmermans bouwwijze ipv scheepstimmermans bouwwijze.

De eerste aanpassingen dienen zich al aan,het boeg board komt wat lengte te kort dat komt blijkbaar omdat de hoek
verbinding uit verschillende hoeken bestaat een 90 hoek en een andere hoek dat levert een verschuiving op
en op de pc tekening zie je dat niet.Verder de uitsparingen voor de balken van het voordek weggehaald
die kwamen ook niet helemaal meer goed uit.De bouwwijze lijkt wat zwaar maar het is wat het is zeg ik dan maar
en het kan tegen een stootje.
Tio

2.jpg
 
De zijwanden uitgezaagd in lengtenerf en met overlengte er aan en balk openingen alvast aangebracht de wanden zijn ook op plankbreedte gegroefd (met een graveerpen) al is dat op deze afbeelding niet goed te zien.Later worden de groeven met een zwarte balpoint geacentueerd.Ook een proefplaatsing gedaan het lijkt mij het beste dat ik wat paspennen plaats om afglijden te voorkomen en zo de wanden in een keer op hun plaats te fixeren en 5 min lijm (ook nog 2 zijdig)opentijd is niet veel in dit geval.Hulp van de vrouw/partner/leuke buurvrouw is hierbij wellicht vereist :) zo ook een boormachine met een pijpsleutel er in om de moeren op het draadend snel aan te draaien.Uitpuilend lijm aan de buitenkant laat ik zitten dat steek ik later na uitharding weg met een steekbeitel aan de binnenkant strijk ik het uit met de vinger.

Tio
3.jpg


4.jpg
 
Beoogd schottenplan 2 dichte voor het waterdichte ruim en de andere open.
Dan het dek, onmogelijk om dat in te meten lijkt mij daarom aparte patroon lagen gemaakt en die op elkaar geplakt.
Gevel van het voor/boven (scheepstermen zijn mij redelijk vreemd excuus daarvoor) pas gemaakt,het begint ergens op te lijken en heerlijk om te bouwen ik geniet ervan.
De vaart komt er in ! :)

Tio


Schottenplan.png

5.jpg
6.jpg
 
Het dek gegroefd en pas gemaakt en er 2 delen van gemaakt dit omdat ik twijfel of er misschien later toch nog
enig ballast geplaatst had moeten worden in het ruim.
Aan de andere kant kan ik dan de dragende werkkast en de trappen niet plaatsen dat is ook niet de bedoeling dus dan het dek geheel vast zetten de ballast kan evt.in het waterdichte ruim geplaatst eerst maar afwachten hoe het schip zicht houdt bij de vaartest.Het waterdichte ruim schijnt een uitvinding te zijn van de Chinezen en ik vermoedt hierbij dat er eerst Junk,s gekapseisd waren bij onverwachte windvlagen omdat het platbodems zijn met veel topzeil oppervlak ze waren dan te laat met het strijken van de hoofdzeilen.Ik zeg schip omdat ik gelezen heb dat je een boot van meer dan 25 meter een schip mag noemen ook omdat het dan mensen en vracht vervoert.
Ook de balken ingepast en zo was het weer een mooie bouwdag.

Tio

7.jpg
 
Draagbalken zijn op lengte gemaakt.
Vloer van de grote hut en de gevel gegroefd en pas gemaakt,het voordek ook gegroefd en een opening voor de mastvoet gemaakt het uitstekende deel is bedoeld om het schip met een haak uit het water te tillen.
Later worden ook de kopse kanten nog gegroefd.

Tio
10.jpg


11.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dit is wel het mooiste Junk model wat ik ben tegengekomen alles goed op schaal gemaakt. De video geeft een goed beeld hoe de schepen indertijd gebouwd werden.

Tio

Bekijk bijlage 561554
Leukvinder,s bedankt voor de belangstelling

Over de afbeelding van het model schip post #4
Chinese toepassingen: de gaten in het roerblad moesten dienen om de bediening wat te verlichten en bij heftig weer lieten ze de 2 ankers zakken om het schip stabieler te krijgen.De schepen werden gebouw van vuren en sparrenhout
en werden behandeld met Chinese Tungolie (lijkt mij ook wel wat)
Volgens mij zie ik dat er langs het schip een boegspriet zit die uitgeklapt zou kunnen worden.
Door het ontbreken van het onderste klimwand moest er via de parrel,s omhoog geklommen worden en het laatste
stuk kon dan weer via het klimwandje.Heel praktisch allemaal echte Rommel boten/schepen.

Tio
 
Laatst bewerkt:
Het mastspoor! had ik het graag uit een massief blok gemaakt maar dat heb/had ik niet ter beschikking nu dan een 3x15mm gelijmd blok,ik wil de hoofdmast ook kunnen strijken ivm. het vervoer. 1 balk wordt door het mastblok gestoken na plaatsing van het blok, lekker stevige constructie :-)
Mastvoet kleine mast geplaatst en dakdelen geplaatst niet gegroefd want er komt toch nog bedekking op t' zal wel
een zeil worden Chinezen zijn gek op rol/zeiltjes die worden ook vaak toegepast ipv deuren. T' moet wel praktisch/rommelig blijven.

Tio

12.jpg


13.jpg
 
Veel gedaan.
Het nog loszittende deel van het dek vastgezet.
De trappen gemaakt de leuningen komen na het maken van de balustrade van het balkon en het voordek aan de beurt ivm. de maatvoering.Het berghout - de overige raam/kozijnen geplaatst ook het achtersteven balkon gemaakt de werkkast/balkdrager die wordt later nog afgewerkt en verder nog de banken.De mast is niet de blijvende mast die wordt dikker.Ik maak geen deuren voor de hut ingang wil het graag openhouden maar wellicht later en ze dan openzetten of toch een oprolzeil.

Tio


15.jpg
 
Oh oh, ik zie het alweer...
Dit gaat zo'n project worden waarvan ik spijt krijg dat ik het ging volgen omdat het zo mooi wordt dat je beseft dat je nog veel moet leren...
 
Oh oh, ik zie het alweer...
Dit gaat zo'n project worden waarvan ik spijt krijg dat ik het ging volgen omdat het zo mooi wordt dat je beseft dat je nog veel moet leren...

Ach nee Bootjebouwer 2 Je kunt het als je het wilt voor mij is het ook de eerste keer dat ik doe, gewoon in je eigen tempo wel eerst tekenen en patronen maken en je krijgt nu te zien hoe het zo ongeveer in z'n werk gaat eerst een beetje Junk info bekijken enzv. Maak het lekker groot dat werkt ook makkelijker en ga er mee varen extra leuk toch.

Ik sta nog elke dag naar het schip te kijken als ik er langs loop. Heb ik dat gemaakt!

Tio en bedankt voor je reactie
 
Laatst bewerkt:
Varend is het helemaal leuk, inderdaad.
En één ding weet je zeker: je hebt een bootje die je niet vaak ziet.

Weer eens wat anders dan de Zwarte Zee of de Smit Nederland.
(No offence intended voor ZZ of SN bezitters)
 
Back
Top