hms Beagle uit 1820

Beste Piet, wat een indrukwekkend verhaal wat je hier met ons deelt! Ik vind het erg jammer voor je dat je ermee moet stoppen, het lijkt me moeilijk om een jarenlange passie achter je te moeten laten. Een goede gezondheid gewenst en ook al hopen we je denk ik allemaal nog op het forum te blijven tegenkomen, hoe dan ook heel hartelijk bedankt voor alle gedeelde kennis, vaardigheden, inzichten. Zeer gewaardeerd!
 
Veel sterkte Piet en nog bedankt voor je jarenlange inbreng.
Ik neem aan dat je het forum op de achtergrond blijft volgen, ook al stopt de actieve bouw.
 
Hoi Piet,
Veel sterkte de komende tijd!
Hoop dat de verslagen van anderen jou blijven herinneren aan je passie van zovele jaren!
 
Jammer Piet, dat je moet stoppen. We zullen je niet vergeten want je laat een paar prachtige leerzame verslagen na.
 
Dag Piet,
Vandaag de uitslag gehad??
Ik hoop dat die toch wel iets positiefs had, we horen (lezen) het graag van je
 
Koos (@Jaques ), hieronder de uitslag;

Iedereen hartelijk dank voor de mooie berichten, naar aanleiding van mijn besluit om te stoppen met de modelbouw.

Vandaag de uitslag gehad van de longfunctie testen. Er zijn geen afwijkingen aan/in de longen gevonden en volgens de longarts zien mijn longen er optimaal uit voor iemand van mijn leeftijd. Daar ik wel klachten heb die benauwdheid veroorzaken e.d. moet ik nog 2 testen doen nl; een Histamineprovocatie test (onderzoek wat de prikkelbaarheid van de luchtwegen bepaald) en een allergie onderzoek. Dit gaat 16 mei a.s. plaatsvinden.
Ik heb een goed gesprek gehad met de longarts en nogmaals tot in detail besproken waar ik precies last van heb. De longarts gaat nu nogmaals overleggen met de cardioloog omdat hij denkt dat de oorzaak niet aan de longen ligt, maar een gevolg is van het dichtkrampen van de kransslagaders van het hart, hetgeen vaker voorkomt na een hartinfarct en te maken heeft met vaak onbewuste angst en paniek aanvallen. Hiervoor heb ik medicatie gehad die tijdelijk ondersteuning moet bieden. Als hij gelijk heeft is het aan de cardioloog om de diagnose te stellen en de daarvoor benodigde behandeling.

Dus al met al blij dat er geen afwijkingen aan de longen zijn gevonden wat best bijzonder is na 55 jaar roken :) en nu dan weer ff afwachten op de laatste testen en de cardioloog.

De reden dat ik stop heeft uiteraard te maken met deze klachten, maar toch ook in het bijzonder met de versleten en vaak pijnlijke rug, die het zitten aan mijn werktafel op zijn zachts gezegd bemoeilijkt. Dus ook al worden de problemen aan
hart en longen opgelost veranderd dat evengoed niets aan mijn besluit. Zoals ik al eerder liet weten, word ik er zeker niet jonger op en aan de rug is behalve pijnmedicatie zo goed als niets meer te doen, dus zal ik die zoveel mogelijk moeten ontzien.
Ik hou U op de hoogte indien er nieuws te melden valt, nogmaals bedankt voor het begrip en de hartverwarmende berichten :thumbsup:
 
Goed om te lezen dat er niets mis is met de longen Piet, nu maar afwachten weer wat de cardioloog gaat zeggen / doen
Sterkte in elk geval
 
Goed om te horen dat ook de longen goed zijn Piet, hopen dat er iets uit die andere onderzoeken komt, dan hebben ze iets wat ze kunnen behandelen.
Veel sterkte in elk geval
 
Piet, wat een verhalen zeg. Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen en hoop dat de toekomst er wat rooskleuriger uitziet als dat je nu weergeeft. Na de aankomende onderzoeken zal je mogelijk wat meer gerustgesteld zijn. Ik heb veel van je verslagen en tips mogen lezen en als beginnende bouwer heb ik daar heel veel profijt van. Dank voor het delen van je ervaringen. Een opperbouwer zal ik niet worden maar vindt het leuk om deze hobby uit te voeren. Ik zal zeker af en toe nog terugzoeken naar hetgeen jij hebt gepost. Ik volg je naar het eindresultaat van je laatste schip.
 
Het is een hele tijd geleden dat ik hier heb gepost en de belofte om de Beagle af te bouwen, zal ik ondanks dat ik gestopt ben met de actieve modelbouw, hier nog laten zien.

De laatste update is van 19 maart, waarin ik liet zien dat ik de gaffel die aan de snauwmast van de voor (Fokke)mast komt had gemaakt. Gisteren heb ik de gaffel gebeitst en de blokken voorbereid en vandaag heb ik de gaffel afgehangen aan de snauwmast te zien op onderstaande foto;
IMG_0443kopie.jpg


enkele details; X enY op de foto zijn respectievelijk het vaste- (Y) en het halende part (X) van de beide geerden, waarbij het halende part X is belegd op een klamp en het vaste part Y staat aan een ring aan dek,
IMG_0445kopie.jpg


op de volgende foto zijn de belegpunten te zien van de klauw- en piekeval, (K en P)
IMG_0454kopie.jpg


Het volgende plaatje toont: P het geleide blok voor de piekeval aan het ezelshoofd, K het blok voor de klauwval onder de mars, R is het rak van de gaffel van touwwerk en simpel uitgevoerd en G zijn de geerden.
IMG_0455kopie.jpg


Tenslotte het hele plaatje met de (eenvoudig) getuigde gaffel, eenvoudig omdat er het één en ander is weggelaten omdat er geen zeil word gevoerd. Met het tuigen van de gaffel is de voormast compleet op de brassen aan de ra's na, die worden later gezet...
IMG_0444kopie.jpg


Het afbouwen van de Beagle zal zoals het er nu voorstaat het laatste zijn wat ik aan modelbouw zal doen. Dit omdat de gezondheid het simpelweg niet toelaat dat ik uren aan mijn werktafel zit. Te lezen in voorgaande posten.
 
