H.M.S. Victory van de Agostini

Vandaag was het hier prachtig weer en de zon (das da warme bolleke wat er meestal in de zomer hangt :D) scheen volop dus lekker een stukkie gaan fietsen, naar Oisterwijk wel te verstaan, en laat daar heeeeel toevallig een modelbouwzaak zitten, dus mijn lief op het terras gezet en ondergetekende ff de winkel in, wat tape en nog wat klein gerei gekocht voordat ik aanschoof voor de koffie........... :)

Tussendoor toch nog wat tijd gehad om de pardoens van de fokkemast af te werken, nog vijf te gaan, als eerste de voorbovenpardoen, vanaf de top naar het achterste 4-2 blok op de rust. (zie opmerking onder de laatste foto:
6944D988-F9AE-4409-9010-A146FAE60FDF.jpeg


F5DCFA97-CEFA-42CA-AFCE-4FF18F616B3C.jpeg


Aansluitend weer drie stengepardoens, vanaf de top van de voormarssteng naar de rust waar deze met 4mm jufferblokken werd belegd:
E388FAE0-1A00-46D7-80CA-385EDCCFCF19.jpeg

De drukte op de top van de voormarssteng..........

DBE5285C-E9B0-4F28-BE63-3B1E4704530C.jpeg

De talrepen worden later nog afgewerkt.................

Met het spannen van de talrepen werd de fokkemast continue gecontroleerd, zodat deze mooi recht bleef staan:
C1E45844-7855-4EEE-A04C-BB95BDCA829B.jpeg

De masten staan mooi in een lijn............

En als laatste de bramstengenpardoens, vanaf de voet van de vlaggensteng naar het achterste 4mm jufferblok:
8BBABF3F-DAC1-4157-A657-18E92D5EC521.jpeg

De voet van de vlaggensteng................

En weer een overzichtsfoto van de Victory met alle fokkepardoens:
8BA56A52-9204-46E1-BAD1-14457DA0EC4C.jpeg


Tot slot nog een duidelijke foto met alle zeven de fokkepardoens:
Fokke pardoens.png

A= voorste fokkestenge pardoen, van zwart touw 0,5mm met 4-2 blokken en een talreep
B= vliegende pardoen, van zwart touw 0,5mm met 4-2 blokken en een talreep
C= voorbovenbrampardoen, van zwart touw 0,25mm, met 4-2 blokken en een talreep (volgens de bb moest deze aan het oog op de rust geknoopt worden, maar ik vind di sjieker)
D, E en F= Stengepardoen, van zwart touw 0,5mm, met 4mm jufferblok en talreep
G= bramstengepardoen van zwart touw 0,25mm met 4mm jufferblok en talreep

Al met al toch weer een heel gepuzzel en gefriemel tussen de aanwezige touwen door, maar ik ben niet geheel ontevreden, op naar de volgende mast maar dat is voor later...........
Gr Koos
 
luxe modelbouww. op fiets afstand hier zijn ze gemiddeld rond de 100 km afstand
Tja verschil moet er zijn nietwaar Tim ;)
Netjes Koos, en mooi in beeld gebracht, :thumbsup:
Dan voor het compliment Piet :thumbsup:
Jouw voormarssteng lijk zoos Beijing se verkeer spitstijd ! :p Mooie plaatjes wat jouw Victory maakt, Koos! :worship:
Dank je Heinrich, enne is het dan zo rustig in Bejiing :rofl::rofl:
Phoe Koos! Knap opgeschoten en mooie werk wat je laat zien!
Dank je Hans :thumbsup:
Mooi Mooi Koos.:worship::worship::worship:
Ook jij bedankt voor de complimenten Peter :thumbsup::thumbsup:

De laatste dagen druk geweest met andere zaken, en tja dan schiet het scheepje erbij in, maar vandaag toch weer een paar uurtjes de tijd genomen om wat aan de hobby te doen :yes:

Als eerste nog eens goed naar de voorbovenpardoen gekeken want die stond me niet aan, deze kruiste met de bramstengepardoen en dat vond ik niet mooi.
Dus als eerste het laatste 4-2 blok op de fokkerust naar achteren geplaatst en de pardoen opnieuw gespannen:
Fokke pardoens gew.png

Op de bovenste foto de gewijzigde 4-2 blokken en de talreep
In het midden de nieuwe situatie
En de onderste foto zoals het was..............

