H.M.S. Victory van de Agostini

het was ook bedoeld als compliment en niet sarcastisch.:)
Zo had ik het ook begrepen hoor Walter :)
Dat zijn mooie vorderingen, Koos. Voor het oog gaat het hard, want een want toont gelijk imposant. Gr. Peter
Dank je Peter, en inderdaad met zo'n want heb je gelijk al een heel ander gezicht op het scheepje :thumbsup:

Voor de rest iedereen weer bedankt voor alle opmerkingen en likes :worship::worship: dat geeft altijd weer een genoegdoening aan de bouwer, nietwaar...........

Maar terug naar het scheepje, vandaag begonnen met de grote- en de loze- stengestag, deze beiden voorzien van twee oogsplitsen, eentje voor om de mast bij de muis en de andere waar de talreep doorheen gaat:
A7B6AD0A-BCF0-4535-9B13-44B97E679774.jpeg


CC2A5D8F-09CD-44B6-8CF9-A03C00B8D539.jpeg

Beide stagen hier om de top van de grootsteng geslagen............

60F81022-CBB3-4AC3-AA20-FD88CBB7E9E5.jpeg

De stagen vervolgens door de doodshoofdblokken gevoerd, en door de mars naar het dek............

310485E9-B31D-4887-955D-CBEE0AE3EA96.jpeg


408F1377-0685-4E6A-9CA3-008A7D6C75DC.jpeg

En met de talreep belegd door een oogboutje in het dek achter de fokkemast.....................

Deze zitten dus op dezelfde manier als die van de bezaanmast.

Verder met het grootbramwant, deze bestaat uit drie hoofdtouwen, zowel aan bak- als aan stuur- boord, hierbij het eindresultaat:
0FE39120-0AB8-4270-B98C-E66D123635A0.jpeg


Tja en dan krijg je dit weer:
CC87D294-6389-4F3C-BFAC-93D458BCC24F.jpeg

Komt me bekend voor.......... :oops:

Maar na een paar uurtjes knopen is stuurboord klaar:
24E855B2-2FB4-4C6D-87B1-27FAE7F04247.jpeg

34 lijntjes in dit want................

De volgende keer maar weer verder aan bakboord, voor vandaag is het weer genoeg...........
Gr Koos
 
Vandaag het grootstengewant aan bakboord voorzien van de benodigde mastworpjes aan de 34 weeflijnen:
A40241AC-F16C-431C-AED7-FD827EAAE5D5.jpeg

Hier is ook te zien dat een van de kleinere lantaarns al in de grootmars gelijmd is..............

5E582391-0E0A-4C00-8F4A-742FF9C6BCBD.jpeg

En klaar istie..............

Nog even een overzichtsfoto:
94CCAF64-B4E2-40B0-A72D-799E71D57B8E.jpeg


En nu het laatste stengewant, deze van de fokkemast, oftewel het voorstengewant:
E11077AD-8D38-4F18-B47E-8EA55209C2D2.jpeg

Het eerste paar aan stuurboord is gezet, nu verder met bakboord................

EBAE751D-00F5-407B-84EB-1066A925FBE2.jpeg


Aan beide zijden zit er nu een paar wanttouwen op, nog twee voor elke zijde te gaan,
Maar dat komt weer een andere keer,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Wat een joekel. Heb je al een plekje gereserveerd voor d’r? Dit zet je niet even op de mantel, thans niet een doorsnee mantel. ;) Prachtig werk Koos, nog even doorknopen. Gaat ze nog uitgevoerd worden onder zeil?
 
