In een ander topic ben ik verslag aan het doen van de bouw van de Veron Robot..en dat brengt me op het volgende... Ik heb hem al eerder gebouwd in de winter van 1968 en zo mijn eerste stapjes gezet op het gebied van de radiobesturing. Radiobesturing destijds gekocht bij Scheijde AMI in Amsterdam (oudste Nederlandse modelbouwwinkel!) NB Scheijde was vele jaren aanwezig op de jaarlijkse KNVvL modelvliegkampen eerst in Ermelo en later in Vierhouten. Hieronder een fotootje van de voorbereidingen van de eerste vlucht op de vliegstrip van de Groep Lichte Vliegtuigen achter de Generaal Spoorkazerne in Ermelo in het voorjaar van 1969. Gewijde grond omdat hier in ieder geval sinds 1937 de KNVvL modelvliegkampen werden georganiseerd. Pa Bonestroo zorgde voor vervoer en keek belangstellend toe. Let ook op de zender: een Futaba 5S, 27 mhz superreg ontvanger en de jaren zestig pukkel. (tas) Zus Nanny wilde 'm wel starten! En hier stuurt een achtienjarige HenkB Diverse leuke vluchten gemaakt met dit model totdat op een dag de Veron Robot bochtjes draaiend met de wind mee en zonder te reageren op de stuurimpulsen richting het einder vloog. Anderhalf jaar heeft hij in de kruin van een boom gelegen totdat een echtpaar hem vond in de zomer van 1971. Helaas was behalve de motor niets meer bruikbaar. Maar inmiddels was ik ook alweer in de weer met een Cirrus zwever en een Mäxi kunstvluchtmodel dus het verlies van de Robot was inmiddels al ruimschoots verwerkt.
De vliegstrip zie Google Maps was in gebruik door de Groep Lichte Vliegtuigen. Destijds oefende hier de Piper Super Cubs en de Havilland Beaver en de Alouette helicopters. locatie En verder in gebruik als modelvliegstrip door modelbouw enthousiasten uit het hele land. Later de Ermelose Luchtvaart Club. Vanwege geluidsklachten is de modelvliegstrip in de jaren zeventig verhuisd naar midden op de Ermelose heide, waar nu nog steeds wordt gevlogen. Graag wil ik de "oudjes" onder ons aansporen wat herinneringen op te halen over het Luchtvaartkamp Ermelo. Soms kom ik verhalen tegen over het Luchtvaart Kamp dat was neergestreken op camping de Paalberg, vlak naast de vliegstrip. Over Evert Kreulen die achter zijn modellen aanreed over de hobbelige hei met zijn Citroën met hydropneumatische vering in de hoogste stand, over de bouwleiders die in het zwembad belandden enz. enz. Hoezeer die verhalen in de loop der tijd zijn aangedikt kan ik niet beoordelen. Maar er zijn er ongetwijfeld nog onder ons die zo'n kamp op Ermelo hebben meegemaakt. Dus laat eens horen. Misschien in een speciaal topic??
- O, Henk B. was me voor- In mijn herinnering was het een min of meer L-strip met vanuit het hoekpunt weglopend, nog een derde baan. Modelgevlogen werd vanaf het punt waar die derde baan op de andere twee aansloot. Let wel, ik ben daar na 1970 niet meer geweest. Zo te zien is het gras verdwenen, maar op gedetailleerde kaarten zie je nog wat vage contouren. Hier gearceerd aangegeven, waar ik me die strip herinner... De kazerne heb ik voor alle zekerheid maar eventjes uit de kaart gehaald.
Eerste helft '70 jaren verschillende malen op de oude vliegstrip geweest. Basis veld was eigenlijk Bussum, maar af en toe verplaatsten we ons dus ook naar Ermelo. Ik was nog jong dus radio vliegen gebeurde pas een paar jaar later op het ,,nieuwe" veld in Ermelo. Mijn toenmalige vliegtuigje was de vrije vlucht zwever ,,Phoenix" van Veron. Compleet bespannen met papier,, heel mooi en dat vond het prikkeldraad hek om de vliegstrip ook. Jaren later begon dan weer ,, Der kleiner UhU tijdperk. Vrije vlucht zweven vanaf de oude vliegstrip. Natuurlijk thermiek belletje opgepikt en zo de camping op gevlogen. Gelukkig wel terug gevonden. Weer paar jaar later, ik denk 1977 begonnen met radio vliegen op het nieuwe veld. Tot op heden nog steeds zwaar verslaafd aan deze hobby, waarbij het vintage vliegen ook steevast terug komt.
