Le Soleil Royal scratchbouw 1:77

Aan de adelaar te zien had ik al een vermoeden dat het in Duitsland was.
Die oude kunstwerken hadden toch wel meer charme , maar het mechanisme dat er achter zit is toch een staaltje van verbluffende technologie.
Het is al enkele tientallen jaren een museum waar alles intact is gelaten. Als je in de buurt men raad ik je dit aan te bezoeken. Het is vlak bij Dortmund
 
Het wordt tijd voor een update want dankzij zeeën van tijd gaat nu de bouw best voorspoedig. Allereerst heb ik de romp onder de waterlijn verder verfijnd door met een priem de 'nagels van de beplanking aan te brengen. Wanneer dit daarna met een wash wordt behandeld vullen de gaatjes zich op en worden ze zo beter zichtbaar,

20211102_132452259_iOS.jpg
20211103_163243921_iOS.jpg
 
Laatst bewerkt:
RIMG0072.JPG
Vervolgens heb ik de SB galerij afgemaakt, bekleed met de vergulde ornamenten om vervolgens de lampen te plaatsen. 3 gigantische, potsierlijke exemplaren sieren deze varende versie van het paleis van Versailles. Ik wilde ze toch voorzien van 'glazen' ruiten. Na wat mislukt geëxperimenteer met stukjes plexiglas ben ik daar mee gestopt. De vormen van de kozijnen waren te grillig. Ik heb daarom gekozen voor fimoklei en na vergulden werden deze hiermee gevuld en gebakken. Deze foto laat de drie fases zien

IMG_5608.jpg

Vervolgens werd de klei op kleur gebracht om zo een 'stralend' uiterlijk te krijgen. Na montage op de spiegel gaf dat best een overweldigend gezicht. Ook werd het rek om een kloeke vlaggenmast geplaatst

RIMG0070 (2).JPG
 
Laatst bewerkt:
De voeten van die lampen waren niet meegeleverd bij het pakket. Nu heb ik een hele doos met vele ornamenten en daarin zaten twee messing rozetten die prima voldeden. De standaards bestonden uit twee blokjes van verschillende afmetingen en onder verstek gezaagd. Hell of a job moet ik zeggen. De twee statiefjes die je op de volgende foto ziet, dienen als voetstuk voor de grote ornamenten die over het hakkeboord heen zijn gedrapeerd.

IMG_5609.JPG
 
Vervolgens moesten diverse trappen worden vervaardigd. Ik heb daarvoor een micro verstekbakje gemaakt, waardoor ik met een beiteltje een merkkeepje kon zetten in een strookje 3x1 mm lindehout. De keepjes zaagde ik vervolgens wat verder in en plaatste zo de treden van strookjes 3 x 0, 6 mm

RIMG0077.JPG


RIMG0078.JPG


RIMG0080.JPG


RIMG0088.JPG
 
Laatst bewerkt:
Maar voordat de romp definitief op de standaard kon worden geplaatst moesten de 4 stukken in het achtersteven nog worden aangebracht, dus bleef de romp ondersteboven op de bouwstelling staan. Na het aanbrengen van de sierstroken werden de poorten uitgemeten.

IMG_5530.JPG


De vier hoeken per poort ingeboord

IMG_5531.JPG


En vervolgens uitgezaagd met mijn onvolprezen mini reciprozaagje.

IMG_5533.JPG


Vervolgens werden er weer, t.b.v. de steeklopen, vierkante 'doosjes' in geplaatst.

IMG_5535.JPG


Na het gladschuren, verven en het aanbrengen van de steeklopen is het resultaat niet onbevredigend. Nu alleen de luiken nog maar die snij ik straks uit met de cnc frees vanwege de ronding in de spiegel.

RIMG0073.JPG


Op deze foto is het roer ook zichtbaar. Die heb ik niet zelf gemaakt. Ik heb ooit eens een hele set met onderdelen van een royal sovereign 2e hands gekocht waaronder dit roer. Na een beetje schuren en slijpen paste hij precies. Beter goed gepikt dan slecht verzonnen. De kettingen van de zorglijnen zijn overigens een vergissing. Die worden nog omgebouwd met versies van geslagen lijn want kettingen werden pas halverwege 18e eeuw toegepast.
 
Het bouwen gaat je goed af , toevoegingen komen met de regelmaat van de klok de laatste tijd.
Maar even belangrijk, je vorderingen mogen best gezien worden, PRACHTIG
 
Ik heb besloten om nu verder te gaan met het afmaken van de dekken en het galjoen van achter naar voren in volgorde te beginnen met de beide lijnkisten. Vrij simpel; 2 stukjes balsahout hout 8 x 8 mm met een dun strookje lindehout 10 x 0,6 mm. Het geheel in ancient white en voorzien van twee luikscharniertjes die gezwart zijn met brasblack. De falconets heb ik voorzien van één talie achterwaarts. Ik heb geen reacties meer gekregen of hier meer over bekend was/is. Dus dit is een historisch correcte gok ;). Op de foto is tevens de eerste dekreling klaar en de nagelbank voor de bezaanmast. De perenhouten korvijnagels zijn weer uit Moskou en 0,6 mm dik

IMG_5871.JPG
 
Zo, de SB kant is bijna klaar. Ik heb gelukkig de zeeg een stuk beter verwerkt in de berghouten. Wellicht sloop ik de BB versies er nog een keer af. Ook is al het zichtwerk sterker verweerd door de wash 'oiled earth'van Vallego. Ik vind de doffe tint goed geslaagd en laat het zo. Alleen nog de steeklopen en poortluiken aanbrengen evenals de traptreden langs de romp naar boven. De luizenplecht met de beide latrines voor de onderofficieren zijn aangebracht

RIMG0697.JPG
 
Een obstakel was het maken van de 4 slooiknieën. Er stond niets over in de bb en op de tekening stond alleen een letter A vermeld die nergens meer beschreven stond
upload_2022-2-13_11-0-43.png


Ik heb ze op de schatting gesneden uit stukjes balsahout en bekleed met abachi strip 0,6 x 5 mm en daarna zwart geverfd. Na aan te zijn gebrachtwerden ze voorzien van de sierlijsten van verguld messing U profil met een stuk rond 1 mm. De scheg moest vervolgens flink worden aangepast om het vergulde boegbeeld aan te kunnen brengen maar dat lukte prima. Het wordt nu tijd voor de boegspriet. Die verdwijnt in een sparinggat op de luizenplecht na is mijn vraag, Hoe werd dit gat waterdicht gemaakt als de boegspriet was geplaatst. Ik kan er niets van terugvinden en kan me toch bedenken dat de luizenplecht bst water maakte bij zware zeegang.

RIMG0699.JPG
 
Back
Top