Happfffff en ik dacht dat ik er al veel geknoopt had. Mooi schip aan het worden
Tja Fred, uiteindelijk komen er zo'n 2800 mastworpjes in te zitten, nu nog maar een dikke 400.... :)
De bouwbeschrijving beschrijft om dit pas te doen als alle wanten klaar zijn maar dan ben je zowat twee weken achter elkaar hiermee bezig, vandaar dat ik het stap voor stap doe.
Trouwens de bb omschrijft voor de weeflijnen geen mastworpjes, maar de lijnen met een naald door de hoofdtouwen heen te steken :confused: maar een beetje modelbouwer doet het met de mastworpjes uiteraard.
En het is inderdaad een mooi schip aan het worden, bedankt voor het compliment :thumbsup:
Begint nu toch zo langzamerhand een aardig imposante vertoning te worden!
Tis inderdaad al een imposante vertoning zo Boris, dank je :thumbsup:
Nou nou Koos je gaat hard! Maar je schets ook het aantal uren wat je er aan spendeert.
Tis net een dagtaak hè. Wordt erg imposant inderdaad!
Ach, een leuke bezigheid zo als je met pensioen, en veel aan huis gekluisterd bent...........
Dan hebben we de komende twee- en een halve maand iets te doen hee Hans :worship:
Maar van Mei tot September zal het rustig blijven hier, want dan gaan we weer op pad met het sleurhutje :koud:
Wat een joekel. Heb je al een plekje gereserveerd voor d’r? Dit zet je niet even op de mantel, thans niet een doorsnee mantel. ;) Prachtig werk Koos, nog even doorknopen. Gaat ze nog uitgevoerd worden onder zeil?
Het is inderdaad een joekel an het worden Peter, één meter vijfentwintig tussen kop en kont, en volledig getuigd dus alle zeiltjes komen erop.
Tja en waar deze strakkies gaat staan te pronken daar zijn we nog niet over uit, maar daar hebben we nog even de tijd voor ;)

Maar allemaal weer bedankt voor de likes en overige reacties,
Gr Koos
 
En er werd weer wat gehob- bied vandaag op de Tilburgse werf, en wel het vervolg van het voorstengewant:
F2F21E2D-D282-4F42-BAB8-081E6A63700D.jpeg

Het tweede wantpaar aan stuurboord................

9457A533-FB2D-4BC8-9A70-D426E097AB86.jpeg

En dit werd gevolgd door het tweede paar aan bakboord..........

40C2554B-5268-4C0E-B364-2F9EEAFCB75F.jpeg

Bakoord klaar, incl het naspannen en de losse eindjes verwijderd.................

0FFACAED-9E54-4BF1-95FE-9B0F1B22D45C.jpeg

En even later was het derde en laatste stengewant gereed...........

Tja en toen was het even puzzelen, hoe en met wat ga ik nu verder, zonder dat alles "te" veel in de weg gaat zitten, dat er iets in de weg gaat zitten is zeker maar wat voorkomen kan worden gaan we ook (proberen te) voorkomen.............

Uiteindelijk eerst maar ff de was en de strijk gedaan:
F8508C59-81FC-4402-8183-2973EA079874.jpeg

Inderdaad de vouwen uit de eerste twee zeilen gehaald., links het grootstengestagzeil en rechts de dekzwabber volgens deA of het grootstagzeil volgens ZuM............Wie het weet mag het weer gaan roepen ;);)

Het laatstgenoemde zeil werd voorzien met 10 messing ringen, 2cm hart op hart:
9D93849E-7A0F-4ABA-BACF-9941CAF0D754.jpeg


Met wat tangen en een prikker was het goed om te doen, dus deze ligt klaar voor de volgende bewerking
En wat dat is, dat is iets voor de volgende up- date :p

Fijne avond allemaal nog en tot dan,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Nee kijk - al moet ik dit nouw van een Ingelsman zeg: "Een zeer imposante schip, Koos!" :thumbsup:
En dat is het inderdaad een imposant schuitje Heinrich….. zo met steeds meer tuigage word het inderdaad al wat ;)
Mooie zeilen heb je daar Koos, en verder sluit ik me helemaal bij Heinrich aan :worship::worship:
De zeilen zitten zo standaard bij het pakket Peter, maar ze verdienen nog wel wat aandacht en dan met name het lijk dat zit er maar losjes in.
Dus dat moest met wat naaigaren nog wat nagelopen worden……..