Niet te vergeten het Taurus vliegen op de oude vliegstrip. De Taurus was toen het vliegtuig om te hebben anders telde je niet mee. Hier een replica uit een recenter bouwjaar.
De Taurus en de Curare twee heerlijke toestellen Voor mij was de Curare de favoriet met ongelooflijke langzaam vlieg-eigenschappen.
De Taurus was i.d.d. een standaardkist op Ermelo. Ooit een ontwerp van Ed Kazmirski die voor de Verenigde Staten meedeed aan de wereldkampioenschappen kunstvlucht. Heel vaak zonder cockpitkap wat het uiterlijk van het model niet ten goede kwam. Maar ja: de kunst van het cockpitkapjes trekken was nog niet doorgedrongen in Ermelo.
Nu we het hier over de oude vliegstrip op de Ermelose heide hebben, is het wellicht interessant om te lezen over het ongeluk met Peter Scholte en Wobbe van der Molen met hun Piper Cub nabij de vliegstrip. Hierover is onlangs een verhaal gepubliceerd. https://www.thevanneaufoundation.org/nieuws/peterscholte-en-wobbevandermolen/ De KNVVL Luchtvaartkampen waren trouwens voor de tweede wereldoorlog ook al op de Ermelose heide Provinciale Drentsche en Asser Courant maandag 23 augustus 1937
Ik hoop dat er nog veel meer verhalen loskomen over het vliegen op de "oude" vliegstrip en het KNVvL Luchtvaartkamp Ermelo. Oude foto's, kampverslagen, sterke verhalen. Hans ook bedankt voor je inbreng!
Leuk en gelijk maar even aanmelden om te volgen. Heb de Taurus ook hoog op de nog te bouwen lijst staan want altijd al een leuke kist gevonden.
En zo'n Taurus, om in stijl te blijven, moest natuurlijk voorzien zijn van een Bonner Digimite radioinstallatie. Destijds het non plus ultra van de radiobesturing. Ik stond destijds bij elke gelegenheid met mijn neus gedrukt tegen de winkelruit van de fa. Merkelbach in de Kalverstraat te Amsterdam. Daar stond zo'n set in de etalage. Voor een schoolverlater met een eerste baan in Amsterdam onbereikbaar. De set kostte maar liefst Hfl 2000,00, toentertijd het equivalent van vele maandsalarissen!
Oei dat is toch wel een heel bedrag geweest, maar ook wel een hele mooie set. Was dan wel wat later maar toch ook een tijdje geleden, een Robbe Luna gekocht die toen ook 1000,- Hfl was , een rib uit me lijf maar ook elke gulden waard is geweest.
Wat heb ik daar een uren staan en zitten kijken als klein mannetje. Op de paalberg bij het "nieuwe" veld. Op de crossfiets naar de heide vliegtuigen kijken. Daar is het modelbouw virus overgeslagen
Omdat het jaarlijks KNVvL modelvliegerskamp nauw verweven is geweest met de vliegstrip Ermelo, hier wat verzamelde info over deze kampen Tot nu toe aankondiging KNVvL modelvliegerskamp in Ermelo in de Drentsche en Asser Courant van maandag 23 augustus 1937. (zie post H. Meijdam) Was dit de eerste ooit gehouden in Ermelo? Wie kan hier iets over zeggen? Vermelding in Avia 1946 over een Luchtvaartkamp in 1945 (net na de tweede wereldoorlog) En uit de Avia dit verslag over het kamp in 1962 Ben je nog in het bezit van foto's en verhalen uit een ver verleden. Plaats ze hier dan.
Ik doe de aanname dat Joep van Hattum destijds de werpzwever "Ermelo" heeft ontworpen met het luchtvaartkamp in zijn achterhoofd. De Ermelo was mijn eerste zelfgebouwde modelvliegtuigje. Ik heb hem rond 1975 gebouwd en altijd bewaard.