Een duidelijke verbetering vind ik, dus nu kunnen we weer verder met de volgende mast de grote mast waar de eerste stengepardoen inmiddels aan beide zijden gezet is:
542DEE6D-718F-43CC-BCBB-DEBD8F0D20BC.jpeg

De eerste pardoen van de grote mast met talrepen aan de voorste 4-2 blokken op de grootrust............

We zijn weer onderweg zullen we maar zeggen, nu nog wat andere zaken en dan kunnen we de volgende keer weer verder,
Gr Koos
 
Wordt echt heel indrukwekkend mooi

heb ik een vraag uit interesse, worden er verder nog stukken geschut op het dek geplaatst, zo ja, wordt het dan misschien niet een beetje moeilijk, gezien de huidige staat van je tuigage, en eventueel kans op beschadiging ?

voorde rest begint het echt een zeer indrukwekkend model te worden, dat te bedenken in het echt, en dan een vloot van dit soort schepen, moet een zeer indrukwekkend gezicht zijn geweest.

mooi bezig, blijf je bouw met plezier volgen !!
 
Wordt echt heel indrukwekkend mooi
heb ik een vraag uit interesse, worden er verder nog stukken geschut op het dek geplaatst, zo ja, wordt het dan misschien niet een beetje moeilijk, gezien de huidige staat van je tuigage, en eventueel kans op beschadiging ?
voorde rest begint het echt een zeer indrukwekkend model te worden, dat te bedenken in het echt, en dan een vloot van dit soort schepen, moet een zeer indrukwekkend gezicht zijn geweest.
mooi bezig, blijf je bouw met plezier volgen !!
Dank je voor de complimenten Boris, en wat je vraag betreft er komen geen stukken meer op het dek te staan, alle kanons zitten er inmiddels op, wel komen er nog losse schietbuizen in de geschutspoorten.
En inderdaad als je vroeger een vloot van dit soort schepen tegen kwam dan moest je wel ff slikken.
Nogmaals bedankt voor je lovende woorden :thumbsup::thumbsup:
 
Dank je voor de complimenten Boris, en wat je vraag betreft er komen geen stukken meer op het dek te staan, alle kanons zitten er inmiddels op, wel komen er nog losse schietbuizen in de geschutspoorten.
En inderdaad als je vroeger een vloot van dit soort schepen tegen kwam dan moest je wel ff slikken.
Nogmaals bedankt voor je lovende woorden :thumbsup::thumbsup:
Ik denk dat er achter de fokkemast naast de luiken aan weerszijde nog 2 reserve 12-ponders stonden, ik ben er niet helemaal zeker van of dit ook klopt, maar ik heb ze er destijds wel op gezet,
12 ponders bakdek.jpg
 
Ik denk dat er achter de fokkemast naast de luiken aan weerszijde nog 2 reserve 12-ponders stonden, ik ben er niet helemaal zeker van of dit ook klopt, maar ik heb ze er destijds wel op gezet,
Bekijk bijlage 479170
Dat is inderdaad zo Piet, deze was ik even vergeten maar die krijg ik er nog wel tussen gefriemeld hoor, bedankt voor de tip :thumbsup: Edit: deze worden in deel #108 geplaatst....

Vandaag weer wat verder aan het scheepje gefrunnikt, de volgende vier pardoens van de grote mast aangebracht:
DE6EC304-ED1F-405D-9BC9-728FFBDE9A29.jpeg


AE4ADA18-C651-4025-891B-2E10A0C1C898.jpeg


EC0B881C-21A7-4E83-9E1A-E8C98F527CD9.jpeg

Van links naar rechts:
De bovembrampardoen met een 4-2 blok op de kleine rust, de vliegende pardoen met een 4-2 blok, twee stengepardoens met 4mm juffers en weer een stengepardoen met een 4-2 blok.