Voor de rest iedereen weer bedankt voor de likes :worship:

Vandaag aan het stoeien geweest met de “dekzwabber”, eerst het diverse touwwerk voorbereid en aan het zeil geknoopt:
A8A31BAF-8262-46B7-9BB3-9816A686988C.jpeg

Boven het zeil ligt de val deze is voorzien van een 4-1 blokje
Linksboven de stag die door de oogjes van dit zeil geregen is en doorloopt om rond de masttop geslagen te worden, en de andere is de "neerhaler" die ook door de oogjes geregen is maar die rechtsboven aan de top geknoopt zit
In de linker onderhoek zitten de “strekkers” aan de leuver
Rechtsboven een 4-1 blokje aan de leuver (de top) geknoopt
Rechtsonder door en vast aan de leuver de schoten


De benamingen zijn volgens de bb van deA, dus vergeef me als er een fout in zit :oops:

Nu kon het zeil opgehangen worden tussen de fokke- en de grote- mast:
39582732-9E23-4B2B-99EE-9DF3C8EC2441.jpeg

Taraaaaa, een heel gefriemel maar het hangt…….

Hieronder de foto’s van de bevestigingen:
37CC15E1-10C1-481C-8C11-3B35827C6F60.jpeg

De stag en de val om de mast geslagen, en de val via het 4-1 blokje naar een blokje onder de mars en deze vervolgens belegd op de nagelbank achter de grote mast……..

72C43567-FD74-4D2A-818F-33445BA55303.jpeg

De stag van dit zeil door het bovenste blok geregen onderaan de fokkemast en de neerhaler door het onderste blok, beiden zijn belegd aan de korvijnagels op deze nagelbank……


2A000A3A-B0C0-4D86-A026-56162E87A065.jpeg

De “strekkers” werden belegd aan de derde bolder van achteren op de bolderbank aan de reling…..

6DE2B2E5-B2E1-43C9-BAD4-82BB6CF98920.jpeg

De schoten werden belegd aan een korvijnagel op een van de kleinere nagelbanken, maar daar heb ik geen foto van, nog niet zeg ik dan ;)
Edit: foto toegevoegd

En zo wappert dan het eerste zeil op deze Victory:
630293B8-4941-443C-B0EA-1CC94F85BA53.jpeg

Het overzicht aan bakboord ……..

Na zo een dag friemelen is het weer wel genoeg geweest, dus tot snel maar weer,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Mooi, Koos! En slim om nu al dit soort zeilen aan te brengen. Scheelt laten een hoop gepriegel met lange pincetten om er toch nog bij te kunnen komen.
En het geeft gelijk een andere kijk op je model.
Gr. Peter
 
Ik ben het met Peter eens dat het inderdaad verstandig is om eerst de stagzeilen te zetten, dus dat doe je wel goed :thumbsup:
En alhoewel DeA. het niet altijd helemaal correct doet, zou ik gewoon de beschrijving volgen, want anders zie je straks door de bomen het bos niet meer...:rolleyes:.

Slechts een kleinigheidje Koos, wat betreft de neerhaler, die moet eigenlijk niet door de ringen lopen net als de stag of leider. Ik heb er even een tekeningetje bij gezocht om het duidelijk in beeld te brengen;
20220122_114536_bewerkt-1.jpg

Op de tekening is nr. 4 de stag of leider, waar het zeil dus aan is geregen middels de ringen en nr. 3 is de neerhaler, die gebruikt word om het zeil te strijken, dit is een enkele lijn omdat de zwaartekracht het meeste werk doet en loopt dus niet door de ringen. 1 is de val met 2 de ophaler, DeA. zet zo te zien alleen de val, wat geen probleem is, want als je alle belijning historisch correct moet gaan aanbrengen, dan kom je waarschijnlijk ruimte te kort op je model.
 
