Een viertakt ,maar dan anders

serge pot

Forum veteraan
Voor een aankomend bouwproject was ik op zoek naar een viertakt motor met het vermogen van een zg 38, maar niet met de nare onrondheid in de loop zoals een ngh 30 of 38 .
Saito en Is vind ik te duur net zoals een Roto 35.
Tevens een zelf gesteld doel ,klaar zijn voor onder de 300 euro.
Uitdaging en of handicap is geen draaibank of frees hebben .

Na wat speurwerk kwam ik in de bosmaaiers uit en wel op de Honda GX35. Ideaal dus omdat deze een nat carter heeft welke onder elke hoek bruikbaar is .


Deze op de kop getikt voor wel 125 euro . Een Honda bosmaaier met GX 35 Motor .

Natuurlijk zijn er mij diverse mensen voor gegaan .


Echter allemaal met de originele carburateur zonder drukreferentie en verstelbare sproeiers .

Ik heb dus van de motor al het overtollige materiaal weggehaald .
Ook de decompressie hevel in het nokkenas wiel .omdat deze bij lage toerentallen de motor uit kan schakelen .
Inlaat in de kop is 10 mm . Het inlaat traject verliep van 8,5 naar 10 . Deze heb ik geheel naar 10 gemaakt . Een verloopstuk gemaakt van vliegtuig multiplex van 14 mm gasklep naar 10 mm inlaat .
Hierdoor paste er mooi een walbro op met 10mm venturi en 14mm gasklep .
De pomppuls haal ik uit de inlaat .
Vliegwiel is verwijderd en vervangen door een prophub van een dle motor omdat deze stomtoevallig dezelfde conushoek had . Echter moest ik wel een tussenconus maken omdat de conus in de hub groter is als op de motor .
Met wat goed ouderwets plaatwerk en buigwerk is deze ook uit 1,5mm dik Alu plaat gemaakt .
De prophub ingekort aan motorzijde voor goede passing .
Ook een houder gemaakt voor de Hallsensor .
Tot hier is het nu gebleven .
Nu kijken of ik een cdi ga gebruiken of een rcexl ontsteking .
IMG20220504191654.jpg
IMG20220517201551.jpg
IMG20220517201556.jpg
IMG20220521094217.jpg
IMG20220521094228.jpg
IMG20220521111621.jpg
 
de Honda GX35. Ideaal dus omdat deze een nat carter heeft welke onder elke hoek bruikbaar is .
Daar ben ik niet zo zeker van. Voor zover ik weet, hoeft dat blokje inderdaad niet altijd rechtop te staan, maar is het absoluut niet onder elke hoek te gebruiken.
Meen daar vrij recent nog iets over gezien te hebben, weet alleen niet meer waar.
Hoeft overigens geen probleem te zijn in een vliegtuig, zolang je maar hoofdzakelijk positieve G's vliegt.

Dan zou ik eerder in de richting van de Stihl viertakten zoeken, die draaien op mengsmering en met een "droog" carter, en zijn als het goed is WEL onder iedere hoek bruikbaar.
 
Daar ben ik niet zo zeker van. Voor zover ik weet, hoeft dat blokje inderdaad niet altijd rechtop te staan, maar is het absoluut niet onder elke hoek te gebruiken.
Meen daar vrij recent nog iets over gezien te hebben, weet alleen niet meer waar.
Hoeft overigens geen probleem te zijn in een vliegtuig, zolang je maar hoofdzakelijk positieve G's vliegt.

Dan zou ik eerder in de richting van de Stihl viertakten zoeken, die draaien op mengsmering en met een "droog" carter, en zijn als het goed is WEL onder iedere hoek bruikbaar.
https://www.honda-engines-eu.com/nl/producten/motoren/gx35
 
Ik zie het ze zeggen, ik hoop dat het waar is. Zal niet de eerste keer zijn dat zoiets achteraf toch niet zo goed blijkt te werken,,,


Ik prefereer de walbro ,altijd fijn mee kunnen werken .
Het werkt toch echt een heel stuk beter hoor...


Met name in de midrange ben je volledig vrij in je afstellingen. Een midrange die zo zuiver loopt is zeldzaam met een Walbro.

Maar niks moet natuurlijk, het is maar een suggestie ;)
 
Ik zie het ze zeggen, ik hoop dat het waar is. Zal niet de eerste keer zijn dat zoiets achteraf toch niet zo goed blijkt te werken,,,



Het werkt toch echt een heel stuk beter hoor...


Met name in de midrange ben je volledig vrij in je afstellingen. Een midrange die zo zuiver loopt is zeldzaam met een Walbro.

Maar niks moet natuurlijk, het is maar een suggestie ;)
Klopt helemaal .
 
Voor rond de 16 euro heb je vanuit China een Stihl carburateur met solenoid, en daar kun je rechtsstreeks dat printje van Hans Meijdam op aansluiten,
Heb je daar een linkje van… je hebt me dit al eens verteld en dat filmpje laten zien, ik wil dit wel eens gaan proberen op een benzinemotor maar kan zon carb niet vinden
 
Ikzelf niet, maar volgens mij staat hij op het RCGroups draadje (helemaal bovenaan pagina 1 van de engine sectie.
Anders even aan Dave (Raleighcopter) of Chris (Cat 1) vragen. Die hebben er een besteld, Chris draait er al mee.
 
Dat loopt erg mooi Serge :thumbsup: ben benieuwd hoeveel toeren je haalt met een 19/10 menz,
en op welk gewicht kom je nu uit voor het complete blokje
 
Dat loopt erg mooi Serge :thumbsup: ben benieuwd hoeveel toeren je haalt met een 19/10 menz,
en op welk gewicht kom je nu uit voor het complete blokje
Er zit nu een 19x8 mens op
Ik vindt het toeren op het gehoor voor op een toestel zoals een D7 welke onderweg is wat hoog .
Vandaar een 20x 10 .
Een viertakt heeft het voordeel tov tweetakt meer koppel te hebben en Al dus qua toeren niet gek veel inkakken.

Gelukkig is een Duitser mij al voor geweest .

Screenshot_2022-05-24-15-11-23-36_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
dat zijn hele mooie waardes, de prop die je erop had in het filmpje is duidelijk aan de kleine kant, 5400 rpm met een 19/10 is voor een 4t perfect , in flight kom je dan uit op zon 6000 rpm
voor een bosmaaier motor is dat erg netjes, en 2 kg is wel wat zwaarder dan bv een roto 35fs maar niet extreem veel zwaarder

denk dat er nu op marktplaats een run gaat komen op de bosmaaiers :D
 
Back
Top