HMS Victory - Caldercraft - 1:72

De grootmast is klaar, maar de bezaanmast laat even op zich wachten omdat de 1x1mm styreen (voor de mars en de masttop) op zich laat wachten.
Intussen dan maar de rondhouten gedaan.
Ik heb daar de simpelste (en goedkoopste) houtdraaibank voor gekocht. Maakt veel lawaai, maar met geduld en oorbescherming lukt het redelijk.



Je ziet her en der nog de klosjes waar de stokken vastzaten aan de draaibank. Die laat ik zitten tot ze geschilderd zijn, of verwijder ze als ze in de weg zitten.
 
Laatst bewerkt:
Hij gaat fijn Paul.
Vraagje...wat is een fid??????
En een pouch?
Ik ken dat ding wel van een darm patient maar dat zal je vast niet bedoelen.....
 
Hi Sjors,
Een pouch komt idd voor bij darmen. Gelukkig is dit een paunch, en is een dikke lat aan de voorkant van een mast die de mast beschermt tegen schuren van de mast door de ra (bij hijsen en strijken) maar vooral de ra beschermt. Om de mast zitten hoepels die de ra kunnen beschadigen.
Een fid is een balkje door een gat (fid hole) in de onderkant (hiel) van een mast deel (bv de grootmars-steng). Dat balkje steunt op de langszaling van bv de grootmars, zodat de grootmars-steng niet naar beneden zakt.
Latere schepen hadden er twee, waarvan één als reserve, mocht de eerste breken.
Gr. Paul
 
Al bijna weer een half jaar verder, met weinig vooruitgang en weinig forumbezoek. Heb ik altijd in de zomer. Maar nu toch weer aan de slag.

Wat werk gedaan aan de ra's. Meer werk dan het leek.

Het meeste houtwerk aan de ra's is klaar, en van de grote ra ook de lijzeilspieren en lijzeilspierbeugels. Nu alleen nog schilderen en het beslag.
De lijzeilspierbeugels maakte ik van ringen, gesneden met een pijpensnijder uit verschillende maten messing buis. Deze vastgesoldeerd aan 1mm vierkant messing profiel.

Nog wel wat werk te doen, maar het geeft een idee. De hartlijnen van de ra's en de lijzeilspieren moeten echt evenwijdig lopen.
















Gr.Paul
 
Al bijna weer een half jaar verder, met weinig vooruitgang en weinig forumbezoek. Heb ik altijd in de zomer. Maar nu toch weer aan de slag.

Wat werk gedaan aan de ra's. Meer werk dan het leek.

Het meeste houtwerk aan de ra's is klaar, en van de grote ra ook de lijzeilspieren en lijzeilspierbeugels. Nu alleen nog schilderen en het beslag.
De lijzeilspierbeugels maakte ik van ringen, gesneden met een pijpensnijder uit verschillende maten messing buis. Deze vastgesoldeerd aan 1mm vierkant messing profiel.

Nog wel wat werk te doen, maar het geeft een idee. De hartlijnen van de ra's en de lijzeilspieren moeten echt evenwijdig lopen.
















Gr.Paul
:thumbsup:
 
Zoals ik al zei: Netjes. :)
Maar ik heb en vraag en een bemerking.
Vraag: waarvan heb je de zwarte ringen rond de ra's gemaakt?

Bemerking: Ik zie dat je beuk gebruikt voor het rondhout, en stelde eerder al vast dat een gewaardeerde bouwdoosontwerper die ook gebruikt.
Mijn ervaring met beuken rondhout is echter ronduit negatief. Binnen afzienbare tijd trekt het krom in meerdere richtingen.
Bemerk ik daar al een lichte boog in de leizeilspier op de voorlaatste foto?
Daarom gebruik ik beuk, wat trouwens qua uitzicht mijn favoriete houtsoort is, uitsluitend als dit over de ganse lengte ergens tegenaan gelijmd wordt.

Succes,
 
Zoals ik al zei: Netjes. :)
Maar ik heb en vraag en een bemerking.
Vraag: waarvan heb je de zwarte ringen rond de ra's gemaakt?

Bemerking: Ik zie dat je beuk gebruikt voor het rondhout, en stelde eerder al vast dat een gewaardeerde bouwdoosontwerper die ook gebruikt.
Mijn ervaring met beuken rondhout is echter ronduit negatief. Binnen afzienbare tijd trekt het krom in meerdere richtingen.
Bemerk ik daar al een lichte boog in de leizeilspier op de voorlaatste foto?
Daarom gebruik ik beuk, wat trouwens qua uitzicht mijn favoriete houtsoort is, uitsluitend als dit over de ganse lengte ergens tegenaan gelijmd wordt.

Succes,
lees ik het niet goed of klopt de tekst niet? de ervaring met beuk was negatief, daarom gebruik je beuk?o_O
 
Herby: zeker een probleempje met het kromtrekken van de leizeilspier. Ik gebruik het hout van zowel de kit als nieuwe stokken. Nog eens goed naar kijken.
De zwarte ringen rond de ra zijn gesneden van krimpkousen die gebruikt worden door elektriciens. Effen verwarmen en ze zitten strak.
Dank Walter, Henk, Peter en Sjors
De ra's, etc: misschien wat veel foto's, maar ongeschilderd en geschilderd, en van verschillende hoeken gefotografeerd. Gun me de lol:koud:.

Blinde ra en bovenblinde ra:













Fokkera, voormarsera en voorbramra:






Schilpadblok op de voormarsera:









Grote ra, grootmarsera en grootbramra:







Schildpadblok en schijf aan einde van grootmarsera:











Kruisra, kruismarsera en bovenkruisra, gaffel en boom:






Een schijf op het uiteinde van de boom:










Bezaanmast ook bijna klaar

Gr. Paul
 
Heel netjes die collectie rondhouten, en de tip van de krimpkous moet ik je ook niet meer geven :)
Ik heb nu een collectie in diverse maten, en ervaar dat net te klein mooi oprekt, en je vermijdt dat het opwarmen roetvlekken op het hout achterlaat, hoewel dit bij geschilderde rondhouten ook geen probleem is.
 
Terwijl ik de bezaanmast afmaak, ben ik vast begonnen met de blokken aan de masten, met als eerste de fokkemast. Daarvoor moest er een manier komen om het blok op de juist afstand van de mast te krijgen. Mijn oplossing is de "strop" methode (zoals aan een galg).

Eerst lijm ik het touw aan 1 kant aan het blok.:




Dan om het blok heen en vastlijmen aan de andere kant:




Dan: het blok in de krokodillenbek van de Seizing and Serving tool klemmen, met het touw om de bout aan de linker kant en die ook vastzetten:





Het rechter losse eind om het vaste touw EN het andere losse eind wikkelen:





Zover wikkelen dat je de goede afstand hebt tussen mast en blok:




Nu kun je aan het losse eind (rechts) trekken die van het oog komt, en zo het oog kleiner maken:




en het rond de voorbramsteng leggen:





Wat secondelijm om alles vast te zetten en de uiteinden afknippen:




Groet, Paul
 
Back
Top