Mooi, Koos! En slim om nu al dit soort zeilen aan te brengen. Scheelt laten een hoop gepriegel met lange pincetten om er toch nog bij te kunnen komen. En het geeft gelijk een andere kijk op je model. Gr. Peter
Dank je Peter :thumbsup: en wat de volgorde betreft dat staat zo ook in de bb. Alleen de geschutspoortdeksels heb ik nog niet aangebracht, dit doe ik later dan blijf je daar niet achter hangen met de touwtjes.......
Ik ben het met Peter eens dat het inderdaad verstandig is om eerst de stagzeilen te zetten, dus dat doe je wel goed :thumbsup:
En alhoewel DeA. het niet altijd helemaal correct doet, zou ik gewoon de beschrijving volgen, want anders zie je straks door de bomen het bos niet meer...:rolleyes:.
Klopt dat ga ik dan ook zo doen Piet, muv de luiken zoals hierboven vermeld :)
Slechts een kleinigheidje Koos, wat betreft de neerhaler, die moet eigenlijk niet door de ringen lopen net als de stag of leider.
Okee, dat gaat dan niet helemaal goed hier, maar ik laat het nu zo want om dit weer te wijzigen is niet zo heel makkelijk ;)
DeA. zet zo te zien alleen de val, wat geen probleem is, want als je alle belijning historisch correct moet gaan aanbrengen, dan kom je waarschijnlijk ruimte te kort op je model.
Aha, en er is al zo weinig ruimte............

Maar bedankt weer voor de wijze les, en wat de neerhaler betreft is dit ook niet helemaal correct op mijn tweede zeil want dat hangt inmiddels ook al weer..........

Dus gaan we verder met:

Het grootstengezeil:

Dat is het tweede stagzeil van de Victory, maar alvorens dit te bewerken toch even wat herstelwerk aan het lijk en de leuvers verricht:
72AFC01B-C1FE-4495-8394-052E43D8FC72.jpeg


Na deze herstellingen kon het zeil verder voorbereid worden:
02F0D343-BF91-43C7-A14D-727D89FB4729.jpeg

Rechtsboven een 4-1 blok geknoopt waar later de val door geregen word en aan deze leuver zit ook de stag geknoopt
Linksboven is de neerhaler aan de leuver geknoopt
Linksonder zijn de strekkers aangebracht die uiteraard aan beide zijden van het schip belegd worden
Rechtsonder zitten de schoten aan de leuver geknoopt en ook deze worden belegd aan beide zijden van het schip

Nu kon het zeil opgehangen worden, dit gebeurt met oogjes aan de reeds aanwezige loze grootstengestag:
F5B11506-12A6-4907-BFEE-BAFBE442F691.jpeg

Ook hier word de stag van dit zeil meegenomen door de oogjes............

Nu werd de val om de grootstengetop geslagen en via het 4-1 blokje weer terug naar de top door een daar eerder aangebrachte klamp naar beneden geleid:
0A206168-8E8D-4626-BA10-D77693E8C241.jpeg


En daar werd deze belegd op de middelste korvijnagel van de nagelbank achter de grote mast:
363E6424-6F6F-4676-975E-EC7A3BF51701.jpeg


De stag en de neerhaler lopen via het doodshoofdblok aan de fokkemast en door de mars naar beneden:
1FE0D787-BBFC-470A-9803-03779CB867D2.jpeg


En daar worden ze belegd op de middelste (val) en de vierde korvijnagel van de nagelbank (stag) achter de grote mast. Hier zijn de val en stag van het eerste zeil ook aan belegd:
CD77B943-A0A6-43BE-A45F-8330F84AEB98.jpeg


De strekkers worden weer belegd aan een van de bolders op de bolderbank aan de reling:
85999F36-9D97-4757-A24B-C7C886186693.jpeg


En tot slot worden de schoten belegd aan de tweede korvijnagel op de kleinere nagelbank aan de reling:
13F16DEC-4BD8-4617-9340-BCFBA672B44F.jpeg


Alle belegpunten worden in een later stadia nog voorzien van trosjes touw.

En na dit gefriemel is dit het resultaat:
EDFA6964-8785-44B6-ACEC-E1CCB6E8CE42.jpeg

Het tweede stagzeil hangt ook al weer.............