Aan deze mast volgen nog twee pardoens, een stenge- en een bramstenge- pardoen, maar dat is weer iets voor een volgende keer,
Tot dan,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de laatste pardoens aangebracht, eerst die van de grootmast:
EEBC679B-668B-4A64-873A-3218BF5340DB.jpeg

De tweede van links is de bramstengepardoen en de derde van links een stengepardoen...........

8CFE9785-5FC2-499E-81DB-77933D52C4E5.jpeg

Klaar is de grootmast..............

Verder met de bezaanmast, hier zitten er drie aan:
4215F756-7C9A-4B76-A13A-A0CF5B6029BD.jpeg

De meest rechtse is de vliegende pardoen met een talreep en twee 4-2 blokken achteraan de bezaanrust, in het midden de kruispardoen en de linkse is de grietjepardoen, de laatste twee met 4mm jufferblokken op de kleine rust.....

Vervolgens nog twee stagen aangebracht, als eerste de grootbovenbramstag:
84C1D81F-3B28-49CD-896F-181DA6A772E5.jpeg

Deze loopt vanaf de voet van de vlaggensteng van de fokkemast naar de top van de vlaggensteng van de grote mast............

De tweede is de bovengrietjesstag:
D26EFC23-8C29-4BD2-A784-38BACF6DD743.jpeg

Deze loopt van de top van de grootsteng naar de top van de vlaggensteng op de bezaanmast..........

Als laatste voor vandaag werd er met ecru garen van 0,25 nog een stag gezet:
3C0FF0A9-55D7-4BB3-80D8-BFB8309D058D.jpeg

deA noemt deze de voorstag met borgstag maar dat moet dan de kluiverleider zijn met dank weer aan @pietsan ....................

Deze stag loopt vanaf de top van de kluiverboom.......:
8AB833C2-8B99-43A9-8ACD-92E0EE5D2F8A.jpeg


Via een klamp op de top van de voormarssteng........:
493EC354-0BB5-4EDA-9E08-ECE4F0DA0DA0.jpeg


Door de fokkemars naar de nagelbank achter de fokkemast:
A75E3B93-567A-42DB-83A4-B9141B44283F.jpeg

Daar is deze belegd op de derde korvijnagel vanaf bakboord...........

En dat was het weer voor vandaag, de volgende keer gaan we weer verder.......

Tot dan,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Als laatste voor vandaag werd er met ecru garen van 0,25 nog een stag gezet:
Bekijk bijlage 479425
deA noemt deze de voorstag met borgstag maar ik denk dat het de kluiverstag moet zijn, dus wie het weet mag het weer zeggen............

Deze stag loopt vanaf de top van de kluiverboom.......:
Eigenlijk is dit geen stag, (een kluiverstag is geen juiste benaming) maar de kluiverleider waar één van de kluivers aan komt te hangen. DeA. noemt dit ook stagen, maar dat is dus eigenlijk niet juist alhoewel de zeilen die er aan komen te hangen wel stagzeilen zijn, dus de verwarring is wel begrijpelijk
 
Eigenlijk is dit geen stag, (een kluiverstag is geen juiste benaming) maar de kluiverleider waar één van de kluivers aan komt te hangen. DeA. noemt dit ook stagen, maar dat is dus eigenlijk niet juist alhoewel de zeilen die er aan komen te hangen wel stagzeilen zijn, dus de verwarring is wel begrijpelijk
Dank je Piet, en uiteraard is dit hierboven weer aangepast......... ;)
Dat hier een van de kluivers, de buitenkluiver, aan komt te hangen dacht ik al, dat geeft ook de "ongeteerde" kleur aan van dit touw..........
Mij vriend. Hoe jouw jij kop met al deze touwtjes? :eek:
Ach Heinrich, met een beetje van mij, iets meer van deA en heel veel van @pietsan kom je een heel eind, nietwaar :)

En uiteraard de anderen ook weer bedankt voor alle likes en overige leuke opmerkingen via de andere kanalen :thumbsup::thumbsup:...............

