Kamper kogge

Inderdaad Hans. En het toeval wil dat ik een pdf-copie van zijn proefschrift heb met veel van zijn tekeningen. Moeilijk leesbaar, dat wel.
Hier een van zijn tekeningen van de vondst van een koggewrak bij Nijkerk op grond waarvan de Kamper kogge is gereconstrueerd.

NijkerkII.jpg
 

Inderdaad Hans. En het toeval wil dat ik een pdf-copie van zijn proefschrift heb met veel van zijn tekeningen. Moeilijk leesbaar, dat wel.

Een pdf van de Nederlandse versie van het proefschrift staat op het repository van de Radboud Universiteit Nijmegen:
https://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/237338/237338.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Op pagina 676 zie je Karel Vlierman tekenen :).

Het nieuwsbericht van de RU van 30 sept. j.l. noemt alleen de Engelstalige versie van het proefschrift, uitgebracht door Spa uitgevers, zie:
https://www.ru.nl/letteren/actueel/nieuws/redactionele/promotie-blinde-vlek-maritieme-geschiedenis/
https://spa-uitgevers.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-456761801/Cogs-small-cogs-and-boats.html
Die versie kost 249 euro :).
 
Ik vind de gratis nederlandse versie goed genoeg. Bedankt voor de link.

Ik heb een stukje gelezen over de Kamper kogge. Het dek van de Kamper kogge ligt waterdicht vast. Dat is lastig om lading te stouwen. Daarom heb ik er een luik in gemaakt. Maar uit dit onderzoek blijkt dat het hele dek los lag en bijna geheel kon worden weggenomen voor laden en lossen. Dat leverde wel (regen)water in het ruim, maar de meeste vracht was verpakt in tonnen.
En er moesten dus pompen aanwezig zijn geweest. Daarvan zijn inderdaad beperkte resten gevonden.

Om het inwendige van het model te kunnen laten zien heb ik grote delen van het dek in het model uitneembaar gemaakt. Dit blijkt nu dus historisch verantwoord te zijn. Alleen wat kleinere delen in plaats van bijna het hele dek. Ik ga ze dus kleiner maken.

Zo leer je weer wat.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de gratis nederlandse versie goed genoeg. Bedankt voor de link.

Ik heb een stukje gelezen over de Kamper kogge. Het dek van de Kamper kogge ligt waterdicht vast. Dat is lastig om lading te stouwen. Daarom heb ik er een luik in gemaakt. Maar uit dit onderzoek blijkt dat het hele dek los lag en bijna geheel kon worden weggenomen voor laden en lossen. Dat leverde wel (regen)water in het ruim, maar de meeste vracht was verpakt in tonnen.
En er moesten dus pompen aanwezig zijn geweest. Daarvan zijn inderdaad beperkte resten gevonden.

Om het inwendige van het model te kunnen laten zien heb ik grote delen van het dek in het model uitneembaar gemaakt. Dit blijkt nu dus historisch verantwoord te zijn. Alleen wat kleinere delen in plaats van bijna het hele dek. Ik ga ze dus kleiner maken.

Zo leer je weer wat.

Dank je voor je uitleg. Leuk om te lezen hoe dit onderzoek je bouwplannen veranderde :-).
 
Nou dan zijn we weer een half jaartje zoet met lezen. :) 1000+ pag.
Dat is een hele hoop leesvoer Dave

Sorry, sorry, haha, proefschriften op het gebied van geschiedenis zijn i.h.a. wat lijviger dan in andere vakgebieden. In mijn vakgebied(en) vond men die van mij met 269 pagina's al erg dik. Maar ik heb niet zoveel mooie foto's en tekeningen als Karel Vlierman, alleen een berg wiskundige vergelijkingen en figuren :-).
 
Ja, mijn doctoraal scriptie (Natuurkunde) was maar 22 pagina's, gestencild. Dan praat je wel over 1972.
Ik had in 1986 ruim 80 pagina's, alles nog met een typemachine gedaan.

Baas boven baas :). Nu gaan natuurlijk de mensen reageren die nog de tijd van de rekencentra en ponskaarten hebben meegemaakt :) . Nee, voor mijn stage verslag en mijn afstudeerverslag (doctoraal) was er al Latex op Linux, Unix en Windows, en ook Mathematica, Maple en Matlab (half tot eind jaren 90). Beide verslagen ongeveer 80 pagina's getikt met nedit (op Unix/Linux bakken) en notepad o.i.d. (op Windows 3.1 bakken). Toen moest je nog alle Latex code voor vergelijkingen uit je hoofd kennen of met een dik boek ernaast. Uitwisseling tussen Unix en Windows was ook leuk :-). Mijn proefschrift nog vijf jaar later was al een stuk makkelijker met Winedt als editor voor Latex (op Windows XP) met menu gestuurde Latex code (vandaar de 269 pagina's :)). Later kwam het vrije TeXnicCenter met Miktex. En nu heb je Overleaf om samen web-based aan rapporten en artikelen te werken in Latex (maar daar lijk je weer de Latex code uit je hoofd te moeten kennen :) ).