Het volgende werk is het aanbrengen van de voor- en loze voor- stengestag maar dat komt weer de volgende keer,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Koos, ze hangen er netjes bij, daar valt niets aan op te merken :thumbsup:.

Ik lees en zie in je update dat je ook weer een leider (stag) door de ringen hebt gehaald, maar indien het zeil aan een vaste stag hangt, in dit geval de grootstengenstag (loze) dan moet je daar dus geen extra stag meer aan zetten omdat die dan geen dienst doet en dus nutteloos is. Staat dit zo in de beschrijving van DeA.? want dat zou toch wel een tikkie vreemd zijn...:rolleyes:
 
De voor- en loze voorstengestag:

Deze stagen bestaande uit 0,5mm zwart touw werden voorzien van een 4-2 blok waarbij de talrepen mee ingebonden werden:
76FB2C1C-D00A-4A14-96A8-D84D087C989E.jpeg


Aan bakboord moest nog een gaatje van 1,5mm door het vioolstuk geboord worden:
085C34F4-E970-49B1-A072-1E0897C38B3F.jpeg


Nu kon ik beide stagen aanbrengen, deze werden rond de voorstengetop geslagen met een muis en oogsplits:
D89A86D6-4091-4FB0-8BDF-F32184351865.jpeg

Ai, de foto is wat donker maar ze zitten er toch echt omheen...................

De stagen lopen door het vioolstuk en de loopklamp en zijn belegd met een talreep aan het onderste 4-2 blok aan de apostelen, de voorstengestag aan stuur- en de loze voorstengestag aan bakboord:
A0E1E6EC-0E96-435E-8288-A5856B758173.jpeg


En we gaan weer een stapje verder nu met de volgende twee stagen.

De voor- en loze voorbramstag:

De laatste twee stagen van het schip, de voorbramstag werd aan de top van de kluiverboom geknoopt en afgewerkt met een bindseltje:
10DDDA81-69DC-45EB-AF5B-A60CD46BDD78.jpeg


En bovenin aan de voet van de vlaggensteng:
FFE24BFC-D372-4F90-926C-CF406A74482C.jpeg


De loze voorbovenbramstag loopt vanaf de top van het jaaghout:
45809B28-3DDF-4447-BF6E-3DAA68DA293D.jpeg


En eindigt op de top van de vlaggensteng net onder het mastklootje:
BBDE77CA-21ED-412F-8651-0DC46E74300B.jpeg


En nog even een totaal overzicht van deze stagen aan de fokkemast:
218DA8EB-2D90-429B-A01F-A0A1EBB386E2.jpeg

De verstaging van de Fokkemast..................

Weer een deel klaar en op naar het volgende deel, dat is deel #100 maar dat is weer iets voor een volgende up- date,

Geniet allemaal nog maar lekker van het week- einde,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Koos, ze hangen er netjes bij, daar valt niets aan op te merken :thumbsup:. Ik lees en zie in je update dat je ook weer een leider (stag) door de ringen hebt gehaald, maar indien het zeil aan een vaste stag hangt, in dit geval de grootstengenstag (loze) dan moet je daar dus geen extra stag meer aan zetten omdat die dan geen dienst doet en dus nutteloos is. Staat dit zo in de beschrijving van DeA.? want dat zou toch wel een tikkie vreemd zijn...:rolleyes:
Dank je voor het compliment Piet, en inderdaad zit deze stag of leider ook weer door de ringen, deze was nl al geplaatst voordat ik je eerdere post las.

Maar het staat zo toch echt beschreven in de bb, zie onderstaande foto:
60443B43-7302-4C60-A0DB-23B06DB06092.jpeg

Maar goed het verschil is nauwelijks waarneembaar dus dan laat ik het zo maar.:oops:

Maar ik zal er bij het volgende zeil rekening mee houden,
Nogmaals bedankt voor je wijze lessen, misschien leer ik het nog wel eens, als ik groter gegroeid ben :p:D

Fijne avond nog,
Gr Koos
 
Back
Top