Vanochtend werd er een tweede "leider" van ecru garen gezet, daar komt dan later de jager aan te hangen.....:
5277D507-C835-449A-9B14-7AEC62F4ADE5.jpeg


Deze leider loopt van de top van het jaaghout:
5CD355E4-D474-43C6-AF8F-039919234881.jpeg


Door een al eerder geboord gaatje (het onderste) in de voet van de vlaggensteng van de fokkemoast:
1041A82D-9715-48B2-AE15-FD8E07079A48.jpeg


En werd uiteindelijk belegd op de vierde korvijnagel vanaf stuurboord aan de nagelbank achter de fokkemast:
C351E286-0A5C-406E-B9F1-90418860BC42.jpeg

Het begint er al aardig druk te worden...............

Beide leiders kunnen aan de top van de kluiverboom en het jaaghout nog losgemaakt worden, is misschien wel gemakkelijker in de nabije toekomst...........

En dan is het nu weer tijd voor het volgende zeil, het grootbramstagzeil, maar dat komt weer aan de orde in een volgende up- date,
Gr Koos
 
Het grootbramstagzeil:

Zoals in de laatste post vermeld was dit de volgende stap, het aanslaan van het grootbramstagzeil, deze werd weer rondom nagelopen op het naaiwerk van het lijkentouw en voorzien van de nodige touwen:
98FF12A9-BAD3-4156-B481-23F8BB228ED9.jpeg

A= de neerhaler
B= ook hier weer de grote onbekende, die we voortaan maar als hulplijn benoemen ;).........
C= de hals (hier nog dubbel maar later bleek deze enkel te zijn)
D= de schoten, wel dubbel uitgevoerd
E= de val, bij dit zeil geen blok aan de nok

Dit zeil werd weer met 10 ringen aan de grootbramstag opgehangen:
EBACB3E8-0F13-4D64-8E97-967116E3501E.jpeg


En de val werd door het onderste geboorde gat gestoken van de vlaggensteng van de grootmast:
F750483F-85EF-475B-8078-35E806707FDC.jpeg


En via de grootmars naar de nagelbank achter de grootmast geleid waar deze aan de derde korvijnagel vanaf stuurboord belegd werd:
4884BC2D-911D-472C-8B7E-508A843046D4.jpeg


De neerhaler en de hulplijn werden door een klamp aan de fokkesteng geleid:
06620698-3C4A-4DE3-A849-FD19A9CF6C99.jpeg


Via de fokkemars naar de nagelbank voor de fokkemast, alwaar deze alle twee belegd zijn op de derde korvijnagel vanaf stuurboord:
5B5EF386-8FD5-4303-8BFC-6EE6AC9C5C71.jpeg


De hals werd aan het voorste wanttouw van het fokke- of voor- stengenwant aan bakboord belegd:
0F90F513-68D6-4D43-8A9F-D83A18E9347C.jpeg


En de schoten werden uiteindelijk weer belegd op de kleine nagelbank tegen de reling, en dit aan beide zijden:
F100A5F7-749F-4534-AA80-F59F20C603B2.jpeg

Ook deze zitten er weer op................

En tot slot van deze up- date een totaal overzicht van de huidige staat van het schip:
14022B74-47B2-4D37-B9E2-831D707804FB.jpeg


Het begint erop te lijken nietwaar...................

Maar het is weer mooi geweest voor vandaag, dus tot later..........
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Dat begint er imposant uit te zien Koos en weer mooi uitgelegd :thumbsup:

(kijk eens naar de tekst boven en onder de 6e foto, benieuwd of je de foutjes zelf ziet...?)
 
Back
Top