Cazador Xebec 1750 - OcCre

Een kleine update van afgelopen weekend.

In mijn bouwdoos werden 4 extra kanonslopen meegeleverd. Ik vermoed dat dit een foutje is geweest. Het schip heeft 20 normale kanonnen en 4 zogeheten pin-cannons ofwel insteek kanonnen. Ik vermoed dat ze bij het inpakken verkeerd geteld hebben en ze hebben dus 24 normale kanonnen + 4 insteek kanonnen geleverd.
Ik kwam er pas achter nadat ik 20 stuks rolpaarden + kanonslopen geplaatst had op het schip en nog 4 kanonslopen overhield. Als ik dit vooraf had geweten had ik de insteekkanonnen laten zitten en ze vervangen voor rolpaard+kanonsloop en het deel onder het achterdek voor een deel open gelaten.

Goed, gedane zaken nemen geen keer. Toch wilde ik de extra 4 kanonslopen gebruiken en heb er rolpaarden voor gemaakt. Ik ga twee extra "reserve" kanonnen op het dek plaatsen en verankeren. Schepen hadden soms extra materieel mee en twee kanonnen gaan uiteindelijk plaats nemen op de voetplaat / steun voor het schip.

Mocht iemand andere ideeën hebben, dan houd ik me aanbevolen. :koud:

Ik heb het maakproces van de rolpaarden al eens eerder getoond, hieronder nog een paar stappen.
Eerst alle onderdelen, latjes en wieltjes op maat gemaakt.

cb6defaa6dbc1a060bf75a2bbd0ad3c9.jpg


Vervolgens de gaatjes geboord in de wielen...

64192bab38fb5e16348e8a2479bb3123.jpg


87305cc83b9391ce2338f90e0ca4873c.jpg


Het model van de zijkanten en onderkanten van de rolpaarden gemaakt...

29017d266785ccd07ce6e82301dad9db.jpg


Assen onder de rolpaarden + wiggen

ba134ca508e4c3eff73012697156d034.jpg


Een kleurtje gegeven met wat beits en daarna in de olie gezet.

d5e18c4e7e9366cf39a7d702e82d01a2.jpg


Uiteindelijk de kanonslopen op de rolpaarden gezet.

066e1b94d0eb026d46a7572df4d2c1a5.jpg


En zo hebben we 4 extra kanonnen of "kanons" zodra ze op het schip staan....

groet,
Peter
 
Beste Peter, al vele jaren ben ik lid van het modelbouwforum maar niet meer zo actief. Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de latijns getuigde schepen in de Middellandse Zee in de 17e tot en met de 18e eeuw. Naar aanleiding daarvan heb ik verscheidene modellen gebouwd, skratch allemaal. Ik zie dat je heel goed bezig bent met deze chebec, prachtige romp! Ook ik bouwde daar een model van. Je bent nu toegekomen aan de tuigage. Ik zie op de afbeelding van de doos dat daar een paar dingen niet kloppen. Kun je een afbeelding van de tuigage in de bouwbeschrijving laten zien? Het heeft allemaal te maken met de wijze waarop een latijns getuigd schip overstag gaat. Daardoor komen juffers, stagen en toppenanten niet voor. Graag wil ik je uitleggen, als je daar behoefte aan hebt, hoe dat ik zijn werk ging (en nog steeds gaat). Constant
 
Beste Peter, al vele jaren ben ik lid van het modelbouwforum maar niet meer zo actief. Ik heb uitgebreid onderzoek gedaan naar de latijns getuigde schepen in de Middellandse Zee in de 17e tot en met de 18e eeuw. Naar aanleiding daarvan heb ik verscheidene modellen gebouwd, skratch allemaal. Ik zie dat je heel goed bezig bent met deze chebec, prachtige romp! Ook ik bouwde daar een model van. Je bent nu toegekomen aan de tuigage. Ik zie op de afbeelding van de doos dat daar een paar dingen niet kloppen. Kun je een afbeelding van de tuigage in de bouwbeschrijving laten zien? Het heeft allemaal te maken met de wijze waarop een latijns getuigd schip overstag gaat. Daardoor komen juffers, stagen en toppenanten niet voor. Graag wil ik je uitleggen, als je daar behoefte aan hebt, hoe dat ik zijn werk ging (en nog steeds gaat). Constant

Beste Constant. Bedankt voor jouw bericht en wat een mooi aanbod. Het klopt dat de bouwbeschrijving een beperkte tuigage toont. Eigenlijk is dat met alle bouwdozen zo. Ik ga dan ook de tuigage uitvoeren naar een bekende Franse Chebec. Ik heb daar geen tekeneningen van maar wel genoeg fotomateriaal om naar alle waarschijnlijkheid het te kunnen nabootsen. Toch houd ik me graag aanboven om gebruik te maken van je kennis en aanbod omdat ik persoonlijk beperkte kennis van tuigage heb. Ik vind het erg vriendelijk en attent. Heel erg bedankt.