Ik ben trouwens benieuwd welke editor Karel Vlierman heeft gebruikt. 1000+ pagina's met foto's en tekeningen in MS Word is een ware uitdaging :). In de Colofon staat "Spa uitgevers in samenwerking met Karel Vlierman" en in het dankwoord bedankt hij uitgebreid Spa. Verder schrijft hij: "Ik heb daarnaast veel kunnen leren over hoe een omvangrijke tekst met afbeeldingen en (veel grote) tekeningen worden omgevormd tot een boekwerk. Ik ben blij dat het Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis het geheel digitaal beschikbaar stelt via het Maritiem Portaal." (dat laatste doet de RU Nijmegen dus ook.) Mogelijk leverde hij tekst, foto's en tekeningen aan en deden zij de typesetting, maar wellicht weet Jan dat.
 
Mijn doctoraal scriptie heb ik letterlijk geschreven en die werd door secretariaat op stencils getypt en daarna afgedrukt/gestencild.
Na mijn natuurkunde studie heb ik jarenlang in de "automatisering" gewerkt. In 1972 begonnen. PC's bestonden nog niet. Wel mainframes met een capaciteit gelijk aan een fractie van een eenvoudige huidige mobiele telefoon. En inderdaad met ponskaarten aangestuurd. Computertaal was Cobol. Van al die dingen die jij nu noemt heb ik geen idee van wat dat is.
En hoe en met wat Karel Vlierman zijn proefschrift heeft geschreven heb ik ook geen idee van. De capaciteit van tekstprocessors is denk ik net als alle andere dingen geexplodeerd. Ik zou het niet weten. En hoef ik ook niet meer te weten.
Wat ik wel zou willen weten is hoe de tuigage op een kogge van 1340 er nu echt uit heeft gezien. Bijvoorbeeld: Zater er weeflijnen aan de stagen of niet? Helaas is daar, op een enkel blok na, niets meer van over gebleven. Ook karels proefschrift geeft daar niet veel antwoord op.
 
Laatst bewerkt:
Update 44
Zoals hiervoor reeds gemeld moet het dek uitneembaar zijn geweest om het laden en lossen te vergemakkelijken. Om andere redenen had ik het dek al los gelaten maar dat moet nu dus op een nettere manier.
Hieronder ziet u de maximale openingen in het dek. En aan bakboord heb ik het luik dat er al zat voor laden en lossen verwijderd en in plaats daarvan twee extra balken met profiel aangebracht om daar losse dekluiken in te kunnen leggen.
Ook had ik al de zijstagen en de voorstag aangebracht.

full


Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Ze wordt heel mooi Jan, waar waren de bemannings verblijven eigenlijk toen destijds?? Of lagen ze gewoon ergen waar nog wat ruimte was??
 
Dat klopt helemaal, ik ben de weg volledig kwijtgeraakt na de woorden Winows3.1 en linux.
Verder was dit abracadabra
En hoe en met wat Karel Vlierman zijn proefschrift heeft geschreven heb ik ook geen idee van. De capaciteit van tekstprocessors is denk ik net als alle andere dingen geexplodeerd. Ik zou het niet weten. En hoef ik ook niet meer te weten.
Wat ik wel zou willen weten is hoe de tuigage op een kogge van 1340 er nu echt uit heeft gezien. Bijvoorbeeld: Zater er weeflijnen aan de stagen of niet? Helaas is daar, op een enkel blok na, niets meer van over gebleven. Ook karels proefschrift geeft daar niet veel antwoord op.

Peter, Jan, excuus voor mijn uitwijding in de tekstverwerking en programmeer sfeer :). De opmerkingen van Hans en Jan deden een belletje rinkelen.
Het volgende is toepasselijker. Jan, de referenties van Karel heb ik nog niet bekeken. Wel ben ik begonnen met zoeken via repositories van universiteiten. Er is vrij recent een artikel uitgekomen in het International journal of nautical archaeology (2019) van ADC Maritiem, RU Groningen en TU Delft: The IJsselcog project: from excavation to 3D reconstruction. Wellicht ken je het. Het is publiek toegankelijk. De link is:
https://pure.rug.nl/ws/portalfiles/...rnational_Journal_of_Nautical_Archaeology.pdf
Dit lijkt niet in Karel Vlierman's proefschrift genoemd te worden, wel veel ander werk van Waldus et al. van 2018 en eerder. Echter, zoals je aangeeft is tuigage inderdaad een probleem. De auteurs geven op enkele plaatsen aan dat ze hier niet zeker van zijn. Een terughoudendheid die wetenschappers wel past als er weinig is gevonden. Ik zoek nog even verder. Trouwens, dit is "nautical archeology". Wat verwacht je van geschreven / getekende bronnen en ben je bekend met onderzoek daarnaar? Enige hints voor de browsing zijn welkom.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top