Het is een hele tijd geleden dat ik hier heb gepost en de belofte om de Beagle af te bouwen, zal ik ondanks dat ik gestopt ben met de actieve modelbouw, hier nog laten zien.

De laatste update is van 19 maart, waarin ik liet zien dat ik de gaffel die aan de snauwmast van de voor (Fokke)mast komt had gemaakt. Gisteren heb ik de gaffel gebeitst en de blokken voorbereid en vandaag heb ik de gaffel afgehangen aan de snauwmast te zien op onderstaande foto;
Bekijk bijlage 546276

enkele details; X enY op de foto zijn respectievelijk het vaste- (Y) en het halende part (X) van de beide geerden, waarbij het halende part X is belegd op een klamp en het vaste part Y staat aan een ring aan dek,
Bekijk bijlage 546277

op de volgende foto zijn de belegpunten te zien van de klauw- en piekeval, (K en P)
Bekijk bijlage 546279

Het volgende plaatje toont: P het geleide blok voor de piekeval aan het ezelshoofd, K het blok voor de klauwval onder de mars, R is het rak van de gaffel van touwwerk en simpel uitgevoerd en G zijn de geerden.
Bekijk bijlage 546280

Tenslotte het hele plaatje met de (eenvoudig) getuigde gaffel, eenvoudig omdat er het één en ander is weggelaten omdat er geen zeil word gevoerd. Met het tuigen van de gaffel is de voormast compleet op de brassen aan de ra's na, die worden later gezet...
Bekijk bijlage 546281

Het afbouwen van de Beagle zal zoals het er nu voorstaat het laatste zijn wat ik aan modelbouw zal doen. Dit omdat de gezondheid het simpelweg niet toelaat dat ik uren aan mijn werktafel zit. Te lezen in voorgaande posten.
Hoi Piet. Goed om te zien dat je weer aan de slag bent gegaan met de Beagle. Wederom mooie toevoegingen.
Gr. Peter
 
Zeer mooie update, duidelijke foto's en erg goede toelichting zoals we van je gewend zijn Piet. Knap werk en met name omdat tuigage nogal wat vergt van rug en nek. :thumbsup:
 
Beste Piet,

allereerst goed om te lezen mbt de resultaten van het onderzoek. Laten we duimen dat er een oplossing komt om verlichting te geven.

kan mij goed voorstellen dat de belasting voor je rug en nek te groot is.

daarbij complimenten voor je vorderingen. Het ziet er ronduit indrukwekkend uit. Zo veel oog voor details!

Hoop op beter vaarwater voor je.

je input op dit forum is altijd waardevol geweest. Dank daarvoor.

vriendelijke groet,

rob
 
Hallo mensen, alweer enige tijd geleden dat ik hier was en dat komt voornamelijk omdat ik toch benauwdheid klachten bleef houden en daardoor niet lekker in mijn vel zat. Inmiddels na nog wat testen bij de longarts, waaruit toch niet met 100% zekerheid is te achterhalen wat er nu precies mis is, maar naar alle waarschijnlijkheid is het toch wat schade aan de longblaasjes doordat ik ruim 55 jaar sjekkies heb gerookt. Enfin, om een lang verhaal wat in te korten heb ik een puffer gehad (medicatie om te inhaleren) en die heb ik nu een week en dat helpt goed :). Dus niet of nauwelijks meer benauwd en dat is een hele 'verademing' waardoor ik me eindelijk echt beter voel.

Gisteren is de Beagle opgehaald, ondanks dat het model helaas nog niet gereed is, te zien op de laatste foto van post 792 op deze pagina. Het is natuurlijk een maand vroeger dan verwacht om allerlei voorbereidende redenen. En eigenlijk was het helemaal geen probleem dat ze nog niet helemaal is afgebouwd omdat het voornaamste zoals de romp met alle details en bij-bootjes natuurlijk wel af is. De 1e week van oktober word de Beagle weer bij mij thuis afgeleverd en bouw ik haar evengoed nog af.

Ik heb voor de moeite ook nog een aardig kadootje gehad, terwijl ik de Beagle uiteindelijk ook mag houden, dus ben ik wel ruimschoots beloont en verwent.
Het is een bouwpakket van een Engelse Carronade uit de 18e eeuw;
IMG_0621kopie.jpg


(het naamplaatje en de foto op de doos zijn niet correct, hier word een Franse Carronade getoond, uit de 19e eeuw.. in de doos zit wel de juiste)
IMG_0623kopie.jpg


De Engelse Carronade werd gebouwd tussen de jaren 1776 en 1779 door de Carron Company, een ijzerfabriek in Falkirk, Schotland, Verenigd Koninkrijk, waaraan de naam is ontleend.
Het was het 1e gegoten kanon met een korte reikwijdte, maar vreselijk effectief tijdens zeeslagen op de korte afstand.
Op het voordek van de hms Victory werden 2 van deze Carronades geplaatst.

Natuurlijk ga ik dit geschut bouwen, maar het betekend niet dat ik gewoon weer aan modelbouw ga doen, want de versleten rug daar is helaas niets meer aan te doen en die zal ik dus blijvend moeten ontzien.
 
Back
Top