Peter
 
Er zijn diverse opnamen van modellen van bekende Frans chebecs, maar ook daar klopt het niet helemaal. Dat kun je zelf heel eenvoudig nagaan als je precies weet hoe zo'n schip overstag ging. Oude afbeeldingen van dergelijke schepen laten in de meeste gevallen de juiste tuigage zien, vooral die getekend zijn door tekenaars die zelf op die schepen hadden gevaren (Beaugean, Roux en nog een paar).
antoine_roux__marine-84-1[1].jpg

Als je naar pagina 14 van het forum gaat dan vind je daar mijn beschrijving van de bouw van een Ghanjah. Aan het eind daarvan leg ik gedetailleerd uit hoe het ging, dat geldt ook voor de chebec. Als illustratie een afbeelding van een kleine chebec getekend door Antoine Roux. Hier zie je dat stagen en toppenanten ontbreken. Ook zie je de knevels die gebruikt werden bij het lossen van de wanten. Ook juffers ontbreken, omdat die in de weg zouden zitten.
 
En nog iets. De boegspriet wordt alleen gebruikt door de bemanning om in de roede van de fokkemast te kunnen klimmen. De uiterste punten van de andere roeden konden zo gedraaid worden dat de bemanning vanuit het schip zelf naar boven kon. Je ziet ook nooit touwladders, die zouden om de zelfde reden als de juffers in de weg zitten. Men klom gewoon in de roede naar boven om de zeilen te bedienen. Daar zijn zelfs tekeningen van. Ik zou het hekwerk op de uitlegger naast de boegspriet niet maken. Dat zat alleen maar in de weg bij het draaien van de roede.
Ik vertel dit alles omdat ik het jammer vindt dat een mooi gebouwde chebec, zoals die van jou, uiteindelijk dan niet klopt met de werkelijkheid.
 
En nog iets. De boegspriet wordt alleen gebruikt door de bemanning om in de roede van de fokkemast te kunnen klimmen. De uiterste punten van de andere roeden konden zo gedraaid worden dat de bemanning vanuit het schip zelf naar boven kon. Je ziet ook nooit touwladders, die zouden om de zelfde reden als de juffers in de weg zitten. Men klom gewoon in de roede naar boven om de zeilen te bedienen. Daar zijn zelfs tekeningen van. Ik zou het hekwerk op de uitlegger naast de boegspriet niet maken. Dat zat alleen maar in de weg bij het draaien van de roede.
Ik vertel dit alles omdat ik het jammer vindt dat een mooi gebouwde chebec, zoals die van jou, uiteindelijk dan niet klopt met de werkelijkheid.

Hoi Constant. Ik ga proberen het allemaal te doen zoals het hopelijk zou moeten zijn maar het zal een uitdaging worden. Ik vind het geweldig dat je zo meeleeft en meedenkt voor mijn schip. Hartelijk dank hiervoor alvast.
Ik moet nog wel wat houtwerk verrichten voordat ik echt aan de tuigage ga beginnen.
 
Hallo allemaal,

Dit weekend heb ik het boegbeeld gesneden uit hout. Het is een arend of adelaar. Om precies te zijn de Spaanse Keizerarend. Deze arenden zijn groot en lijken veel op de Gouden Arend.
Ze zijn iets kleiner dan de grootste en meest bekende arend soort, de "Amerikaanse Zeearend". Ook heb ik een paar lussen aangebracht ter voorbereiding van de tuigage.

8e4899ed660bd7bf0537afe105ecb229.jpg


07ed648cc525fbc3669d22ff1b5b99f2.jpg


ba62b97a131b349031273b2874706289.jpg


6a4fe4c013f5ec2c778cd95103510802.jpg


bfd5a648ea4f572c88ff8fbe8ab4afb5.jpg


8dd3f00a2c8b03d75c9839bf06ac3d88.jpg


2832267add8c6c7d0c1d255f8b3a1d17.jpg


9d8975419fd1b76691a987efba5fb287.jpg


Tot de volgende update,
Peter
 
Sprakeloos, :wave
Tevreden van je bouwhelling?
Ik heb hem al een jaar in de doos liggen, voor als ik aan een volgend houtbouwproject begin.
 
De start van de tuigage

Eindelijk is het zo ver en ik ben begonnen met de tuigage. Betekent dit dat er geen houtbewerking meer gaat voorkomen? Neen, ik heb nog wat roeispanen te maken, de ra's moeten ook nog worden gedaan en hier en daar wellicht nog wat extra's. Kortom, nog genoeg te doen. Toch is de fase van tuigage altijd voor mij persoonlijk een bijzonder moment. Het schip is qua houtbewerking zo goed als voltooid op een paar kleine zaken na. Het geeft mij altijd weer het gevoel dat een zekere fase van de bouw is voltooid en nu een volgend deel, een complex deel welgesteld, aangebroken is.
Ik heb al eerder gezegd dat tuigage niet mijn sterkste kant van de bouw is. De tuigage van de bouwdoos is wat beperkt en daardoor heb ik die opzij geschoven en probeer aan de hand van documentatie, foto's van andere Xebec's het schip te tuigen wat iets meer strookt met de werkelijkheid en daarmee een kleine upgrade aan de kit te brengen. Om de tuigage te maken zoals ik het zou willen, moet ik ook touwen gaan omwikkelen met draad.

De postbode bezorgde een pakketje uit Amerika afgelopen week.
Een van de zaken die tijdens het schiemanswerk moet gebeuren is het omwikkelen van stagen "serving". Hiervoor heb je een stukje gereedschap nodig die ik nog niet had en dus heb ik een eenvoudige serving machine besteld. Deze wordt geleverd van massief Amerikaans Kersenhout en na het verwijderen van de "char" verbrande residu van de laser, krijg je een heel mooi stukje gereedschap die je hele leven lang meegaat. Het is een mini bouwpakketje die je in elkaar moet zetten en na montage ziet het er gewoon erg mooi uit.

8c00123bca40c4c8c123b4cf517cddc1.jpg


De tandwielen moeten op elkaar gelijmd worden. Door de nerf van de tandwielen, 90 graden te draaien ten opzichte van elkaar, krijg je een heel sterk geheel.

dfaf3596fdc975e8f2a2119141a322cf.jpg


efd929a65056adc54aa958fe4dc590d1.jpg


44b8d5fed3cce5219b4e7ed6f705c3ef.jpg


Zo, het apparaat staat in elkaar. Ergens in een volgende update zal ik demonstreren hoe je het moet gebruiken en wat het resultaat ermee is.

Nu verder met de vorderingen aan het schip. Ik begin bij de Fokkenmast. Het is de mast die vooraan op het schip staat. De tuigage bestaat altijd uit "lopend want" en "staand want". Met die laatste begin ik. Het zijn de donkere (vaak bruin of zwart) touwen op het schip die feitelijk de masten vastzettten op het schip. Het lopend want is om de zeilen en ra's te bedienen en heeft een beige kleur.

Hoe het staand want moet worden heb ik uitgetekend op papier. Het is voor derden een wirwar van lijnen maar ik doe een poging om het een beetje uit te leggen. Bovenaan de mast of roede zoals het heet, worden blokken aangezet aan de hand van lussen die met bindsels aan de mast vastzitten. Die blokken bestaan uit enkelschijfs blokken en vioolblokken, zowel enkelschijfs als dubbelschijfs. De blokken dienen ervoor om de mast strak vast te zetten. Deze kunnen aangepast worden en dat gebeurd door de touwen die tussen de blokken lopen. De richting van de touwen is met pijltjes aangeduid. De onderste blokken worden aan een soort houten horizontale pen vastgezet die vervolgens is vastgesjord aan het schip.

51b79c9d6b17bb4c85849eb3925d1d17.jpg


Om dit te maken ben ik begonnen met de lussen en blokken die bovenaan de roede / mast vastgemaakt moeten worden. Het heeft me even wat puzzelwerk gekost om dat te maken.
Ik gebruik hierbij een "derde handje" om het vast te houden.

83c4c2aef1c7b80377d2987bd8ffff52.jpg


622555652c6c1febac419a97f4137fbd.jpg


Na enig geknoei is dit dan het resultaat van een weekendje bezinnen en knoopjes leggen.

d6bd5f75d61650b8f0a47dac76214134.jpg


Deze vervolgens aan de roede / mast vastgemaakt met twee bindsels. Het bovenste bindsel loopt door de lussen en de onderste bindsel om de lussen.

9f54e0e3916d3336e4c98c07c4aecfd5.jpg



Dat was het weer voor deze update. De volgende update zal zijn dat ik de onderste blokken ga aanzetten en de lijnen tussen de blokken zal maken.


Tot de volgende update,
Peter
 
Back
Top